Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
Advanced search
A dangerous work of art. A Rainbow in the urban spaces of Warsaw ; Journal of Urban Ethnology 18 (2020)
Instytut Archeologii i Etnologii PAN
The aim of my article is to present events which took place a few years ago, unfolding with a varying dynamism and temporary hiatuses, revealing themselves again after a while, provoking people to action and engaging their emotions. Those events had a varied nature, but were focused on the artistic installation “The Rainbow”. The Polish performer Julita Wójcik, on commission of the Adam Mickiewicz Institute, constructed an arched structure with artificial flowers in the colours of the rainbow woven into it, and placed it in Plac Zbawiciela in Warsaw. This was not the first public presentation of the work – it was its new location that aroused social controversy. The emergent conflict gradually became polarized, dividing people into supporters of “The Rainbow” and its opponents. The installation itself became one of the most recognizable works of contemporary art in Poland, an important and fashionable tourist spot of the capital city, as well as a place for demonstrations and happenings or religious or carnival activities. The events around “The Rainbow” indicate that an artwork introduced into public space and confronted directly with the recipients may gain the power to provoke individuals and groups to action. While analysing them, I used Victor Turner’s concept of social drama, and also referred to the symbolic impact of artworks on people’s emotions and activities
Aka 2012, Dwie tęcze na pl. Zbawiciela – zbieg okoliczności?, artykuł z dnia 05.02.2012, http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,11085758,Dwie_tecze_na_pl__Zbawiciela___zbieg_okolicznosci_.html dostęp: 22.03. 2015
Belting H. 2012, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków
Douglas M. 2004, Symbole naturalne, przeł. E. Dżurak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Dubrowska M. 2015, Zostawcie nam tęczę! Konkurentka palmy budzi emocje, artykuł z dnia 24.06.2015, http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,11996217,Zostawcie_nam_tecze_Konkurentka_palmy_budzi_emocje.html dostęp: 03. 04. 2015
Flashowa gra „Bitwa o tęczę” 2014, http://wawalove.pl/Flashowa-gra-Bitwa-o-tecze-a14012 dostęp:15.04.2015
Freedberg D. 2005, Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawa
Handelman D. 1991, Symbolic Types, the Body, and Circus, “Semiotica”, vol. 85, no 3–4, p.205–225
Jabłoński R. 2010, Pomnik Chrystusa Króla, „Życie Warszawy”, 23.09.2010, http://www.zw.com.pl/artykul/517373.html, dostęp: 08.07.2020
Kertzer D.I. 2010, Rytuał, polityka, władza, przeł. Z. Simbierowicz, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa
Krasny M. 2013, O tym, jak miałem napisać felieton, ale zrezygnowałem, „Obieg”, (12.11.2013)
Magazyn Sztuki 2014, Sztuka jako zawód? Z Julitą Wójcik rozmawia Krzysztof Gutfrański, „Magazyn Sztuki w Sieci”, 02.07.2014, http://magazynsztuki.eu/index.php/rozmowy/213-sztuka-jako-zawod dostęp: 23.03.2015
Mitchell W.J.T. 1990, The Violence of Public Art: “Do the Right Thing”, “Critical Inquiry, Vol. 16, No. 4, p. 880–889
Mitchell W.J.T. 2013, Czego chcą obrazy? Przeł. Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury Warszawa
Pawłowicz K. 2014, Samowola budowlana HGW: Tęcza stoi nielegalnie!,, „W Polityce”, 14.11.2014https://wpolityce.pl/polityka/222100-samowola-budowlana-hgw-tecza-stoi-nielegalnie dostęp 10.04.2019
Pawłowski R. 2012, Tęczy nie oddamy, 09.06.2012 http://wyborcza.pl/1,76842,11897627,Teczy_nie_oddamy.html dostęp: 03.04. 2015
Ruch Narodowy chce zablokować montaż tęczy, artykuł z dnia 11.04.2014, http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,15786361,Ruch_Narodowy_chce_zablokowac_montaz_teczy.html#TRrelSST, dostęp 30.04.2015
Schechner R. 2000, Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Oficyna Wydawnicza Volumen Warszawa
Siek A 2014., Żywy mur wokół warszawskiej tęczy? „Ekscentryzm lokalnych środowisk lewicowych”,http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,16767519,Zywy_mur_wokol_warszawskiej_teczy_Ekscentryzm_lokalnych.html dostęp 30.04.2015
Staszyc M. 2012, Realność tęczy, „Obieg”, 14.11.2012, http://archiwum-obieg.u-jazdowski.pl/ rozmowy/26988 dostęp 04.04.2015
Supernak P 2012, „Tęcza” na placu Zbawiciela, „Rzeczpospolita” 06.06.2012, http://www.rp.pl/artykul/887958.html dostęp 20.03. 2015
Tak wygląda spalona tęcza na Placu Zbawiciela 2012, artykuł z dnia 13.10.2012, http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,12663649,Tak_wyglada_spalona_tecza_na_pl_Zbawiciela_WIDEO_.html dostęp: 03.04. 2015
Tęcza budzi protesty 2014, artykuł z dnia 01.05.2014, http://www.rp.pl/artykul/1106496.html dostęp 16.04.2015
„Tęcza jest piękna” vs. „pozwólmy jej zniknąć” [LISTY], artykuł z dnia 27.07.2013, https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,54420,14343632,_Tecza_jest_piekna_vs_pozwolmy_jej_zniknac_LISTY_.html#TRrelSST dostęp: 03.04.2015
Tęcza nad Wigrami 2010, artykuł z dnia 4.08.2010 roku, http://news.o.pl/2010/08/04/tecza-nad-wigrami dostęp 23.03.2015
Turner V. 1988, The Anthropology of Performance, PAJ Publication. New York
Turner V. 2005a, Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie, przeł. W. Usakiewicz, Kraków
Turner V. 2005b, Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, przeł. M. J. Dziekanowie, Warszawa
Turner V.W., 1957, Schism and Continuity in African Society. A Study of Ndembu Village Life, The University Press, Manchester
Wielkie rozczarowanie protestem porno 2015, „Nic się nie dzieje”, artykuł z dnia 08.05.2015, http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34889,13828742,Wielkie_rozczarowanie_protestem_porno_Nic_sie_nie.html, dostęp: 03.04. 2015
http://rebelya.pl/forum/watek/50299/; link zarchiwizowany
oai:rcin.org.pl:154629 ; 1429-0618 ; doi:10.23858/JUE18.2020.008
IAiE PAN, call no. P 714 ; IAiE PAN, call no. P 1505 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY-NC-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-NC-ND 4.0 license, full text available at: ; -
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget. ; European Union. European Regional Development Fund
Feb 2, 2022
Jan 11, 2021
517
https://rcin.org.pl/publication/188575
Edition name | Date |
---|---|
Hołda, Renata, 2020, Niebezpieczne dzieło sztuki. Tęcza w przestrzeniach miejskich Warszawy | Feb 2, 2022 |
Hołda, Renata