Obiekt

Tytuł: Literackie metamorfozy "Roberta Diabła" : o polskich wersjach libretta opery Giacoma Meyerbeera i dramatu Ernsta Raupacha

Twórca:

Borkowska-Rychlewska, Alina

Data wydania/powstania:

2004

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Pamiętnik Literacki, Z. 1 (2004)

Wydawca:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

Zadanie finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu Działalność upowszechniająca naukę 2016-2018: "Pamiętnik Literacki" – zwiększenie potencjału naukowego, poziomu umiędzynarodowienia i stopnia oddziaływania pisma przez efektywne upowszechnianie w Internecie ; Streszcz. ang.

Bibliografia:

1. M. A. Allévy-Viala, Inscenizacja romantyczna we Francji. Przeł. W. Natanson. Warszawa 1958.
2. A. Borkowska-Rychlewska, Przepych i przestroga. Wokół warszawskiej premiery „Roberta Diabła” Meyerbeera w 1837. „Pamiętnik Teatralny” 2003, nr 3/4, s. 23-45.
3. L. Czapiński, Zakochany diabeł, czyli infernum z ludzką twarzą. W: W kręgu operowych mitów. Kraków 2003.
4. S. Durski, Dramatopisarstwo Ludwika Adama Dmuszewskiego. Wrocław 1968.
5. Encyklopedia powszechna S. Orgelbranda. T. 12. Warszawa 1902.
6. A. Gier, „Et quoi! Ton coeur hésite entre nous deux?". „Robert le diable" unddas Melodram. W zb.: Giacomo Meyerbeer - Musik als Welterfahrung. Heinz Becker zum 70. Geburtstag. Ricordi 1995.
7. S. Goszczyński, Dziennik Sprawy Bożej. Wstęp, oprac. Z. Sudolski. T. 1. Warszawa 1984.
8. S. Goszczyński, Przedmowa tłumacza. W: Robert Diabeł. Dramat Ernesta Raupacha. Przełożony na język polski przez Seweryna Goszczyńskiego. Warszawa 1867.
9. J. Got, Repertuar teatru w Krakowie 1781-1843. Warszawa 1969.
10. J. Got, E. Orzechowski, Repertuar teatru krakowskiego 1845-1865. Cz. 1: Teatr polski. Warszawa 1874.
11. C. Join-Diéterle, „Robert le Diable" - le premier opéra romantique. „Romantisme” t. 28/29 (1980), s. 147-166.
12. A. Kowalczykowa, Bywanie w teatrze a dramatopisarstwo. W: Dramat i teatr romantyczny. Warszawa 1997.
13. T. Miciński, Słowacki i Calderon w „Księciu Niezłomnym ”. W: Do źródeł duszy polskiej. Lwów 1906.
14. E. Nowicka, „Der Freischütz” i „Wolny strzelec". (O polskim przekładzie libretta opery C. M. Webera). W zb.: Między oświeceniem i romantyzmem. Kultura polska około 1800 roku. Red. J. Z. Lichański, B. Schultze, H. Rothe. Warszawa 1997.
15. E. Nowicka, Omamienie — cudowność - afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć. Poznań 2003.
16. Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego. Warszawa 1990.
17. D. Ratajczakowa, Przestrzeń w dramacie i dramat w przestrzeni teatru. Poznań 1985.
18. E. Raupach, Robert der Teufel. Romantisches Schauspiel in fiinf Aufziigen. W: Dramatische Werke. T. 1. Hamburg 1835.
19. Robert Diabeł. Wielka opera w pięciu aktach. Poezja PP. Scribe i C. Delavigne. Muzyka Meyerbeera. Tłumaczenie trzech pierwszych aktów L. A. Dmuszewskiego, dwóch ostatnich J. S. Jasińskiego. Warszawa 1838.
20. E. Scribe, Robert le diable. W: Théâtre de Eugène Scribe de l’Académie Française. T. 4: Opéras. Paris 1856.
21. S. Z. Sierpiński, Robert Diabeł. Powieść historyczna krajowa. Warszawa 1842.
22. S. Z. Sierpiński, Robert Diabeł. Powieść historyczna krajowa. W: Nowy gabinet powieści. T. 2. Warszawa 1840-1842.
23. I. Sławińska, Przywołanie przestrzeni w dramacie Słowackiego „Zawisza Czarny". W zb.: Juliusz Słowacki. W 150-lecie urodzin. Red. M. Bizan, Z. Lewinówna. Warszawa 1959, s. 283-299.
24. I. Sławińska, Wizja teatralna poety jako problem badawczy. W: Odczytywanie dramatu. Warszawa 1988.
25. Słownik biograficzny teatru polskiego 1765-1965. Warszawa 1973.
26. D. Sosnowska, Seweryn Goszczyński: biografia duchowa. Wrocław 2000.
27. Z. Stefanowska, O dantejskości trzeciej części „Dziadów". W: Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu. Warszawa 2001.
28. W. Szturc, Faust Goethego. Ku antropologii romantycznej. Kraków 1995.
29. A. Ubersfeld, Czytanie teatru I. Przeł. J. Żurowska. Warszawa 2002.
30. J. S. Witkiewicz, Leksykon operowy. Warszawa 2000.
31. A. Witkowska, Towiańczycy. Warszawa 1989.
32. J. Ziomek, Projekt wykonawcy w dziele literackim a problemy genologiczne. W: Powinowactwa literatury. Warszawa 1980.

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

95

Strona końc.:

118

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:119639 ; 0031-0514

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol ; eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ; Działalność upowszechniająca naukę (DUN)

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2020-10-02

Data dodania obiektu:

2020-03-31

Liczba wyświetleń treści obiektu:

1

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/publication/112711

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji