Object structure
Title:

Wiersze na ryciny jako dominanta polskojęzycznej twórczości Symeona z Połocka. Część 2: Czworaki

Subtitle:

Pamiętnik Literacki Z. 2 (2020)

Creator:

Grześkowiak, Radosław ORCID

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2020

Description:

Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane dzięki wsparciu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

epigramaty na ryciny ; Symeon z Połocka ; cztery wieku ludzkości ; cztery pory roku ; cztery pory doby ; cztery żywioły ; cztery kompleksje ; cztery rzeczy najmocniejsze

References:

1. [Biblia brzeska] Biblija święta, to jest Księgi Starego i Nowego Zakonu właśnie z żydowskiego, greckiego i łacińskiego nowo na polski język z pilnością i wiernie wyłożone. Brześć Litewski 1563.
2. Biblija, to jest Księgi Starego i Nowego Testamentu [...]. Przeł. J. Wujek. Kraków 1599.
3. M. Bielski, Kronika, to jest Historia świata [...]. Kraków 1564.
4. K. G. Boon, The Netherlandish and German Drawings of the XVth and XVIth Centuries of the Frits Lugt Collection. Paris 1992: nr 122.
5. A. Borkowski, Imaginarium symboliczne Wacława Potockiego: „Ogród nieplewiony”. Siedlce 2011.
6. The Collaert Dynasty. Comp. A. Diels, M. Leeserg. Ed. M. Leeserg, A. Balis. Rotterdam 2005. Cz. 6, s. 40–43, nry 1318–1321.
7. The Collaert Dynasty, cz. 6, s. 76–79, nry 1363–1366. Przedruk inskrypcji w: Kilianus, Latijnsche gedichten. Uitgegeven en met een levensbericht voorzien M. Rooses. Antwerpen 1880.
8. D. Chemperek, Szemiot – epigramatysta. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio FF: „Philologiae” t. 23 (2005), s. 91-100.
9. J. Dürr-Durski, Daniel Naborowski. Monografia z dziejów manieryzmu i baroku w Polsce. Łódź 1966.
10. H. Fromm, W. Harm s, U. Rober g. T. 1: Beiträge zur mediävistischen Bedeutungsforschung. München 1975.
11. Gesta Romanorum. Historie rzymskie. Przeł. P. Hertz. Warszawa 2001.
12. M. Hanusiewicz, Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku. Lublin 1998.
13. E. Haverkamp-Begemann, A.-M. S. Logan, European Drawings and Watercolors in the Yale University Art Gallery 1500–1900. T. 1. New Haven – London 1970.
14. A. Hippisley, E. Luk’janova, Simeon Polockij’s Library: A Catalogue. Köln 2005.
15. Hollstein’s Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts 1450–1700. T. 44: Maarten de Vos. Text. Comp. Ch. Schuckman. Ed. D. De Hoop Scheffer. Rotterdam 1996, s. 270–271.
16. J. R. Judson, Dirck Barendsz. 1534–1592: Excellent Painter from Amsterdam. Amsterdam 1970, nry 98–101, il. 49–52.
17. H. Junius, Poematum liber primus, continens pia et moralia carmina, quorum indicem post encomiastica carmina reperies. Lugduni 1598.
18. Kilianus, Latijnsche gedichten. Uitgegeven en met een levensbericht voorzien M. Rooses. Antwerpen 1880, s. 96–97: Diei et aetatum divisio.
19. R. Kalibansky, E. Panofsky, F. Saxl, Saturn i melancholia. Studia z historii filozofii przyrody, medycyny, religii oraz sztuki. Przeł. A. Kryczyńska. Kraków 2009.
20. H. M. Kaulbach, R. Schleier, „Der Welt Lauf”. Allegorische Graphikserien des Manierismus. Stuttgart 1997, s. 134–136.
21. W. Th. Kloek, Beknopte catalogus van de nederlandse tekeningen in het prentenkabinet van de Uffizi te Florence. Utrecht 1975: nr 139.
22. W. Kochowski, Niepróżnujące próżnowanie ojczystym rymem. Kraków 1674. T. 2: Epigrammata polskie, po naszemu fraszki.
23. B. Kozak, „Arytmologie polskie” Symeona z Połocka. „Opuscula Polonica et Russica” 1999, nr 4, s. 12-29.
24. Ch. Lauterbach, Masked Allegory: The Cycle of the Four Seasons by Hendrick Goltzius, 1594–95. „Simiolus” 2004/05, nr 4.
https://doi.org/10.2307/4150596
25. H. Levin, Mit wieku złotego – prehistoria. Przeł. M. Adamczyk. „Pamiętnik Literacki” 1982, z. 3/4, s. 317-343.
26. H. Levin, The Myth of The Golden Age in the Renaissance. Bloomington 1969.
27. R. Łużny, Pisarze kręgu Akademii Kijowsko-Mohylańskiej a literatura polska. Z dziejów związków kulturalnych polsko-wschodniosłowiańskich w XVII–XVIII w. Kraków 1966.
29. B. Maurmann-Bronder, Tempora significant. Zur Allegorese der vier Jahreszeiten. W zb.: Verbum et signum. Friedrich Ohly zum 60. Geburtstag überreicht, 10. Januar 1974. Hrsg. H. Fromm, W. Harms, U. Roberg. T. 1: Beiträge zur mediävistischen Bedeutungsforschung. München 1975.
30. T. Młodzianowski, Kazania i homilie na niedziele doroczne, także święta uroczystsze [...]. T. 4. Poznań 1681.
31. H. Morsztyn, Światowa Rozkosz. W: Wybór poezji. Wstęp, oprac. R. Grześkowiak. Wrocław 2016. BN I 326.
32. S. I. Nikołajew, Mikołaj Kochanowski w opracowaniu Symeona Połockiego. W: Od Kochanowskiego do Mickiewicza. Szkice z historii polsko-rosyjskich związków literackich XVII–XIX wieku. Przeł. J. Głażewski. Warszawa 2007.
33. S. I. Nikołajew, Polskaja poezija w russkich pieriewodach. Wtoraja połowina XVII – pierwajatriet' XVIII wieka. Leningrad 1989.
34. G. L. Notarp, Von Heiterkeit, Zorn, Schwermut und Lethargie. Studien zur Ikonographie der vier Temperamente in der niederländischen Serien- und Genregraphik des 16. und 17. Jahrhunderts. Münster 1998.`
36. P. Owidius Naso, Księgi Metamorphoseon, to jest Przemian. Przeł. W. Otwinowski. Kraków 1638.
37. J. Partyka, O źródłach „Sentencyj albo przysłów” Stanisława Samuela Szemiota. W zb.: Człowiek w literaturze polskiego baroku. Red. A. Borkowski, M. Pliszka, A. Ziontek. Siedlce 2007, s. 307-318.
38. M. Paszkowski, Utwory okolicznościowe. Oprac. M. Kuran, przy współudz. R. Krzywego. T. 1. Warszawa 2017.
39. Philips Galle. Comp. M. Sellink, M. Leesberg. Ed. M. Sellink. Rotterdam 2001. T. 2, s. 211–216: nr 273–276.
40. M. Pokorska-Primus, Planety, żywioły i temperamenty w rycinach niderlandzkiego manieryzmu. „Alma Mater” 120/121 (2009/10), s. 24–25.
41. S. Polockij, Vertograd mnogocvětnyj. Ed. A. Hippisley, L. I. Sazonova. Foreword D. S. Lichačev. T. 1: „Aaron” – „Dětemblagoslovenie”. Köln 1996.
42. S. Polockij, Vertograd mnogocvětnyj, t. 3: „Prav nikto že” – „Epitafion” Simeonu. Köln 2000.
43. Polska fraszka mieszczańska. Minucje sowiźrzalskie. Oprac. K. Badecki. Kraków 1948.
44. K. Popitz, Die Darstellung der vier Elemente in der niederländischen Graphik von 1565 bis 1630. München 1965.
45. W. Potocki, Tydzień stworzenia świata. W: J. T. Trembecki, Wirydarz poetycki. Lwowska Narodowa Naukowa Biblioteka Ukrainy im. W. Stefanyka, Zbiór Ossolińskich, rkps sygn. 5888/I.
46. R. Race, Antonio Tempesta, „The Four Ages of the World”. W zb.: C. M. Fritz, From Artist to Audience: Italian Drawings and Prints from the 15th through 18th Centuries. Works from the Darlene K. Morris Collection. Carlisle 2016.
47. A. Raubo, Zapomniane dzieło Daniela Naborowskiego „De temperamentis disputatio medica” (1593). „Przestrzenie Teorii” t. 24 (2015), s. 219-244.
https://doi.org/10.14746/pt.2015.24.12
48. C. Ripa, Ikonologia. Przeł. I. Kania. Kraków 1998.
49. M. Sęp Szarzyński, Pieśń 3. O wielmożności Bożej. W: Poezje zebrane. Wyd. R. Grześkowiak, A. Karpiński, przy współpr. K. Mrowcewicza. Warszawa 2001.
50. P. Skarga, Kazania przygodne z inemi drobniejszemi pracami o różnych rzeczach wszelakim stanom należących. Kraków 1610.
51. P. Skarga, Kazania sejmowe. Oprac. J. Tazbir, przy współudz. M. Korolki. Wyd. 3, zmien. i uzup. Wrocław 1972.
52. F. Stampfle, Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries and Flemish Drawings of the Seventeenth and Eighteenth Centuries in the Pierpont Morgan Library. With assist. R. S. Kraemer, J. Shoaf Turner. New York 1991, nr 73.
53. S. S. Szemiot, Cztery kompleksyje ludzkie, które uważywszy, każdy swą naturę wyrozumieć może. W: Sumariusz wierszów. Z rękopisu wyd. i oprac. M. Korolko. Warszawa 1981.
54. S. S. Szemiot, Komparacyja człowieka do świata [...]. W: Sumariusz wierszów. Z rękopisu wyd. i oprac. M. Korolko. Warszawa 1981.
55. D. Śnieżko, Mit wieku złotego w literaturze polskiego renesansu. Wzory, warianty, zastosowania. Warszawa 1996.
56. I. M. Veldman, Goltzius’ Zintuigen, Seizoenen, Elementen, Planeten en Viertijden van de dag: van allegorie naar genrevoorstelling. „Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek” 42/43 (1991/92), s. 327–329.
https://doi.org/10.1163/22145966-90000623
57. I. M. Veldman, Images for the Eye and Soul: Function and Meaning in Netherlandish Prints (1450–1650). Transl. M. Hoyle. Leiden 2006.
58. I. M. Veldman, A Painter and a Humanist: Heemskerck and Hadrianus Junius. W: Maarten van Heemskerck and Dutch Humanism in the Sixteenth Century. Amsterdam 1977.
59. I. M. Veldman, Seasons, Planets and Temperaments in the Work of Maarten van Heemskerck. Cosmo-astrological Allegory in Sixteenth-Century Netherlandish Prints „Simiolus” 1980, nr 3/4, s. 149-176.
https://doi.org/10.2307/3780568
60. I. M. Veldman, Who is the strongest? The riddle of Esdras in Netherlandish art. „Simiolus” 1987, nr 4, s. 223-239.
https://doi.org/10.2307/3780619
61. Vier jaargetijden in de kunst van de Nederlanden 1500–1750. Ed. Y. Bruijnen, P. Huys Janssen. Zwolle 2003.
62. „De Vier Stercke« vier platen” Antverpse kunstinventarissen uit de zeventiende eeuw. Uitg. E. Duve rg e r. T. 4: 1636–1642. Brussels 1989, s. 18.
63. J. Żabczyc, Quaternijo, w którym się wyrażają Boskie sprawy niepojęte aniołów, nieba, żywiołów powinności i obyczaje ludzkie. Kraków 1631.

Issue:

2

Start page:

227

End page:

258

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

0031-0514 ; 10.18318/pl.2020.2.18

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Projects co-financed by:

Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: