Metadata language
Uzurpacja prestiżu na przykładzie Magdalenki = Usurpation of prestige. Case of Magdalenka
Subtitle:Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 46
Creator: Publisher: Place of publishing: Date issued/created: Description: Type of object: Subject and Keywords:Polityka rolna -- Polska -- 1990- -- czasopisma [KABA] ; Wsie -- czasopisma [KABA] ; Wsie -- Polska -- 1990- -- czasopisma [KABA] ; Magdalenka ; miasta-ogrody ; prestiż ; zasoby lokalne ; rozwój
Abstract:Ograniczenia prawne i finansowe powodują, iż nie każdy może zamieszkać w prestiżowym miejscu. Z tego powodu pojawiają się inicjatywy instytucjonalne i budowlane, które powołując się na renomę danej miejscowości, są realizowane poza jej granicami lub w sposób odbiegający od dotychczasowych tradycji. Rozwiązania te prowadzą do nieuchronnych przekształceń w zagospodarowaniu przestrzennym, bardzo często zmieniając dotychczasowy charakter wielu miejscowości. Jednym z przykładów tego zjawiska może być podwarszawska Magdalenka i jej okolice. Zaprojektowana jako osiedle-las, zabudowana była do tej pory pojedynczymi i zróżnicowanymi domami jednorodzinnymi. Ostatnio powstają tu jednak zunifikowane osiedla, których istotną cześć stanowi zabudowa bliźniacza. Poza granicami Magdalenki powstają osiedla o jeszcze większej intensywności zabudowy, najczęściej na bezleśnych obszarach, jednak także uzurpujące sobie renomę legendarnej sąsiadki. W rezultacie prowadzi to do nieuchronnej zmiany charakteru wszystkich sąsiadujących miejscowości, wpływając również na tożsamość lokalną ich mieszkańców.
References:
1. Bański J., Kowalski M., Mazur M., 2009, Zachowanie wyborcze mieszkańców polskiej wsi, Przegląd Geograficzny, 81, 4, s. 483–506.
https://doi.org/10.7163/PrzG.2009.1.3 -
2. Baranowska M., 2008, Rozwój historyczny podłódzkich Miast-Ogrodów na przykładzie Miasta-Lasu Kolumny, [w:] M. Kulesza (red.), Czas i przestrzeń w naukach geograficznych. Wybrane problemy geografii historycznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 196–203.
3. Beer J.Z., 2006, Magdalenka: daty przełomowe w dziejach osiedla – albo od "kawiarenki" do "Sarenki", [w:] B. Buchalczyk (red.), Magdalenka. Historia – przyroda – ludzie, cz. 2, Urząd Gminy Lesznowola, Stowarzyszenie Miłośników Osiedli Magdalenka i Sękocin, Warszawa, s. 62–89.
4. Beer J.Z., 2006, Przyjaciele – pionierzy, [w:] B. Buchalczyk (red.), Magdalenka. Historia – przyroda – ludzie, cz. 2, Urząd Gminy Lesznowola, Stowarzyszenie Miłośników Osiedli Magdalenka i Sękocin, Warszawa, s. 165–174.
5. Brzostek D., 2010, Radosław Majdan zareklamuje mieszkania, http://porady.domiporta.pl/poradnik/1,127301,8518443,Radoslaw_Majdan_zareklamuje_mieszkania.html
6. Buchalczyk B., 2002, Magdalenka. Historia – przyroda – ludzie, Stowarzyszenie Miłośników Osiedli Magdalenka i Sękocin, Warszawa.
7. Cai L.A., 2002, Cooperative branding for rural destinations, Annals of Tourism Research, 29, 3, s. 720–742.
https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00080-9 -
8. Czerny A., 2011, Teoria nazw geograficznych, Prace Geograficzne, 226, IGiPZ PAN, Warszawa.
9. Dewalska-Opitek A., 2010, Budowanie wizerunku jednostki terytorialnej na przykładzie województwa śląskiego, Zarządzanie Publiczne, 4(12), s. 83–98.
10. Dubiński K., 1990, Magdalenka, transakcja epoki: notatki z poufnych spotkań Kiszczak-Wałęsa, Sylwa, Warszawa.
11. Frey D., 1999, Magdalenka na wokandzie, Rzeczpospolita 1999.08.23.
12. Gądek J., 2010, Magdalenka. Wieś w lesie otoczona polityczną legendą, http://wiadomosci.onet.pl/warszawa/magdalenka-wies-w-lesie-otoczona-polityczna-legenda [dostęp: 25.06.2016].
13. Glińska E., 2016, Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele, Wolter Kluwer, Warszawa.
14. Hanna S., Rowley J., 2011, Towards a strategic place brand management model, Journal of Marketing Management, 27, 5–6, s. 458–476.
15. Howard E., 1898, To-morrow: a peaceful path to real reform, Swan Sonnenschein & Co., London.
16. Hulicka A., 2014, "Miasto ogród". Analiza możliwości wykorzystania walorów urbanistyczno-krajobrazowych w promocji miasta i budowaniu jego marki na przykładzie wybranych miast polskich, Polityka i Społeczeństwo 2 (12)/2014, s. 112–124.
17. Kostaszuk-Romanowska M., 2011, Rola pozytywnych i negatywnych skojarzeń w kreowaniu wizerunku miasta, [w:] A. Grzegorczyk, A. Kochaniec (red.), Kreowanie wizerunku miast, Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa, s. 163–180.
18. Kraina miast-ogrodów, portal autorstwa Magdaleny Prosińskiej, http://www.miastaogrody.pl [dostęp: 25.06.2016].
19. Magdalenka (województwo mazowieckie), https://pl.wikipedia.org/wiki/Magdalenka_%28wojew%C3%B3dztwo_mazowieckie%29
20. Magdalenka symbolem przemian. Wystawa, 2014, http://www.gok.lesznowola.pl/upload/Magdalenka%20symbolem%20przemian.%20Wystawa%202014 [dostęp: 25.06.2016]
21. Michał Wiśniewski stracił dom w Magdalence, http://www.se.pl/galerie/58223/110785/willa-wisniewskiego-w-magdalence/ [dostęp: 25.06.2016]
22. Myszyński K., 2016, Magdalenka: Nowa inwestycja mieszkaniowa budzi wątpliwości mieszkańców, http://politykalesznowola.blog.pl/2016/02/25/magdalenka-nowa-inwestycja-mieszkaniowabudzi-watpliwosci-mieszkancow/ [dostęp: 25.06.2016]
23. Osiedle Leśna Polana – inwestycja na działce parafii w Magdalence, http://www.powiat-piaseczynski.info/lesznowola/63-informacja/8908-osiedle-lesna-polana-inwestycja-na-dzialce-parafii-wmagdalence [dostęp: 25.06.2016]
24. Pawlikowska B., 2007, W Magdalence, http://z.beatapawlikowska.com/diary, list, 2099,1.html [dostęp: 25.06.2016]
25. Piotr Adamczyk sprzedaje swoją willę w Magdalence. Kup sobie dom Adamczyka za 1,5 mln, http://www.se.pl/galerie/83417/163647/kup-sobie-dom-adamczyka/ [dostęp: 25.06.2016]
26. Plan odnowy miejscowości Magdalenka w gminie Lesznowola, Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr 582/XLII/2010 Rady Gminy Lesznowola z dnia 9 listopada 2010 roku, http://www.lesznowola.eobip.pl/_gAllery/11/47/11472/582_MAGDALENKA.pdf [dostęp: 25.06.2016]
27. Przygodzki Z., 2015, Kapitał terytorialny w zintegrowanym planowaniu rozwoju: koncepcje współpracy, Barometr Regionalny, 4/13, s. 29–33.
28. Przybysz A., 2007, Puszczykowo miasto-ogród, Biblioteka Miasta w Puszczykowie, Puszczykowo.
29. Servillo L., Atkinson R., Russo A.P., 2012, Territorial attractiveness in EU urban and spatial policy: A critical review and future research agenda, European Urban and Regional Studies, 19(4), s. 349–365.
https://doi.org/10.1177/0969776411430289 -
30. Socha R., 2008, Prezydent za płotem, Polityka, 4 sierpnia 2008, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/263600,1,prezydent-za-plotem.read
31. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lesznowola, Załącznik nr 1, 2 i 3 do Uchwały Rady Gminy Lesznowola Nr 30/IV/2011 z dnia 15 marca 2011 r., www.lesznowola.pl/strona-glowna/urzad-gminy/referaty/urbanistyka-materialy/studium [dostęp: 25.06.2016]
32. Szczęśniak E.M., 2012, Miasto-ogród jako wzorzec kształtowania ładu przestrzennego, Wydział Geodezji i Kartografii, Politechnika Warszawska (praca magisterska).
33. Uchwała nr 45/V/2011 Rady Gminy Lesznowola z dnia 28 kwietnia 2011r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Lesznowola dla części obrębu Magdalenka, http://lesznowola.intergis.pl/ [dostęp: 25.06.2016]
34. Uchwała nr 67/VII/2015 Rady Gminy Lesznowola z dnia 9 kwietnia 2015 roku w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Lesznowola dla części wsi Łazy i Wólka Kosowska obszar III, http://lesznowola.intergis.pl/ [dostęp: 25.06.2016]
35. Wojtczuk M., 2016, Parafia jak deweloper. Mieszkańcy protestują przeciw budowie na kościelnej działce, http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,19712265,parafia-jak-deweloper-mieszkancy-protestuja-przeciw-budowie.html [dostęp: 25.06.2016]
36. sosnowypark.pl [dostęp: 18.07.2016]
37. www.willamagdalenka.pl [dostęp: 18.07.2016]
38. www.magdalenka.emmerson.pl/galeria.html [dostęp: 18.07.2016]
39. www.verano-konwektor.pl/apartamenty/180-lesna-magdalenka.html [dostęp: 18.07.2016]
40. magdalenkarezydencje.pl [dostęp: 18.07.2016]
41. www.auramagdalenki.pl [dostęp: 18.07.2016]
42. www.pyzeldev.com/magdalenka-a.htm [dostęp: 18.07.2016]
43. www.emeralddevelopment.pl/inwestycje [dostęp: 18.07.2016]
Rozmiar pliku 2,7 MB ; application/pdf
Resource Identifier: Source:CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488 ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489 ; click here to follow the link
Language: Language of abstract: Rights:Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska
Terms of use:Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Digitizing institution:Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
Original in: Projects co-financed by:European Union. European Regional Development Fund ; Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure
Access: