Język metadanych
Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk
Miejsce wydania: Data wydania/powstania: Data publ. on-line: Typ obiektu: Temat i słowa kluczowe:Gustaw Butlow ; Ludwika Sachsowa ; akulturacja Żydów ; asymilacja ; Centralna Żydowska Organizacja Szkolna ; nauczyciele żydowscy ; Stowarzyszenie Wolnomyślicieli Polskich (SWP) ; „szabasówka” ; Związek Zawodowy Nauczycieli Szkół Żydowskich w Polsce ; nauczycielki żydowskie ; publiczne szkolnictwo powszechne dla mniejszości narodowych II Rzeczypospolitej ; Zawodowe Zrzeszenie Nauczycielstwa Szkół Powszechnych Rzeczypospolitej Polskiej
Abstrakt:
This paper presents a characteristic of the Życie nauczycielskie (Teacher’s Life) periodical: the bulletin of the Professional Association of Poland’s Elementary School Teachers (Polish: Zawodowe Zrzeszenie Nauczycielstwa Szkół Powszechnych Rzeczypospolitej Polskiej, 1926–1939). This association of Jewish teachers active in Polish public elementary schools has not, until now, been an object of detailed studies. Życie nauczycielskie, with socialist activist Ludwika Sachsowa as editor-in-chief, was a platform or the exchange of ideas and experiences between teachers working in Jewish schools, colloquially called “szabasówki”. Today, it can be considered an interesting, if somewhat forgotten, voice of a circle of secular, mostly female teachers espousing predominantly the political ideas of the democratic left . The periodical’s contents also serve to illustrate the realities of this acculturated social and professional group’s functioning: under conditions of increasingly assimilative tendencies of the educational policies of Poland’s authoritarian interwar Sanation regime and the strained Polish-Jewish relations on the precipice of World War II.
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0
Zasady wykorzystania: Właściciel praw autorskich:Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów PAN
Lokalizacja oryginału:Biblioteka Instytutu Historii Nauki PAN
Dostęp: