Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Metoda mityczno-paradygmatyczna a symetrie (historii) literatury

Twórca:

Wiśniewska, Lidia

Data wydania/powstania:

2014

Typ zasobu:

Text

Inny tytuł:

Wiek XIX, Rok VII (XLIX) 2014

Wydawca:

Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

24 cm ; Pol. text, eng. summary

Typ obiektu:

Journal/Article

Bibliografia:

1. J. Abramowska, Serie tematyczne, w: tejże, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Poznań 1995, s. 37.
2. M. Bachtin, Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, oprac., wstęp, komentarz i weryfikacja przekładu S. Balbus, Kraków 1975.
3. M. Beller, Perception, Image, Imagology, w: Imagology. The Cultural Construction and Literary Representation of National Charakters. A Critical Survey, ed. by M. Beller and J. Leerssen, Amsterdam, New York, 2007.
4. H. Blumenberg, Praca nad mitem, przeł. K. Najdek, M. Herer i Z. Zwoliński, Warszawa 2009, s. 169.
5. P. Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przeł. P. Biłos, Warszawa 2005, s. 282.
6. R. Curtius, Literatura europejska, przeł. J. Błoński, w: Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1976, t. 2, s. 186.
7. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. A. Borowski, Kraków 1997, s. 15.
8. G. Gendarme de Bévotte, La Légende de Don Juan. Son évolution dans la littérature des origines au romantisme, Genève 1993.
9. I. Kant, Kritik der reinen Vernuft, Berlin 1787.
10. I. Kant, Krytyka czystego rozumu, t. 1, przekł., wstęp, oprac. R. Ingarden, Warszawa 1986, s. 292.
11. S. Kierkegaard, Stadia erotyki bezpośredniej, czyli erotyka muzyczna, przeł. A. Buchner, oprac. J. Iwaszkiewicz, w: tegoż, Albo-albo, t. 1, przekł., wstęp J. Iwaszkiewicz, przekł. przejrzał K. Toeplitz, Warszawa 1982, s. 48–154.
12. Mity i paradygmaty wobec dziedzin kultury i epok, w: Mity i motywy w perspektywie komparatystycznej. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym III, pod red. L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2013.
13. Mythos Don Juan. Zur Entwicklung eines männliches Konzepts, hrsg. B.Müller-Kampel, Leipzig 1999.
14. F. Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, przeł. W. Berent, Warszawa 1913, s. 312.
15. Opowieści Okrągłego Stołu [Merlin Czarodziej. Lancelot z Jeziora. Poszukiwanie świętego Graala, Śmierć Artura], oprac. J. Boulenger, przeł. K. Dolatowska, T. Komendant, wstęp i przypisy E.D. Żółkiewska, Warszawa 1987
16. M. Ossowska, Moralność mieszczańska, Wrocław 1985, s. 36 i n.
17. H. Podbielski, Mit kosmogoniczny w „Teogonii” Hezjoda, Lublin 1978, s. 35).
18. J. Prokopiuk, Powrót Bogini, w: R. Graves, Biała Bogini, przeł. I. Kania, Warszawa 2000, s. 26.
19. O. Pronkiewicz, Obraz Don Juana i poszukiwanie hiszpańskiej tożsamości narodowej między XIX wiekiem a pierwszym trzydziestoleciem XX wieku, przeł. L. Wiśniewska, w: Mity i motywy w perspektywie komparatystycznej. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym III, s. 225–254.
20. Z. Raszewski, Życie Rittnera, w: T. Rittner, Dramaty, oprac. Z. Raszewski, Warszawa 1966, t. 1, s. 42–43.
21. T. Rittner, Don Juan, dramat w trzech aktach, Stanisławów 1916, s. 13.
22. J. Rousset, Geneza mitu Don Juana, przeł. T. Stróżyński, w: Szkoła genewska w krytyce. Antologia, wyb. H. Chudak, Z. Naliwajek, J. Żurowska, M. Żurowski, przedm. M. Żurowski, Warszawa 1998, s. 227–243.
23. J. Rousset, Le Myth de Don Juan, Paris 1978.
24. A. Świderkówna, Rozmowy o Biblii, Warszawa 1996, s. 33.
25. G. Vattimo, Koniec nowoczesności, przeł. M. Surma-Gawłowska, wstęp A. Zawadzki, Kraków 2006, s. 96.
26. J.P. Vernant, Mit i religia w Grecji starożytnej, przeł. K. Środa, Warszawa 1998.
27. W stronę komparatystyki mitograficznej. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym IV, red. L. Wiśniewska, Bydgoszcz 2015.
28. I. Watt, Mythes of Modern Individualism. Faust, Don Quixote, Don Juan, Robinson Crusoe, Cambridge 1997.
29. L. Wiśniewska, Cleopatra – a Queen, a Lover, a Mother: Transformations of the Image, „Argument. Biannual Philosophical Journal” 2012, nr 2.
30. L. Wiśniewska: Między Bogiem a Naturą. Komparatystyka jako filozofia kultury, Bydgoszcz 2009.
31. L. Wiśniewska, Don Kichot Cervantesa jako zdesakralizowana synteza mitów Boga i Natury, w: Don Kichot i inni. Postacie mityczne w perspektywie komparatystycznej, pod red. L. Wiśniewskiej, Bydgoszcz 2012.
32. L. Wiśniewska, Polskie wiersze o Don Kichocie i Sancho Pansie jako zapośredniczone odwołania do mitów Boga i Natury, w: Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej. Studia i szkice kulturoznawcze, t. 3, pod red. P. Bilińskiego i P. Plichty, Kraków 2012.

Zeszyt:

7

Strona pocz.:

387

Strona końc.:

416

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:69529 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2014.24

Źródło:

IBL PAN, call no. P.I.1269 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Rights Reserved - Free Access

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitalizacja:

Adam Mickiewicz Literary Society

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Dofinansowane ze środków:

Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)

Dostęp:

Open

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2 paź 2020

Data dodania obiektu:

19 mar 2019

Liczba pobrań / odtworzeń:

517

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/publication/83337

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji