RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Głosy "Europy" – dźwięk w intermedialnych wcieleniach poematu Anatola Sterna

Creator:

Śniecikowska, Beata ORCID

Date issued/created:

2024

Resource type:

Text

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 3 (2024)

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Description:

Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Pol. text, eng. summary

References:

1. Berman M., Pionierzy fotomontażu w Polsce, w: Mieczysław Szczuka, oprac. A. Stern, M. Berman, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1965.
2. Białoszewski M., Rozkurz, PIW, Warszawa 1998.
3. Bielak A., Habent sua fata libelli a nawet pojedyncze frazy…, „Teksty Drugie” 2021, nr 1. DOI
4. Bobczuk A., Jaworska J., Kopcińska K., Polit P., Sroka H., Aktualność „Europy” Themersonów, „Teksty Drugie” 2022, nr 6.
5. Bolecki W., Modalność. Literaturoznawstwo i kognitywizm (rekonesans), w: idem, Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2012.
6. Brzostowska-Tereszkiewicz T., Sztuka post-przekładu, „Przekłady Literatur Słowiańskich”, T. 9, cz. 1. DOI
7. Dziadek A., Atopia: stadność i jednostkowość, „Teksty Drugie” 2008, nr ½.
8. Dziadek A., Doświadczenie nowoczesności w „Europie” Anatola Sterna, w: Nowoczesność jako doświadczenie: analizy kulturoznawcze, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, B. Giza, Universitas, Warszawa 2008.
9. Dziadek A., Projekt krytyki somatycznej, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2014.
10. Dziadek A., Słowo i obraz – oscylacja. O „Europie”, „Teksty Drugie” 2022, nr 6. DOI
11. Ernst M., [Collages], w: Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, red. E. Grabska, H. Morawska, PWN, Warszawa 1969.
12. Giżycki M., „...Zaciekła praca eksperymentatorska!” (O filmach Franciszki i Stefana Themersonów), „Iluzjon” 1983, nr 3.
13. Giżycki M., „Europa” odnaleziona, „Kwartalnik Filmowy” 2022, nr 117. DOI
14. Giżycki M., O potrzebie tworzenia filmów, „Projekt” 1983, z. 1.
15. Hejmej A., Estetyka intermedialności Stefana Themersona („St. Francis & the Wolf of Gubbio or Brother Francis’ Lamb Chops”), „Pamiętnik Literacki” 2011, z. 3. DOI
16. Hopfinger M., W laboratorium sztuki XX wieku. O roli słowa i obrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
17. Horovitz M., Introduction, w: A. Stern, Europa, przeł. S. Themerson, M. Horowitz, Gaberbocchus Press, London 1962. https://bfidatadigipres.github.io/experimenta/2022/01/27/surviving-films-of-themersons/ (dostęp 4.11.2022).
18. Kałuża A., Szczuka, Strzemiński, Themersonowie i polska poezja XX wieku, „Teksty Drugie” 2022, nr 1. DOI
19. Kremer A., The Sound of Modern Polish Poetry. Performance and Recording after World War II, Harvard University Press, Cambridge, MA – London 2021. DOI
20. Lachowski J., Anatol Stern i Stefan Themerson. O „Europie”, a także przyjaźni dwóch awangardzistów na podstawie ich korespondencji wzajemnej z lat 1959-1968, „Rocznik Biblioteki Narodowej” 2015, t. XLVI.
21. Malewicz K., Suprematyzm, przeł. J. Maurin-Białostocka, w: Artyści o sztuce. Od Van Gogha do Picassa, PWN, Warszawa 1969.
22. Nyczek T., Akademia Ruchu, w: A.R.: Akademia Ruchu, red. T. Plata, Stowarzyszenie Przyjaciół Akademii Ruchu, Warszawa 2003.
23. Rypson P., Książki i Strony. Polska książka awangardowa i artystyczna w XX wieku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992.
24. Sienkiewicz K., Ważkie potknięcia. Akademia Ruchu w CSW, w: Akademia Ruchu. Miasto. Pole akcji / City. The Field of Action, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 2012.
25. Słodczyk R., Terminologiczne konfuzje wokół zagadnienia relacji werbalno-wizualnych: ekfraza a intersemiotyczność, intermedialność, obrazowość, ikoniczność, „Porównania” 2018, nr 1. DOI
26. Stern A., Szczuka M., Europa, trans. S. Themerson, Michael Horovitz, preface O. Blakeston, introduction M. Horovitz, Gaberbocchus, London 1962.
27. Stern A., Szczuka M., Europa, wstępy J.N. Miller, A. Stern, Księgarnia F. Hoesicka, Warszawa 1929.
28. Strzemiński W., [Recenzja książki J. Tschicholda „Eine Stunde Druckgestaltung”], w: idem, Pisma, oprac. Z. Baranowicz, Ossolineum, Wrocław 1975.
29. Ślizińska M., Turowski, Teresa Żarnowerówna 1897-1949. Artystka końca utopii, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2014.
30. Śniecikowska B., „TAK” odnalezione! Pierwsze czytanie pierwszej ulotki polskich futurystów, „Teksty Drugie” 2019, nr 3. DOI
31. Śniecikowska B., Ogniwa „Europy” – o długim, poplątanym łańcuchu intersemiotycznym oraz odnalezionym filmie Franciszki i Stefana Themersonów, „Teksty Drugie” 2022, nr 6. DOI
32. Śniecikowska B., Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939, Universitas, Kraków 2005.
33. Tschichold J., Nowa typografia. Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności, przeł. E. Borg, Recto Verso, Łódź 2011.
34. Tsur R., Sposoby dźwiękowej realizacji przerzutni – zagadnienia percepcji i manipulacje eksperymentalne, w: Językoznawstwo kognitywne III: Kognitywizm w świetle innych teorii, red. O. Sokołowska, D. Stanulewicz, przeł. B. Śniecikowska, J. Płuciennik, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006. DOI
35. Tsur R., What Makes Sound Patterns Expressive. The Poetic Mode of Speech Percepetion, Duke University, Durham–London 1992.
36. Turowski A., Budowniczowie świata. Z dziejów radykalnego modernizmu w sztuce polskiej, Universitas, Kraków 2000.
37. Wójtowicz A., „Europy”. O edycjach poematu Anatola Sterna, „Teksty Drugie” 2022, nr 6. DOI
38. Wysłouch S., „Lokomotywa” Tuwima w książce i na ekranie, w: Literatura w kręgu sztuki. Tematy – konteksty – medialne transformacje, red. B. Przymuszała, S. Wysłouch, Poznań 2016.
39. Wysłouch S., Literatura i obraz. Tereny strukturalnej wspólnoty sztuk, w: Intersemiotyczość: literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004.
40. Zagrodzki J., Outsiderzy awangardy, w: Stefan i Franciszka Themerson. Poszukiwania wizualne – Visual Researches, red. U. Czartoryska, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1982.
41. Zagrodzki J., Początki polskiego filmu eksperymentalnego, „Projekt” 1974, nr 5.
42. Zarębski P. J., Twórcze dylematy towarzyszące realizacji filmów „Europa II” oraz „Artur Szyk – iluminator”, Ośrodek Wydawniczo-Poligraficzny „SIM”, Łódź 1918.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

3

Start page:

100

End page:

122

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:242285 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2024.3

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Open

Object collections:

Last modified:

Sep 24, 2024

In our library since:

Sep 24, 2024

Number of object content downloads / hits:

3

All available object's versions:

https://rcin.org.pl/ibl/publication/279089

Show description in RDF format:

RDF

Show description in RDFa format:

RDFa

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information