Język metadanych
Fiscal-monetary game analyzed with use of a dynamic macroeconomic model
Inny tytuł:Raport Badawczy = Research Report ; RB/40/2014
Twórca:Kruś, Lech ; Woroniecka-Leciejewicz, Irena
Wydawca:Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk ; Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences
Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Opis:12 stron ; 21 cm ; Bibliografia s. 11-12
Temat i słowa kluczowe:Wielokryterialne podejmowanie decyzji ; Negotiations ; Negocjacje ; Macroeconomic modeling ; Fiscal-monetary game ; Nash equilibrium ; Bargaining problem ; Multiple criteria decision making, mcdm ; Modelowanie makroekonomiczne ; Gra fiskalno-pieniężna ; Problem przetargowy
Abstrakt:The paper deals with the fiscal-monetary game. In the game the fiscal and the monetary authorities take decisions on the choice of the optimum strategy from the point of view of realization of their respective economic objectives. A macroeconomic model has been constructed and used to represent the interrelations between, on the one hand, the instruments of fiscal policy and of the monetary policy, and, on the other hand - the economic effects resulting from their application. The best response strategies of the authorities and the Nash equilibrium state are analyzed. The simulation results obtained indicate that in a general case the Nash equilibrium is not Pareto optimal. It means that the policies should be coordinated and that respective negotiations leading to a Pareto-optimal consensus are needed.
Czasopismo/Seria/cykl:Raport Badawczy = Research Report
Typ zasobu: Szczegółowy typ zasobu: Źródło: Język: Język streszczenia: Prawa:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasady wykorzystania:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitalizacja:Instytut Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk
Lokalizacja oryginału:Biblioteka Instytutu Badań Systemowych PAN
Dofinansowane ze środków: Dostęp: