TY - GEN A1 - Myśliński, Andrzej A1 - Nahorski, Zbigniew (1945– ) A1 - Radziszewska, Weronika A1 - Szulc, Katarzyna PB - Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk PB - Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences N1 - 4-5, 74-76, 77-89 pages ; 21 cm N1 - Bibliography p. 90-93 N2 - W opracowaniu przedstawiono najprostsze zagadnienie wyznaczania optymalnych profili jazdy. Celem było opracowanie takich profili dla tras ruchu lokalnego w terenie polodowcowym, charakteryzującym się licznymi zmianami nachylenia trasy. Rozpatrywane metody oparte są na zasadzie maksimum Pontriagina, jednak zaproponowano tu liczne uproszczenia powodujące przyspieszenie obliczeń. Podstawowym z nich jest użycie analitycznych rozwiązań równań ruchu zamiast przyjętych ogólnie rozwiązań numerycznych. Głównym rozwiązywanym przypadkiem są liniowe równania ruchu powstałe przez przyjęcie liniowej zależności oporu powietrza od prędkości względnej pociągu. Jednak podano także rozwiązania analityczne równań nieliniowych, które można będzie rozpatrzyć w dalszych badaniach. Ponadto rozważano podział trasy między przystankami na odcinki o stałych ograniczeniach prędkości oraz stałym równaniu ruchu. Rozwiązania optymalne dla takich odcinków sprowadzają się do kilku typów przejazdów. Sklasyfikowano te typy przejazdów, podano algorytm wyboru typu przejazdu przy zadanych początkowych i końcowych czasach przejazdu oraz prędkościach w tych chwilach. Opracowano przybliżenia wzorów sprowadzające równania do równań kwadratowych, których rozwiązanie nie nastręcza trudności, a jednocześnie jest wystarczająco dokładne. L1 - http://rcin.org.pl/Content/208760/PDF/RB-2017-40-08.pdf M3 - Text CY - Warszawa J2 - Raport Badawczy = Research Report ; RB/40/2017/08 PY - 2017 T1 - Optymalizacja i symulacja przejazdu pociągu: analiza przejazdów optymalnych * Wprowadzenie * Obliczanie energii przejazdów dla poszczególnych typów przejazdów UR - http://rcin.org.pl/dlibra/publication/edition/208760 ER -