Struktura obiektu
Tytuł:

„Proszę, ażeby były na papierze, bo improwizowanie [...] z racą poleci”. Archiwum filomatów z perspektywy performatyki.

Inny tytuł:

Pamiętnik Literacki: Z. 3 (2025)

Twórca:

Żaglewska, Agata ORCID

Wydawca:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2025

Opis:

Abstract eng. ; Annex

Temat i słowa kluczowe:

Archiwum filomatów (Philomaths’ Archive) ; performativity ; ephemerality ; script ; liveness ; performative documentation

Bibliografia:

1. A. Aleksandrowicz, Preromantyczne listowanie jako forma ekspresji uczuć, „Pamiętnik Literacki” 1993, nr 2, s. 66-83.
2. P. Auslander, Liveness. Performance in a mediatized culture, Routledge, London–New York 2008.
3. J. L. Austin, Mówienie i poznawanie rozprawy i wykłady filozoficzne, przeł. B. Chwedeńczuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
4. D. Beauvois, Wilno: polska stolica kulturalna zaboru rosyjskiego 1803-1832, przeł. I. Kania, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2012.
5. R. Bernstein, Dances with Things: Material Culture and the Performance of Race, „Social Text” 2009, nr 4, s. 67-94. DOI
6. „Będziemy wzorem innym, sobie samym chlubą” – w 200. rocznicę powstania Towarzystwa Filomatów, red. A. Szmyt, E. Klimus, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2020.
7. J. Borowczyk, Rekonstrukcja procesu filomatów i filaretów 1823-1824 : historia śledztwa przeciw uczestnikom konspiracji studenckich i młodzieżowych w Wilnie oraz w Wileńskim Okręgu Naukowym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2003.
8. M. Borowski, M. Sugiera, Konszachty z medialnością, „Didaskalia” 2012, nr 107, s. 36–41.
9. A. Esterhammer, Print and performance in the 1820s. Improvisation, Speculation, Identity, Cambridge University Press, Cambridge 2020. DOI
10. E. Fischer-Lichte, Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008.
11. M. Gawalewicz, Poeta promienisty (Tomasz Zan), nakł. M. Arcta, Warszawa 1911.
12. Ł. Gołębiowski, Gry i zabawy różnych stanów w kraju całym, lub niektórych tylko prowincyach, nakł. autora, Warszawa 1831.
13. M. Janion, Listy Elizy z Branickich-Krasińskiej jako głos artystki, nagranie dźwiękowe dyskusji seminaryjnej, Archiwum Cyfrowe Marii Janion, dostępne w internecie: https://janion.pl/items/show/38 [dostęp 29.11.22 r.].
14. M. Janowski, Narodziny inteligencji 1750-1831, Warszawa 2008.
15. T. Jędrzejewski, „O ty, ze szkła zrobiona, przeźroczysta szklanko!”. Biesiadne wiersze filomackie wobec przemian tradycji anakreontycznej w początkach XIX wieku, „pl.it / rassegna italiana di argomenti polacchi” 2021, nr 12, s. 80-200.
16. T. Jędrzejewski, Rhetoric and Poetry: the Occasional Works of the Philomaths, „Darbai ir Dienos” 2016, nr 66, s. 9-21. DOI
17. T. Jędrzejewski, Blednący atrament. Polskie rokoko literackie lat 1795–1830 na tle europejskim, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2022.
18. Korespondencyja filomatów, wyd. J. Czubek, t. 1-5, Akademia Umiejętności i Towarzystwo dla Popierania Wydawnictw Akademii, Kraków 1913.
19. P. Kencki, Performatyka jako kompas, "Dialog" 2012, nr 5, s. 110-117.
20. J. Klimek-Grądzka, Archiwum filomatów jako obiekt badań lingwistycznych. Stan i perspektywy w kontekście edycji cyfrowej, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 2023, nr 79, s. 129-145. DOI
21. D. Kosiński, Performatyka. (Wy)prowadzenia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2016.
22. D. Kosiński, Teatra polskie. Rok katastrofy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Kraków-Warszawa 2013.
23. M. Kuziak, Pejzaż myśli. Warszawa Chopina i początek polskiej nowoczesności, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2020.
24. M. Litwinowicz-Dróździel, Oko i ręka. Piśmienności wieku XIX, „Teksty Drugie” 2015, nr 4, s. 33-47.
25. A. Nasiłowska, Pisanie i działanie, „Teksty Drugie” 2015, nr 4, s. 9-12. DOI
26. J. Pawlik-Świetlikowska, Korespondencja jako tekst sylwiczny na przykładzie listów Adama Mickiewicza, w: Sztuka pisania. O liście polskim w wieku XIX, red. J. Sztachelska, E. Dąbrowicz, Białystok 2000.
27. Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. E. Bal, W. Świątkowska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2014.
28. Performanse pamięci w literaturach i sztukach, M. Borowski, M. Marszałek, D. Sajewska, D. Sosnowska, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Karków 2020.
29. P. Phelan, Unmarked. The Politics of Performance, Routledge, London–New York, 1993.
30. Poezyja filomatów, wyd. J. Czubek, t. 1-2, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1922.
31. R. Schneider, Pozostaje performans, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2020. DOI
32. RE//MIX. Performans i dokumentacja, red. D. Sajewska, T. Plata, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014
33. A. Sikora, „Aż do najmniejszej kropki”: o prawie i biurokracji filomatów, „Teksty Drugie” 2015, nr 4, s. 95-118.
34. D. Sosnowska, Ciało jako archiwum: współczesne teorie teatru i performansu, w: Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), red. E. Dąbrowicz, B. Larenta, M. Domurad, Alter Studio, Białystok 2017, s. 79-89.
35. M. Stankiewicz-Kopeć, Pomiędzy klasycznością a romantycznością: młodzi autorzy Wilna, Krzemieńca i Lwowa wobec przemian w literaturze polskiej lat 1817-1828, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
36. M. Sugiera, Performatywność jako postawa/perspektywa. Wstęp, „Pamiętnik Teatralny” 2022, nr 4, s. 13-26. DOI
37. W. Świątkowska, „Samuel Zborowski” jako partytura. O performatywności dramatu na przykładzie dzieła Juliusza Słowackiego, Świat Tekstów. Rocznik Słupski 2017, nr 15, s. 55-74.
38. W. Świątkowska, hasło partytura teatralna, w: Encyklopedia teatru polskiego, dostępna online: https://encyklopediateatru.pl/hasla/123/partytura-teatralna (dostęp 8.05.2023 r).
39. S. Świrko, Z kręgu filomackiego preromantyzmu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1972.
40. D. Taylor, The Archive and the Reperioire. Performing Cultural Memory in the Americas, Duke University Press, Duke 2003. DOI
41. P. Urbanowicz, Ukryty rezonans akantów, czyli o performansie elektrycznym w „promienistych” układach wiedzy wileńskich filomatów, „Czas Kultury” 2020, nr 2, s. 93-98.
42. A. Witkowska, Rówieśnicy Mickiewicza: życiorys jednego pokolenia, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1998.
43. W. K. Poeta wojownik, „Kurjer Warszawski” 1917, nr 224, s. 3-4.
44. W. B. Worthen, Dramat: między literaturą a przedstawieniem, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.
45. D. Zawadzka, Czytanie i pisanie w życiu filomatów, w: Wilno i kresy północno-wschodnie. Materiały II Międzynarodowej Konferencji w Białymstoku 14-17 IX 1993 w czterech tomach, t.4, red. E. Feliksiak, M. Kieżuń, Towarzystwo Literackie im. A. Mickiewicza, Białystok 1993.
46. D. Zawadzka, Z listownika filomatów, w: Sztuka pisania. O liście polskim w wieku XIX, red. J. Sztachelska i E. Dąbrowicz, Wydawnictwo UwB, Białystok 2000.
47. Cz. Zgorzelski, Zagadki Mickiewiczowskie, „Roczniki Humanistyczne” 1970, t. 18, z. 1, s. 135-146.
48. M. Zielińska, Kłopotliwe rozrywki, Instytut Badań Literackich, Warszawa 2018. DOI
49. A. Żaglewska, „Fail better”, czyli jak poprawić improwizację, „Acta Universitatis Lodzeinsis. Folia Litteraria Polonica” 2022, nr 1, s. 75-91. DOI
50. A. Żaglewska, „Idzie o to, żeby szło. Miało wzięcie. Działało. Żyło”. Improwizowanie filomatów, „pl.it | rassegna italiana di argomenti polacchi” 2022, nr 13, s. 132–151.

Zeszyt:

3

Strona pocz.:

137

Strona końc.:

153

Typ zasobu:

Text

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

0031-0514 ; 10.18318/pl.2025.3.9

Źródło:

IBL PAN, call no. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol ; eng

Prawa:

Rights Reserved - Free Access

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitalizacja:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania: