Object structure
Title:

Tak zwana „Wenecjanka”. Hipotezy dotyczące atrybucji i kulturowego obiegu włoskiej melodii popularnej w dobie oświecenia

Subtitle:

Pamiętnik Literacki Z. 1 (2020)gnaczak, Lidia

Creator:

Ignaczak, Lidia

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2020

Description:

Abstract eng.

Type of object:

Journal/Article

Subject and Keywords:

music life at the turn of the 18th and 19th c. ; theatre at the turn of the 18th and 19th c. ; aria ; song ; comic opera ; contrafactum ; music variations ; salon music

References:

1. „Allgemeine musikalische Zeitung”. Hrsg. F. Rochlit z. T. 1. Leipzig 1798 (Musicalien, Instrumentalmusik IX).
2. „L’Almanacco di Gherardo Casaglia”. Na stronie: http://almanac-gherardo-casaglia.com/index.php?Testo=Il_burbero_di_buon_cuore&Parola=Stringa (data dostępu: 11 IX 2019).
3. L. Amiable, Une Loge maçonnique d’avant 1789: la loge des Neuf Sœurs. Paris 1897.
4. R. Amadou, Un Discours maçonnique de Louis Sébastien Mercier. Soyons maçons et point académiciens. „Renaissance traditionnelle” 1973, nr 13.
5. Aria (aria veneziana, aria napoletana). Hasło w: J. Habela, Słowniczek muzyczny. Wyd. 9. Kraków 1977, s. 17–18.
6. Aria della „Cosa rara”, cantata dal signor Nozari, avec accompagnement de piano et des paroles françaises. [Kompozytor: V. Martín y Soler]. Paris [1800].
7. Baker’s Biographical Dictionary of Musicians. Ed. N. Slonimsky, G. Schirmer. New York 1958.
8. A. Batta, Co się tańczy, je, pije i jak się muzykuje w „Don Giovannim”? W zb.: Opera. Kompozytorzy, dzieła, wykonawcy. Red. A. Batta. Köln 2001.
9. L. Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. T. 1: Źródła i materiały. Lwów 1925.
10. L. Bernacki, Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta. T. 2: Notatki i studia. Lwów 1925.
11. Biographie universelle ancienne et moderne. T. 4. Paris 1843.
12. Biographie universelle des hommes qui se sont fait un nim. Oprac. F.-X. Feller. T. 3. Nevers 1845.
13. Biographisch-bibliographisches Quellen-Lexikon der Musiker und Musikgelehrten der christlichen Zeitrechnung bis zur Mitte des neunzehnten Jahrhundert. T. 5. Leipzig 1903.
14. W. Bogusławski, Dzieje Teatru Narodowego, na trzy części podzielone, oraz Wiadomość o życiu sławnych artystów. Warszawa 1965.
15. Ch. Burney, De l’état présent de la musique en France et en Italie, dans les Pays-Bas, en Hollande et en Allemagne, ou Journal de voyages faits dans ces différens pays avec l’intention d’y recueillir des matériaux pour servir à une histoire générale de la musique. Trad. Ch. Brack. Gênes 1809–1810.
16. Ch. Burney, A General History of Music: From the Earliest Ages to the Present Period. T. 4. London 1789.
17. Ch. Burney, Obecny stan muzyki we Francji i Italii, albo Dziennik podróży przez owe kraje, podjętej celem zebrania materiałów dla „Powszechnej historii muzyki”. Przekł., oprac., wstęp J. Chachulski. Warszawa 2017.
18. Catalog of Opera Librettos Printed Before 1800. Prepared by O. G. Th. Sonneck. T. 1-2. Washington 1914.
19. Z. Chaniecki, Europejskie teatry lat 1750–1815 w relacjach polskich podróżników. Łódź 2019.
20. Le Chansonnier des Graces. Avec la musique gravée des airs nouveaux. Paryż 1808.
21. T. Chini, G. Tonini, La raccolta di manoscritti e stampe musicali „Toggenburg” di Bolzano (secc. XVIII–XIX). EDT srl. 1986.
22. A. Choron, F. Fayolle, Dictionnaire historique de musiciens artistes et amateurs, morts ou vivans. Paris 1817.
23. F. Clément, P. Larousse, Dictionnaire lyrique, ou Histoire des opéras. Genève 1999.
24. Clementi, Banger, Hyde, Collard&Davis, 26 Cheapside 1805.
25. A Collection of favourite Melodies, with appropriate Embellishments, adapted for the German Flute, by Charles Saust, A’o. I. [1800].
26. Correspondance littéraire, philosophique et critique de Grimm et de Diderot, depuis 1753 jusqu’en 1790. T. 2. Paris 1829.
27. Critical and Miscellaneous Essays Collected and Republished by Thomas Carlyle. T. 4. London 1847.
28. Cyclopedia of Music and Musicians. Ed. J. D. Champlin jr. and W. F. Apthorps. T. 3. New York 1888–1890.
29. L. Da Ponte, Pamiętniki. Przeł. J. Popiel. Wyd. 2. Kraków 1987.
30. C. Dauphin, La Querelle des Bouffons: crise du goût musical et scission du royaume sous Louis XV. „Synergies Espagne” 4 (2011).
31. M. Dębowski, Francuskie konteksty teatru polskiego w dobie oświecenia. Kraków 2001.
32. Dizionario biografico degli Italiani. T. 10. [Roma] 1968.
33. „2° Cahier d’Ariettes et de Romances, avec La Musique. 1808[–1811]”. Paris 1808–1814, nr 3.
34. The Favourite Songs in the Opera call’d Li Tre cicisbei ridicoli. [Score]. London 1749.
35. The favorite airs, of Drink to me only, La Mia crudel tiranna, &My ain kind deary O! with variations for the harp, and flute or violin accompt. ad libitum, composed, arranged [...] by S. Dussek. Set 7. London 1815.
36. J. C. Green, Theatre in Dublin, 1745–1820: A Calendar of Performances. T. 5. Bethléem 2011.
37. The Grove Book of Opera Singers. Ed. L. Williams Macy. Oxford 2008.
38. G. Grove, J. A. Fuller Maitland, A. H. S. Wodehouse, Dictionary of music and musicians (1450–1889) by eminent writers. T. 1. New York 1879.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511703317.001
39. B. Grun, Dzieje operetki. Przeł. M. Kurecka. Kraków 1974.
40. Handbuch der musikalischen Literatur: oder allgemeines systematisch geordnetes Verzeichnis gedruckter Musikalien, auch musikalischer Schriften und Abbildungen mit Anzeige der Verleger und Preise. T. 2. Hrsg. C. F. Whistling. Leipzig 1828.
41. The Harvard Concise Dictionary of Music and Musicians. Ed. D. M. Randel. Cambridge 1999.
42. L. Hass, Sekta farmazonii warszawskiej. Pierwsze stulecie wolnomularstwa w Warszawie (1721–1821). Warszawa 1980.
43. Hofmeisters Handbuch der Musikliteratur. T. 1–3. 1845.
44. Ch. Hogwood, Händel. Przeł. B. Świderska. Kraków 2009.
45. J. Horoszkiewicz, Echa minionych lat. Wiersze, pieśni z muzyką, marsze wojska polskiego z końca 18. i początku 19. wieku. Z. 1. Lwów 1889.
46. J. Horoszkiewicz, Pieśni z muzyką. Marsze Wojska Polskiego z końca 18. i początku 19. wieku. Zebrał, wyd. J. Horoszkiewicz. Z. 1. Kraków 1898.
47. http://italianaria.bodleian.ox.ac.uk/result.php?task=record&offset=0&rec=9653 (data dostępu: 15 IX 2019).
48. A. Jacobs, Słownik muzyczny. Przeł. H. Martenka, C. Nelkowski. Wstęp J. Kański. Bydgoszcz 1993.
49. W. Jakubowski, list do J. K. Branickiego. W zb.: Teatr Narodowy 1765–1794. Red. J. Kott. Warszawa 1967.
50. P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera. T. 1. Kraków 2008.
51. M. Karasowski, Rys historyczny opery polskiej poprzedzony szczegółowym poglądem na dzieje muzyki dramatycznej powszechnej. Warszawa 1859.
52. F. Karpiński, Dzieła. Nakład W. Krasiński. Warszawa 1830.
53. Sh. M. Keener, Virtue, Illusion, Venezianità: Vocal Bravura and the Early Cortigiana Onesta. W: Musical Voices of Early Modern Women: Many-Headed Melodies. Ed. Th. LaMay. London, b. r.
54. G. King, Carlo Goldoni and the 18th-century London Stage. Na stronie: https://core.ac.uk/download/pdf/78865317.pdf (data dostępu: 15 IX 2019).
55. O. Kolberg, Lud, jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce. Seria 6: Krakowskie, cz. 2. Kraków 1873.
56. I. Kulesza-Woroniecka, Cudzoziemcy w Białymstoku w XVIII wieku. „Studia Podlaskie” 19 (2011), s. 139-153.
https://doi.org/10.15290/sp.2011.19.09
57. S. Lamacchio, Nozzari, Andrea. Hasło w: Dizionario Biografico degli Italiani. T. 78 (2013). Na stronie: http://www.treccani.it/enciclopedia/andrea-nozzari_(Dizionario-Biografico) (data dostępu: 11 IX 2019).
58. La mia crudel tiranna: The Much Admired Venetian Air, as Sung in the Opera of „Le due nozze e un sol marito” [by P. C. Guglielmi]. With variations composed by F. A. Radicati. London 1815.
59. A Letter to the Author of the Burletta Called Hero and Leander: In Refutation of What He Has Advanced in His Dedication to Philips Glover, Esq. on the Statutes for the Regulation of Theatres, the Conduct of Mr. Palmer, of Mr. Justice Staples, and the Other Justices; and Also of His Observations on the [...] Establishment of a Theatre in Wellclose Square. London 1787.
60. Letters and Journals of Lord Byron: With Notices of His Life. T. 1. Ed. Th. Moore. New York 1830.
61. Z. Libera, Konstytucja 3 Maja w oczach współczesnych jej poetów. „Niepodległość i Pamięć” 2000, nr 1, s. 47-57.
62. J. G. Lockhart, Memoirs of the Life of Sir Walter Scott. T. 2. Paris 1837.
63. London Opera Observed, 1711-1844. Ed. M. Burden. 5 vols. London 2013.
64. J. Łukaszewicz, Carlo Goldoni w polskim oświeceniu. Wrocław 1997.
65. S. Małachowski-Łempicki, Wojciech Bogusławski wolnomularzem. „Ruch Literacki” 1929, nr 3.
66. K. Maksimowicz, Tarcia polemiczne, „responsy” i trawestacje w szermierce poetyckiej schyłku XVIII wieku. „Napis” 22 (2016), s. 52-69.
https://doi.org/10.18318/napis.2016.1.5
67. Memoir of William Shield. „The Harmonicon” 1829, cz. 1.
68. Memoirs of an unfortunate son of Thespis; being a sketch of the life of Edward Cape Everard, comedian. Edinburgh 1818.
69. L.-S. Mercier, La Brouette du vinaigrier. Drame en trois actes. London–Paris 1775.
70. „Mercure de France. Journal littéraire et politique” 1811, nr 48.
71. J. G. Meusel, Teutsches Künstlerlexikon oder Verzeichniss der jetztlebenden teutschen Künstler: nebst einem Verzeichniss sehenswürdiger Bibliotheken, Kunst-, Münz- und Naturalienkabinette in Teutschland und in der Schweiz. T. 2. Lemgo 1809.
72. T. Mikulski, Piosenka z „Krakowiaków i górali” w papierach Karpińskiego. „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3/4, s.206-216.
73. J. Miszalska, M. Surma-Gawłowska, Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII wieku. T. 1. Kraków 2008.
74. Nouvelle encyclopédie poétique: ou, Choix de poésies dans tous les genres. T. 14. Paris 1818.
75. Petite encyclopédie poétique; ou, Choix de poésies dans tous les genres. T. 8. Ed. L. Philipon de La Madelaine. Paris 1804.
76. Pieśni wolnomularskie. Warszawa [ok. 1810].
77. Pieśni wolnomularskie z różnych autorów zebrane, Loży Symbolicznej Wschodzącego Słońca na Wschodzie Łomży. Łomża 1816.
78. Pieśnik wolnomularski. Wrocław 1818.
79. Piosnki i arie z różnych operów i komedii zebrane, wielą nowymi tekstami pomnożone. B. m., 1806.
80. I. Pregnolato, Elizabeth Bridget Pigot: Byron’s Female Friend. Na stronie: http://byron.nottingham.ac.uk/archive (data dostępu: 25 IX 2019).
81. J. Prokop, „Taczka occiarza” Merciera i jej recepcja w teatrze Bogusławskiego. „Pamiętnik Teatralny” 1954, z. 3/4, s.179-199.
82. J. Prosnak, Kultura muzyczna Warszawy XVIII wieku. Kraków 1955.
83. La „Querelle des Bouffons” dans la vie culturelle française du XVIIIe siècle. Textes réunis et présentés par A. Fabian o. Paris 2005.
84. Z. Raszewski, Bogusławski. T. 1. Warszawa 2015.
85. Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego. Wyd. 3, przejrz. Warszawa 1990.
86. Z. Raszewski, Na nutę „Wenecjanki”. (1986). W: Trudny rebus. Studia i szkice z historii teatru. Wrocław 1990.
87. Z. Raszewski, Raptularz. T. 1. Londyn 2004.
88. F. Regli, Dizionario biografico dei più celebri poeti ed artisti melodrammatici, ecc. 1800–1860. Torino 1860.
89. P. Rista, At the Origins of Classical Opera: Carlo Goldoni and the Dramma Giocoso per Musica. Bern 2018.
https://doi.org/10.3726/b14367
90. Rozrywka w smutku, czyli Piosnki i arie zebrane roku 1796. Warszawa [po 1796].
91. „Sul margine d’un Rio”: A favorite Italian air with 12 variations for the pianoforte with an accompanimentfor the flute ad lib. dedicated to Colonel Nloomfield. Philadelphia [1823–1824].
92. „Taczka” śpiewana przez JW Szczęsnego Potockiego żonie swojej. W zb.: Wiersze polityczne czasu konfederacji targowickiej i sejmu grodzieńskiego 1793 roku. Oprac. K. Maksimowicz. Gdańsk 2008.
93. Verzeichniss von Musikalien welche in der Musik und Instrumenten-Handlung bey Falter und Sohn in München In der Residenz-Schwabinger-Straße Nro. 33. München 1822.
94. Voyage d’un François en Italie, fait dans les années 1765 & 1766: contenant l’historie & les anecdotes les plus singulières de l’Italie, & sa description, les mœurs, les usages, le gouvernement, le commerce, la littérature, les arts, l’histoire naturelle & les antiquités, avec des jugemens sur les ouvrages de peinture, sculpture & architecture, & les plans de toutes les grandes villes d’Italie. Venise [1769].
95. T. J. Walsh, Opera in Dublin, 1798–1820: Frederick Jones and the Crow Street Theatre. Oxford 1993.
96. S. Willaert, Goldoni’s Comic Operas in London in the 1760s: Relations Between an Italian Genre and a London Audience. 2009. Na stronie: https://www.researchgate.net/publication/317955899_Goldoni’s_Comic_Operas_in_London_in_the_1760s_Relations_Between_an_Italian_Genre_and_a_London_Audience_appeared_in_Italian_in_2009_ (data dostępu: 14 IX 2019).
97. S. Willaert, Italian Comic Opera in London 1760–1770. Na stronie: https://www.researchgate.net/publication/299967743 (data dostępu: 14 IX 2019).
98. S. Willaert, Le opera comiche del Goldoni nella Londra del 1760: il apporto tra un genere italiano e un pubblico inglese. „Atti del Convegno” 14 (2009): Goldoni, la musica, la scena, l’Europa. Problemi di critica goldoniana.
99. The Woodman. Together with „The Woodman’s Hut” and „Maid of Lodi”. Na stronie: https://www.americanantiquarian.org/thomasballads/items/show/91 (data dostępu: 11 IX 2019).
100. A. Żórawska-Witkowska, Muzyka na dworze Jana Klemensa Branickiego. W zb.: Dwory magnackie w XVIII wieku. Red. T. Kostkiewiczowa, A. Roćko. Warszawa 2005.

Issue:

1

Start page:

137

End page:

170

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

0031-0514 ; 10.18318/pl.2020.1.9

Source:

IBL PAN, call no. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Access:

Open

×

Citation

Citation style: