Object structure
Title:

W obronie autonomii historii w muzeum

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 4 (2020)

Creator:

Stobiecka, Monika ORCID ; Stobiecki, Rafał ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2020

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

historical museum ; narrative museum ; techno-enthusiasm ; commercialisation ; gadgetisation ; multimedia exhibition

References:

1. Aleksijewicz S., Czasy secondhand. Koniec czerwonego człowieka, Czarne, Wołowiec 2014.
2. Ashworth G. J., From History to Heritage – From Heritage to Indentity. In Search of Concepts and Models, w: Building a New Heritage. Tourism, Culture nad Identity in New Europe, red. tenże, Routledge, London – New York 1994.
3. Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2005.
4. Bomba R., Historia w grach komputerowych, „Historyka” T. XXXVII/XXXVIII, 2007/2008, s. 129-138.
5. Classen C., Howes D., The Museum as Sensescape: Western Sensibilities and Indigenous Artifacts, w: Sensible Objects. Colonialism, Museums and Material Culture, red. C. Gosden, E. Edwards, R. B. Phillips, Oxford-New York: Berg 2006, s. 199-222.
https://doi.org/10.4324/9781003086611-11
6. Coppelstone T., Dunne D., Digital Media, Creativity, Narrative Structure and Heritage, „Internet Archaeology” 2017, 44.
https://doi.org/10.11141/ia.44.2
7. Damm V., Historia i funkcje jubileuszy historycznych w świecie biznesu i pracy od XIX wieku po współczesność, w: Historia w kulturze ponowoczesnej. Koncepcje – metody – perspektywy badawcze, red. M. Reznik, M. Saryusz-Wolska, S, Stach, K. Stroll, Universitas, Kraków 2017, s. 63-80.
8. Favro D., To be or not to be in past spaces: Thoughts on Roman immersive reconstructions, w: Re-Presenting the Past: Archaeology through image and text, red. S. Bond, S. Houston, Oxbow Books, Oxford 2012, s. 151-168.
https://doi.org/10.2307/j.ctvh1dr6h.12
9. Folga-Januszewska D., Muzeum: fenomeny i problemy, Universitas, Warszawa-Kraków 2015.
https://doi.org/10.5604/04641086.1150136
10. Folga-Januszewska D., Obraz, narracja, pamięć. Czy możliwe jest wyobrażenie przeszłości w muzeum?, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 71-87.
11. Folga-Januszewska D., Kowal P., Definicja muzeum narracyjnego, w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 49-50.
12. Gruz z papier-mâché. Z J. Leociakiem rozmawiają Z. Waślicka i A. Żmijewski, 31.03.2015, https://krytykapolityczna.pl/kultura/leociak-gruz-z-papier-mache-rozmowa/2015/ [7.01.2020].
13. Julkowska V. (red.), Fotohistoria: fotografia w przedstawianiu przeszłości, Instytut Historii UAM, Poznań 2012.
14. Kąkolewski I., Co decyduje i będzie decydować o atrakcyjności przekazu w muzeum historycznym? Kilka refleksji i proroctw, a może tylko utopistycznych marzeń, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 108-114.
15. Kendall Adams G., ICOM unveils new museum definition, 31.07.2019, https://www.museumsassociation.org/museums-journal/news/31072019-icom-reveals-updated-museum-definition [7.01.2020].
16. Kidd J., Museums in the New Mediascape. Transmedia, Participation, Ethics, Routledge, Surrey-Burlington, 2014.
17. Kosiewski P., Muzeum i narracja. Kilka uwag, w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 59-72.
18. Kowal P., Społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego, w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 31-48.
19. Kowal P., Wolska-Pabian K. (red.), Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, Universitas, Warszawa-Kraków 2019.
20. Kwiatkowski P. T., Jaką historią interesują się Polacy? Pytanie o kształt pamięci zbiorowej i jej przemiany po 1989 roku, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 119-158.
21. Lemann N., Historie alternatywne i steampunk w literaturze. Archipelagi badawczo-interpretacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetut Łódzkiego, Łódź 2019.
22. Lorenc M., Muzeum (nie)pamięci. Koń a Muzeum Powstania Warszawskiego, w: Nowa Humanistyka. Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, red. P. Czapliński, R. Nycz oraz D. Antonik, J. Bednarek, A. Dauksza, J. Misun, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2017, s. 619-636.
https://doi.org/10.14746/pp.2017.22.2.13
23. Machcewicz P., Muzeum, Wyd. Znak, Kraków 2017.
24. Majewski P., Do kogo należą muzea historyczne?, referat wygłoszony na XX Powszechnym Zjeździe Historyków w Lublinie, 18-20.09.2019, http://xxpzhp.umcs.lublin.pl/Referaty/ Piotr%20Majewski,%20DO%20KOGO%20NALEŻĄ%20MUZEA.pdf [7.01.2020].
25. Majewski P., Narracja, inaczej – kilka słów o Historii, muzeach oraz tych, którzy je odwiedzają , w: Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych, red. P. Kowal, K. Wolska-Pabian, Universitas, Warszawa-Kraków 2019, s. 51-58.
26. Minta-Tworzowska D., Badania nad kulturą wizualną, Badania nad kulturą wizualną i ich wpływ na konstruowanie obrazów przeszłości przez archeologów, w: Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego. Wybrane zagadnienia, red. R. Zapłata, Lublin: Wiedza i Edukacja 2011, s. 315-334.
27. Olsen B., W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, przeł. B. Shallcross, Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, Warszawa 2013.
28. Pawleta M., Zapłata R., Obrazowanie przeszłości w świetle nowych mediów – technologii cyfrowych, w: Digitalizacja dziedzictwa archeologicznego. Wybrane zagadnienia, red. R. Zapłata, Wiedza i Edukacja, Lublin 2011, s. 335-353.
29. Poprzęcka M., Impas. Opór, utrata, niemoc, sztuka, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2019.
30. Reznik M., Saryusz-Wolska M., Stach S., Stroll K., Historia w późnym kapitalizmie: wprowadzenie, w: Historia w kulturze ponowoczesnej . Koncepcje –metody – perspektywy badawczej, red. M. Reznik, M. Saryusz-Wolska, S. Stach, K. Stroll, Universitas, Kraków 2017, s. 22-27.
31. Sitarski P., Obroty kół historii. O historiozofii w grach komputerowych, w: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Edytor.org, Lublin 2011, s. 53-60.
32. Skotarczak D., Historia wizualna, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
33. Stefanik M., Kamel M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa” 2013, 8, s. 5–24.
34. Stobiecka M., Digital escapism. How Objects Become Deprived of Matter, „Journal of Contemporary Archaeology” 2018, 5 (2), s. 194-212.
https://doi.org/10.1558/jca.34353
35. Stobiecka M., Kłopotliwa materialność dziedzictwa przyszłości, „Turystyka kulturowa” 2019, nr 4, s. 112-123.
36. Stobiecki R., „Gadżetyzacja” historii ?, w: Florilegium Historicum Amicorum Minera. Profesorowi Krzysztofowi Maciejowi Kowalskiemu w sześćdziesiątą rocznicę urodzin przyjaciele, koledzy, uczniowie, red. T. Maćkowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2016, s. 47-54.
37. Stobiecki R., Jak gadżety oswajają nas z przeszłością, „Polityka” 2015, nr 22, s. 56-59.
38. Świątek A., Przedmowa, w: Historia w mediach, red. M. Kijewski, A. Świątek, Koło Naukowe Historyków i Studentów UJ, Kraków 2007, t. 1, s. 7-20.
39. Thiemeyer T., Narracja symultaniczna – opowiadanie w muzeum, w: Jak w XXI wieku opowiadać historię. Narracja jako problem teoretyczny i praktyczny w niemieckich naukach o historii, kulturze i literaturze, wybór, wstęp i opra. J. Kałążny, przeł. J. Kałążny, M. Wojtyna, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań 2019, s. 382-394.
40. Turlej E., Moda polska „Polityka” 2014, nr 31.
41. Ugresič D., Nowi barbarzyńcy, „Gazeta Wyborcza” 12-13.05.2007.
42. Varga K., Pluszaki spod Verdun czyli, nie będzie nas, będzie biznes, „Duży Format. Magazyn Gazety Wyborczej” 17.07.2014, nr 29. Vergo P., Milczący obiekt, w: Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Universitas, Kraków 2005, s. 313–334.
43. Witek P., Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2016.
44. Witek P., Mazur M., Solska E., Wprowadzenie, w: Historia w kulturze współczesnej. Niekonwencjonalne podejścia do przeszłości, red. P. Witek, M. Mazur, E. Solska, Edytor.org, Lublin 2011, s. 11-12.
45. Wojdon J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej, PWN, Warszawa 2018.
46. Wolniewicz M., Historia historiografii na XX Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich, Lublin, 18–20 września 2019 r., „Klio polska. Studia i materiały z dziejów historiografii polskiej” 2019, nr 11, s. 131-139.
47. Ziębińska-Witek A, Totalitaryzm w nowych muzeach historycznych, w: Historia Polski od-nowa. Nowe narracje historii i muzealne reprezentacje przeszłości, red. R. Kostro, K. Wóycicki, M. Wysocki, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2014, s. 26-44.
48. Ziółkowska-Weiss K., Ewolucja tradycyjnych funkcji muzeum w narracyjne muzea multimedialne na przykładzie muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera, „Przedsiębiorczość — edukacja” 2013, nr 9, s. 162-174.
https://doi.org/10.24917/20833296.9.10

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

4

Start page:

86

End page:

106

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2020.4.6

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.

Access:

Open

×

Citation

Citation style: