Object structure
Title:

Słowo gra znaczy świat. Przestrzeń gry wideo w kognitywnej teorii narracji

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 3 (2017)

Creator:

Maj, Krzysztof M. ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2017

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Type of object:

Journal/Article

Subject and Keywords:

world-building ; post-classical narratology ; fiction ; representation

References:

1. Doležel, Lubomír, Heterocosmica. Fiction and possible worlds, Baltimore: The John Hopkins University Press 1998.
2. Frasca, Gonzalo, Simulation versus Narrative. Introduction to Ludology, w: The Video Game Theory Reader, red. Mark J. P. Wolf, Bernard. Perron i Mia Consalvo, New York, London: Routledge 2003, s. 221-35.
3. Herman, David, Storyworld, w: Routledge encyclopedia of narrative theory, red. David Herman, Manfred Jahn i Marie-Laure Ryan, London, New York: Routledge 2008, s. 569-70.
4. Hutcheon, Linda, Metafictional Implications for Novelistic Reference, w: On Referring in Literature, red. Anna Whiteside i Michael Issacharoff MBB437, Bloomington: Indiana University Press 1987, s. 1-13.
5. Hutcheon, Linda, Narcissistic Narrative. The Metafictional Paradox, Waterloo: Wilfrid Laurier University Press 2013.
6. Klastrup, Lisbeth, The Worldness of EverQuest. Exploring a 21st Century Fiction, „Game Studies” 2009, t. 9, nr 1 http://gamestudies.org/0901/articles/klastrup, par.1-43 [dostęp: 24.11.2016].
7. Kochanowicz, Rafał, Kulturotwórcza rola uniwersów fantastycznych na przykładzie gier komputerowych z serii "The Elder Scrolls", w: Literatura i kultura popularna: Badania, analizy, interpretacje, red. Anna Gemra, Wrocław: Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów 2015, s. 203-16.
8. Kubiński, Piotr, Zagraj to jeszcze raz, Stanley. Mise en abyme oraz gra konwencją i narracją w grze "The Stanley Parable", „FA-Art” 2015, nr 1-2 (99-100), s. 156-173.
9. Kubiński, Piotr, Gry wideo. Zarys poetyki, Kraków: Universitas 2016.
10. Łebkowska, Anna, Między teoriami a fikcją literacką, Kraków: Universitas 2001.
11. Maj, Krzysztof M., Światotwórstwo w perspektywie narratologicznej, w: Literatura popularna, t. 2: Fantastyczne kreacje światów, red. Ewa Bartos i in. nr 3268, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2014, s. 63-82.
12. Maj, Krzysztof M., Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych, Kraków: Universitas 2015.
13. Maj, Krzysztof M., Czas światoodczucia. Imersja jako nowa poetyka odbioru, „Teksty Drugie” 2015, nr 3, s. 368-394.
14. Markiewicz, Henryk, Teoria literatury i badań literackich w latach 1918-1939, „Pamiętnik Literacki” 1979, t. 70, nr 2, s. 49-60.
15. Mendlesohn, Farah, Rhetorics of fantasy, Middletown: Wesleyan University Press 2008.
16. Nechvatal, Joseph, Towards an Immersive Intelligence, „Leonardo” 2001, t. 34, nr 5, s. 417-422.
17. Nünning, Ansgar, Narratology or Narratologies? Taking Stock of Recent Developments, Critique and Modest Proposals for Future Usages of the Term, w: What is Narratology? Questions and Answers Regarding the Status of a Theory, red. Tom Kindt i Hans-Harald Müller, Berlin, New York: Walter de Gruyter 2003, s. 239-75.
18. Nycz, Ryszard, Antropologia literatury - kulturowa teoria literatury - poetyka doświadczenia, „Teksty Drugie” 2007, nr 6, s. 34-50.
19. Ostrowicki, Michał, Człowiek w rzeczywistości elektronicznego realis. Zanurzenie, w: Wizje i re-wizje: Wielka księga estetyki w Polsce, red. Krystyna. Wilkoszewska, Kraków: Universitas 2007, s. 539-53.
20. Rajewsky, Irina O., Intermediality, Intertextuality, and Remediation. A Literary Perspective on Intermediality, „Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques” 2005, nr 6, s. 43.
21. Ryan, M.-L., Transmedial Storytelling and Transfictionality, „Poetics Today” 2013, t. 34, nr 3, s. 361-388.
22. Ryan, Marie-Laure, Introduction, w: Narrative across Media: The Languages of Storytelling, red. Marie-Laure Ryan, Lincoln, London: University of Nebraska Press 2004.
23. Siuda, Piotr, Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Warszawa: 2012.
24. Sławek, Tadeusz, Gdzie?, w: Oikologia: Nauka o domu, red. Tadeusz Sławek, Aleksandra Kunce i Zbigniew Kadłubek, Katowice: Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych 2013, s. 7-57.
25. Sławek, Tadeusz, Mapa domu, w: Oikologia: Nauka o domu, red. Tadeusz Sławek, Aleksandra Kunce i Zbigniew Kadłubek, Katowice: Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych 2013, s. 74-141.
26. Oikologia. Nauka o domu, red. Sławek, Tadeusz, Aleksandra Kunce i Zbigniew Kadłubek, Katowice: Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych 2013.
27. Sterczewski, Piotr, Czytanie gry. O proceduralnej retoryce jako metodzie analizy ideologicznej gier komputerowych, „Teksty Drugie” 2012, nr 6, s. 210-228.
28. Sterczewski, Piotr, Retoryka porażki. Semantyczne i perswazyjne funkcje przegranej w serious games, art games i grach głównego nurtu, „Homo Ludens” 2013, nr 1 (5), s. 23-36.
29. Thon, Jan-Noël, Transmedial Narratology and Contemporary Media Culture, Lincoln: University of Nebraska Press 2016.
30. Zgorzelski, Andrzej, Wymiar przestrzeni jako ekwiwalent genologiczny w ewolucji SF, w: Fantastyka, fantastyczność, fantazmaty, red. Anna Martuszewska, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 1994, s. 23-35.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

3

Start page:

192

End page:

209

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2017.3.11

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Access:

Open

×

Citation

Citation style: