Journal of Urban Ethnology 14 (2016)
The premiere of the Bio je lijep i sunčan dan, directed by Tanja Miletić-Oručević in Sarajevo War Theatre (SARTR) took place in May 2012. This date was chosen deliberately: both the month and the year alluded to the dramatic story of the siege of Sarajevo and to the day in which the theatre was founded. The performance is based on a book which consists of the memories of townspeople from only one day – 2 May 1992 – in Sarajevo. Their authors represent different age, social and professional groups and each of them writes about personal experiences that constitute the collective memory of the first day of the siege. The article is an attempt to explain the strategy of the theatre project, its relevant contexts and further consequences. The object of reflection is not the review of the performance, but rather its documentary dimension, also based on interviews with its director. In this case, a performance is a frame that can be used for consideration and problematizing some cultural practices of expressing important experiences, politics of memory and the process of constructing meaningful strategies of the narrations
Foucault M. 2000, Filozofia. Historia. Polityka. Wybór pism, tłum. D. Leszczyński, L. Rasiński, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Hastrup K. 1997, Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 1-2, s. 22-28
Kaminsky M. 1992, Myerhoff ’s „Third Voice”: Ideology and Genre in Ethnographic Narrative, “Social Text”, t. 33, s. 124-144
Kosiński D. 2010, Teatra polskie. Historie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Lehmann H.-T. 2004, Teatr postradmatyczny, tłum. D. Sajewska, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków
Lewellen Ted C. 2010, Antropologia polityczna, tłum. A. Dąbrowska, T. Sieczkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
Markovitz F. 2010, Sarajevo: A Bosnian Kaleidoscope, Urbana, Chicago and Springfield: University of Illinois Press
Mościcki P. 2008, Polityka teatru. Eseje o sztuce angażującej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa
Rancière J. 2007, Estetyka jako polityka, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa
Rewers E. 2008, Od miejskiego genius loci do miejskich oligopticonów, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, s. 21-30
Olewicz R. 2008, Miasto w wojnie. Raport z oblężonego Sarajewa, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty”, nr 3-4, s. 149-19
Sikora S. 2009, Odwrócone spojrzenie albo antropologizacja antropologii, [w:] Pomieciński A., Sikora S. (red.), Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów, Biblioteka Telgte, Poznań, s. 59-86
Simmel G. 1975, Socjologia, tłum. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Vujanović A. 2002, Javni nastup i društvena uloga, „Kultura” t. 102, s. 54-62
2. maj 1992.: bio je lijep i sunčan dan..., predgovor N. M. Krešvljaković, MES, Medźunarodni teatarski i film festival Sarajevo; U.G. Videoarhiv, Sarajevo 2010
oai:rcin.org.pl:61703 ; 1429-0618
click here to follow the link ; IAiE PAN, call no. P 714 ; IAiE PAN, call no. P 1505
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Apr 11, 2021
Feb 7, 2017
553
https://rcin.org.pl/publication/81113
Edition name | Date |
---|---|
Sztandara, Magdalena, 2016, Był piękny i słoneczny dzień... O „wyciszanych” narracjach mieszkańców Sarajewa | Apr 11, 2021 |
Ruta-Rutkowska, Krystyna
Ratajczakowa, Dobrochna
Fudakowski, Józef (1893–1969)
Kamiński, Jan Nepomucen (1777–1855) Czarnik, Bronisław (1858–1918) Zakład Narodowy im. Ossolińskich.