Object structure
Title:

Kariera chronotopu

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 1 (2018)

Creator:

Ulicka, Danuta ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2018

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Type of object:

Journal/Article

Subject and Keywords:

chronotope ; spacetime ; dominant ; attitude

References:

1. Azarienko, Siergiej, 2007, Socyalnyj chronotop i mietodołogija sowriemiennogo obszczestwoznanija. „Socyemy”, nr 13, s. 11–24.
2. Bachtin, Michał, 1982, Problemy literatury i estetyki, przełożył Wincenty Grajewski, Warszawa: Czytelnik.
3. Bachtin, Michaił Michajłowicz, 1975, Formy wriemeni i chronotopa w romanie. Oczerki po istoriczeskoj poetikie, w: jego, Woprosy litieratury i estietiki. Issledowanija raznych liet. Moskwa: Chudożestwiennaja litieratura, s. 234–407.
4. Bachtin, Michaił Michajłowicz, 1979, Estietika słowiesnogo tworczestwa. Moskwa: Iskusstwo.
5. Bakhtin Mikhail M.,1981, Forms of Time and of the Chronotope in the Novel: Notes towards a Historical Poetics, w: jego The Dialogic Imagination: Four Essays, ed. Michael Holquist, trans. Caryl Emerson and Michael Holquist, Austin: University of Texas Press, s. 84–258.
6. Bachtin, Michaił Michajłowicz, 2000, Sobranije soczinienij,, t. 2: Problemy tworczestwa Dostojewskogo, 1929; Stat’i o L. Tołstom, 1929; Zapisi kursa lekcyj po istorii russkoj litieratury 1922–1927, Moskwa: Russkije słowari. Jazyki sławianskich kultur.
7. Bachtin, Michaił Michajłowicz, 2003, Sobranije soczinienij. T 1: Fiłosofskaja estietika 1920-ch godow. Moskwa: Izdatielstwo Russkije słowari.
8. Bachtin, Michaił Michajłowicz, 2012, Sobranije soczinienij. T. 3: Tieorija romana (1930–1961 gg.). Moskwa: Jazyki sławianskich kultur.
9. Nele Bemong, Pieter Borghart, Michel De Dobbeleer, Kristoffel Demoen, Koen De Temmerman, Bart Keunen, 2010, ed., Bakhtin’s Theory of Literary Chronotope: Reflections, Applications, Perspectives, Gent: Academia Press.
10. Bieriestniew, Giennadij, 2010 ried. Poetika chronotopa. Jazykowyje miechanizmy i kognitywnyje osnowania, Vilnius: Izdatielstwo Instituta litowskogo jazyka.
11. Böhming, Michaela, 1996, Wriemia w prostranstwie: Chlebnikow i filozofija gipierprostranstwa, „Wiestnik obszczestwa Wielimira Chlebnikova”, nr 1, s. 179–194.
12. Brandist, Craig, 1997, Bakhtin, Cassirer and Symbolic Forms, “Radical Philosophy”, nr 85, s. 20–27.
13. Deleuze, Gilles, 1984, Cinéma et Pensée, Cours 67 du 30/10/1984 - 2. http://www.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=4 (dostęp: grudzień 2016).
14. Feigenberg, Josef, 2004, Nikołaj Biernsztejn. Ot riefleksa k modeli buduszczego, Moskwa: Smysł.
15. Flaker, Aleksandar, 2003, Kurort kak chronotop, “Russian Literature”, vol. 54. nr 1-3, s. 119–127.
16. Florenski, Pawieł, 1993, Analiz prostranstwiennosti i wriemeni w chudożestwienno izobrazitelnych proizwiedienijach [1924], Moskwa: Progres.
17. Gumbrecht, Hans Ulrich, 2010, Unsere breite Gegenwart, Berlin: Suhrkamp Verlag.
18. Gumbrecht Hans Ulrich, 2012, Nach 1945. Letenz als Ursprung der Gegenwart. Berlin: Suhrkamp Verlag.
19. Guriewicz, Aron, 1972, Katiegorii sredniewiekowoj kultury, Moskwa: Iskusstwo.
20. Iwanow, Wiaczesław W., 2009a, Tiema chronotopa w kulturie nowiejszego wriemeni, „Arbor Mundi/Mirowoje Driewo”, nr 15, s. 141–163.
21. Iwanow, Wiaczesław W., 2009b, Pierwaja triet’ dwadcatogo wieka w russkoj kulturie: mudrost’, razum, iskusstwo, w: jego, Izbrannyje trudy po siemiotikie i istorii kultury, Moskwa: Znak, s. 11–102.
22. Hirschkop, Ken, 1999, Mikhail Bakhtin: An Aesthetics for Democracy. New York: Oxfrod University Press.
23. Holquist, Michael, 2010, The Fugue of Chronotope, w: Bakhtin’s Theory of the Literary Chronotope: Reflections, Applications, Perspectives, ed. Nele Bemong et al. Gent: Academia Press, s. 19–34.
24. Jabri, Muayyad, Deleuze meets Bakhtin: Promoting Multiplicity of Organizational Identities, 2010, paper delivered on Second International Symposium on Process Organization Studies, 11- 13 June 2010. http://www.alba.edu.gr/sites/pros/Papers/PROS-022.pdf (dostęp grudzień 2016).
25. Keunen, Bart, 2000, Bakhtin, Genre Formation, and Cognitive Turn: Chronotopes as Memory Schemata, “Comparative Literature and Culture”, vol 2, nr 2, s. 2–15.
26. Kleberg, Lars, 1988, Stjärnfall: en tryptyk, Stockholm: Sympozjon.
27. Koselleck, Reinhart, 2003, Zeitschichten. Studien zur Historik, Frankfurt am Main: Surhkamp.
28. Krupa, Aleksandra, 2011, „To-co-było”. O doświadczeniu czasoprzestrzeni sfotografowanej, „Interlinie”, nr 1, s. 42–48.
29. Landowski, Zbigniew, 2008, Chronotopy w utworach dramatycznych Sa’d Allāha Wannūsa, Łódź: Wydawnictwo Ibidem.
30. Lane, Jeremy, 1996, Pierre Bourdieu and the Chronotopes of ‘Post-Theory’, w: Post-theory: New Directions in Criticism, ed. Martin McQuillan, Robin Purves Graeme Macdonald, and Stephen Thomson. Edinburgh: Edinburgh University Press, s. 89–102.
31. Leiman, Mikael, 2011, Mikhail Bakhtin Contribution to Psychoterapy Research, „Culture and Psychology”, vol. 17, nr 4, s. 441–461.
32. Lexikon der Geographie, 2001, Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, http://www.spektrum.de/lexikon/geographie/chronotop/1388 (dostęp: grudzień 2016).
33. Lorino, Philipe, 2010, The Bakhtinian theory of chronotope (spatial-temporal frame) applied to the organizing proces, paper delivered on Second International Symposium on Process Organization Studies, 11- 13 June 2010. http://www.alba.edu.gr/sites/pros/Papers/PROS-022. (dostęp: grudzień 2016).
34. Massod, Paula, 2003, City Spaces and City Times: Bakhtin’s Chronotope and Recent African-American Film, w: Screening the City, eds. Mark Shiel, Tony Fitznauruce, Kondon: Verso, s. 200–215.
35. Morson, Gary Saul, 1994, Narrative and freedom: The Shadows of Time, New Hawen, CTL Yale University Press.
36. Neff, D. S., 2001, Into the Heart of the Heart of the Chronotope: Dialogism, Theoretical Physics, and Catastrophe Theory, w: Mikhail Bakhtin, ed. Michael F. Gardiner. London: Sage, s. 304–320.
37. Omielczenko, Irina, 2011, Рrinciples and methods of diagnostics a chronotop of the communicative activity of preschool children with different stage of mental and physical disabilities, „ Problemy suczasnoї psichologії”, nr 11, s. 463–472. http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/5888 (dostęp: grudzień 2016).
38. Perlina, Nina, 1996, Chronotop Bachtinskogo chronotopa, „ Diałog. Karnawał. Chronotop”, nr 3, s. 77 – 96.
39. Poole, Brian, 1998, Bakhtin and Cassirer: The Philosophical Origins of Bakhtin’s Carnival Messianism, „ South Atlantic Quarterly”, vol. 87, nr. 3–4, s. 537–578.
40. Riffaterre, Michael, 1996, Chronotopes in Diegesis, w: Fiction Updates: Theories of Fictionality, Narratology, and Poetics, ed. Callin-Andrei Mihailescu and Walid Hamerneh. Toronto: University of Toronto Press, s. 244–255.
41. Schlögel, Karl,2003, Im Raume lesen wir die Zeit, München: Carl Hanser Verlag.
42. Schmeling, Gareth, 1996, The Satyrica of Petronius, w: The Novel in the Ancient World, ed. Gareth Schmeling, Leiden / New York / Köln: Brill, s. 457–490.
43. Scholz, Bernhard F.,1998, Bakhtin’s Concept of „Chronotope”: The Kantian Connection, w: The Contexts of Bakhtin, ed. David Shepherd. Amsterdam: Harwood Academic Publishers, s. 141-172.
44. Smethurst, Paul, 2000, The Postmodern Chronotope: Reading Space and Time in Contemporary Fiction, Amsterdam: Rodopi.
45. Suvin, Darko, 1983, The Chronotope, Possible Worlds, an Narrativity, w: Fiction, narratologie, texte, genre, ed. Jean Bessière, New York: Lang, s. 33–41.
46. Tamarczenko, Natan, 2001, „Tieatralnyj chronotop” u Bachtina i Florienskogo, w: Estietika słowiesnogo tworczestwa Bachtina i russkaja rieligioznaja fiłosofija, Moskwa: RGGU, s. 154-162.
47. Tihanov, Galin, 2000, The Master and the Slave. Lukacs, Bakhtin, and the Ideas of Their Time, Oxford – New York:: Clarendon Press.
48. Tihanov, Galin, 2004, Why Did Modern Literary Theory Originate in Central and Eastern Europe? (And Why Is It Now Dead?), „Common Knowledge”, nr 10, s. 61-81.
49. Toporow, Władimir, 1983, Prostranstwo i tiekst, w: Tekst: siemantika i struktura, ed. Tat’jana Cyw’jan, Moskwa: Nauka, s. 227-284.
50. Uchtomski, Aleksej, 2002, Dominanta, Sankt Pietersburg: Izdatelskij Dom „Piter”.
51. Ulicka, Danuta, 2008, Dlaczego Bachtinowski „chronotop” nie jest metaforą? „Studia Litteraria Polono-Slavica”, nr 8, s. 1-26.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

1

Start page:

259

End page:

271

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2018.1.15

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Access:

Open

×

Citation

Citation style: