Struktura obiektu
Tytuł:

Overrated and overlooked : the critical reception of Czechoslovak cinema in Poland in the 1950s and 1960s based on Karel Kachyňa’s Smugglers of Death

Inny tytuł:

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej, Vol. 55, No 3 (2020), Special Issue

Twórca:

Szymański, Karol ORCID

Współtwórca:

Institute of History of the Polish Academy of Sciences

Wydawca:

Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2020

Opis:

p. 75-102 ; Abstract in Polish and English.

Typ obiektu:

Journal/Article

Temat i słowa kluczowe:

Král Šumavy (Motion picture : 1959) ; motion pictures - Czechoslovakia - history and criticism ; communism and motion pictures - Czechoslovakia ; Kachyňa, Karel (1924-2004) ; film criticism - Poland - history - 1945-1990 ; motion pictures - distribution - Poland - history - 1945-1990 ; critical reception of films in Poland ; Smugglers of Death (Král Šumavy) ; First Wave in Czechoslovak cinema ; Polish film criticism ; distribution of films in Poland ; genre cinema

Abstrakt:

Kachyňa’s "Smugglers of Death", first screened in Polish cinemas in 1960, was considered by critics as one of the top achievements of Czechoslovak film-making. Their focus, however, was on the entertainment and technical aspects of the work (treating it as a successful, ambitious genre film), glossing over its genesis, ideological content and political message. In the late 1950s and early 1960s, "Smugglers of Death", along with such pictures as "Romeo, Juliet and Darkness" by Jiří Weiss and "Invention for Destruction" by Karel Zeman, became one of the most highly rated and most extensively discussed Czechoslovak films in the Polish press. Yet in the meantime, Polish film critics (who gave surprisingly low ratings to "Hic Sunt Leones" by Václav Krška and "At the Terminus" by Ján Kadár and Elmar Klos) overlooked or downplayed the importance of the “thaw-era” pictures produced by the Czechoslovak First Wave, which burst the socialist realism straitjacket and experimented with new language and contemporary topics in the late 1950s.

Bibliografia:

Bednařík P., “Strážci hranic ve filmu,” Literární Noviny of 29 May 2013, http://literarky.cz/ kultura/film/14908-straci-hranic-vefilmu (accessed: 20 December 2018).
Březina V., Lexikon českého filmu. 2000 filmů 1930–1996, Praha, 1996.
Hames P., The Czechoslovak New Wave, London–New York, 2005.
Hendrykowska M., Kronika kinematografii polskiej 1895–1997, Poznań, 1999.
Kohoutek J., Veřejná polemika o uvedení seriálu Třicet případů majora Zemana v České televizi po roce 1989 (diskurzivní analýza českého celostátního tisku). (Magisterská diplomová práce) , Brno, 2011.
Lukeš J., Diagnózy času. Český a slovenský poválečný film (1945–2012), Praha, 2013.
Mały rocznik filmowy 1985, Warszawa, 1986.
Morava K., “Je možné zastavit pokles návštěvnosti kin?,” Film a Doba, 1962, no. 4, pp. 196–199.
Szymański K., “Jak ‘Dziewięciu gniewnych ludzi’ z tygodnika ‘Film’ oceniało filmy czechosłowackie. Przyczynek do dziejów recepcji kina czechosłowackiego w Polsce w latach 1958–1973,” Na Ekranach PRL, http://naekranachprl.pl/wp-content/uploads/2018/10/200.pdf (accessed: 20 December 2018).
Szymański K., “Psychologiczny balecik w konkretnym układzie sił. O polskiej recepcji ‘Wozu do Wiednia’ Karela Kachyni,” Kwartalnik Filmowy, 2018, no. 101–102, pp. 275–299.

Czasopismo/Seria/cykl:

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej ; Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej

Tom:

55

Zeszyt:

3

Strona pocz.:

75

Strona końc.:

102

Typ zasobu:

Text

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

1230-5057 ; 2353-6403 ; 10.12775/SDR.2020.EN5.04

Źródło:

IH PAN, sygn. A.453/55/3 Podr. ; IH PAN, sygn. A.454/55/3 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license, full text available at: ; -

Digitalizacja:

Institute of History of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of History PAS

Dofinansowane ze środków:

Ministry of Science and Higher Education

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania: