Metadata language
Bunt czy depresja? Czy literatura w szkole i szkoła w literaturze dostrzegają różnicę?
Subtitle:Teksty Drugie: Humanistyka publiczna?
Creator:
Rembowska-Płuciennik, Magdalena
Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
Subject and Keywords:dydaktyka polonistyczna ; rezyliencja ; bunt ; depresja ; literatura dla dzieci i młodzieży ; biblioterapia
References:
1. Ambroziak K., A. Kołakowski, K. Siwek Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać? GWP, Gdańsk 2021.Ambroziak K., A. Kołakowski, K. Siwek Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać? GWP, Gdańsk 2021.
2. Bell R. In Werther’s Thrall: Suicide and the Power of Sentimental Reading in Early National America, “Early American Literature” 2011 vol. 46, no 1, pp. 93-120.
3. Biedrzycki K. Prywatny Polak szuka swej tożsamości albo literackie zmagania ze światem nowoczesnym i ponowoczesnym. Szkic krytyczny o literaturze najnowszej, w: Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2011, s. 17-60.
4. Bieńczyk M. Melancholia: o tych, co nigdy nie odnajdą straty, Sic! Warszawa 1998Błasiak, A., Dybowska E. Wzmacnianie rezyliencji w rodzinie – współczesną potrzebą, „Roczniki Pedagogiczne” 2021 t. 13, nr 4, s. 59-72.
5. Borecka I. Biblioterapia – nowa szansa książki, Wydawnictwo SBP, Olsztyn 1992.
6. Borowski D. Między dzieciństwem a dorosłością. Przemiany polskiej prozy dla młodzieży w XXI w, PPUZ, Nowy Targ 2022.
7. Borucka, A., Pisarska A. Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012.
8. Chwin S. Oddać życie za Polskę. Samobójstwo altruistyczne w kulturze polskiej XIX w., Tytuł, Gdańsk 2021.
9. Chwin S. Samobójstwo i grzech istnienia, Tytuł, Gdańsk 2013.
10. Chwin S. Samobójstwo jako doświadczenie wyobraźni, Tytuł, Gdańsk 2011.
11. Culture and Depression: Studies in Anthropology and Cross-Cultural Psychiatry of Affects and Disorder, ed by A. Kleinman, B. Good, University of California Press, Berkeley 1985.
12. Czabański A. O potrzebie edukacji społeczeństwa w zakresie wiedzy suicydologicznej, w: „Nie mam siły żyć”. Autodestrukcja w kulturze, red. P. Nowak, H. Witkowska, Wydawnictwo UW, Warszawa 2024, s. 220-236.
13. Czernianin W. i in. Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki, Instytut Psychologii UWr, Wrocław 2017.
14. Czernianin W. Wprowadzenie do biblioterapii, w: Podstawy współczesnej biblioterapii, Podręcznik akademicki, red. W. Czernianin i in., Instytut Psychologii UWr, Wrocław 2017, s. 17-26.
15. Czernianin, W., Czernianin H. Literatura i terapia, Smak Słowa, Sopot 2012.
16. Czernow A. M. Przemiany motywu śmierci dziecka w literaturze dla niedorosłych, w: Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, SBP, Warszawa 2018, 15-34.
17. Depresja dzieci i młodzieży — statystyka, rodzaje, przyczyny i objawy depresji u dzieci, Fundacja Nie Widać Po Mnie. https://niewidacpomnie.org/2023/02/20/depresja-dzieci-i-mlodziezy-statystyka-rodzaje-przyczyny-i-objawy-depresji-u-dzieci/ (14.11.2024).
18. Dymel-Trzebiatowska J. O tym, jak dzieciom opowiedzieć o wszystkim. Moc metafory w norweskiej książce obrazkowej Blekkspruten Gro Dahle i Sveina Nyhusa, „Acta Universitatis Wratislaviensis” nr 4046 „Literatura i Kultura Popularna” XXVI, Wrocław 2020, s. 217-230.
19. Frąckiewicz S. Komiksy i rysunki pomagają znosić życiowe trudności. Coraz częściej także w sieci. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1651562,1,komiksy-i-rysunki-pomagaja-znosic-zyciowe-trudnosci-coraz-czesciej-takze-w-sieci.read (12.11.2024).
20. Guzowska M. Kończę z tym. Dlaczego dzieci nie chcą żyć, Znak Horyzont, Kraków 2022.
21. Gwadera M. „Z mroku ku jasności”. Cierpienie i śmierć we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży w: Literatura dla dzieci młodzieży (po 1980), red. K. Heska-Kwaśniewska, t. 1, WUŚ, Katowice 2008, s. 113-135.
22. Hołyst B. Samobójstwo – przypadek czy konieczność, PWN, Warszawa 1983.
23. Jackson S. W. Malancholia and Depression: From Hippocratic Times to Modern Times, Yale University Press, New Haven 1986.
24. Jak rozmawiać z uczniami o depresji? Rozmowa z Ewą Nowak i psychoterapeutką dr Magdaleną Śniegulską https://rozmawiajzklasa.szkolazklasa.org.pl/materialy/jak-rozmawiac-z-uczniami-o-depresji-rozmowa-wokol-ksiazki-orkan-depresja/ (15.11.2024).
25. Jastrun T. Osobisty przewodnik po depresji, Zwierciadło, Warszawa 2016.
26. Józefowicz A. Oswajanie z przemijaniem – temat śmierci we współczesnej literaturze dla dzieci. Terapeutyczne walory wybranych powieści, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2016, t. 15, z. 3, s. 152-168.
27. Junik w. Zjawisko rezyliencji – wybrane problem metodologiczne, w: Resilience. Teoria–badania–praktyka, red. W. Junik, parpamedia, Warszawa 2011, s. 47–66.
28. Kamińska M. Depresja wieku młodzieńczego w percepcji nauczycieli, w: Samobójstwo i autowiktymizacja jako problem interdyscyplinarny, red. S. Przewoźnik, Uniwersytet Ignatianum, Kraków 2023, s. 133-152.
29. Kępiński A. Melancholia, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1974Kicińska, L., Palma J. Pierwsza pomoc emocjonalna, https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Pierwsza_pomoc_emocjonalna_PzkRQHs.pdf (16.11.2024).
30. Kowalczykowa A. Samobójcy romantyczni, Ossolineum, Wrocław 1983.
31. Kristeva J. Czarne słońca: depresja i melancholia, przeł. M. P. Markowski, R. Ryziński, Universitas, Kraków 2007.
32. Kuberska-Przekwas K. Samobójstwa dzieci i młodzieży jako choroba społeczna, https://zapobiegajmysamobojstwom.pl/wp-content/uploads/2021/09/SAMOBJSTWADZIECIIMODZIEYJAKOCHOROBASPOECZNAK.KuberskaPrzekwas.pdf (14.11.2024).
33. Leder, A. Bunt młodych wyraża się dziś depresją, „Więź. pl” 13.06.2023 https://wiez.pl/2023/06/13/leder-bunt-mlodych-wyraza-sie-dzis-depresja/ (14.11.2024).
34. Leszczyński G. Bunt czytelników. Proza inicjacyjna pokolenia netgeneracji, SBP, Warszawa 2010.
35. Leszczyński G. Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze II poł. XIX w i XX w, Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2006.
36. Lutter M. et al. Anomie or Imitation? The Werther Effect of Celebrity Suicide Rates in 34 OECD Countries, 196o-2014, https://pure.mpg.de/rest/items/item_2591059_17/component/file_2591058/content (16.11.2024).
37. Markowski P. M. Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Kraków 2013.
38. Molicka M. Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań 2002.
39. Morawska N. Ocalająca moc literatury i sztuki – analiza powieści „Jak ziarnka piasku” J. Jagiełło w świetle biblioterapii i arteterapii, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura” 2021 t. 3, z. 1, 127-149.
40. Niederkrotenthaler T. et al.. Papageno versus Werther Effect, “British Medical Journal” 2010 vol 341, is. 7778, p. 848.
41. Nieszporek-Szamburska B. Oswoić ze śmiercią‒o jednej z ról literatury dziecięcej, w: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci, red. A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2012, s. 73-90.
42. Oleszkowicz A. Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania, formy, skutki, Scholar, Warszawa 2006.
43. Papuzińska J. Dziecko w świecie emocji literackich, Wydawnictwo SBP, Warszawa 1996.
44. Phillips D. P. The Influence of Suggestion on Suicide: Substantive and Theoretical Implications of the Werther effect, “American Sociological Review” 1974 vol. 39, no 3, pp. 340-354.
45. Preventing Suicide: a Resource for Filmmakers and Others Working on Stage and Screen. Geneva: World Health Organization 2019.
46. Raczkowski A. Depresja u dzieci i młodzieży – zjawisko i perspektywy pomocy, „Wychowanie w Rodzinie” 2017 t. XVI, nr 2, s. 315-329.
47. Raport NFZ o zdrowiu. Depresja (2013-2023) https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/badania-i-dane/zdrowe-dane/raporty/nfz-o-zdrowiu-depresja (15.11.2024).
48. Raport z badania ”Szkoła dobrostanu 2023” Fundacji Szkoła z Klasą, https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/szkola-dobrostanu-raport-z-programu/ (15.11.2024).
49. Saturn i melancholia: studia z historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, red. Klibansky R. E. Panofsky, F. Saxl, przeł. A. Kryczyńska, Universitas, Kraków 2009.
50. Siebers, T. The Werther Effect: The Esthetics of Suicide, “Mosaic” 1993 vol 26, no 1, pp. 15-31.
51. Skotnicka G. Funkcje książki dla dzieci i młodzież w zmieniającej się rzeczywistości kulturowej, w: Stare i nowe w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. B. Olszewska, E. Łucka-Zając, Wydawnictwo UO, Opole 2020, s. 83-90.
52. Starobinski J. Atrament melancholii, przeł. K. Belaird, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2017Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje sympozjum, red. M. Janion, M. Zielińska, PIW, Warszawa 1986.
53. Szymborska K. Dziecko w poradnikach konsolacyjnych (comfort books) a ewolucja archetypu puer aeternus, w: Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, SBP, Warszawa 2018, s. 89-106.
54. Śmierć w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. K. Slany, SBP, Warszawa 2018.
55. The Persistence of Melancholia in Arts and Culture, ed. by A. Bubenik, Routledge, London 2022.
56. Tillott S. at al. Using Storytelling to Unpack Resilience Theory in Accordance with an Internationally Recognised Resilience Framework with Primary School Children „Journal of Psychologists and Counsellors in Schools” 2021, pp. 1–12.
57. Tokarska U. Stawać się Panem Własnego Oblicza. O możliwości intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego, w: Psychologia małych i wielkich narracji, red. M. Straś-Romanowska i in. Eneteia, Warszawa 2010, s. 293-315.
58. Trzynadlowski J. Biblioterapia – złudzenia i nadzieje, „Arteterapia II. Zeszyt Naukowy” 1990 nr 52.
59. Trzynadlowski J. Biblioterapia jako problem teoretyczny i praktyczny. Zagadnienia wybrane w: tegoż, Sztuka słowa i obrazu. Studia teoretycznoliterackie, Ossolineum, Wrocław 1982, s. 439-450.
60. US Rapper Logic’s Song 1-800-273-8255 May Have Helped Prevent Hundreds of Suicides, Study Finds https://www.theguardian.com/us-news/2021/dec/16/song-by-us-rapper-logic (13.11.2024).
61. Wassermann I. Imitation and Suicide: Reexamination of Werther Effect, “American Sociological Review” 1984 vol 49, no 3, pp. 427-436.
62. Witkowska H. i in. Zrozumieć, aby zapobiec 2024. Na podstawie danych Komendy Głównej Policji i serwisu pomocowego www.zrjr.pl (raport Fundacji Życie Warte jest Rozmowy). https://zwjr.pl/artykuly/zrozumiec-aby-zapobiec-2024-ii-edycja-raportu (15.11.2024).
63. Witkowska H. Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy, Wydawnictwo UW, Warszawa 2021.
64. Witkowska H. i in. Rekomendacje dotyczące informowania o zachowaniach samobójczych, Warszawa 2022.
65. Wojciechowska D. Po co komu smutne baśnie – o problemach dziecięcej tanatologii, w: Baśnie nasze współczesne, red. J. Ługowska, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2005, s. 197-230.
66. Zabawa K. Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dziecięca po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków 2013.
67. Załącznik nr 1 do Rozporządzenia ME ws. Podstawy Programowej SP., s. 63.(https://www.gov.pl/web/edukacja/uszczuplone-podstawy-programowe--rozporzadzenia-podpisane) (14.11.2024).
68. Zasacka Z. Uczniowskie oczarowania czytelnicze – w poszukiwaniu synergii czytania w szkole i poza szkołą (w druku).
69. Zasacka Z. Zaradne dzieci w narracji literackiej i świecie społecznym (w druku).
0867-0633 ; 10.18318/td.2025.3.6
Source:IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Terms of use:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitizing institution:Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Original in:Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Projects co-financed by:Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Access: