@misc{Tobiasz-Lis_Paulina_Obraz_2015, author={Tobiasz-Lis, Paulina}, volume={40}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska}, journal={Studia Obszarów Wiejskich}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={PAN IGiPZ}, publisher={PTG}, language={pol}, abstract={W artykule podjęto problem prezentacji wsi i rolnictwa w podręcznikach szkolnych do geografii w dwóch krajach – Polsce i Anglii, które różnią zarówno główne założenia kształcenia geograficznego, jak i charakter oraz problematyka prac naukowych poświęconych obszarom wiejskim. To co łączy obydwa kraje, to fakt, iż zarówno w Polsce, jak i w Anglii obowiązkowa nauka geografii trwa zaledwie cztery lata i tylko w tym czasie doświadczenia szkolne są dla uczniów pewnym nośnikiem informacji na temat charakteru tej dyscypliny i przedmiotu jej badań. Analizowane w artykule podręczniki szkolne potraktowano jako przestrzenie reprezentacji środowiska geograficznego, które zgodnie z koncepcją H. Lefebvre (1974, 1991), podobnie jak inne media, pośrednio kształtują u odbiorców określone reprezentacje przestrzeni. Porównanie charakteru i treści dotyczących wsi i rolnictwa w podręcznikach do geografii w Polsce i w Anglii potwierdziło niedoskonałości polskiej edukacji geograficznej, która nie wykorzystuje w pełni możliwości, jakie stwarza dyscyplina, a stosowane rozwiązania nie podążają za dorobkiem geografii jako dyscypliny naukowej.}, title={Obraz wsi i rolnictwa w polskich i angielskich podręcznikach do geografii = Image of countryside and agriculture in Polish and English geography textbooks}, type={Tekst}, URL={http://rcin.org.pl/Content/58062/PDF/WA51_78065_r2015-t40_SOW-Tobiasz-Lis.pdf}, keywords={wyobrażenie, wieś, rolnictwo, podręczniki szkolne, podstawa programowa}, }