@misc{Bereziński_Mirosław_Markowskie_2004, author={Bereziński, Mirosław and Inkielman, Michał (1937– ) and Wagner, Dariusz W.}, copyright={Creative Commons Attribution BY 4.0 license}, address={Warszawa}, journal={Raport Badawczy = Research Report}, howpublished={online}, year={2004}, publisher={Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk}, publisher={Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences}, language={pol}, abstract={W pracy - na przykładzie szkoły wyższej - zostały przedstawione wyniki badań prowadzonych przez autorów nad za­stosowaniem łańcuchów Markowa do modelowania dynamiki procesu edukacyjnego. Omówiono podstawowy kontekst zadania modelowania tego procesu kładąc szczególny akcent na uwarunkowania wynikające z realizowanej w kraju reformy edukacji. Wskazano na metodologiczną niepoprawność przyjmowania a priori, że ciąg stanów procesu edukacyjnego jest jednorodnym łańcuchem Markowa pierwszego rzędu. Przedstawiono test do weryfikowania hipotezy o niezależności, test do sprawdzania jednorodności łańcucha i test do weryfikacji hipotezy o rzędzie łańcucha. Dużo uwagi poświęcono nieokreśloności procesu edukacyjnego: przedstawiono możliwość jej oceny za pomocą entropii informacyjnej oraz możliwość wykorzystania znajomości entropii stanu procesu edukacyjnego do oceny rzędu łańcucha. Skonstruowano model procesu edukacyjnego realizowanego na poziomie szkoły wyższej. Zwrócono również uwagę na potrzebę rozwinięcia modelu przez wprowadzenie elementów sterowania procesem edukacyjnym.}, title={Markowskie modele procesów edukacyjnych}, type={Text}, URL={http://rcin.org.pl/Content/139587/PDF/RB-2004-63.pdf}, keywords={Edukacja}, }