@misc{Płatkiewicz_Krzysztof_Przestrzenne_2017, author={Płatkiewicz, Krzysztof}, volume={89}, number={2}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska}, journal={Przegląd Geograficzny}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={IGiPZ PAN}, language={pol}, abstract={W artykule omówiono wpływ wybranych czynników funkcjonalnych na rozkład przestrzenny zdarzeń drogowych w dużym mieście. Analizie poddano 159 536 wypadków i kolizji, które nastąpiły w Krakowie w latach 1997-2010 według 141 jednostek urbanistycznych. Ujawniono silną korelację pomiędzy liczbą zdarzeń drogowych a liczbą ludności i osób pracujących ogółem oraz słaby związek z gęstością sieci drogowej. Najwyższa koncentracja zdarzeń drogowych obejmuje strefy charakterystyczne dla dzielnic, w których skupione są zarówno placówki handlowe, jak i duże centra usługowe. Wraz ze wzrostem odległości od centrum maleje liczba zdarzeń, ale jednocześnie większy jest udział wypadków drogowych. W ostatnich latach zmniejszył się odsetek wypadków i kolizji w ścisłym centrum oraz na terenie wielkich osiedli mieszkaniowych. Wzrost liczby zdarzeń drogowych odnotowano na peryferiach miasta.}, title={Przestrzenne rozmieszczenie zdarzeń drogowych w Krakowie = Spatial distribution of road accidents in city of Cracow, Poland}, type={Tekst}, URL={http://rcin.org.pl/igipz/Content/63062/PDF/WA51_82911_r2017-t89-z2_Przeg-Geogr-Platkiew.pdf}, keywords={Kraków, geokodowanie, rozmieszczenie przestrzenne, zdarzenia drogowe, strefy funkcjonalne, Geografia -- czasopisma [KABA], Polska -- geografia -- czasopisma [KABA]}, }