Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Wyszukiwanie zaawansowane
Pamiętnik Literacki: Z. 3 (2025)
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Instytutu Książki ; Streszcz. ang.
1. W. Benjamin, Źródło dramatu żałobnego w Niemczech. Przeł. A. Kopacki. Posł. A. Lipszyc. Warszawa 2013.
2. M. Białobrzeska, Antoni Malczewski. Literackie mitologizacje biografii. Białystok 2016.
3. M. Bieńczyk, „Maria”: figury „post”, figury melancholii. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 113-123.
4. H. Chojnacki, Rzecz o „Marii” Antoniego Malczewskiego. W: Polska „poezja Północy”. „Maria”, „Irydion”, „Lilla Weneda”. Gdańsk 1998.
5. J. Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna. Przeł. Ł. Zaremba, I. Kurz. Red. nauk., posł. I. Kurz. Warszawa 2009.
6. E. Dąbrowicz, Tropem kozaka. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 231-241.
7. E. Feliksiak, „Maria” Malczewskiego. Duch dawnej Polski w stepowym teatrze świata. Białystok 1997.
8. M. Foucault, Porządek dyskursu. Wykład inauguracyjny wygłoszony w Collège de France 2 grudnia 1970. Przeł. M. Kozłowski. Gdańsk 2002.
9. G. Halkiewicz-Sojak, Czy „Maria” jest poematem o „złej nowinie”? W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 125-135.
10. M. Kalinowska, Mowa i milczenie. Romantyczne antynomie samotności. Warszawa 1989.
11. K. Korotkich, Dynamika światła i koloru w „Marii” Antoniego Malczewskiego. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 263-286.
12. H. Krukowska, „Maria” Malczewskiego jako romantyczna poezja nocy. „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 3, s. 5-40.
13. H. Krukowska, Składnia poetycka Malczewskiego. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 333-357.
14. E. Kucharski, Kilka uwag o życiu i pismach A. Malczewskiego. Lwów 1924.
15. M. Kuziak, Magnetyzm – dziwna nowoczesność. „Ruch Literacki” 2018, z. 2, s. 161-178.
16. M. Kuziak, Podmiotowość romantyczna – kłopoty z sensualnością. Rekonesans na przykładzie korespondencji Zygmunta Krasińskiego. „Pamiętnik Literacki” 2018, z. 1, s. 27-47.
17. J. Ławski, Dlaczego „Maria”? Symboliczne funkcje tytułu w poemacie Antoniego Malczewskiego. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 137-179.
18. J. Ławski, Mroczny impuls. W: „Bo na tym świecie Śmierć”. Studia o czarnym romantyzmie. Gdańsk 2008.
19. J. Maciejewski, Antoni Malczewski – autor „Marii”. W zb.: „Maria” i Antoni Malczewski. Kompendium źródłowe. Oprac. H. Gacowa. Przedm. J. Maciejewski. Wrocław 1974, s. 5-36.
20. M. Maciejewski, Narodziny powieści poetyckiej w Polsce. Wrocław 1970.
21. M. Maciejewski, Spojrzenie „w górę” i „wokoło” (Norwid, Malczewski). „Roczniki Humanistyczne” 1976, z. 1, s. 233-247.
22. M. Maciejewski, Śmierci „czarne w piersiach blizny”. O „Marii” Malczewskiego. „Pamiętnik Literacki” 1980, z. 3, s. 85-107.
23. A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska. Wstęp, oprac. J. Ujejski. Kraków 1925.
24. A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska. Wprowadz. H. Krukowska, J. Ławski. [Objaśn. D. Zawadzka]. Wyd. 2, popr. Białystok 2002.
25. Novalis, Uczniowie z Sais. W: Uczniowie z Sais. Proza filozoficzna. Studia. Fragmenty. Wybór, przekł., wstęp, przypisy J. Prokopiuk. Warszawa 1984.
26. I. Opacki, Człowiek w sonetach przełomu. (O sonetach Mickiewicza). W: Poezja romantycznych przełomów. Szkice. Wrocław 1972.
27. M. Peckham, O koncepcję romantyzmu. Przeł. M. Orkan-Łęcki. „Pamiętnik Literacki” 1978, z. 1, s. 231 - 252.
28. J. Płuciennik, Retoryka wzniosłości w dziele literackim. Kraków 2002.
29. E. Ranocchi, Ecfrasi di un’estasi. La Santa Cecilia di Raffaello descritta da Antoni Malczewski. Alessandria 2024.
30. E. Ranocchi, Malczewski na Mont-Blanc. „Ruch Literacki” 2008, z. 1, s. 19-37.
31. K. Rudolph, Gnoza. Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej. Przeł. G. Sowinski. Kraków 1995.
32. A. Schopenhauer, Świat jako wola i przedstawienie. T. 1. Przekł., wstęp, koment. J. Garewicz. Wyd. 2. Warszawa 2012.
33. M. Siwiec, Marionetki, maski i sny. Wokół romantycznej nicości. „Ruch Literacki” 2013, z. 6, s. 607-624.
34. E. Skalińska, Kochanowski Malczewskiego – Kochanowski Norwida. „Colloquia Litteraria” 2016, nr 1, s. 75-89.
35. W. Skrzypczak, Męka zbrodniarza. (O kreacji Wojewody w „Marii” Antoniego Malczewskiego). W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 205-214.
36. W. Sławnikowski, Filmowość „Marii” Antoniego Malczewskiego. „Images” 2023, nr 43, s. 283-298.
37. P. Staśkiewicz, O wzajemnych podobieństwach bohaterów poematu Antoniego Malczewskiego – czyli obrona Wojewody. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 215-230.
38. W. Szekspir, Hamlet. Przeł. J. Paszkowski. W: Dzieła dramatyczne. T. 5. Oprac. S. Helsztyński, R. Jabłkowska, A. Staniewska. Przeł. J. Paszkowski, L. Ulrich. Wyd. 4. Warszawa 1980.
39. W. Szturc, „Maria” Malczewskiego. Od „vanitas” ku nihilizmowi. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 97-111.
40. P. Śniedziewski, W świecie melancholii. O „Marii” A. Malczewskiego i obrazach C. D. Friedricha. „Teksty Drugie” 2003, nr 4, s. 149-159.
41. Ch. Taylor, Zwrot ekspresywistyczny. Przeł. M. Gruszczyński. W: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. M. Gruszczyński [i in.]. Oprac. nauk. T. Gadacz. Wstęp A. Bielik-Robson. Warszawa 2001.
42. J. Ujejski, O Antonim Malczewskim. W: Romantycy. Warszawa 1963.
43. Z. Wójcicka, Sataniczny impuls egzystencji w „Marii” Antoniego Malczewskiego. W zb.: Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej. Białystok 23–26 października 1997 r. T. 1. Red. H. Krukowska, J. Ławski. Białystok 1999, s. 283-304.
44. Wzrok a podmiotowość w literaturze romantyzmu. Hasło na stronie: https://sensualnosc.bn.org.pl/ (data dostępu: 25 IV 2025).
45. D. Zawadzka, Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach. Warszawa 2000.
46. K. Zimińska, „Maria” Antoniego Malczewskiego na tle motywów gnostyckich. W zb.: Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji „Marii”. Materiały sesji naukowej, Białystok 5–7 V 1995. Red. H. Krukowska. Białystok 1997, s. 315-324.
oai:rcin.org.pl:246287 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2025.3.2
IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
7 paź 2025
6 paź 2025
35
https://rcin.org.pl/publication/282937
| Nazwa wydania | Data |
|---|---|
| Kuziak M. - Oko i ucho. Zmysły w uniwersum poznawczym „Marii” Malczewskiego. | 7 paź 2025 |
Przyborowski, Stanisław Sulima (c. 1844 – 1889)
Ławski, Jarosław