Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Wirtualne brzemię. Reprezentacje niepełnosprawności zwierząt w grach wideo i ich posthumanistyczne konteksty.

Twórca:

Instytut Badań Literackich ORCID

Data wydania/powstania:

2025

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Teksty Drugie: Posthumanizm a sprawiedliwość

Wydawca:

IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Bibliografia:

1. Bakke M., Między nami zwierzętami. O emocjonalnych związkach między ludźmi i innymi zwierzętami, "Teksty Drugie" 2007, t. 103-104, nr 1-2.
2. Barad K., Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning, Duke University Press, Durham, NC 2007.
3. Barad K., Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter, "Signs" 2003, t. 28, nr 3.
4. Bentley J.,K.C., Nocella A.J., Salter C., Animals and War: Confronting the Military-Animal Industrial Complex, Lanham Boulder New York Toronto London 2015.
5. Bogost I., Persuasive games. Cambridge, MA: MIT Press, 2007.
6. Braidotti R., Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory, Cambridge University Press, Cambridge University Press 1994.
7. Carr D., Ability, Disability and Dead Space. "GameStudies" 2014, nr 14 (2).
8. Carr D., Bodies, augmentation and disability in Dead Space and Deus Ex: Human Revolution, "Context Matters", 2013.
9. Carr D., Bodies That Count: Augmentation, Community, and Disability in a Science Fiction Game, "Journal of Literary & Cultural Disability Studies" 2020, t. 14, nr 4.
10. Consalvo M., Begy J., Players and Their Pets: Gaming Communities from Beta to Sunset, University of Minnesota Press, University of Minnesota Press 2015.
11. Crenshaw K., Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics [w:] Feminist legal theories, red. K. Maschke, Routledge, London 2013.
12. Disability and animality: crip perspectives in critical animal studies, C. Taylor, K.S. Montford, S. Jenkins (red.), seria "Routledge advances in critical diversities", Routledge, Milton Park, Abingdon, Oxon ; New York, NY 2020.
13. Electronic Arts, Update 01/31/2023, https://www.ea.com/games/the-sims/the-sims-4/news/update-01-31-2023 [1 maj 2024 r.].
14. Garland-Thomson R., Niezwykłe ciała: przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, tłum. N. Pamuła, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2020.
15. Monstrosity, Disability, and the Posthuman in the Medieval and Early Modern World, R.H. Godden, A.S. Mittman (red.), Springer International Publishing, Cham 2019.
16. Gałuszka D., Żuchowska-Skiba D., Niepełnosprawność w grach wideo - omówienie na przykładach wybranych wirtualnych postaci, "Przegląd Socjologii Jakościowej" 2018, 14(3), 92-112.
17. Goodley D., Lawthom R., Runswick Cole K., Posthuman disability studies, "Subjectivity" 2014, t. 7, nr 4.
18. Greenberg S., Animated Film and Disability: Cripping Spectatorship, Indiana University Press, Indiana University Press 2023.
19. Jammaers E., On ableism and anthropocentrism: A canine perspective on the workplace inclusion of disabled people, "Human Relations", 25.11.2021.
20. Jański K., Towards a Categorisation of Animals in Video Games, "Homo Ludens" 2016, nr 1(9).
21. Jovan, Create Three Legged Pets in The Sims 4 Cats & Dogs with this Mod, https://simscommunity.info/2017/11/20/create-three-legged-pets-in-the-sims-4-cats-dogs-with-this-mod/ [1 maj 2024 r.].
22. Kirk R.G., Pemberton N., Quick T., Being well together? promoting health and well-being through more than human collaboration and companionship, "Medical Humanities" 2019, t. 45, nr 1.
23. Linett M.T., Literary Bioethics: Animality, Disability, and the Human, NYU Press, NYU Press 2020, t.3.
24. Madej K., Representation of Disability in Children's Video Games, Routledge & CRC Press, London ; New York 2024.
25. Marascalchi D., Where Are the Disabled Sims? "First Person Scholar", http://www.firstpersonscholar.com/where-are-the-disabled-sims/ [12 październik 2021 r.].
26. McCall L., The complexity of intersectionality, "Signs: Journal of women in culture and society" 2005, t. 30, nr 3.
27. Mitchell D.T., Snyder S.L., Narrative prosthesis: disability and the dependencies of discourse, University of Michigan Press, Ann Arbor 2001.
28. Murray S., Disability and the posthuman: bodies, technology and cultural futures, Liverpool University Press, Liverpool 2020.
29. Oliver K., Service dogs: Between animal studies and disability studies, "PhiloSOPHIA" 2016, t. 6, nr 2.
30. Olson T., How Disability Simulations Promote Damaging Stereotypes, https://nfb.org/sites/default/files/images/nfb/publications/bm/bm14/bm1401/bm140107.htm [1 maj 2024 r.].
31. Rose I., Three-D Issue 21: 'One Year On' Symposium on the Legacy of the Paralympics, Accentuate with University of Brighton - MeCCSA, https://www.meccsa.org.uk/nl/three-d-issue-21-one-year-on-symposium-on-the-legacy-of-the-paralympics-accentuate-with-university-of-brighton/ [1 maj 2024 r.].
32. Silverman A.M., The Perils of Playing Blind: Problems with Blindness Simulation and a Better Way to Teach about Blindness, "Journal of Blindness Innovation and Research" 2015, t. 5, nr 2.
33. SnarkyWitch, Sims 4 Community Poll: 2023 Wishlist - Sims Community, https://simscommunity.info/poll/sims-4-community-poll-2023-wishlist/ [1 maj 2024 r.].
34. Stasieńko J., Dytman-Stasieńko A., Śledź M., Flamma A., Madej K. "Kruche awatary?": reprezentacje niepełnosprawności w grach wideo, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej 2021.
35. Stone K., What can play: The potential of non-human players, "Pivot: A Journal of Interdisciplinary Studies and Thought" 2019, t. 7, nr 1. DOI
36. Taylor S., Bydlęce brzemię: wyzwolenie ludzi z niepełnosprawnością i zwierząt, tłum. K. Makaruk, Wydawnictwo Filtry, Warszawa 2021.
37. Tyler T., Game: Animals, Video Games, and Humanity, University of Minnesota Press, University of Minnesota Press 2022.
38. Vulnerability in Resistance, J. Butler, Z. Gambetti, L. Sabsay (red.), Duke University Press Books, Durham 2016.
39. Zdrodowska M., Telefon, kino i cyborgi: wzajemne relacje niesłyszenia i techniki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2021. DOI

Czasopismo/Seria/cykl:

Teksty Drugie

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

216

Strona końc.:

236

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:245145 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2025.1.14

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

12 cze 2025

Data dodania obiektu:

6 cze 2025

Liczba pobrań / odtworzeń:

63

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/ibl/publication/281930

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji