Obiekt

Tytuł: Wprowadzenie roweru publicznego jako element rozwoju transportu w gminie Kórnik = Introduction of bike-sharing as part of transport development in the commune of Kórnik

Inny tytuł:

Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 55 ; Rural Studies

Rola:

Iwiński, Mateusz : Autor ; Zydroń, Adam : Autor ; Antkowiak, Magdalena : Autor

Wydawca:

PAN IGiPZ ; PTG

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

24 cm

Abstrakt:

W ostatnich latach nastąpił znaczny wzrost średniej liczby pojazdów na mieszkańca, co powoduje coraz większe konflikty komunikacyjne. Rozwiązaniem problemów w małych gminach wiejskich i miejsko-wiejskich jest wprowadzanie alternatywnego transportu, który jest relatywnie tańszy i prostszy do realizacji w porównaniu z modernizacją infrastruktury drogowej. W artykule postanowiono zbadać, czy wprowadzenie systemu roweru gminnego w Kórniku pozwoliłoby na uniknięcie części konfliktów komunikacyjnych oraz ułatwiłoby poruszanie się po Kórniku, jak i wsiach leżących w gminie. Jednym z celów badań była próba wymodelowania za pomocą narzędzi GIS stref roweru gminnego 4 generacji dla gminy Kórnik. Na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego na grupie 146 osób w maju 2018 r. stwierdzono, że rozwój tego typu oferty turystycznej byłby atrakcyjny dla mieszkańców jako zapewnienie alternatywnej formy transportu dla wewnątrzgminnej komunikacji zbiorowej. Zaproponowano wprowadzenie systemu 4 generacji nieposiadającego stacji bazowych, bazującego na lokalizatorach GPS i aplikacji mobilnej. W artykule przedstawiono również wymiar finansowy – na jakie koszty są przygotowani mieszkańcy, aby korzystanie z tego typu rozwiązania było atrakcyjne nie tylko dla turystów, ale i do codziennego użytku jako alternatywa dla autobusowej komunikacji wewnątrzgminnej.

Bibliografia:

Dębowska-Mróz M., Lis P., Szymanek A., Zawisza T., 2017, Rower miejski jako element systemu transportowego w miastach, Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 18, 6, s. 1173-1182.
Gilderbloom J., Grooms W., Mog J., Meares W., 2016, The green dividend of urban biking? Evidence of improved community and sustainable development, Local Environment, 21, 8, s. 991-1008. https://doi.org/10.1080/13549839.2015.1060409
Kwiatkowski M., 2018, Bike-sharing-boom - rozwój nowych form zrównoważonego transportu w Polsce na przykładzie roweru publicznego, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 21, 3, s. 60-69. https://doi.org/10.4467/2543859XPKG.18.017.10142
Larsen J., Patterson Z., El-Geneidy A., 2013, Build it. But where? The use of geographic information systems in identifying locations for new cycling infrastructure, International Journal of Sustainable Transportation, 7, 4, s. 299-317. https://doi.org/10.1080/15568318.2011.631098
Pucher J., Buehler R., 2008, Cycling for Everyone: Lessons from Europe. Transportation Research Record, Journal of the Transportation Research Board, 2074, s. 58-65. https://doi.org/10.3141/2074-08
Radzimski A., 2012, Ruch pieszy i rowerowy jako elementy systemu zrównoważonego transportu miejskiego w Kopenhadze, Transport Miejski i Regionalny, 2, s. 12-20.
Riggs W., 2016, Cargo bikes as a growth area for bicycle vs. auto trips: Exploring the potential for mode substitution behavior, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 43, s. 48-55. https://doi.org/10.1016/j.trf.2016.09.017
Rower Miejski - wypożyczalnia rowerów, 2018, http://wrower.pl/miasto/rower-miejski-wypozyczalnia-rowerow, 2183.html (12.06.2018).
Rozbudowa roweru gminnego w Michałowicach, 2016, http://infobike.pl/rozbudowa-roweru-gminnego-w-michalowicach_more_87863.html (12.06.2018).
Schepers P., Twisk D., Fishman E., Fyhri A., Jensen A., 2015, The Dutch road to a high level of cycling safety, Safety Science, 92, s. 264-273. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2015.06.005
Shaheen S.A., Guzman S., Zhang H., 2010, Bikesharing in Europe, the Americas, and Asia: Past, Present, and Future, Transportation Research Record, 2143, 1, s. 159-167. https://doi.org/10.3141/2143-20
Shaheen S.A., Guzman S., Zhang H., 2012, Bikesharing across the Globe. In City Cycling, MIT Press, Transportation Sustainability Research Center, UC Berkeley, https://escholarship.org/uc/item/0qm296pf (12.06.2018).

Czasopismo/Seria/cykl:

Studia Obszarów Wiejskich

Tom:

55

Strona pocz.:

83

Strona końc.:

94

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 1,6 MB ; application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:135357 ; 1642-4689 ; 10.7163/SOW.55.6

Źródło:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488 ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Dostęp:

Otwarty

Obiekty

Podobne
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji