Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Stereotypes in the Service of Anthropological Inquiry: Pilgrims From Ukraine in the Kalwaria Pacławska Sanctuary

Twórca:

Baraniecka-Olszewska, Kamila

Data wydania/powstania:

2018

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Ethnologia Polona 38 2017 (2018)

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warsaw

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

Niniejszy artykuł dotyka relacji polsko-ukraińskich w rzymskokatolickim sanktuarium w Kalwarii Pacławskiej, położonym tuż przy granicy polsko-ukraińskiej. Pokazuję w nim, jak unikanie konkretnego stanowiska na temat wielowyznaniowej historii miejsca kultu oraz wykluczenie pewnych grup pielgrzymów z oficjalnego dyskursu religijnego konstruowanego przez władze sanktuarium skutkuje wyobcowywaniem oraz egzotyzacją tych grup. Skupiając się na relacjach między rzymskokatolickimi pielgrzymami z Polski a pielgrzymami z Ukrainy wyznającymi różne odmiany chrześcijaństwa, analizuję rolę stereotypów etnicznych, uprzedzeń, pamięci zbiorowej oraz bieżącej polityki historycznej w interpretacji antropologicznej. Sugerując interpretację danych z terenu wychodzącą ponad kontekst relacji polsko-ukraińskich, choć nie lekceważąc tego kontekstu jako tła dla prowadzonych studiów, proponuję komplementarne spojrzenie na procesy obserwowane w terenie, to jest jako na obronę autentyczności przeżyć religijnych

Bibliografia:

Babiński G. 2010. Refleksje nad kierunkami przemian pogranicza polsko-ukraińskiego. In M. Zowczak (ed.), Na pograniczu „nowej Europy”. Polsko-ukraińskie sąsiedztwo, Warszawa, 31–44
Baraniecka K. 2008. Communitas a intencje pątników – typy uczestnictwa w pielgrzymce. Wielki Odpust Kalwaryjski Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kalwarii Pacławskiej, Etnografia Polska 52 (1–2), 137–154
Baraniecka-Olszewska K. 2016. O Wielkim Odpuście w Kalwarii Pacławskiej ponownie. Refleksja nad antropologią pielgrzymek, Etnografia Polska 60 (1–2), 27–42
Baraniecka-Olszewska K. 2018a. Praktyki pamięci. Inscenizacja rzezi wołyńskiej jako przedmiot sporu o pamięć. In Z. Bogumił and A. Szpociński (eds.), Stare i nowe tendencje w obszarze pamięci społecznej, Warszawa, 179–195
Baraniecka-Olszewska K. 2018b. Natura Sanat: On Ecological Aspects of Healing Miracles in Kalwaria Pacławska, Poland, Journal of Global Catholicism 2 (2), 26–54
Bogumił Z. 2016. Pamięć o konfliktach i dialogach Polaków z sąsiadami zapisana w kulturowym krajobrazie stolicy. W J. Kurczewska (ed.), Przemiany kulturowe we współczesnej Polsce. Ramy, właściwości, epizody, Warszawa, 402–426
Bowman G. 1993, Nationalizing the Sacred, Shrines and Shifting Identities in the Israeli-Occupied Territories, Man 28 (3) 431–460
Buyskykh I. 2016a. Pomiędzy pamięcią a granicą, ukraińska pielgrzymka na Kalwarię Pacławską, Etnografia Polska 60 (1–2), 43–62
Buyskykh I. 2016b. An Ukrainian Scholar in Poland, Notes in the Margins, Lud 100, 151–160
Buyskykh I. 2018a. Forgive, Forget or Feign, “Everyday Diplomacy” in Local Communities of Polish Subcarpathia, Journal of Global Catholicism 2 (2), 56–86
Buyskykh I. 2018b. In Pursuit of Healing and Memories, Cross-Border Ukrainian Pilgrimage to Polish Shrine, in print
Buzalka J. 2007. Nation and Religion, The Politics of Commemorations in South-East Poland, Berlin
Csordas T. J. 1990. Embodiment as a Paradigm for Anthropology, Ethos 18 (1), 5–47
Eade J. and Sallnow M. J. 1991. Introduction. In J. Eade and M. J. Sallnow (eds.), Contesting the Sacred. The Anthropology of Christian Pilgrimage, London, 1–29
Hann Ch. 1996. Ethnic Cleansing in Eastern Europe, Poles and Ukrainians beside the Curzon Line, Nations and Nationalisms 3 (3), 389–406
Hann Ch. 1998a. Postsocialist Nationalism, Rediscovering the Past in Southeast Poland, Slavic Review 57 (4), 840–863
Hann Ch. 1998b. Religion, Trade and Trust in South-East Poland. Religion, State and Society, The Keston Journal 26 (3–4), 235–249
Hastrup K. 1995. A Passage to Anthropology. Between Experience and Theory, London–New York
Hayden R. M. 2002. Antagonistic Tolerance, Competitive Sharing of Religious Sites in South Asia and the Balkans, Current Anthropology 43 (2), 205–231
Howe L. 2000. Risk, Ritual, Performance, The Journal of the Royal Anthropological Institute 6 (1), 63–79
Ksenicz I. 2013. Konflikt polsko-ukraiński 1943–1947 w polskiej historiografii i debacie politycznej, Refleksje 7, 41–56
Lubańska M. 2016. Muslims and Christians in the Bulgarian Rhodopes. Studies on Religious (Anti) Syncrerism, Berlin
Meyer B. 2006. Religious Sensations. Why Media, Aesthetics and Power Matter in the Study of Contemporary Religion, http://www.fsw.vu.nl/nl/Images/Oratietekst_Birgit_Meyer_tcm249-36764.pdf, access: 02.02.2016
Meyer B. 2011. Mediation and Immediacy, Sensational Forms, Semiotic Ideologies and the Question of the Medium, Social Anthropology 19 (1), 23–39
Motyka G. 2011. Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”. Konflikt polsko-ukraiński 1943–1947, Kraków
Motyka G. 2016. Wołyń ’43, Kraków
Niedźwiedź A. 2014. Competing Sacred Places, Making and Remaking of National Shrines in Contemporary Poland. In J. Eade and M. Katić (eds.), Pilgrimage, Politics and Place-Making in Eastern Europe. Crossing the Borders, Fahrnam–Burlington, 79–99
Pasieka A. 2015. Hierarchy and Pluralism, Living Religious Difference in Catholic Poland, New York
Pasieka A. 2016. Reenacting Ethnic Cleansing: People’s History and Elitist Nationalism in Contemporary Poland, Nations and Nationalism 22 (1), 63–83
Portnov A. 2012. Pamięć o drugiej wojnie światowej i jej nurty we współczesnej Ukrainie, Pamięć i Sprawiedliwość 19, 467–476
Portnov A. 2016. Clash of Victimhoods, the Volhynia Massacre in Polish and Ukrainian Memory, https://www.opendemocracy.net/od-russia/andrii-portnov/clash-of-victimhood-1943-volhynianmassacre-in-polish-and-ukrainian-culture, access: 5.03.2017
Schieffelin E. 1996. On Failure and Performance, Throwing the Medium out of The Séance. In C. Laderman and M. Roseman (eds.), The Performance of Healing, London–New York, 59–89
Sekerdej K. and Pasieka A. 2013. Researching the Dominant Religion, Anthropology at Home and Methodological Catholicism, Method & Theory in the Study of Religion 25 (1), 53–77
Snyder T. 2016. Wołyń 1943. Ukraińsko-polskie czystki etniczne, Warszawa
Zowczak M. 2011. Antropologia, historia a sprawa ukraińska. O taktyce pogranicza, Lud 95, 45–66

Czasopismo/Seria/cykl:

Ethnologia Polona

Tom:

38

Strona pocz.:

89

Strona końc.:

106

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:66475 ; 0137-4079

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-SA 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji