
S t u d i a  z  D z i e j ó w  R o s j i  i  E u r o p y  Ś r o d k o w o - W s c h o d n i e j  ■  L X (2)

PL ISSN 1230-5057

Agnieszka Cieślikowa
https://orcid.org/0000-0001-7634-7797

Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffl a Polskiej Akademii Nauk

Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie 
codziennej 1921–1939 i ich autorzy

Zarys treści: Artykuł wstępnie przedstawia zagadnienie d ostarczania informacji o wydarzeniach 
i sytuacji w międzywojennej Rosji sowieckiej prz ez korespondentów polskiej prasy codziennej. 
W tym okresie w europejskich i światowych stolicach korespondenci prasowi odgrywali istotną 
rolę, często biorąc czynny udział w działaniach dyplomatycznych. Polskich stałych korespon-
dentów w międzywojennej Moskwie było zaledwie kilku, a zarówno ich rola, jak i możliwości 
zbierania informacji podlegały ograniczeniom. 

Outline of content: Th is article presents a tentative analysis of how correspondents of the Polish 
daily press reported on events and social relations in interwar Soviet Russia. In this period, 
press correspondents played a signifi cant role in European and world capitals, oft en actively 
participating in diplomatic activities. Th ere were only a few permanent Polish correspondents 
in interwar Moscow, and their roles and opportunities to obtain information were limited.

Słowa kluczowe: korespondencja prasowa, korespondenci zagraniczni, Polska Agencja Telegrafi czna 
(PAT), cenzura informacji

Keywords: press correspondence, foreign correspondents, Polish Telegraphic Agency (PAT), 
censorship

W 1919 i 1920 r. wiadomości z Rosji sowieckiej do prasy polskiej trafi ały drogą 
okrężną, pośrednio, głównie z prasy zagranicznej, czasem z doniesień prywat-
nych. Również polskie agencje prasowe czerpały wiedzę o wydarzeniach ze źródeł 
poza samą Rosją. W marcu 1921 r. agencja East Express o sytuacji w Petersburgu 
donosiła z Helsingforsu, Polska Agencja Telegrafi czna (PAT) szczegóły na temat 
walk kronsztadzkich podawała z Kopenhagi za wiadomościami z Helsingforsu, 
a ze Sztokholmu – za niemieckim biurem Wolff a1.

1  „Kurier Warszawski” (10 III 1921), nr 69, s. 11.

http://dx.doi.org/10.12775/SDR.2025.2.03

http://rcin.org.pl



52 Agnieszka Cieślikowa

Bezpośrednie korespondencje z Moskwy zaczęły pojawiać się w polskich 
dziennikach po pokoju ryskim. W Moskwie podjęły działalność polskie komi-
sje i przedstawicielstwa, wśród ich członków nie brakowało ludzi z doświadcze-
niem publicystycznym, powiązanych z redakcjami krajowymi. Prócz 75 człon-
ków i ekspertów delegacji polskiej do Komisji Mieszanej Reewakuacyjnej 
i Komisji Mieszanej Specjalnej, Komisji Repatriacyjnej, poselstwa z Tytusem 
Filipowiczem na czele i konsulatu z konsulem Włodzimierzem Kwiatkowskim, 
w Moskwie przebywała też liczna rzesza Polaków oczekujących na możliwość 
wyjazdu do kraju. 

W takiej sytuacji był chwilowy korespondent „Robotnika” z Moskwy, Jan 
Janowicz2. Jego listy zaczęto drukować na łamach dziennika Polskiej Partii 
Socjalistycznej w czerwcu 1921  r. Janowicz pisał m.in. o nędzy, a wręcz głodzie 
panującym wśród Polaków oczekujących na repatriację3. Korespondencje prze-
stały pojawiać się w „Robotniku” pod koniec września. Zapewne autor doczekał 
się wyjazdu do kraju.

Nie wiadomo, w jakiej roli przebywał w Moskwie Wł. Nałęcz, którego kore-
spondencje drukowano w „Gazecie Warszawskiej” 2–3 razy w miesiącu (od stycz-
nia do lipca 1922 r.). Prawdopodobnie żył w Rosji od wielu lat. W jednej ze swych 
korespondencji pisał: „My, Polacy od dawna tu zamieszkali”4. Może więc także 
oczekiwał na repatriację. Jego stosunek do sowieckiej rzeczywistości był krytyczny. 
„Wywiady i donosicielstwo, wciąganie do tej roboty młodzieży wprost z ławy 
szkolnej jest jedną z cech władzy sowieckiej”5 – pisał.

W 1922 r. „Kurier Warszawski” zaczął zamieszczać regularne koresponden-
cje z Moskwy. Podpisywane były kryptonimem „Stepol”6. Ich autorem był Stefan 
Starzyński, który w latach 1921–1924 pełnił funkcję sekretarza Komisji Mieszanej 
Reewakuacyjnej i Specjalnej7. Stepol obserwował wysiłki stabilizacji gospodarczej 
Rosji sowieckiej, pisał o procesach, obchodach 5. rocznicy rewolucji październi-
kowej. „Nie ma na świecie chyba innego społeczeństwa, któreby dało się tak za 
nos wodzić przez pięć lat”8 – zauważał. A kiedy indziej pisał: „Mieszkaniec Rosji 
sowieckiej nie ma zkąd czerpać prawdziwych informacji o tem, co się dzieje na 
świecie, gdyż pozbawiony wolnej prasy musi poprzestawać na urzędowych wia-
domościach. Nie mniej każdy czytelnik prasy sowieckiej musiał przyzwyczaić się 

2  Trudno stwierdzić, czy Jan Janowicz to rzeczywiste nazwisko, czy pseudonim.
3  J. Janowicz, Listy z Moskwy. Położenie ekonomiczne Rosji – Los wygnańców i uchodźców polskich, 

„Robotnik” (8 VI 1921), nr 150, s. 1–2.
4  J. Nałęcz, Prawdziwe przyczyny głodu w Rosji, „Gazeta Warszawska” (6 III 1922), nr  65, s.  3. 

Prawdopodobnie to Wł. Nałęcz, błąd w podpisie.
5  Wł. Nałęcz, Oświata w Rosji, „Gazeta Warszawska” (17 I 1922), nr 17, s. 6.
6   K. Olchowicz, Ćwierć wieku z „Kurierem Warszawskim”, Kraków 1974, s. 173–174.
7  M. Kornat, Bolszewizm, totalitaryzm, rewolucja, Rosja. Początki sowietologii i studiów nad syste-

mami totalitarnymi w Polsce (1918–1939), t. 2, Kraków 2004, s. 293.
8  Stepol, Pięć lat, „Kurier Warszawski” (19 XI 1922), nr 318, s. 6.

http://rcin.org.pl



53Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie codziennej 1921–1939 i ich autorzy

do kłamstw, podawanych mu codziennie do wiadomości i nauczyć się rozumieć 
odwrotnie to, co czyta w tej prasie”9.

Kolejnym krótkookresowym korespondentem „Robotnika” był Mieczysław 
Otorski. Jego Listy z Moskwy, drukowane do kwietnia 1923 r., dotyczyły niedoli 
repatriantów, problemów z reewakuacją polskiego mienia, nie brakowało też żalów 
na nie dość stanowcze postępowanie władz polskich10. 

W prasie polskiej w pierwszej połowie lat dwudziestych pojawiały się ponadto 
korespondencje z Moskwy i Rosji, jednorazowe lub kilkukrotne, pisane pod 
kryptonimami. I tak w 1921  r. „Rzeczpospolita” wydrukowała korespondencje 
z Moskwy podpisane Obex, później Vester, w 1923 r. w „Kurierze Warszawskim” 
pisał Skiz. O innym – podpisującym się Vel – autorze korespondencji do „Kuriera 
Warszawskiego” w 1923 r. wiemy, że był w Moskwie zaledwie pięć dni11. Nieco 
dłużej, bo przez kilka miesięcy 1923 i 1924 r. pisywał do „Kuriera Poznańskiego” 
Longinus. W „Echu Warszawskim” w 1924 r. pojawiły się korespondencje podpisane 
Nemo, w „Kurierze Polskim” – Niebies, w „Polsce Zbrojnej” – Wiesław T. W stycz-
niu i lutym 1925 r. w „Rzeczpospolitej” kilka korespondencji z Moskwy sygnowa-
nych było tylko literą N., do „Echa Warszawskiego” wiosną nadesłał korespondencje 
ktoś podpisany Alba, w „Kurierze Poznańskim” o sowieckiej gospodarce z Moskwy 
napisał L-ski. Wszystkie te materiały najwyraźniej pochodziły od chwilowych 
korespondentów i powstawały przy okazji prywatnych lub służbowych wyjazdów.

Prawdopodobnie pierwszym zawodowym polskim dziennikarzem, który udał 
się do Moskwy jako stały korespondent, był Ludwik Zieliński, absolwent Szkoły 
Sztuk Pięknych w Kijowie, od 1906 do 1917 r. pracujący w „Dzienniku Kijowskim”, 
później redaktor „Przeglądu Polskiego” tamże. W czasie wojny bolszewickiej dzia-
łał jako korespondent wojenny, następnie związany był z „Gazetą Warszawską” 
i „Rzeczpospolitą”12. Od lutego 1922  r. aż do wiosny 1923  r. pisał moskiewskie 
korespondencje dla „Rzeczpospolitej” pod pseudonimem Seweryn Lange. Przede 
wszystkim jednak był przedstawicielem Agencji Wschodniej, która zaczęła zaopa-
trywać prasę polską w depesze z bieżącymi doniesieniami z Moskwy13. 

W dniach 21–25 marca 1923 r. toczył się w Moskwie proces abpa Jana Cieplaka, 
ks. Konstantego Budkiewicza i 12 innych duchownych. Na sali sądowej byli obecni 

9  Stepol, Wrażenia sowieckie z konferencji genueńskiej, „Kurier Warszawski” (30 V 1922), nr 146, 
s. 3. Plonem obserwacji poczynionych przez Stefana Starzyńskiego w czasie pobytu w Moskwie 
była niewielka książka Jak jest naprawdę dzisiaj w Rosji, wydana przez Warszawski Oddział 
Towarzystwa Uniwersytetu Robotniczego w 1924 r. 

10  M. Otorski, Listy z Moskwy. Niedola repatriantów, „Robotnik” (27 XI 1922), nr 325, s. 1–2.
11  Vel, Nastroje sowieckie, „Kurier Warszawski” (19 VI 1923), nr 166, s. 3–4. 
12  W 1925 r. Zieliński przeniósł się do „Dziennika Poznańskiego”, później był m.in. korespondentem 

„IKC” i „Kuriera Warszawskiego” w Stambule i pracował w prasie warszawskiej. Po II wojnie 
światowej związany z prasą na Warmii i Mazurach. Zob. B. Łukaszewicz, Prasa informacyjno-
-polityczna Warmii i Mazur 1945–1975. Szkice do monografi i, Warszawa 1982, s. 72 i n. 

13  Archiwum Akt Nowych (dalej: AAN), zespół 510 (Ambasada RP w Moskwie), sygn. 195, s. nlb. 

http://rcin.org.pl



54 Agnieszka Cieślikowa

dziennikarze zagraniczni, także z Polski. Jednak dopływ bezpośrednich informacji 
do prasy polskiej był ograniczony właściwie tylko do pojedynczych, krótkich depesz 
Agencji Wschodniej oraz rosyjskiej emigracyjnej agencji Russpress. 26 marca 1923 r. 
nad ranem dotarła do Warszawy depesza Agencji Wschodniej donosząca o wyroku14.

Obszerniejsze relacje, sprawozdania z przebiegu procesu, spisane przez naocz-
nych obserwatorów, pojawiły się w polskich gazetach dopiero z kilku-, a nawet 
kilkunastodniowym opóźnieniem, z reguły  – po powrocie relacjonujących do 
kraju. I tak np. „Express Poranny” drukował w odcinkach Wrażenia korespon-
denta dopiero od numeru 93 z 5 kwietnia 1923 r. 

Jan Mioduszewski, Polak, adwokat z Odessy, również obserwujący proces, 
kryjący się dotąd jako korespondent „Robotnika” pod pseudonimem Mieczysław 
Otorski, po powrocie do Polski opublikował broszurę Wrażenia z procesu 
Arcybiskupa Cieplaka i 14 księży w Moskwie 20–25 marca 1923 r., opisane przez 
naocznego świadka15. 

W warunkach panujących w Rosji sowieckiej przesyłanie na bieżąco, codzien-
nie, dziennikarskich sprawozdań z przebiegu procesu było już niemożliwe. Francis 
McCullagh, korespondent „New York Herald”, również obecny na sali sądowej, 
pisał wręcz, że człowiek przy zdrowych zmysłach nie zaryzykowałby wysłania waż-
nego listu pocztą bolszewicką. Według jego relacji nawet poczta przedstawicielstw 
dyplomatycznych i misji pomocowych, z której czasem korzystali dziennikarze, 
była penetrowana przez organa sowieckie16.

PAT w 1923 r. podjęła działania w kierunku ulokowania w Moskwie stałego 
korespondenta. Być może pierwszym był Kazimierz Wlekliński17. Od grudnia 
1924 r. funkcję korespondenta PAT w Moskwie objął Tadeusz Teslar, legionista 
i peowiak, w latach 1917–1918 komendant okręgu Polskiej Organizacji Wojskowej 
na Rosję Centralną, pracownik Oddziału II i założyciel agencji wycinków prasowych 
Informacja Prasowa Polska, redaktor „Polski Zbrojnej”. Prócz serwisu agencyjnego 
wysyłał do krakowskiego „Ilustrowanego Kuriera Codziennego” korespondencje 
sygnowane TT. Równolegle z działaniami dziennikarskimi kierował w Moskwie 
placówką Oddziału II o kryptonimie „Biały”. 

Dekonspiracja podwójnej roli Teslara nastąpiła przez pochopnie wysłany do 
niego z Warszawy list urzędowy. Polski korespondent został zatrzymany 4 kwietnia 

14  [Według telegramu Agencji Wschodniej…], „Kurier Warszawski” (26 III 1923), nr 85, s. 3.
15  Wydana w Warszawie nakładem Drukarni Spółdzielczej w 1927  r. W Polsce Mioduszewski 

pracował jako sędzia w Ostrogu. 
16   F. McCullagh, Th e Bolshevik Persecution of Christianity, London 1924, s. 198.
17  W. Grabowski, Polska Agencja Telegrafi czna 1918–1991, Warszawa 2005, s.  210. Z pewnością 

nie nastąpiło to przed lipcem 1923 r. Por. AAN, zesp. 8 (Prezydium Rady Ministrów), sygn. III 
12431.23, list Kazimierza Wleklińskiego. Niewątpliwie Wlekliński był dobrym kandydatem, od 
1913 r. pracował w warszawskim oddziale Petersburskiej Agencji Telegrafi cznej, od 1916 r. we 
Wschodniej Agencji Telegrafi cznej przy Tymczasowej Radzie Regencyjnej. W notce biografi cz-
nej nie ma mowy o pracy w Moskwie, ale nie jest to miarodajne. Zob. Kazimierz Wlekliński 
1882–1960, „Zeszyty Prasoznawcze” (1966), z. 4, s. 173.

http://rcin.org.pl



55Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie codziennej 1921–1939 i ich autorzy

1925 r.18, a po interwencji posła Kętrzyńskiego zwolniony. Prasa informowała, że 
aresztowanie nastąpiło na dworcu kolejowym, skąd Teslara „przemocą zaciąg-
nięto do urzędu policji politycznej”, gdzie został poddany szczegółowej rewizji. 
„Domniemanym powodem aresztowania p. Teslara są śmiałe jego korespondencje 
do krakowskiego «Kurjera» o «raju sowieckim»”19. Teslar złożył w Komisariacie 
Spraw Zagranicznych oświadczenie, że władze sowieckie uniemożliwiają mu pracę20 
i zmuszony był z Moskwy wyjechać. Strona polska planowała wydalenie kore-
spondentów sowieckich z Warszawy: Kowalskiego z agencji ROSTA i Eugeniusza 
Bratina z „Izwiestii”. Ostatecznie Kowalski wyjechał, odwołany  – zresztą tylko 
chwilowo – przez macierzystą agencję, natomiast wydalenia Bratina zaniechano na 
życzenie ministra spraw zagranicznych Aleksandra Skrzyńskiego21. Ministerstwo 
Spraw Zagranicznych (MSZ) oczekiwało od poselstwa w Moskwie nacisku na 
Narkomindieł i ROSTA co do doboru korespondentów w Warszawie. Zakładano 
też, że powrót Teslara na placówkę korespondenta PAT jest możliwy i najprawdo-
podobniej istotnie Teslar na krótko do Moskwy wrócił. W „Echu Warszawskim” 
korespondencje sygnowane T.T. pojawiają się jeszcze w styczniu i lutym 1926 r.22 

Po defi nitywnym powrocie z Moskwy Teslar, wykorzystując swe obserwa-
cje i doświadczenia, opublikował kilka książek na temat Związku Sowieckiego23. 
Placówka PAT natomiast pozostawała nieobsadzona. 

Dopływ materiału informacyjnego dla prasy z Rosji sowieckiej w drugiej połowie 
lat dwudziestych wyraźnie zaczął pogarszać się. Poseł RP Stanisław Patek w swym 
raporcie z 8 lutego 1927 r. podkreślał, że ogłaszane przez prasę polską wiadomości 
z Moskwy bywają nieścisłe, a nawet zupełnie zmyślone24. Przywołane przez niego 
jako przykład notatki sygnowane były przez polską Agencję Wschodnią, a więc 
fi rmę specjalizującą się w informacjach z Rosji sowieckiej i Europy Wschodniej. 
Niewykluczone, że w tym okresie Agencja Wschodnia nie miała rzeczywistego 
własnego korespondenta w Moskwie, co złośliwie wytykał jej jeden z dzienników 
kilka miesięcy wcześniej25. 

18  M. Kozłowski, Tadeusz Teslar o zagrożeniu sowieckim (szkic zagadnienia), w: Wywiad i kontr-
wywiad II Rzeczypospolitej w walce o granicę wschodnią w latach 1918–1922, red. M. Polak, 
Warszawa 2021, s. 294.

19  Aresztowanie polskiego dziennikarza przez sowiety, „Polska Zbrojna” (10 V 1925), nr 128, s. 5.
20  Aresztowanie korespondenta PAT w Moskwie, „Nasz Przegląd” (10 V 1925), nr 127, s. 3. 
21  AAN, zespół 510 (Ambasada RP w Moskwie), sygn. 195, List Naczelnika Wydziału Wschodniego 

MSZ do Poselstwa RP w Moskwie z kwietnia 1925, s. nlb.
22  Zob. np.: T.T., Katastrofa komunizmu, „Echo Warszawskie” (12 I 1926), nr 8, s. 7; T.T., Pobielane 

groby sowieckie, „Echo Warszawskie” (9 II 1926), nr 31, s. 2; T.T., Dzieci ulicy w Moskwie, „Echo 
Warszawskie” (27 II 1926), nr 47, s. 7.

23  T. Teslar, Narody w sieci Sowietów, Warszawa 1927; idem, Zarys ustroju i władz państwowych 
ZSRR, Warszawa 1928; idem, Żydzi na wulkanie sowieckim, Warszawa 1928.

24  Raport nr 99/T/27: Stanisław Patek do MSZ w Warszawie o nieścisłych i fałszywych informacjach 
podawanych przez polską prasę, w: S. Patek, Raporty i korespondencja z Moskwy (1927–1932), 
wstęp, wybór i oprac. dokumentów M. Gmurczyk-Wrońska, Warszawa 2010, s. 79–80.

25  Skąd się wzięły wiadomości o wypadkach w Rosji, „Nasz Przegląd” (7 VIII 1926), nr 217, s. 1.

http://rcin.org.pl



56 Agnieszka Cieślikowa

W polskich dziennikach wciąż pojawiały się korespondencje z Moskwy. 
Niewykluczone, że część z nich była całkowicie sfi ngowana, część zaś pochodziła 
od okazjonalnych autorów. W „Echu Warszawskim” ktoś sygnował je kryptonimem 
„Sun”, w „Rzeczpospolitej” podpisane były inicjałami J.S., później „Jur”. W „Kurierze 
Warszawskim” list z Moskwy sygnował Audax26, później kilkakrotnie K.M. i Dexter. 

W kwietniu 1927 r. poseł Patek w liście do MSZ ponownie zwracał uwagę na obu-
stronnie złe informowanie przez prasę polską i sowiecką. „Trzeba koniecznie dojść do 
posiadania w Moskwie swojego własnego korespondenta «Pata». Korespondent taki 
informowałby Polskę i pozostawałby na miejscu w stałych stosunkach z Poselstwem, 
z którego by korzystał, ale któremu jednocześnie mógłby oddawać praktyczne 
przysługi. Naturalnie musiałby to być człowiek wytrawny i pierwszorzędnych 
zdolności i bardzo pewnego usposobienia i charakteru”27 – pisał Patek i oceniał, 
że władze sowieckie patrzyłyby na wprowadzenie takiego przedstawiciela życzliwie. 

W sierpniu 1927 r., na marginesie informacji o rokowaniach polsko-sowiec-
kich w sprawie traktatu handlowego, prasa wspominała o tym, że PAT będzie miał 
w Moskwie stałego korespondenta „w najbliższej przyszłości”28.

Na początku stycznia 1928 r. do Moskwy udał się ówczesny dyrektor PAT, Piotr 
Górecki, w celu uzgodnienia z agencją TASS stałej obsługi agencyjnej z Moskwy29. 
Umowa PAT-TASS została zawarta przez dyrektora PAT Góreckiego z dyrektorem 
generalnym TASS Jakubem Doleckim. Obejmowała przekazywanie materiału infor-
macyjnego dotyczącego Polski dla TASS na wyłączność na terenie ZSSR i Mongolii 
i odwrotnie, przez TASS odnośnie do ZSSR i Mongolii. Umowa zobowiązywała do 
przekazywania wiadomości „prawdziwych i autentycznych” (art. V). Artykuł VII 
mówił: „Każda z umawiających się stron może posiadać swego ofi cjalnego przed-
stawiciela na terytorium zakontraktowanym drugiej strony pod warunkiem, że 
przedstawiciel ten ograniczy się do zbierania i przesyłania informacji pod adre-
sem, dozwolonym przez umowę niniejszą. […] Każda z umawiających się stron 
obowiązuje się ułatwiać pracę ofi cjalnemu przedstawicielowi drugiej strony”30.

Nowym korespondentem PAT w Moskwie, po zawarciu umowy międzyagen-
cyjnej, miał być Wacław Schmidt, jednak w trybie pilnym skierowano go do obję-
cia analogicznej placówki w Berlinie. Korespondentem agencji w Moskwie został 
Stefan Stok, doświadczony dziennikarz, związany z PAT od 1921 r.31

26  Audax, Za czerwonym kordonem. List z Moskwy, „Kurier Warszawski” (26 IX 1926), nr  265, 
s. 6–7. Być może pod kryptonimem „Audax” krył się Kazimierz Ehrenberg.

27  Stanisław Patek do ministra spraw zagranicznych w Warszawie Augusta Zaleskiego o potrzebie 
funkcjonowania w Moskwie polskiego przedstawiciela prasowego, 25 kwietnia 1927, cyt. za: 
S. Patek, op. cit., s. 119.

28  Rokowania z Sowietami, „Rzeczpospolita” (22 VIII 1927), nr 229, s. 1.
29  Dyrektor PAT w Moskwie, „Kurier Warszawski” (9 I 1928), nr 9, s. 1.
30  AAN, zesp. 510 (Ambasada RP w Moskwie), sygn. 75.
31  Stefan Stok (23 I 1892 Sitkówka k/Kielc – 16 X 1971 Warszawa), „Zeszyty Prasoznawcze” (1972), 

z. 2, s. 182.

http://rcin.org.pl



57Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie codziennej 1921–1939 i ich autorzy

Od schyłku lat dwudziestych wiele polskich dzienników, zwłaszcza prowincjo-
nalnych, ale nie tylko, korzystało z gotowych korespondencji zagranicznych, m.in. 
z Rosji, kolportowanych przez czechosłowacką agencję Centropress. Bardzo często 
agencyjne pochodzenie materiału nie było w ogóle oznaczane, wręcz przeciwnie, 
drukowano taki tekst jako „korespondencję własną” lub bardziej oględnie  – po 
prostu „korespondencję z Moskwy”32. 

Tymczasem kontrola nad korespondentami zagranicznymi w sowieckiej sto-
licy stawała się coraz bardziej szczelna. Od 1922  r. działała regularna cenzura 
depesz prasowych33. Cenzor dyżurował w moskiewskim urzędzie telegrafi cznym. 
Jeśli telegramy akredytowanych dziennikarzy zagranicznych przedstawiały fakty 
w niepożądanym dla władz sowieckich świetle, po prostu nie były wysyłane przez 
stację nadawczą. Zdarzały się też ingerencje cenzorskie polegające na takim wyci-
naniu fragmentów wiadomości, że zyskiwały całkowicie inny sens. Listy przesyłane 
pocztą także cenzurowano, w dodatku szły bardzo długo, co dla korespondentów 
było uciążliwe, nawet jeśli nie poruszali drażliwych tematów. Dziennikarze zagra-
niczni podlegali też stałej obserwacji34. 

Prócz kontroli wypływu materiałów poza granice Związku Sowieckiego dzien-
nikarze mieli ograniczone źródła informacji. Otrzymywali ofi cjalne komunikaty 
z Wydziału Prasy i Informacji Ludowego Komisariatu Spraw Zagranicznych 
RFSRR. Prasa sowiecka przedstawiała obraz ściśle kontrolowany. Kontakty pry-
watne, nieofi cjalne zagranicznych dziennikarzy z obywatelami rosyjskimi były 
rzadkie, większość obywateli sowieckich obawiała się rozmawiać z cudzoziem-
cami. Wyjazdy korespondentów poza Moskwę najczęściej odbywały się w ramach 
zorganizowanych pokazowych wycieczek.

Jak pisał Paul Scheff er, długoletni korespondent „Berliner Tageblatt” w Moskwie, 
działalność zagranicznych korespondentów była utrudniana nawet bardziej przez 
cenzurę pośrednią niż bezpośrednią, a stała presja wywoływała napięcie, w któ-
rym żyli35.

Zdarzały się także incydenty skierowane przeciwko korespondentom lub ich 
rodzinom. Wiosną 1929  r. prasa polska doniosła o skandalicznym potraktowa-
niu żony korespondenta PAT, p. Stokowej, którą na granicy polsko-sowieckiej 
w Niegoriełoje poddano drobiazgowej rewizji osobistej, łącznie z pruciem odzieży. 

32  Z materiałów Centropressu korzystały m.in. lwowska „Chwila” (ta redakcja akurat skrupulatnie 
je oznaczała nazwą agencji), „Nowy Dziennik”, „Głos Poranny”, „Dziennik Wileński”, ale też 
„Kurier Poznański” czy „ABC”. 

33  P. Scheff er, Seven years in Soviet Russia, New York 1932, s. VIII.
34  G. Seldes, You Can’t Print Th at! Th e Truth Behind the News 1918 to 1928, New York 1929, 

rozdz. „Censorship in Red Russia”, s. 153–162. Seldes, korespondent „Chicago Tribune”, opisy-
wał też przypadki represji wobec korespondentów prasy zagranicznej, niebędących obywatelami 
zagranicznymi. On sam, po proteście w sprawie cenzury skierowanym do ministra Gieorgija 
Cziczerina, został z dnia na dzień wyrzucony z Moskwy. 

35  P. Scheff er, op. cit., s. XII.

http://rcin.org.pl



58 Agnieszka Cieślikowa

Przy okazji „Express Poranny” komentował: „Dodajmy do tego, że dziennika-
rze polscy w Rosji pracują w niesłychanych warunkach. Wiecznie szpiegowani 
w swej służbie informacyjnej poddani cenzurze, żyją stale w obawie prowokacji 
lub szantażu”36.

Trudności w funkcjonowaniu w Moskwie korespondenta PAT na początku 
lat trzydziestych pogłębiały się. Prawdopodobnie z Warszawy od dyrektora PAT 
Romana Starzyńskiego wychodziły sugestie, by korespondent zamieszkał i stoło-
wał się w siedzibie polskiego poselstwa37. Poseł Patek oceniał jednak takie rozwią-
zanie jako niepożądane, z jednej strony wskazując na duże zatłoczenie panujące 
w budynku, z drugiej zaś zauważając:

Dwa źródła wiadomości, dwie sfery działalności, dwa środowiska życia, które teraz dokom-
pletowywują się nawzajem, zatraciłyby swoją odrębność. Sfery sowieckie unifi kowałyby 
z pewnością Poselstwo z P.A.T.’em za każdym razem, gdy byłoby to dla nich dogodnem 
i gdy trzebaby im było czynić nasze sfery urzędowe odpowiedzialnymi za koresponden-
cję i wiadomości prasowe. Z drugiej strony i korespondent P.A.T.’a straciłby może na swo-
bodzie ruchów i mógłby być zahaczonym w sprawach naszych z racji ogólnie znanego jego 
zamieszkiwania w Poselstwie. To, co jest możliwem w Warszawie, w ogóle na zachodzie, 
nie zawsze jest dogodnem w Z.S.S.R. Cały zysk z naszej obecnej dyskretnej współpracy 
mógłby być unicestwiony. […] Poselstwo musi podkreślić w sposób bardzo zdecydowany, 
że utrzymanie placówki korespondenta P.A.T.’a w Moskwie uważa za bardzo ważne, że – 
zdaniem Poselstwa, względy oszczędnościowe nie powinny wpłynąć na skasowanie tej pla-
cówki, i że zasługuje ona w zupełności na materialne poparcie, o ile to tylko jest możliwem38.

Informacja o odwołaniu z Moskwy redaktora Stoka pojawiła się w prasie 
polskiej pod koniec stycznia 1932  r. i była w komentarzach nie wprost wiązana 
z odwołaniem z Warszawy długoletniego korespondenta „Izwiestii” Bratina39. 

W 1929  r., w związku z tzw. protokołem Litwinowa, do Moskwy na 10 dni 
wyjechała pierwsza wycieczka dziennikarzy polskich. Jednym z uczestników był 
Mieczysław Wajnryb, który swoje spostrzeżenia zebrał i opublikował w książce40. 
Po podpisaniu paktu o nieagresji między Polską a ZSRR wyjazdy reporterskie 
i wycieczki do Rosji zaowocowały szeregiem publikacji prasowych i książkowych, 
nie były to jednak sensu stricto korespondencje, a reportaże i relacje41. Natomiast 

36  Barbarzyńska rewizja na czerwonej granicy. Ciężka zniewaga żony moskiewskiego korespondenta 
PAT, „Express Poranny” (16 III 1929), nr  75, s.  1; Protest Związku Syndykatów Dziennikarzy, 
„Kurier Warszawski” (17 III 1929), nr 75, s. 32.

37  Mogło to również mieć związek ze znacznymi cięciami kosztów w PAT i rozważaniami nad 
likwidacją placówki w Moskwie.

38  9 listopada 1931, Raport nr 1221/T/31: Stanisław Patek do Wydziału Wschodniego MSZ w War-
szawie o korespondentach PAT w Moskwie, cyt. za: S. Patek, op. cit., s. 445.

39  V. Oertzen, Doubrovitsch, Bratin, „Kurier Poznański” (20 I 1932), nr 30, s. 1.
40  M. Wajnryb, W kalejdoskopie sowieckim. Listy i wrażenia moskiewskie, Warszawa 1929.
41  Szerzej o tym zob. np.: E. Pogonowska, Czytanie Nowej Rosji. Polskie spotkania ze Związkiem 

Sowieckim lat trzydziestych XX wieku, Lublin 2012.

http://rcin.org.pl



59Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie codziennej 1921–1939 i ich autorzy

przez prawie cały 1933 r. w „Polsce Zbrojnej” drukowano moskiewskie korespon-
dencje kogoś kryjącego się pod pseudonimem Miles.  Z kolei w 1934 i 1935  r. 
w „Kurierze Poznańskim” ukazywały się korespondencje, oznaczane jako własne 
z Moskwy, sygnowane pseudonimem Szaława.

Stałym korespondentem PAT i zarazem „Gazety Polskiej” w latach 1932–1935 
był Jan Otmar-Berson. Dziennikarz odegrał pewną rolę w rozwijaniu stosun-
ków polsko-sowieckich, m.in. w zaaranżowaniu wizyty w Moskwie Bogusława 
Miedzińskiego na przełomie kwietnia i maja 1933 r. i w jego rozmowach z Karolem 
Radkiem42. Był więc bliskim współpracownikiem dyplomacji polskiej, podobnie 
jak korespondent PAT w Berlinie Stanisław Dembiński. 

Berson został wydalony z Moskwy w sierpniu 1935 r. pod zarzutami dotyczą-
cymi treści jego korespondencji w „Gazecie Polskiej”43. Polska na zasadzie wza-
jemności wydaliła z Warszawy korespondenta TASS i „Izwiestii”, nastąpiło zatem 
ponowne zerwanie stosunków prasowych. 

Rok później Berson opublikował książkę pt. Kreml na biało. Zamieścił w niej 
karykaturę przedstawiającą uliczną barykadę i siedzącego na niej okrakiem kore-
spondenta, z podpisem: „sytuacja korespondentów zagranicznych w Sowietach”, 
i napisał: „załączona rycina stanowi zbiorową karykaturę korespondentów zagra-
nicznych, pracujących na terenie sowieckim i dość wiernie oddaje ich sytuację, 
pełną wręcz tragikomicznych przeżyć. Na razie, po obu stronach barykady panuje 
przykładna cisza. Nikt do nikogo nie strzela a i «nam strzelać nie kazano». Siedzimy, 
obserwujemy i piszemy, nieustannie porównywując sytuację po obu stronach 
w umyśle i na papierze. Owo ustawiczne porównywanie nie jest rzeczą bezpieczną 
dla człowieka «nieprzyzwyczajonego»”44.

Po blisko rocznej przerwie stosunki PAT-TASS zostały wznowione. W kwiet-
niu 1936  r. przyjechał do Warszawy nowy korespondent agencji TASS, Borys 
Postnikow45. Do Moskwy, na placówkę nieobsadzoną od czasu wydalenia Bersona, 
udał się Feliks Haczyński. Był on doświadczonym redaktorem agencyjnym, znał 
też Związek Sowiecki46. Nie uzyskał w Moskwie takiej pozycji, jak Berson, ale też 
nie było już sprzyjających okoliczności. Okres jego pracy przypadł na najwięk-
sze zaostrzenie kontroli stalinowskiej. Wyjazdy zagranicznych dziennikarzy poza 
Moskwę, choć formalnie nie były zabronione, ograniczano pod różnymi pozorami, 
a nawet czynnie starano się do tego zniechęcać.

42  B. Miedziński, Droga do Moskwy, „Kultura” (Paryż 1963), nr 6 (188), s. 74–86.
43  Będąc w Moskwie, Berson pozostawał w bliskich kontaktach z Radkiem. Niewykluczone, że jego 

wydalenie w jakimś stopniu wiązało się ze słabnięciem pozycji Radka we władzach sowieckich.
44  J. Otmar Berson, Kreml na biało, Warszawa 1936, s. 6.
45  Likwidacja „wojny prasowej” sowiecko-polskiej, „Dziennik Poznański” (23 IV 1936), nr 95, s. 3. 

Postnikow przed I wojną światową uczył się w korpusie kadetów w Warszawie.
46  Feliks Tadeusz Haczyński (1890–1946) w latach 1921–1924 prowadził „Dziennik Chicagoski”, 

później pracował w Wydziale Prasowym MSZ, a w latach 1931–1932 w Konsulacie RP w Mińsku, 
następnie w centrali PAT w Warszawie.

http://rcin.org.pl



60 Agnieszka Cieślikowa

25 maja 1937  r. redaktor Haczyński wraz z urzędnikiem polskiej ambasady 
Janem Łagodą oraz szoferem wyruszyli samochodem z Kijowa w podróż powrotną 
do Moskwy. W okolicy Czernihowa drogę zajechała im ciężarówka47. Wyskoczyło 
z niej kilkunastu ludzi, którzy zaatakowali podróżnych. Samochód, którym poru-
szali się Polacy, został uszkodzony, a Łagoda i szofer poranieni. Pierwsza pomoc 
została im udzielona w Czernihowie48. „Jak wiadomo władze sowieckie czynią 
wielkie trudności, a nawet wręcz uniemożliwiają korespondentom zagranicznym 
swobodne poruszanie się w terenie. Fakt utrudnień tych tłumaczyć można bądź 
obawą władz sowieckich o całość i bezpieczeństwo podróżujących po drogach 
sowieckich, bądź też niechęcią tych czynników, by korespondenci zagraniczni sty-
kali się bezpośrednio z rzeczywistością prowincji sowieckiej”49 – komentowano na 
łamach „ABC”. Pomimo ciężkich warunków Haczyński pozostał na posterunku 
korespondenckim w Moskwie aż do września 1939 r. 

W czasie tzw. pierwszego procesu moskiewskiego (Grigorija Zinowiewa, Lwa 
Kamieniewa i innych, 19–24 sierpnia 1936  r.) w „IKC” pojawiły się informacje 
z Moskwy, sygnowane „M.L.”50, a później obszerniejsze omówienia procesu, dato-
wane w Moskwie, oznaczone jako „oryginalna korespondencja «Ilustrowanego 
Kuryera Codziennego»” i podpisane „Michał Lipski”. Pierwsze wydrukowano 
28  sierpnia, a więc czwartego dnia po zakończeniu procesu. Redakcja informo-
wała: „Dzisiaj drukujemy pierwsze sprawozdanie naszego korespondenta, który 
będąc obecnym na procesie w Moskwie, miał sposobność zapoznania się z bez-
pośrednimi wrażeniami, jakie rozprawa i wyrok wywarły”51. Kolejne „oryginalne 
korespondencje” na temat procesu i rozgrywek na szczytach władzy w Moskwie, 
pisane przez Michała Lipskiego, ukazały się 29 i 30 sierpnia52. 

Pseudonimem dziennikarskim Michał Lipski posługiwał się kpt. Jerzy 
Niezbrzycki, kierownik referatu „Wschód” Oddziału II Sztabu Głównego. Pozostaje 
sprawą otwartą, czy istotnie był on w Moskwie obserwatorem procesu. Termin 

47  W komentarzach w prasie polskiej podkreślano, że w Związku Sowieckim nie ma prywatnych 
ciężarówek.

48  Napad bandycki na korespondenta P.A.T. na szosie Kijów–Czernichów, „Polska Zbrojna” (27 V 
1937), nr 144, s. 1.

49  Zorganizowany napad sowieckiej bojówki na urzędnika polskiej ambasady, „ABC” (27 V 1937), 
nr 165, s. 1.

50  Zob. np. datowana z Moskwy 22 sierpnia notatka mówiąca o tym, że „Im dokładniej i szerzej 
podawane są wiadomości z sali sądowej o zeznaniach oskarżonych, tem mocniej utwierdza się 
zdanie, że cały proces jest sfi ngowany. […] Ma się tu do czynienia z jakiemś wyreżyserowanem 
widowiskiem, mającem raz na zawsze zgnieść hydrę trockizmu i załatwić osobiste porachunki 
między wodzami komunistycznymi”, ML, Reżyseria i… mistyfi kacja, „IKC” (24 VIII 1936), nr 235, 
s. 17.

51  [Wprowadzenie redakcyjne do materiału] Michał Lipski, W atmosferze prowokacji i obłędnego 
strachu, „IKC” (28 VIII 1936), nr 239, s. 4.

52  M. Lipski, Walkę o władzę w dżungli sowieckiej odsłania proces moskiewski, „IKC” (29 VIII 1936), 
nr 240, s. 3–4; idem, Po pogromie opozycji – nowy atak stalinowskiej Moskwy na Europę!, „IKC” 
(30 VIII 1936), nr 241, s. 2–3.

http://rcin.org.pl



61Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie codziennej 1921–1939 i ich autorzy

ukazania się materiałów może wskazywać zarówno na przekazanie ich redakcji 
już po przyjeździe do kraju, jak i na przygotowanie na podstawie innych źródeł.

Zagadkową postacią pozostaje autor, który pod pseudonimem E.Ergo przez 
10 lat publikował korespondencje z Moskwy w „Kurierze Warszawskim”53. Po raz 
pierwszy E.Ergo pojawił się na łamach „Kuriera” 13 października 1929 r. z obszerną 
analizą sytuacji w polskiej partii komunistycznej, przeprowadzoną na podstawie 
sowieckich gazet. Tekst datowany jest z Moskwy w październiku54. Kolejne uka-
zywały się aż do 1939  r. Jak dotąd nie udało się znaleźć żadnej wzmianki iden-
tyfi kującej ich autora. Można by przyjąć, że E.Ergo był korespondentem nie-
akredytowanym, kimś, kto przebywał w sowieckiej stolicy w innym charakterze 
lub nawet mieszkał tam na stałe. Trudno sobie jednak wyobrazić, w jaki sposób 
w warunkach panujących w Moskwie w latach trzydziestych jego artykuły regular-
nie przesyłano do Warszawy, zwłaszcza że nie były to entuzjastyczne laurki pro-
pagandowe, a wręcz przeciwnie, E.Ergo pisał m.in. o aresztowaniach i kłamstwach 
propagandy. Można przypuszczać, że miejsce powstawania korespondencji E.Ergo 
sfi ngowano i w rzeczywistości pisane były np. w Rydze lub nawet w Warszawie, 
choć czasem E.Ergo podawał szczegóły sugerujące, że obraca się w moskiewskim 
środowisku prasowym55. 

W drugiej połowie lat trzydziestych „Czas” drukował własne moskiewskie 
korespondencje, sygnowane „Inż. N.B.”56 Pod podpisem tym krył się Nikolaus 
Basseches, znany austriacki dziennikarz, obsługujący z Moskwy przede wszystkim 
wiedeńską „Neue Freie Presse”, ale też kilkanaście innych dzienników Europy 
Środkowej i Wschodniej. Basseches, obywatel austriacki, pracował w sowieckiej 
stolicy od wczesnych lat dwudziestych, należał do najstarszych stażem dziennika-
rzy zagranicznych w Moskwie i nieformalnie pełnił rolę dziekana korpusu kore-
spondentów57. Jego mocna pozycja i szerokie kontakty w końcu lat  dwudziestych 

53  Zob. też: Z. Anculewicz, Początek „wielkiej czystki” w szeregach Armii Czerwonej w świetle 
korespondencji i komentarzy „Kuriera Warszawskiego” w roku 1937, w: Dawna a nowa Rosja 
(z doświadczeń transformacji ustrojowej), red. R. Jurkowski, N. Kasparek, Warszawa 2002, s. 419.

54  E.Ergo, Rozłamy w polskiej partii komunistycznej, „Kurier Warszawski” (13 X 1929), nr  281, 
s. 9–10.

55  Na przykład o aresztowaniach, które nastąpiły w Moskwie 7–9 listopada 1936  r., E.Ergo pisał: 
„Korespondenci pism zagranicznych w Moskwie dowiedzieli się o tych aresztowaniach w dniu 
9-ym listopada, lecz nie od władz sowieckich. Pierwsze wiadomości o aresztowaniach pocho-
dziły z ambasady niemieckiej w Moskwie”, E.Ergo, Aresztowania w Moskwie, „Kurier Warszaw-
ski” (18 XI 1936), nr 317, s.  2; lub: „Życie prowincji sowieckiej, jak już zaznaczałem w listach 
z Moskwy, uchodzi zwykle uwagi obcych obserwatorów. Dzieje się to wskutek utrudniania pracy 
korespondentów prasy zagranicznej w Moskwie przez czynniki, które wolą utrzymać w cieniu te 
czy inne szczegóły tego życia. Wskutek tego informacje o życiu prowincji sowieckiej czerpane są 
przeważnie z ukazującej się na tej prowincji prasy, która, aczkolwiek również urzędowa, zawiera 
niekiedy nowe i ciekawe szczegóły”, idem, Kłamstwa, jako metoda, „Kurier Warszawski” (22 VI 
1937), nr 169, s. 2.

56  Zob. np.: Inż. N.B., Położenie religii w Sowietach, „Czas” (1 V 1936), nr 119, s. 5.
57  „Biuletyn Ogólny PAT” (2 VII 1937), nr 182, k. 47. 

http://rcin.org.pl



62 Agnieszka Cieślikowa

wywoływały podejrzenia, że jest przez władze sowieckie wykorzystywany do celo-
wego podawania za granicę niektórych tez58. Basseches został wydalony ze Związku 
Sowieckiego w lipcu 1937  r. na podstawie rozporządzenia Komisariatu Spraw 
Wewnętrznych. 

Prócz serwisu PAT i tajemniczego E.Ergo doniesienia z Moskwy „od włas-
nego korespondenta” w 1938 i 1939 r. pojawiały się jeszcze na łamach „Małego 
Dziennika”. Były podpisywane jedynie literą T. Nie da się wykluczyć, że był to 
materiał agencji publicystycznej.

Wielu autorów korespondencji pozostaje nierozszyfrowanych. Jednak stałych, 
akredytowanych polskich korespondentów w Moskwie w okresie międzywojennym 
było niewielu i byli to niemal wyłącznie kolejni przedstawiciele PAT. 

Na początku lat dwudziestych korespondencje z Moskwy, pochodzące od nie-
zawodowych dziennikarzy, przedstawiały obraz Rosji, nie szczędząc drastycznych 
szczegółów. Wł. Nałęcz wspominał nawet o przypadkach kanibalizmu59. Później 
coraz ściślejsza sowiecka kontrola zarówno informacji, jak i pracy zagranicznych 
dziennikarzy sprawiła, że treść drukowanych w prasie korespondencji z Moskwy 
należy analizować z wielką ostrożnością, biorąc pod uwagę okoliczności i realne 
możliwości ich powstania.

Correspondence from Moscow in the Polish Daily Press, 
1921–1939, and Their Authors

Abstract

Th is article provides a chronological overview of the delivery of journalistic correspondence 
from Soviet Russia to the Polish daily press, based on archi val materials and extensive press 
research. Direct correspondence from Moscow began arriving aft er the Treaty of Riga. Still, the 
activities of foreign correspondents in Soviet Russia were increasingly constrained by censor-
ship, correspondence control, constant surveillance, and a lack of informal contacts. Initially, 
Ludwik Zieliński, a representative of the Eastern Agency, operated in Moscow. Eventually, much 
of the reporting responsibility shift ed to the Polish Telegraphic Agency (PAT) correspondent 
in Moscow, who worked under an inter-agency agreement with the Soviet TASS agency. Th e 
PAT offi  ce functioned intermittently, and subsequent correspondents included Tadeusz Teslar, 
Stefan Stok, Jan Otmar-Berson, and Feliks Haczyński. Identifying the authors of many other 
correspondences is challenging, as they oft en used pseudonyms and code names.  It is also 
highly likely that some of the correspondence published in the Polish press was fabricated, 
with some coming from news agencies.

58  Zob. Sprawozdanie I sekretarza poselstwa polskiego w Moskwie Henryka Zaniewskiego z panu-
jących wśród kół dyplomatycznych w Moskwie opinii na temat not Litwinowa z 29 grudnia 
1928  r. i 12 stycznia 1929  r., nawiązujących do paktu Brianda-Kelloga, w: S. Patek, op. cit., 
s. 343.

59  J. Nałęcz, op. cit., s. 3.

http://rcin.org.pl



63Korespondencje z Moskwy w polskiej prasie codziennej 1921–1939 i ich autorzy

Êîððåñïîíäåíöèÿ èç Ìîñêâû â ïîëüñêîé åæåäíåâíîé ïðåññå 
1921—1939 ãã. è å¸ àâòîðû

Àáñòðàêò

В статье, основанной на архивных материалах и обширном поиске в пресс-источниках, 
представлен хронологическом порядке вопрос доставки журналистской корреспонден-
ции из Советской России в польскую ежедневную прессу. Прямая корреспонденция 
из Москвы начала поступать после Рижского мирного договора, но возможности для 
работы иностранных корреспондентов в Советской России постепенно ограничивались 
цензурой, контролем переписки, постоянным присмотром и отсутствием неформальных 
контактов. Первоначально в Москве работал представитель Восточного агентства Люд-
вик Зелинский. Позже основная нагрузка по освещению событий легла на корреспон-
дента Польского телеграфного агенства в Москве, работавшего по межведомственному 
соглашению с советским информационным агентством ТАСС. Бюро ПТА функциони-
ровало с перерывами, а среди следующих корреспондентов были Тадеуш Теслар, Стефан 
Сток, Ян Отмар-Берсон и Феликс Хачинский. Определить остальных корреспондентов – 
затруднительно или невозможно из-за использования псевдонимов и кодовых имён. 
Весьма вероятно, что часть корреспонденции из Москвы, печатавшейся в польской 
прессе, была сфабрикована. Часть же донесений исходила от журналистских агентств. 

Bibliografi a

Źródła archiwalne

Archiwum Akt Nowych
Zespół 510 Ambasada RP w Moskwie
Zespół 8 Prezydium Rady Ministrów

Źródła drukowane

McCullagh F., Th e Bolshevik Persecution of Christianity, London 1924.
Miedziński B., Droga do Moskwy, „Kultura” (Paryż 1963), nr 6 (188), s. 74–86.
Olchowicz K., Ćwierć wieku z „Kurierem Warszawskim”, Kraków 1974.
Patek S., Raporty i korespondencja z Moskwy (1927–1932), wstęp, wybór i oprac. dokumentów 

M. Gmurczyk-Wrońska, Warszawa 2010.
Scheff er P., Seven years in Soviet Russia, New York 1932.
Seldes G., You Can’t Print Th at! Th e Truth Behind the News 1918 to 1928, New York 1929.

Prasa

„Biuletyn Ogólny PAT”
„Czas”
„Dziennik Poznański”
„Ilustrowany Kurier Codzienny”
„Kurier Poznański”
„Kurier Warszawski”

http://rcin.org.pl



64 Agnieszka Cieślikowa

„Nasz Przegląd”
„Polska Zbrojna”
„Robotnik”

Opracowania

Anculewicz Z., Początek „wielkiej czystki” w szeregach Armii Czerwonej w świetle korespondencji 
i komentarzy „Kuriera Warszawskiego” w roku 1937, w: Dawna a nowa Rosja (z doświadczeń 
transformacji ustrojowej), red. R. Jurkowski, N. Kasparek, Warszawa 2002, s. 419–433.

Grabowski W., Polska Agencja Telegrafi czna 1918–1991, Warszawa 2005.
Kornat M., Bolszewizm, totalitaryzm, rewolucja, Rosja. Początki sowietologii i studiów nad sys-

temami totalitarnymi w Polsce (1918–1939), t. 2, Kraków 2004.
Kozłowski M., Tadeusz Teslar o zagrożeniu sowieckim (szkic zagadnienia), w: Wywiad i kontr-

wywiad II Rzeczypospolitej w walce o granicę wschodnią w latach 1918–1922, red. M. Polak, 
Warszawa 2021, s. 292–304.

Łukaszewicz B., Prasa informacyjno-polityczna Warmii i Mazur 1945–1975. Szkice do mono-
grafi i, Warszawa 1982.

Otmar Berson J., Kreml na biało, Warszawa 1936.
Pogonowska E., Czytanie Nowej Rosji. Polskie spotkania ze Związkiem Sowieckim lat trzydzie-

stych XX wieku, Lublin 2012.

Agnieszka Cieślikowa, dr hab., prof. IH PAN, pracownik Instytutu Historii im. Tadeusza Man-
teuffl  a Polskiej Akademii Nauk w Pracowni Dziejów Dyplomacji i Systemów Totalitarnych. 
Zajmuje się historią mediów, zwłaszcza obiegiem informacji prasowej w okresie międzywo-
jennym (acieslik@ihpan.edu.pl).

Agnieszka Cieślikowa, PhD hab., professor of the Tadeusz Manteuff el Institute of History, Polish 
Academy of Sciences; employee at the Tadeusz Manteuff el Institute of History in the Section 
for the History of Diplomacy and Totalitarian Systems. She specialises in media history, par-
ticularly the circulation of press information in the interwar period (acieslik@ihpan.edu.pl).

Wpłynęło do redakcji: 12.01.2025 Zatwierdzono do druku: 14.05.2025

http://rcin.org.pl




