Obiekt

Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy po zalogowaniu.
Ta publikacja jest chroniona prawem autorskim. Dostęp do jej cyfrowej wersji jest możliwy po zalogowaniu.

Tytuł: School and Social Development Among the E’ñepá Indians of the Venezuelan Amazon: An Anthropological Approach

Twórca:

Buliński, Tarzycjusz

Data wydania/powstania:

2010-2011

Typ zasobu:

Artykuł

Inny tytuł:

Ethnologia Polona 31-32 (2010-2011)

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warszwa

Opis:

24 cm

Abstrakt:

W niniejszym artykule chcę sprawdzić na ile trafny jest pogląd mówiący, że szkoła jest jednym z głównych czynników rozwoju społecznego wspólnot indiańskich. Wedle niego edukacja szkolna polepsza sytuację społeczną, polityczną, gospodarczą i kulturową ludów indiańskich Ameryki Południowej. Jest to stanowisko szeroko rozpowszechnione wśród społeczeństw narodowych tego regionu i stanowi podstawę programów i projektów rozwojowych realizowanych wśród Indian.2 Sprawdzę na ile pogląd ten jest słuszny w odniesieniu do Indian E’ñepá żyjących w Amazonii Wenezuelskiej. Kwestię wpływu szkoły na rozwój ich społeczności ujmę w perspektywie antropologicznej, a więc od strony indiańskiej praktyki społecznej. Artykuł składa się z czterech części. W części pierwszej charakteryzuję aktualną sytuację społeczno-kulturową E’ñepá południowych, działającą wśród nich edukację szkolną oraz przybliżam powody, dla których wybrałem ten lud do analizy. W części drugiej sygnalizuję problem, jaki staje się udziałem analiz pozostających w głównym, nie-antropologicznym nurcie refleksji nad rozwojem i przedstawiam podejście antropologiczne do tytułowej kwestii. W części trzeciej opisuję obraz rozwoju, jaki powoduje szkoła, wg programu edukacji międzykulturowej realizowanego wśród E’ñepá. W części czwartej pokazuję, na przykładzie rozpowszechniania się praktyki pisania, jak można w antropologiczny sposób szacować realny wpływ szkoły na rozwój społeczny Indian E’ñepá

Bibliografia:

Aikman Sheila, 1999, Intercultural Education and Literacy. An Ethnographic Study of Indigenous Knowledge and Learning in the Peruvian Amazon, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company
Blas A., Regnault M., 2006, Escuela y siginficados compartidos. Asistencia y permanencia escolar de la niñez y adolescencia indígena en Venezuela, Caracas: UNICEF
Cole M., 1990 Cognitive Development and Formal Schooling. The Evidence from Cross Cultural Research, [in:] L.C. Moll (ed.), Vygotsky and Education. Instructional Implications and Aplications of Sociocultural Psychology, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 89–110
Collet Celia Letícia Gouvêa, 2006, Ritos de civilização e cultura: a escola bakairi, tese de doutorado, Museu Nacional Universidade Federal do Rio de Janeiro
Dagett J., Wise M. R., 1992, The Social Consequences of Literacy in Some Ethnic Groups of the Peruvian Amazon, Notes on Literacy, 18(4): 1–14
Davis Patricia, 2002, Los machiguengas aprenden a leer. Breve historia de la educación y el desarollo communal entre los machiguengas del Bajo Urubamba, Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú
Dirección de Asuntos Indígenas, Ministerio de Educación, 1998, Régimen de Educación Intercultural Bilingüe: Diagnósticos y Propuestas 1998–2000, Caracas: Dirección de Asuntos Indígenas (DAI), Ministerio de Educación
Dumont Jean-Paul, 1978, The Headman and I. Ambiguity and Ambivalence in the Fieldworking Experience, Austin: University of Texas Press
Goody J., 1977, The Domestication of Savage Mind, Cambridge: Cambridge University Press
Hall Gillette, Patrinos Harry Anthony, 2006, Pueblos indígenas, pobreza y desarrollo humano en América Latina 1994–2004, Bogota: Banco Mundial y Mayol Ediciones
Henley Paul, 1982, The Panare. Tradition and Change on the Amazonian Frontier, New Haven: Yale University Press
Henley Paul, 1988, Los e’ñepa, [in:] J. Lizot (ed.), Los aborígenes de Venezuela, vol. 3, Caracas: Fundación La Salle, Instituto Caribe de Antropología y Sociología, pp. 215–306
Kelly J. A., 2003, Relations Within the Health System Among the Yanomami in the Upper Orinoco, Venezuela, PhD thesis, University of Cambridge
Lopes da Silva Macedo Silvia, 2009, Alteridades identitarias o como los amerindios wayãpi se relacionan con la escuela, inter.c.a.mbio, 6(7): 15–29
Lopes da Silva Macedo Silvia, 2009, Xamanizando a escrite: aspectos comunicativos da escrita ameríndia, Mana, 15(2): 509–528
López Luis Enrique, 2009 Reaching the Unreached: Indigenous Intercultural Bilingual Education in Latin America, UNESCO, background paper prepared for the Education for All Global Monitoring Report 2010
Marchán Dévora Margarita, 2005, Impacto socio-educativo de la misión entre los Yanomami del Alto Orinoco, maestría, UPEL Maracay
Martínez Rodrigo, Fernández Andrés 2010, Impacto social y económico del analfabetismo: modelo de análisis y estudio piloto. Documento de proyecto, Santiago de Chile: Naciones Unidas, Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe
Ministerio de Educación, 1988, Programa de educación intercultural bilingűe, Caracas: Ministerio de Educación
Mosonyi E. E., Rengifo F. A., 1982, Un enfoque interdisciplinario sobre los fundamentos teóreticos y programáticos de la educación intercultural bilingűe en Venezuela, Anuario Indígenista, 42: 31–57
Mosonyi E. E., 1998, Veinte años de la educación intercultural bilingűe en Venezuela 1979–1998: logros, deficencias y nuevos retos, [in:] Dirección de Asuntos Indígenas, Ministerio de Educación, Régimen de Educación Intercultural Bilingüe: Diagnósticos y Propuestas 1998–2000, Caracas: Dirección de Asuntos Indígenas (DAI), Ministerio de Educación, pp. 17–32
Mosonyi E. E., 2008, Universidad Indígena de Venezuela, [in:] D. Mato (coord.), Diversidad cultural e interculturalidad en educación superior. Experiencias en América Latina, Caracas: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, UNESCO, pp. 427–436
Mosonyi E. E., Mosonyi J. C., 2000, El educador indígena ante las lenguas aborígenes, [in:] E.E. Mosonyi, J.C. Mosonyi, Manual de lenguas indígenas ed Venezuela, t. I–II, Caracas: Fundación Bigott, pp. 68–108
Moreno D., 2000, Siguiendo las huellas de la Educación Intercultural Bilingűe en Amazonas, La Iglesia en Amazonas, 88: 20–25
Pérez de Borgo Luisa, 2004, Educación superior indígena en Venezuela: una aproximación, Caracas: Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe, UNESCO
Olson David R., 1994, The World on Paper. The Conceptual and Cognitive Implications of Writing and Reading, Cambridge: Cambridge University Press
Rogoff B., 1981, Schooling and the development of cognitive skill, [in:] H.C. Triandis, A. Heron (eds.), Handbook of Cross-Cultural Psychology. Developmental Psychology, vol. IV, Boston: Allyn and Bacon, pp. 233 Regnault Blas 2005, La asistencia escolar de la población indigena venezolana, Notas de Población (Santiago de Chile), 31(79): 263–298
Scribner S. Cole M., 1981 The Psychology of Literacy, Cambridge, MA: Harvard University Press
Sharp D., Cole M., Lave C h. A., 1979, Education and Cognitive Development: The Evidence From Experimental Research, Chicago: University of Chicago Press for the Society for Research in Child Development
Street B., 1984, Literacy in Theory and Practice, Cambridge: Cambridge University Press
Stolze Lima Tânia, 1996, O dois e seu múltiplo: reflexões sobre o perspectivismo em uma cosmologia tupi, Mana, 2(2): 21–47
Tassinari Antonella Imperatriz, Cohn Clarice, 2009, “Opening to the Other”: Schooling among the Karipuna and Mebengokré-Xikrin of Brazil, Anthropology & Education Quarterly, 40(2): 150–169
Vega F., 2000 La educación intercultural bilingűe. Una tarea de todos, La Iglesia en Amazonas, 88: 6–8
Vidal Lux (org.), 1992, Grafismo indígena: estudos de antropologia estética, São Paulo: Studio Nobel, FAPESP, Edusp in, SP
Vilaça, Aparecida M. N., 2002, Making Kin Out of Others in Amazonia, Journal of the Royal Anthropological Institute, (8): 347–365
Vilaça, Aparecida M. N., 2005, Chronically Unstable Bodies: Reflections on Amazonian Corporalities, Journal of the Royal Anthropological Institute, 11: 445–464
Villa E. P., 2000, Formación de maestros indígenas en educación prescolar en la Amazonia Venezolana, La Iglesia en Amazonas, 87: 16–18
Villalón, María E., 1994, Educación para indígenas en Venezuela: una crítica razonada, Caracas: Centro Venezolano de Investigaciones en Antropología y Población (CEVIAP), Documento de Trabajo no. 9
Viveiros de Castro, Eduardo B., 1998, Cosmological Deixis And Amerindian Perspectivism, Journal Of the Royal Anthropological Institute, 4: 469–488
Viveiros de Castro, Eduardo B., 2002 A inconstância da alma selvagem (e outros ensaios de antropologia), São Paulo: Cosac & Naify
Whitehead N. L., 1992, Tribes Make States and States Make Tribes. Warfare and the Creation of Colonial Tribes and States in Northeastern South America, 1492–1820, [in:] R.B. Ferguson, N.L.Whitehead (eds.), War in the Tribal Zone: Expanding States and Indigenous Warfare, Santa Fe: School of American Research Press, pp. 127–150.–294

Czasopismo/Seria/cykl:

Ethnologia Polona

Tom:

31-32

Strona pocz.:

221

Strona końc.:

238

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:61378 ; 0137-4079

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji