Object structure
Title:

O roli wzroku i obrazu w twórczości medytacyjnej Marcina Hińczy

Subtitle:

Meluzyna, Nr 1 (6) (2017) | Rocznik IV

Creator:

Bielak, Alicja (literaturoznawstwo) ORCID

Publisher:

Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego

Place of publishing:

Szczecin

Date issued/created:

2017

Description:

24 cm

Type of object:

Journal/Article

Subject and Keywords:

Marcin Hińcza ; meditation ; emblematics ; emblemata sacra ; iconomystica ; affect theory

References:

1. ARSI: Archivum Romanum Societatis Iesu, Fondo Gesuitico, 682/4/E.
2. Augustinus (1865). De genesi ad litteram. W: J.-P. Migne (ed.), Patrologiae cursus completus. Series Latina. T. 34 (c. 245-486). Parisiis: ex typis Migne.
3. Augustyn (1989). De doctrina christiana. O nauce chrześcijańskiej. Przeł. wstęp i komentarz J. Sulowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
4. Augustyn (1997). Wyznania. Przeł., wstęp i kalendarium Z. Kubiak. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
5. Beierwaltes, W. (2003). Platonizm w chrześcijaństwie. Przeł. P. Domański. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
6. Bednarska, J. (2009). Z dziejów polskiej ilustracji panegirycznej pierwszej połowy XVII wieku. Cz. 2: Problematyka stylistyczno-formalna polskiej panegirycznej ilustracji książkowej. Katowice: Muzeum Śląskie.
7. Biblia Sacra. Vulgatae editionis (1598). Sixti V Pontifi cis Maximi iussu recognita et edita. Romae: ex Typographia Vaticana.
8. Biblia w przekładzie Jakuba Wujka z 1599 r. (2000). Transkrypcja typu „B” i wstępy J. Frankowski. Warszawa: Wydawnictwo Vocatio.
9. Bielak, A. (2016). Taniec na Golgocie w medytacyjnym zbiorze Plęsy Jezusa z aniołami Marcina Hińczy. Tematy i Konteksty, 6 (11), 302–316.
10. Boer de, W., Enenkel K.A.E., Melion W.S. (eds.) (2016), Jesuit Image Th eory. Leiden–Boston: Brill.
11. Bowen, K.L., Imhof, D. (2003). Reputation and Wage: Th e Case of Engravers Who Worked for the Plantin- Moretus Press. Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, 30 (3–4), 161–195.
12. Buser, T. (1976). Jerome Nadal and Early Jesuit Art in Rome. Th e Art Bulletin, 58 (3), 424–433.
13. Coakley, S., Gavrilyuk, P.L. (red.) (2014). Duchowe zmysły. Percepcja Boga w zachodnim chrześcijaństwie.Przeł. A. Gomola. Kraków: Wydawnictwo WAM.
14. Czaplewski, P. (1914). Polacy na studiach w Ingolsztacie. Poznań: Drukarnia i Księgarnia św. Wojciecha.
15. Daly, P.M., Dimler, G.R. (eds.) (1999–2007). Corpus Librorum Emblematum: The Jesuit Series. T. 1–5. Toronto: University of Toronto Press.
16. David, J. (1601). Veridicus Christianus. Antwerpiae: ex offi cina Plantiniana, apud Ioannem Moretum.
17. David, J. (1610). Duodecim specula Deum aliquando videre desideranti concinnata. Antverpiae: ex officina Plantiniana, apud Ioannem Moretum.
18. Dekoninck, R. (2005). „Ad Imaginem”. Statuts, fonctions et usages de l’image dans la littérature spirituelle jésuite du XVIIe siècle. Genève: Droz.
19. Dekoninck, R. (2006). „Emblemata sacra”: Emblem Books from Maurits Sabbe Library, Katholieke Universiteit Leuven. Philadelphia: Saint Joseph’s University Press.
20. Dekoninck, R. (2016). Th e Jesuit Ars and Scientia Symbolica. From Richeome and Sandaeus to Masen and Ménestrier. W: W.S. Melion (ed.), Jesuit Image Th eory. Leiden: Brill.
21. Dimler, G.R. (2002). Jesuit Emblem Books. An Overview of Research Past and Present. W: M. Bath, P.F. Campa, D.S. Russell (eds.), Emblem Studies in Honour of Peter M. Daly (s. 63–122). Baden–Baden: Koerner.
22. Dodds, E.R. (2004). Pogaństwo i chrześcijaństwo w epoce niepokoju. Niektóre aspekty doświadczenia religijnego od Marka Aureliusza do Konstantyna Wielkiego. Przeł. J. Partyka. Posł. K. Bielawski. Kraków: Wydawnictwo Homini.
23. Fabre, P-A. (1992). Ignace de Loyola le lieu de l’image. Le problème de la composition de lieu dans les pratiques spirituelles et artistiques jèsuites de la seconde moitiè du XVIe siècle. Paris: Editions de l’Ecole des Hautes Etudes en Sciences-Sociales et Librairie Vrin.
24. Foucault, M. (2006). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Przeł. T. Komendant. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria.
25. Freedberg, D. (2005). Potęga wizerunków: studia z historii i teorii oddziaływania. Przeł. E. Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
26. Górska, B. (1989). Krzysztof Plantin i Officina Plantiniana. Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.
27. Grzebień, L. (1982). [hasło] Hińcza Marcin. W: H.E. Wyczawski (red.), Słownik polskich teologów katolickich. T. 2 (h–ł) (s. 50–51). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej.
28. Grzebień, L. (1996). [hasło] Hińcza Marcin. W: R. Darowski (red.), Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995 (s. 215). Oprac. L. Grzebień. Kraków: Wydawnictwo WAM.
29. Hińcza, M. (1641). Chwała z Krzyża, której i sobie, i nam nabył Jezus ukrzyżowany. Kraków: druk Andrzeja Piotrkowczyka.
30. Hińcza, M. (1636). Dziecię Pan Jezus, to jest Nabożne rozmyślania o dzieciństwie Pana Jezusowym, tak przed narodzeniem, jako i po narodzeniu. Kraków: druk Franciszka Cezarego.
31. Hińcza, M. (1643). Głos Pański z Ewangelii adwentowych z naukami i ze stosowaniem do Najświętszego Sakramentu. Wilno: Drukarnia Ojców Bazylianów Unitów w monasterze Świętej Trójcy.
32. Hińcza, M. (1631). Król Bolesny Jezus Chrystus. Lublin: druk Pawła Konrada.
33. Hińcza, M. (1665). Matka Bolesna Maryja, to jest tłumaczenie Męki Pana Chrystusowej. Kraków: druk u wdowy i dziedziców Franciszka Cezarego.
34. Hińcza, M. (1638). Plęsy Jezusa z Anjołami, naświętszego krzyża tańce. Kraków: druk Franciszka Cezarego.
35. Kapuścińska, A. (2016). „Theatrum meditationis”. Ignacjanizm i jezuityzm w duchowej i literackiej kulturze Pierwszej Rzeczpospolitej – źródła, inspiracje, idee. W: A. Nowicka-Jeżowa (red.), Drogi duchowe katolicyzmu polskiego XVII wieku (s. 119–229). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
36. Knapiński W. (1899). Rozmyślanie. W: Encyklopedia kościelna podług teologicznej encyklopedii Wetzera i Weltego z licznemi jej dopełnieniami przy współpracownictwie kilkunastu duchownych i świeckich osób. T. 23 (526–536). Wyd. M. Nowodworski. Warszawa: druk F. Czerwińskiego i sp.
37. Koch, J.R. (1939), Quintilian and The Jesuit Ratio Studiorum [Master’s Theses]. Pobrane z: http://ecommons.luc.edu/luc_theses/471 (28.12.2017).
38. Lausberg, H. (2002). Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze. Przeł. oprac. i wstęp A. Gorzkowski. Bydgoszcz: Wydawnictwo Homini.
39. Leuven van, L. (1629). Amoris divini et humani antipathia. Antverpiae: apud Michaëlem Snyders.
40. Lewis, C.S. (2008). Odrzucony obraz. Wprowadzenie do literatury średniowiecznej i renesansowej. Przeł. i przedmowa W. Ostrowski. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
41. Loyola, I. (1968). Ćwiczenia duchowne. W: Idem, Pisma wybrane. T. 2 (s. 7–213). Komentarz M. Bednarz, A. Bober, R. Skórka. Kraków: Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy.
42. Manning, E., van Vaeck, M. (eds.) (1996). Jesuits and Emblem Tradition. Selected Papers of the Leuven International Emblem Conference, 18–23 August 1996. Leuven: Brepols.
43. Masen, J. (1650). Speculum imaginum veritatis occultae, exhibens symbola, emblemata, hieroglyphica, aenigmata. Coloniae: apud Joan. Anton. Kinchium.
44. Melion, W.S. (2003). The Art of Vision in Jerome Nadal’s „Adnotationes et Meditationes in Evangelia”. W: J. Nadal. Annotations and Meditations on the Gospels. T. 1 (The Infancy Narratives) (s. 1–96). Transl. and ed. by F.A. Homann. Philadelphia: Saint Joseph’s University Press.
45. Melion, W.S. (2007). Introduction [wstęp]. W: H. Nadal (2007). Annotations and Meditations on the Gospels. T. 2 (Th e Passion Narratives) (s. 1–74). Transl. and ed. by F.A. Homann. Philadelphia: Saint Joseph’s University Press.
46. Melzani, G. (1990). L’attenzione di Quintiliano per la psicologia. W: P.V. Cova, R. Gazich, G.E. Manzoni, G. Melzani (1990). Aspetti della ‘paideia’ di Quintiloano (s. 173–230). Milano: Vita e Pensiero.
47. Mistrz Eckhart (1986). Kazania. Przeł. i oprac. W. Szymona. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów „W Drodze”.
48. Monssen, L.H. (2009). Emblems in Jesuit Educational Practice: The Case of Santo Stefano Rotondo in Rome. W: R. Eriksen, M. Malmanger (ed.), Imitation, Representation and Printing in the Italian Renaissance (s. 305–366). Pisa–Rome: Fabrizio Serra Editore.
49. Morsztyn, Z. (2001). Emblemata. Oprac. J. i P. Pelcowie. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
50. Mrowcewicz, K. (1994). Polska poezja medytacyjna XVI stulecia – od Dantyszka do Grabowieckiego. W: S. Nieznanowski, J. Pelc (red.), Nurt religijny w literaturze polskiego średniowiecza i renesansu (s. 333–363). Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
51. Mrowcewicz, K. (2010). Wstęp. W: Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany. Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku: od Mikołaja Sępa Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego. Oprac. i wstęp K. Mrowcewicz. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN.
52. Nadal, H. (1595). Adnotationes et meditationes in Evangelia. Antverpiae: excudebat Martinus Nutius.
53. Niebelska-Rajca, B. (2012). „Enargeia” i „energeia” w teoriach literackich renesansu i baroku. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN – Wydawnictwo Stowarzyszenie „Pro Cultura Litteraria”.
54. Nieremberg, J.E. (1645). Oculta fi losofia de la sympatia, y antipatia de las cosas, artificio de la naturaleza, y noticia natural del mundo, y segunda parte de la curiosa fi losofia. Barcelona: por Pedro Lacavalleria.
55. Niesiecki, K. (1839). Herbarz polski powiększony dodatkami z późniejszych autorów, rękopismów, dowodów urzędowych. T. 4. Lipsk: druk Breitkopfa i Haertela.
56. Pelc, J. (2002). Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych. Kraków: TAiWPN Universitas.
57. Platon (2010). Państwo. Przeł., wstęp i objaśnienia W. Witwicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
58. Poprawa-Kaczyńska, E. (1995). Ignacjański „modus meditandi” w kulturze religijnej późnego baroku. Rekonesans. W: C. Hernas, M. Hanusiewicz (red.), Religijność literatury polskiego baroku (s. 259–270). Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
59. Sucquet, A. (1625). Via vitae aeternae iconibus illustrata. Antverpiae: apud Henricum Aertssium.
60. Śnieżewski, S. (2014). Terminologia retoryczna w „Institutio oratoria” Kwintyliana. Kraków: Księgarnia Akademicka.
61. Treiderowa, A. (1968). Ze studiów nad ilustracją wydawnictw krakowskich w wieku XVII (z drukarń: Piotrkowczyków, Cezarych, Szedlów i Kupiszów). Rocznik Biblioteki PAN w Krakowie, 14, 5–41.
62. Treter, T. (1612). Symbolica vitae Christi meditatio. Brunsbergae: typis Geor. Schönfels.
63. Urbański, P. (2000). Theologia fabulosa. Commentationes Sarbievianae. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
64. Vannier, M.-A. (1998). [hasło] Traces (Vestigia). W: J.–Y. Lacoste (ed.), Dictionnaire critique de théologie (s. 1147–1148). Paris: Presses Universitaires de France.
65. Warnar, G. (2015). Eye to Eye, Text to Image? Jan Provoost’s “Sacred Allegory”, Jan van Ruusbroec’s “Spieghel der eeuwigher salicheit”, and Mystical Contemplation in the Late Medieval Low Countries. W: W.S. Melion, L. Palmer-Wandel (eds.), Image and Incarnation: The Early Modern Doctrine of the Pictorial Image (s. 204–230). Boston: Brill.

Issue:

1

Start page:

59

End page:

74

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

10.18276/me.2017.1-04

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2999 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY-SA 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY-SA 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-SA 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget. ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Open

×

Citation

Citation style: