Teksty Drugie: Wymiary nadziei
Od 2002, nr 1/2 wyd.: Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria" ; W dodatkowej numeracji ciągłej nr 54 dwukrotnie = 6 (1998) I 1 (1999) i brak 72 ; 21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
1. Bellour Raymond Le Temps d’un mouvement. Aventures et mésaventures de l’instant photographique, Edité par Paris: Centre national de la photographie, Paris 1987.
2. Bergson Henri La Pensée et le Mouvant. Essais et Conférences, Alcan, Paris 1934.
3. Blassnigg Martha Time, Memory, Consciousness and the Cinema Experience: Revisiting Ideas on Matter and Spirit, Editions Rodopi B.V., Amsterdam–New York 2009.
4. Braun Marta Picturing Time: The Work of Etienne-Jules Marey (1830-1904), University of Chicago Press, Chicago–London 1992.
5. Brody Jules Boileau and Longinus, Droz, Genève 1958.
6. Canales Jimena Movement Before Cinematography: The High-Speed Qualities of Sentiment, „Journal of Visual Culture” 2006 no. 3, s. 275-294.
7. Corfield Penelope J. Time and the Historians in the Age of Relativity, w: Obsession der Gegenwart: Zeit im 20. Jahrhundert / Obsession with the Here-and-Now: Concepts of Time in the Twentieth Century (seria: Geschichte und Gesellschaft. Sonderheft, vol. 25), ed. by Alexander C.T. Geppert, Till Kössler, , Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 2015, s. 71-91.
8. Didi-Huberman Georges, Mannoni Laurent, Movements of Air. The Photographs from Étienne-Jules Marey’s Wind Tunnels, ed. by F. Dombois, Ch. Oeschger, transl. by A. Birch, L. Wright, Diaphanes AG, Paris 2023.
9. Działoszyński Bartosz, Wstęp, do: Barbara Skarga Czas i trwanie. Studia o Bergsonie, PWN, Warszawa 2014.
10. Edwards Paul, Paul Valéry et Étienne-Jules Marey: de l’instantané à la durée, https://hal.science/hal-01504256/document, 2014, (22.01.2024).
11. Fouillée Alfred, Introduction, w: J.M. Guyau La genèse de l’idée de temps, F. Alcan, Ancienne Librairie Germer Bailliè, Paris 1890.
12. Hegel Georg, Wilhelm Friedrich Jenaer Realphilosophie. Vorlesungsmanuskripte zur Philosophie der Natur und des Geistes von 1805-1806, Hrsg. J. Hoffmeister, Berlin 1969.
13. Hoffmann Christoph, Superpositions: Ludwig Mach and Étienne-Jules Marey’s Studies in Streamline Photography, „Studies in History and Philosophy of Science” 2013 vol. 44 issue 1 (March), s. 1-11.
14. Jackiewicz Danuta Konrad Brandel. 1838-1920, Dom spotkań z Historią & Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2015.
15. Johnson William S., Rice Mark, Williams Carla Historia fotografii od roku 1839 do dziś, tłum. E. Tomczyk, Taschen/TMC Art, Köln 2010.
16. Juchniewicz Natalia, Od estetyki, przez technikę, do sztuki awangardowej – Kantowska wzniosłość a panowanie człowieka nad przyrodą według Georga W.F. Hegla i Karola Marksa, „Estetyka i krytyka” („The Polish Jornal of Aesthetics”) 2017 nr 46 (3), s. 23-39.
17. Kant Immanuel, Kryta władzy sądzenia, tłum. J. Gałecki, PWN, Warszawa 1986.
18. Kern Stephen The Culture of Time and Space. 1880-1918. With a New Preface, Harvard University Press, Cambridge, Mass.–London, England 2003 (1983).
19. Lyden Anne M., Railroad Vision: Photography, Travel, and Perception, Getty Publications, Los Angeles 2003.
20. Lyotard Jean-François, Wzniosłość i awangarda, „Teksty Drugie” 1996 nr 2/3 (38/39) s. 173-189.
21. Marks Karol, Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. I, red. P. Hoffman i in., Książka i Wiedza, Warszawa 1951.
22. McKinsey Elisabeth R. Niagara Falls: Icon of the American Sublime, Cambridge University Press, Cambridge 1985.
23. McKnight Natalie, Dickens, Niagara Falls and the Watery Sublime, „Dickens Quarterly” 2009 vol. 26 no. 2 (June), s. 69-78.
24. The Natural Sublime and American Nationalism: 1800-1850, „Studies in Popular Culture” 2002 vol. 25 no. 2 (October), s. 13-22.
25. Nycz Ryszard, Poetyka epifanii a modernizm: od Norwida do Leśmiana, „Teksty Drugie” 1996 nr 4 (40), s. 20-38.
26. Nye David, American Technological Sublime, MIT Press, Cambridge, Mass. 1996.
27. Rabinbach Anson, The Human Motor: Energy, Fatigue, and the Origins of Modernity, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1992.
28. Śniedziewski Piotr, Czarne słońca romantyków, SIC!, Warszawa 2018.
29. Studeny Christophe L’invention de la vitesse: France, XVIIIe-XXe siècle, Gallimard, Paris 1995.
30. Swoboda Tomasz Deformacje nowoczesności, Officyna, Łódź 2021.
31. Taylor Charles, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przeł. M. Gruszczyński i in., naukowo oprac. T. Gadacz, wstęp A. Bielik-Robson, PWN, Warszawa 2001.
32. [b.n.] The Falls of Niagara: Being a Complete Guide to All the Points of Interest around and in the Immediate Neighbourhood of the Great Cataract, T. Nelson & Sons, London 1860.
33. Zalewski Cezary, Obiektywny obraz. Bolesław Prus i Ryszard Kapuściński jako estetycy fotografii, „Pamiętnik Literacki” 2009 z. 1, s. 175-194.
oai:rcin.org.pl:245399 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2025.2.15
IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund
Jul 14, 2025
Jul 10, 2025
49
https://rcin.org.pl/ibl/publication/282093
| Edition name | Date |
|---|---|
| Pniewski D. - Zobaczyć czas. Nauka i wzniosłość w fotografii końca XIX wieku | Jul 14, 2025 |
Pąkciński, Marek
Tabaszewska, Justyna
Marzec, Grzegorz