Metadata language
Metody oceny i doboru kadry dydaktycznej
Subtitle:Raport Badawczy = Research Report ; RB/43/2006
Creator:Bereziński, Mirosław ; Inkielman, Michał (1937– ) ; Wagner, Dariusz W.
Publisher:Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk ; Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences
Place of publishing: Date issued/created: Description:[2], 159 pages ; 21 cm ; Bibliography p. 148-156
Subject and Keywords:Szkolnictwo - zarządzanie ; Zarządzanie ; Szkolnictwo
Abstract:W pracy szeroko przedyskutowano wady i zalety dotychczasowych metod oceniania kompetencji zawodowych nauczycieli. Na tym tle zaproponowano nową w stosunku do istniejących koncepcję procedury oceniania. Jej istotą jest potraktowanie procesu oceny nauczycieli jako wielokryteriaInego procesu decyzyjnego, z którym są związane ryzyko i nieokreśloność. Przeprowadzono krytyczną dyskusję czynników, które w różnych systemach edukacyjnych są przyjmowane jako cechy dobrego nauczyciela. Stwierdzono, że czynnikiem wiodącym nie powinna być formalna zgodność dorobku nauczyciela z obowiązującymi przepisami, lecz realne wyniki jego pracy, mierzone przede wszystkim jakością tych absolwentów szkoły, którzy wyszli spod jego ręki. Zwrócono uwagę, że stopień wiarygodności oceny zależy w dużej mierze od kompetencji członków zespołu oceniającego i w związku z tym zaproponowano iteracyjną metodę oceny kompetencji kandydatów do takich zespołów. Przeprowadzono analizę podstawowych metod podejmowania decyzji wieloosobowych pod kątem ich wykorzystania do oceny nauczycieli. Szczególny akcent położonona metody oparte na zasadzie porównywania parami, w tym na metodę maksymalnej wartości własnej. Ważnym wynikiem pracy jest zwrócenie uwagi, że ze względu na systemową unikatowość każdej placówki edukacyjnej, nie można stworzyć uniwersalnego systemu oceniania.
Relation:Raport Badawczy = Research Report
Resource type: Detailed Resource Type: Source: Language: Language of abstract: Rights:Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Terms of use:Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Digitizing institution:Systems Research Institute of the Polish Academy of Sciences
Original in:Library of Systems Research Institute PAS
Projects co-financed by: Access: