Object structure
Title:

„Dziękujemy, że Polska istnieje”. Dzieci piszą do powstańców warszawskich

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 4 (2020)

Creator:

Herczyńska, Sara ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2020

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

Warsaw Rising Museum ; pocztówki ; historical museum ; nikiforms ; BohaterON

References:

1. P. Banaś, Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej, Wydawnictwa Uniwerstytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
2. M. Baranowska, Pamiętaj o mnie!, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2003 nr. 1-2, s. 243-250.
3. M. Baranowska, Pocztówka masowa i fotografia uczuć, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1992, nr 3-4, s. 29-38.
4. M. Baranowska, Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki, "Twój Styl". Wydawnictwo książkowe, Warszawa 2003.
5. R. Bernstein, Dances with Things. Material Culture and the Performance of Race, „Social Texts 101” 2009 nr 27/4.
https://doi.org/10.1215/01642472-2009-055
6. M. Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Universitas, Kraków 2012.
7. W. Grzebalska, Płeć powstania warszawskiego, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2013.
8. R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. Krystyna Pomorska, „Pamiętnik Literacki” 1960.
9. M. Janion, Płacz generała. Eseje o wojnie, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
10. A. Karpowicz, Poławianie gatunków. Twórczość słowna w antropologicznej sieci, [w:] Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. G. Godlewski, A. Karpowicz, M. Rakoczy, P. Rodak Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2014.
11. A. Karpowicz, Przepisywanie pisania. „Nikiforma” jako proces społeczny, Literatura prze-pisana II. Od zapomnianych teorii do kryminału, red. A. Izdebska, A. Przybyszewska, D. Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
12. E. Redliński, Nikiformy, Czytelnik, Warszawa 1982.
13. B. Rogan, An Entangled Object: The Picture Postcard as Souvenir and Collectible, Exchange and Ritual Communication, “Cultural Analysis”, Volume 4, 2005.
14. E. Klekot, Etnograf wobec nikiformy. Szkic, w: Humanistyka i dominacja. Oddolne doświadczenia w perspektywie zewnętrznych rozpoznań, red. T. Rakowski, A. Malewska-Szałygin, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
15. M. Kobielska, Polska kultura pamięci w XXI wieku: dominanty. Zbrodnia katyńska, powstanie warszawskie i stan wojenny, Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 2016.
16. I. Kurz, Przepisywanie pamięci: przypadek Muzeum Powstania Warszawskiego, „Kultura Współczesna” 2007, nr 3 (53).
17. A. Landsberg, Ameryka, Holokaust i masowa kultura pamięci. W stronę radykalnej polityki empatii, przeł. P. Dobrosielski, [w:] Antropologia pamięci, red. P. Majewski, M. Napiórkowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2018.
https://doi.org/10.31338/uw.9788323533627.pp.165-172
18. M. Napiórkowski, Powstanie umarłych. Historia pamięci 1944-2014, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2016.
19. M. Napiórkowski, Turbopatriotyzm, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2019.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

4

Start page:

258

End page:

272

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2020.4.14

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.

Access:

Open

×

Citation

Citation style: