Struktura obiektu
Tytuł:

Przegrana emancypacja? Exxos/Cryo Interactive i kontrkultura w służbie odnowy science fiction.

Inny tytuł:

Teksty Drugie: Posthumanizm a sprawiedliwość

Twórca:

Jankowski, Filip

Wydawca:

IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2025

Opis:

Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Temat i słowa kluczowe:

Exxos ; Cryo Interavtive ; gry cyfrowe (1981-1990) ; kontkultura ; gry SF

Bibliografia:

1. Goodbye Ere, Bonjour Exxos!, "Micro News" 1988 nr 12, s. 10-11.
2. Les 4 d'Or: Meilleur jeu d'arcade / aventure, "Génération 4" 1989 nr 26, s. 78.
3. Delany S.R., Babel-17, przeł. J. Pers, Agencja "Solaris" Małgorzata Piasecka, Stawiguda 2008.
4. Desangles M., Le grand zoo : J.P. Ulrich, "Joystick" 1990 nr 2, s. 42-47.
5. Donovan T., Replay: The History of Video Games, Yellow Ant, Lewes 2010.
6. Dyer-Witheford N., de Peuter G., Gry Imperium. Globalny kapitalizm i gry wideo, przeł. P. Gąska, A. Zabielski, K. Abriszewski, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2019.
7.Feroyd M., Cryo: plein les mirettes, „Tilt” 1993 nr 110, s. 6–11.
8. Fischer K.R., Nazism As a Nietzschean “Experiment”, w: Friedrich Nietzsche, red. T.B. Strong, Routledge, London 2009, s. 27–33. DOI
9. Grof S., Kosmiczna gra. O poznawaniu granic ludzkiej świadomości, przeł. M. Lorenc, D. Misiuna, Wydawnictwo Okultura, Warszawa 2014.
10. Grumberg P., Microstar : Kult, le temple des soucoups violentas, „Jeux et Stratégie” 1989 nr 59, s. 70–71.
11. Haraway D., Manifest gatunków stowarzyszonych, w: Teorie wywrotowe: antologia przekładów, red. A. Gajewska, przeł. J. Bednarek, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012, s. 241–260.
12. Herbert F., Diuna, przeł. M. Marszał, Rebis, Poznań 2012.
13. Houellebecq M., Możliwość wyspy, przeł. E. Wieleżyńska, W.A.B, Warszawa 2006.
14. Huyghues-Lacour A., Hits: Extase, „Tilt” 1990 nr 79, s. 56.
15. Ichbiah D., La saga des jeux vidéo : sixième édition, Pix ’n Love, Cergy 2017.
16. Jagielski S., Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968–1982, Universitas, Kraków 2021.
17. Jawłowska A., Drogi kontrkultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.
18. Klejsa K., Filmowe oblicza kontestacji, Trio, Warszawa 2006.
19. Kletowski P., Filmowa odyseja Stanleya Kubricka, Korporacja Ha!art, Kraków 2006.
20. Klossowski P., Nietzsche i błędne koło, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, KR, Warszawa 1996.
21. Konefał S.J., Między feminizmem a mizoginią. Dystopijne ideologie społeczeństwa przyszłości w kinowej oraz literackiej science fiction po roku 1968, „Panoptikum” 2008 nr 07 (14), s. 261–273, https://www.ceeol.com/content-files/document-22019.pdf (22.11.2024).
22. Kuenzli R.E., Surrealism and Misogyny, w: Surrealism and Women, red. M.A. Caws, R.E. Kuenzli, G. Raaberg, MIT Press, London 1991, s. 17–26.
23. Le Guin U.K., Lewa ręka ciemności, przeł. L. Jęczmyk, Wydawnictwo „Książnica”, Katowice 2007.
24. Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997.
25. Marcuse H., Repressive Tolerance, w: A Critique of Pure Tolerance, red. R.P. Wolff, B. Moore Jr., H. Marcuse, Beacon Press, Boston 1965, s. 81–118.
26. Mason G., The Story of Captain Blood, the Atari ST Classic in Which You Track down and Murder Your Clones, Five Times, „Eurogamer.net”, 16.06.2024, https://www.eurogamer.net/the-story-of-captain-blood-the-atari-st-classic-in-which-you-track-down-and-murder-your-clones-five-times (24.11.2024).
27. Mickmils (pseud.) Captain Blood, 18.12.2002, https://www.grospixels.com/site/blood.php (18.06.2021).
28. Milliken C., 1969 Movies and the Counterculture, w: Christie Milliken, American Cinema of the 1960s, Rutgers University Press, New Brunswick 2019, s. 217–238. DOI
29. Needham G., Reaganite Cinema: What a Feeling!, w: The Routledge Companion to Cinema and Politics, red. Y. Tzioumakis, C. Molloy, Routledge, New York – London 2016, s. 334–344.
30. Nietzsche F., Poza dobrem i złem, przeł. S. Wyrzykowski, vis-à-vis/Etiuda, Kraków 2010.
31. Nietzsche F., Tako rzecze Zaratustra, przeł. W. Berent, Zysk i S-ka, Poznań 2000.
32. Nietzsche F., Wiedza radosna, przeł. L. Staff, Zielona Sowa, Kraków 2004.
33. Pytlinski D., San Francisco Video Collectives and the Counterculture, w: West of Center: Art and the Counterculture Experiment in America, 1965–1977, red. E. Auther, A. Lerner, Minneapolis, University of Minnesota Press 2011, s. 56–73. DOI
34. Rietveld H.C., Carbone M.B., Introduction. Towards a Polyphonic Approach to Games and Music Studies, „GAME. The Italian Journal of Game Studies” 2017 nr 6, s. 5–11.
35. Robson J., Kult: The Book of Origins & the Book of Shame, Exxos, Paris 1989.
36. Schérer D., Captain Blood: Meilleure aventure en français, „Tilt” 1988 nr 60, s. 25.
37. Schreiber P., North & South: Slapstickowa wersja wojny secesyjnej, „Pixelpost”, 01.09.2019, https://bit.ly/3LeRRDC (05.02.2022).
38. Schreiber P., Wariaci z kościoła Exxosa, „Pixelpost”,04.11.2017, https://archive.ph/Hi98F (17.06.2021).
39. Schrift A.D., Nietzsche, Foucault, Deleuze, and the Subject of Radical Democracy, „Angelaki” 2000 t. 5, nr 2, s. 151–161. DOI
40. Shapiro G., Nietzsche’s Graffito: A Reading of The Antichrist, „boundary 2” 1981 t. 9/10, s. 119–140 DOI
41. Švelch J., Gaming the Iron Curtain: How Teenagers and Amateurs in Communist Czechoslovakia Claimed the Medium of Computer Games, The MIT Press, Cambridge 2018. DOI
42. Szyłak J., Komiks. Świat przerysowany, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.
43. Thiele, L.P. Friedrich Nietzsche and the Politics of the Soul: A Study of Heroic Individualism, Princeton Univ. Press, Princeton, N.J 1990. DOI
44. Turner F., From Counterculture to Cyberculture: Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism, University of Chicago Press, Chicago 2006. DOI
45. Twardoch-Raś E., Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii post- i transhumanizmu: w stronę estetyki postafektywnej, Wydanie I, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2021. DOI
46. Winnicka E., Łazarkiewicz C., 1968. Czasy nadchodzą nowe, Agora, Warszawa 2018.

Czasopismo/Seria/cykl:

Teksty Drugie

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

201

Strona końc.:

215

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Identyfikator zasobu:

0867-0633 ; 10.18318/td.2025.1.13

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania: