Object structure

Title:

(Nie)chronologie choroby. Punktowa obecność obrazu-bólu w "Miłości" Michaela Hanekego

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 1 (2018)

Creator:

Porzuczek, Sebastian

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2018

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

pain ; illness ; affect ; film

References:

1. G. Agamben, Nagość, w: tegoż, Nagość, przeł. K. Żaboklicki, Wydawnictwo WAB, Warszawa 2010. ; 2. E. van Alphen, W pułapce wizerunków, przeł. R. Sendyka, „Teksty Drugie” 2009, nr 5. ; 3. M. Bal, Afekt jako siła kulturowa, w: Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska, R. Sendyka, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015. ; 4. M. Bal, A gdyby tak? Język afektu, przeł. M. Maryl, „Teksty Drugie” 2007, nr 1-2. ; 5. R. Barthes, Fragmenty dyskursu miłosnego, przeł. M. Bieńczyk, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011. ; 6. R. Barthes, Sade, Fourier, Loyola, przeł. R. Lis, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996. ; 7. R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008. ; 8. C. Caruth, Traumatic Awakenings (Freud, Lacan, and the Ethics of Memory), w: tejże, Unclaimed Experience. Trauma, Narrative, and the History, The Johns Hopkins University Press, Baltimore 1996. ; 9. E. Cioran, Brewiarz zwyciężonych, przeł. I. Kania, Wydawnictwo Aletheia, Kraków 2016. ; 10. E. Cioran, Zeszyty 1957-1972, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2016 ; 11. G. Deleuze, Kino. 1. Obraz-ruch. 2. Obraz-czas, przeł. J. Margański, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008. ; 12. G. Deleuze, Logika wrażenia, przeł. M. Kędzierski, „Kwartalnik Artystyczny” 2005, nr 4. ; 13. G. Deleuze, Największy film irlandzki („Film” Becketta), w: tegoż, Krytyka i klinika, przeł. B. Banasiak, P. Pieniążek, Łódź 2016, s. 44. ; 14. J. Derrida, Fora. „Kanciaste” słowa Nicolasa Abrahama i Márii Török, „Teksty Drugie” 2016, nr 2. ; 15. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków 2012. ; 16. Every Film Rapes the Viewer. SPIEGEL Interview with Director Michael Haneke, w: http://www.spiegel.de/international/spiegel/spiegel-interview-with-director-michael-haneke-every-film-rapes-the-viewer-a-656419.html [dostęp: 10 listopada 2017]. ; 17. J. Falkowska, Pocałunek śmierci. Przestrzeń pozakadrowa w filmach Michaela Hanekego, Aleksandra Sokurowa i Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87-88 ; 18. M. Foucault, Narodziny kliniki, przeł. Paweł Pieniążek, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999. ; 19. E. Grosz, Protetyczne przedmioty, przeł. M. Szcześniak, w: Antropologia kultury wizualnej, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012. ; 20. M. Jakubowska, Teoria kina Gillesa Deleuze’a. Filozoficzna diagnoza kultury wizualnej XX wieku, Rabid, Kraków 2003. ; 21. I. Kurz, Potworność. O Michaelu Hanekem, w: http://www.dwutygodnik.com/artykul/4135-potwornosc-o-michaelu-hanekem.html [dostęp: 10 listopada 2017]. ; 22. E. Lévinas, Bóg, śmierć i czas, przeł. J. Margański, Znak, Kraków 2008. ; 23. E. Lévinas, Całość i nieskończoność, przeł. M. Kowalska, PWN, Warszawa 2002. ; 24. C. S. Lewis, Smutek, przeł. J. Olędzka, Wydawnictwo Esprit, Kraków 2009, s. 80. ; 25. A. Łebkowska, Zdarzenie – afekt – twórczość, w: Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015. ; 26. A. Margalit, Emocje przypomniane, przeł. T. Kunz, w: Historie afektywne i polityki pamięci, red. E. Wichrowska, A. Szczepan-Wojnarska, R. Sendyka, R. Nycz, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2015. ; 27. M. Oleszczyk, „Miłość”, reż. Michael Haneke (recenzja), w: http://www.dwutygodnik.com/artykul/4067-milosc-rez-michael-haneke.html [dostęp: 10 listopada 2017]. ; 28. E. Scarry, The Body in Pain. The Making and Unmaking of the World, Oxford University Press, Oxford 1985. ; 29. M. Schoenfeldt, Aesthetics and Anesthetics: the Art of Pain Management in Early Modern England, w: The Sense of Suffering: Constructions of Physical Pain in Early Modern Culture, red. J. F. van Dijkhuizen, K. Enenkel, Boston: Brill 2009. ; 30. S. Sikora, O „Miłości” Michaela Hanekego trochę inaczej. Aporie cielesności, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84. ; 31. T. Sobolewski, Haneke z "Miłością", bez litości, w: http://wyborcza.pl/piatekekstra/1,129155,12783019,Haneke_z__Miloscia___bez_litosci.html [dostęp: 10 listopada 2017]. ; 32. S. Sontag, Widok cudzego cierpienia, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków 2010. ; 33. R. Syska, Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo Avalon, Kraków 2014. ; 34. R. Syska, Narracja i produkcja znaczeń w filmowym neomodernizmie, „Images” 2013, nr 21-22. ; 35. E. Walker, Hearing the silences (as well as the music) in Michael Haneke’s films, w: "Music and the Moving Image” 2010, Vol. 3, nr 3. ; 36. C. Wheatley, Michael Haneke’s Cinema. The Ethic of the Image, Berghahn Books 2009. ; 37. K. Wojnowski, Estetyka zakłócenia. Kino Michaela Hanekego, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012. ; 38. V. Woolf, O chorowaniu, w: tejże, Eseje wybrane, przeł. M. Heydel, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2015. ; 39. A. Zawadzki, Symploke jako figura Platońskiej mimesis, „Wielogłos” 2007, nr 1. ; 40. K. Ziarek, Ethos codzienności: Heidegger o poezji i języku, „Sztuka i Filozofia” 1999, nr 16.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

1

Start page:

321

End page:

342

Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2018.1.18

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Projects co-financed by: