
Kwartalnik Historyczny 
Rocznik CXVI, 2009, 3 

PL ISSN 0023-5903 

ANNA GRZEŚKOWIAK-KRWAWICZ 
Instytut Badań Literackich PAN 

SENSACJA - INFORMACJA - KOMENTARZ. 
LONDYŃSKA PRASA INFORMACYJNA O POLSKICH 

„REWOLUCJACH" 1791 R.* 

Fakt, iż Konstytucja 3 Maja, a właściwie szerzej wydarzenia , jakie miały miej-
sce w Rzeczypospolitej na przełomie kwietnia i maja 1791 r., wywołały 
o g r o m n e zainteresowanie w całej Europie, j es t powszechnie znany. Choć za-
gadnienie to wciąż nie doczekało się pełnego opracowania , powstało j e d n a k 
sporo prac za jmujących się kwest iami szczegółowymi, w tym także obrazem 
„polskiej rewolucji" w prasie. Piszący na t en t ema t badacze koncentrowal i się 
na ogół na zawar tych w doniesieniach prasowych ocenach wydarzeń w Pol-
sce, t r ak tu jąc j e j ako źródło do badania opinii publicznej1 . Takie podejście 
kryje w sobie pewne niebezpieczeństwo, ponieważ, j ak wiadomo, prasa nie 
mnie j często (a może częściej) j ak wyrazicielką opinii publicznej, bywa narzę -
dziem mającym tę opinię kształtować2 . Prócz tego jes t to spojrzenie dość 
j ednos t ronne , nie pozwalające dostrzec wielu ważnych spraw związanych 
z funkc jonowan iem prasy i obiegiem informacj i . Dlatego w tych rozważaniach 
prasowe relacje z Polski po t rak towano nie tyle j ako wyraz opinii, ile raczej 
j ako pewien fakt medialny, aby nieco anachronicznie użyć tu dzisiejszego 
określenia. Pozwoliło to postawić cały szereg py tań umykających do te j pory 
badaczom. Obok zagadnienia, j ak oceniano wydarzenia w Polsce, pojawiło się 
wiele innych kwestii: choćby czym kierowali się w swych ocenach redak torzy 
poszczególnych gazet, ale także problemy zupełnie podstawowe: co wiedzieli 

o warszawskim przewrocie, skąd czerpali informacje , j ak j e wykorzystywali 
i co z n ich rozumieli , j ak owe informacje krążyły w obiegu prasowym. Aby 

uzyskać możliwie pełny obraz „polskich rewolucj i" w prasie londyńskiej , 
s ta rano się objąć kwerendą wszystkie dzienniki i wybrane popołudniówki 

* Bardzo dziękuję Piotrowi Ugniewskiemu, który uprzejmie udostępnił mi sporządzo-
ne przez siebie wypisy z Gazety Lejdejskiej, co umożliwiło analizę porównawczą gazet lon-
dyńskich. 

1 Najbardziej charakterystyczne dla tego typu podejścia do problematyki są prace Mar-
celego Handelsmana (Konstytucja 3 maja a spółczesna publiczna we Francyi, PH 9, 1909, s. 97-113) 
oraz Zofii Libiszowskiej (Polska reforma w opinii angielskiej, w: Sejm Czteroletni i jego tradycje, 
wyd. J. Kowecki, Warszawa 1991, s. 63-74, autorka skoncentrowała się zresztą głównie na do-
niesieniach z „Timesa"). 

2 W stosunku do opinii o wydarzeniach w Polsce potwierdzają to badania Piotra Ugniew-
skiego (Między absolutyzmem a jakobinizmem. Gazeta Lejdejska o Francji i Polsce 1788-1794, War-
szawa 1998). 

http://rcin.org.pl



92 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

(wychodzące t rzy razy w tygodniu)3 , p rzy czym analizę ich zawartości ograni-
czono do s tosunkowo krótkiego okresu m a j a i czerwca 1791 r., kiedy wydarze-
nia w Polsce były komen towaną na bieżąco „nowością dnia". 

Wybór dzienników londyńskich nie j e s t byna jmnie j przypadkowy. Choć 
opinie o polskim przełomie nie były w nich tak wyraziste i zróżnicowane, j a k 
np. w prasie francuskiej , a t ym samym t rudn ie j j e analizować, są j ednak w a r t e 
tego wysiłku. Gazety londyńskie odgrywały niewątpliwie główną rolę w pras ie 
angielskiej4 , ta zaś była najnowocześniejszą prasą w Europie. Zarówno kształ-
t e m zewnęt rznym, j ak sposobem przeds tawiania informacji odbiegała zdecy-
dowanie od gazet kontynenta lnych . Była też w owym czasie j u ż po tężnym 
medium wpływającym na opinię publiczną w sposób, z k tó rym nie mogła mie-
rzyć się chyba nawet prasa rewolucyjnej Francji. By zrozumieć, j a k wielki był 
je j wpływ, dość powiedzieć, że ilość odbiorców (bo niekoniecznie czytelni-
ków) prasy w samym Londynie szacuje się n a około 250 tys., gdy cała ludność 
miasta liczyła ok. 750 tys.5 Co prawda nakłady prasy były z dzisiejszego punk -
tu widzenia niewielkie, wahały się od kilkuset do kilku tysięcy egzemplarzy6 , 
wychodziło j ednak bardzo dużo tytułów. W roku 1790 w samym Londynie au-
tor przewodnika po tym mieście naliczył kilkanaście dzienników i dziewięć 
wychodzących t rzy razy w tygodniu popołudniówek 7 , w sumie daje to nakła-
dy dzienne prasy londyńskiej szacowane na ok. 25 tys. egzemplarzy8 . Prócz 
tego zwyczaj głośnego czytania gazet w domu, a także w pubach, kawiarniach 
i innych miejscach spotkań powodował , że j e d e n egzemplarz gazety miał 
znacznie więcej odbiorców niż obecnie9 , co więcej, mogli się zapoznać z j ego 
treścią zarówno ludzie niepiśmienni , j ak i ci, k tórych nie było stać na spory 

3 Podstawą analizy jest jedenaście dzienników (w tym jedna popołudniówka „The Star") 
oraz trzy wychodzące trzy razy w tygodniu popołudniówki; nie udało mi się dotrzeć do jedne-
go dziennika: „The Argus", a z „The Morning Herald" znane mi są tylko numery czerwcowe. 

4 „All of Britain's great periodical press was published in London", „London was the cen-
ter of British journalism during the era of the American Revolution, producing over one 
third of the nation's periodicals and almost all of her important ones", S. Lutnick, The Ameri-
can Revolution and the British Press 1775-1783, Columbia Miss. 1967, s. 10, 219; opinia ta nie traci 
aktualności także w odniesieniu do lat dziewięćdziesiątych, por. H. Barker, Newspapers, Poli-
tics, and Public opinion in Late Eighteenth-Century England, Oxford 1998, s. 24. 

5 H. Barker, op. cit., s. 23 — autorka przyjęła za Jeremym Blackiem, że dzienny łączny na-
kład dzienników i popołudniówek wynosił 25 tys., a zważywszy na zwyczaj publicznego głoś-
nego czytania, z treścią każdej gazety zapoznawało się średnio 10 osób, sam Black (The English 
Press in the Eighteenth Century, London-Sydney 1987, s. 104) oceniał krąg odbiorców gazet 
w Londynie na 500 tys., co Hanah Barker chyba słusznie uznała za liczbę mocno zawyżoną. 

6 Nakłady te są szacowane dość różnie, sami wydawcy chwalili się nakładami 4-5 tys. eg-
zemplarzy, badacze szacują j e na ok. 800 do 3 tys. (L. Werkmeister, The London Daily Press 
1772-1792, Lincoln 1963, s. 4; H. Barker, op. cit., s. 23). H. Barker nieco wyżej szacuje je w innej 
swo jej pracy (dla lat osiemdziesiątych) na 2 do 5 tys. (H. Barker, England 1760-1815, w: Press, Po-
litics and the Public Sphere in Europe and North America, 1760-1820, red. H. Barker, S. Burrows, 
Cambridge 2002, s. 103), wydaje się, że dolna granica jes t t rafniej określona przez Lucy Werk-
meister. 

7 J. Trusler, London Advertiser and Guide, London 1790, s. 135-137. 
8 H. Barker, Newspapers, s. 23. 
9 Ibidem, s. 27. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 93 

wyda tek 4 pensów dziennie1 0 . Nie był to jeszcze masowy odbiór, ale zasięg 
społeczny i wpływy prasy były już bardzo duże1 1 . 

Pośrednim tego potwierdzeniem jes t za interesowanie nią polityków. 
o opłacaniu przez nich prasy napisano już bardzo wiele, podobnie j ak o in-
n y c h fo rmach wpływania na kształt podawanych w niej wiadomości. Ostatnio 
zresztą badacze ostrzegają , aby nie przeceniać znaczenia tych działań, i zwra-
cają uwagę, że f inansowe związki poli tyków i wydawców nie tyle kształ towały 
oblicze k o n k r e t n y c h gazet, ile wynikały z sympati i poli tycznych tych os ta t -
nich, a subsydia, zważywszy ich niewielką wysokość, były raczej nagrodą za 
wierność te j lub inne j opcji niż fo rmą zdobycia poparcia. Nie należy też zapo-
minać, że pod koniec wieku XVIII w Anglii istniała duża swoboda wypowiedzi 
i nawet pol i tykom rządowym nie było łatwo zmusić wydawcę gazety do gło-
szenia poglądów, k tórych nie aprobował . Można go było jedynie ewentua ln ie 
ukarać za publ ikowanie informacji uznanych za niepożądane. Dla tych rozwa-
żań is to tny j e s t fakt , że znaczna część gazet miała dość wyraźny profil poli-
tyczny i odgrywała ważną rolę w walce politycznej. Jak pisze znawczyni tego 
zagadnienia: „ the press proved to be a ma jo r weapon in the f ight to inf luence 
public opinion"1 2 . 

Profil t e n był zresztą dość zmienny, a powiązania poli tyczne poszczegól-
nych gazet były płynne, zmieniały się wraz ze zmianą właściciela, a czasem 
tylko j ego sympat i i poli tycznych. Trzeba pamiętać, że wprawdzie redagowa-
nie wydawnic tw prasowych w latach dziewięćdziesiątych coraz częściej odby-
wało się zespołowo, j e d n a k na wybór opcji poli tycznej i na kształt czasopisma 
decydujący wpływ miał na ogół jego wydawca i (lub) właściciel, była to zresztą 
często (acz nie zawsze) ta sama osoba. W roku 1791 najważniejszym wspar-
ciem dla rządu Williama Pitta był niewątpliwie popularny i świetnie redago-
wany „The Times"1 3 , choć jego właściciel i wydawca John Walter bynajmnie j 
nie był pos łusznym narzędziem minis ter ia lnym i zdarzało mu się nawet lądo-
wać w więzieniu za zbyt śmiałe wypowiedzi1 4 . Podobne kłopoty sprawiały po-
zostające także na usługach minis ter ia lnych „The World" oraz „The Morning 
Herald", i to nawe t mimo s tosunkowo wysokiego subsydium rządowego, wy-
noszącego 600 f u n t ó w rocznie1 5 . Oba miały już zresztą za sobą okres świetno-
ści, podobnie j a k również p rorządowy „The Diary". Cenniejszym nabytkiem 
min i s te r ium był n iedawno założony przez Johna Bella (1789), świetnie reda-
gowany „The Oracle". Spośród gazet opozycyjnych zdecydowanie najważnie j -
szą, za równo jeśli chodzi o poziom, j a k o nakłady, była „The Morning Chro-
nicie" wydawana od 1789 r. przez Jamesa Perry 'ego, k tóry dla niej porzucił 

10 K. Schweizer, R. Klein, The French Revolution and Developments in the London Daily Press to 
1793, „Publishing History" 18, 1985, s. 91. 

11 H. Barker, England, s. 108. 
12 H. Barker, Newspapers, s. 22. 
13 Miał około 3 tys. nakladu i znakomity poziom informacji, A. Aspinall, Politics and the 

Press c. 1780-1850, London 1949, s. 230; O. Woods, J. Bishop, The story of the Times. Bicentary Edi-
tion 1785-1985, London 1985, s. 14. 

14 L. Werkmeister, op. cit., s. 331-339; o kłopotach rządu z „Timesem", ibidem, s. 319; 
A. Aspinall, op. cit., s. 74. 

15 L. Werkmeister, op. cit., s. 334. 

http://rcin.org.pl



94 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

również opozycyjnego „The Gazeettera"1 6 . Uczynił on z Kroniki nie tyłko 
główny organ wigów Charlesa Foxa, ale i przedsięwzięcie wysoce dochodowe, 
a przy t ym znakomitą i najbardzie j wpływową gazetę lat dziewięćdziesią-
tych17 . Drugi z najbardzie j znanych opozycyjnych dz ienników „The Morn ing 
Post and Daily Advert iser" w roku 1791 właśnie prze ję ty przez Daniela S tua r t a 
dopiero odzyskiwał u t racony prestiż i w pełni rozwinąć miał się dopiero za 
kilka lat18. Wśród gazet opozycyjnych war to jeszcze wymienić bardzo rady-
kalnego „The Argus"19 . Pozostałe gazety nie miały tak wyrazis tego prof i lu po-
li tycznego lub p rogramowo starały się być neu t ra lne , j a k bardzo poczy tna 
popołudniówka Petera Stuarta „The Star"20 — w ogóle popołudniówki wyda ją 
się mnie j zaangażowane politycznie, inna rzecz, że mnie j o nich wiadomo, 
wszystkie bowiem właściwie monograf ie prasy angielskiej koncen t ru ją się ra-
czej na dziennikach, a gazety popołudniowe, z wyją tk iem „The Star", wycho-
dziły tylko trzy razy w tygodniu. 

O powiązaniach konkre tnych gazet będzie jeszcze m o w a przy okazji oma-
wiania podawanych przez nie informacji o Polsce, j e d n a k krótkie wprowadze -
nie w meand ry ich powiązań poli tycznych wydawało się niezbędne. Trzeba 
j ednak wyraźnie podkreślić, że mimo wyrazis tych n ie jednokro tn ie poglądów 
redak to rów to nie walka poli tyczna była g łównym zadan iem prasy. Wydawcy 
gazet niezależnie od swoich preferencj i pol i tycznych byli profes jonal is tami , 
a ich zyski, często całkiem spore, nie pochodziły z subsydiów, ale ze sprze-
daży gazet i z ogłoszeń21 . Musieli więc zadowolić publiczność, a ta chciała 
uzyskać przede wszystkim jak najwięcej j a k najaktualnie jszych informacj i . 
Warto przypomnieć , że Anglia była p ierwszym kra jem, w k tó rym gazety za-
częto wydawać codziennie, a nie dwa razy w tygodniu — pierwszy dziennik 
londyński „The Daily Currant" zaczął ukazywać się w roku 1702, wyprzedza-
jąc o kilka dziesięcioleci dzienniki na Kontynencie2 2 . Jak j u ż powiedziano, pod 
koniec wieku było ich już kilkanaście, w t y m j e d n a popołudniówka — po-
wstała w 1788 r. — „The Star". Wszystkie starały się zaspokoić in fo rmacy jne 
oczekiwania publiczności. Jak ładnie określił to au to r monograf i i prasy bry-
tyjskiej, gazeta musiała być „as full as an egg"23 . 

16 A. Aspinall, op. cit., s. 69; L. Werkmeister, op. cit., s. 336. 
17 A. Aspinall, op. cit., s. 69; L. Werkmeister, op. cit., s. 331; The Encyclopedia of the British 

Press 1422-1992, red. D. Griffiths, London 1992, s. 262 n. 
18 H. R. Fox Bourne, English newspapers. Chapter in the history of journalism, London 1887, 

t. 1, s. 271; L. Werkmeister, op. cit., s. 344; W. Hindle, The Morning Post 1772-1937, Portrait of 
a Newspaper, London 1937, s. 60-64. 

19 Jego wydawca Sampson Perry właściwie nieustająco był ścigany sądownie z paragrafu 
„the libel Act", oskarżano go o „the most revolutionary doctrines", a nawet branie pieniędzy 
od Francuzów, L. Werkmeister, op. cit., s. 318, 336-340; H. Barker, England, s. 98. 

20 L. Werkmeister, op. cit., s. 317-321; The Encyclopedia, s. 271; nakład „The Star" wynosił 
ok. 2 tys. egzemplarzy, S. Morrison, The English Newspaper, some account of the physical develop-
ment of journals printed in London between 1622 and the present day, Cambridge 1922, s. 191. 

21 H. Barker, England, s. 100; eadem, Newspapers, s. 49-65. 
22 L. Werkmeister, op. cit., s. 1. 
23 J. Black, op. cit., s. 25 (jest to tytuł rozdziału poświęconego zawartości prasy). 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 95 

Wśród doniesień prasowych wiadomości z zagranicy zajmowały bardzo 
wiele miejsca. Nie była to cecha specyficzna prasy angielskiej, w zasadzie cała 
p r a s a europejska poświęcała wiele, jeśli nie większość uwagi sp rawom zagra-
n icznym. Można nawet powiedzieć, że w porównan iu z kon tynen ta lnymi 
wydawnic twa angielskie miały znacznie więcej doniesień krajowych. Jest na-
tomias t fak tem, że wiadomości z zagranicy były bardzo pożądane przez pub-
liczność angielską i wysoko cenione. Zdaniem niektórych badaczy, ich j akość 
była ważnym probie rzem oceny poz iomu gazety2 4 . Podawano ich bardzo 
dużo, jeszcze w dość chao tycznym układzie — bywało, że o kolejności poda-
w a n y c h informacj i decydował m o m e n t dotarc ia ich do redakcji . Często d ruko-
w a n o je też bez specjalnych wyróżn ików (poza podaniem, skąd pochodziła in-
formacja) , choć pod koniec wieku w większości gazet wyróżniano osobno 
wiadomości zagraniczne, bądź znakiem graf icznym, bądź informacją, że są to 
„Foreign intell igence", „Foreign news", czy „Foreign affaires"2 5 . Tylko sprawy 
budzące największe i d ługot rwałe za in teresowanie umieszczano w osobnych 
działach, tak było z doniesieniami z f r o n t u walki w koloniach amerykańskich 
(„American news"), a później z rewolucyjnej Francji26 . Co p rawda dzienniki 
londyńskie, nie ograniczając się do podawania suchych informacji , nie s t ro-
niły od komenta rzy , czasem nawe t obszernych, ale niezbyt często d rukowano 
j e j a k o opa t rzone osobnym ty tu ł em artykuły, częściej stanowiły kon tynuac ję 
wiadomości . 

O ile dla gazet p rowinc jona lnych g łównym (a na ogół j edynym) źródłem 
wiedzy o świecie była prasa londyńska2 7 , o tyle ta osta tnia starała się czerpać 
z różnych źródeł. Co p rawda w latach dziewięćdziesiątych naj lepsze gaze ty 
miały j u ż swoich stałych ko re sponden tów na Kontynencie, j e d n a k w zasadzie 
do końca wieku informacje cze rpano z drugiej ręki. Badacze wymieniają tu 
p rzede wszystkim prasę zagraniczną, a szczególnie holenderskie gazety mię-
dzynarodowe, obok tego źródła dyplomatyczne , przede wszystkim angielskie 
(ale, j a k zauważono, także przedstawiciele obcych mocars tw starali się umie -
ścić swoje teksty w prasie), wreszcie p rywa tną korespondencję . Spraw tych 
wciąż jeszcze nie p rzebadano do końca, s tąd będzie rzeczą in teresującą p rze-
śledzenie, j ak wyglądały źródła wiedzy o Polsce. 

Przechodzimy tu do głównego wą tku tych rozważań, choć to dość długie 
wprowadzen ie wydało się n iezbędne, aby analiza opinii o polskich rewolu-
cjach nie zawisła w próżni . Doniesienia z Rzeczypospolitej pojawiały się 
w pras ie londyńskiej dość regularn ie przez cały okres Sejmu Czteroletniego 
i wyda je się, że badaczka tej p rob lematyki nie miała racji, s twierdzając, iż „do 

24 J . Black, op. cit., s. 198; H. Barker sądzi, że zainteresowanie sprawami zagranicznymi 
było cechą „the growing commercial classes" i świadczyło o szerokich horyzontach czytelni-
ków gazet (H. Barker, Newspapers, s. 37), jednak konstatacja ta budzi wątpliwości, zważywszy, 
że taki sam charakter miała cała prasa europejska, czego autorka jakby nie jest świadoma. 

25 Choć wiadomości z zagranicy znajdowały się też w dość zaskakujących miejscach, 
np. w ciągu wiadomości krajowych. 

26 J . Black, op. cit., s. 204. 
27 S. Lutnick, op. cit., s. 10; J. Black, op. cit., s. 199; H. Barker, Newspapers, s. 25. 

http://rcin.org.pl



96 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

czasu wielkiej r e fo rmy prasa brytyjska o Polsce pisała niewiele"2 8 . Oczywiście 
wśród doniesień dominowały żywo interesujące rząd i publiczność angielską 
sprawy cesji Gdańska i Torunia czy sojuszu z Prusami, ale wszystkie właściwie 
ważniejsze wewnę t r zne problemy Rzeczypospolitej i działania se jmu pol-
skiego były odno towywane przez dzienniki londyńskie. W przypadku wyda-
rzeń bardziej spektakularnych, j ak choćby Czarna Procesja, ale także dyskusje 
nad kolejnymi pro jek tami re fo rmy rządowej , poświęcano im sporo miejsca, 
przy czym informacje na ich t ema t cechowała na ogół zupełnie dobra or ienta-
cja w przeds tawianych kwestiach — re lac jonowano nie tylko przebieg wyda-
rzeń, ale także t reść przeds tawianych w sejmie dokumentów. Doniesienia 
z wiosny 1791 r., choć niewątpliwie zaskakujące, nie były więc wyrwaną 
z konteks tu sensacją, ale swego rodza ju kontynuacją pewnej linii informacyj-
nej wspólnej zresztą dla większości gazet . Można powiedzieć, że uważny czy-
telnik prasy był p rzygotowany do ich odbioru, znając sytuację poli tyczną Rze-
czypospolitej, tak wewnęt rzną , j ak zewnęt rzną , dotychczasowy przebieg 
obrad sejmu, główne przedmioty sporów poli tycznych, a nawet najważniej-
szych ich uczestników. Nawiasem mówiąc, dzienniki londyńskie podawały 
polskie nazwiska w znacznie poprawnie jszym zapisie niż gazety paryskie. 

Wydarzenia z kwietnia, a t ym bardziej z maja 1791 r. niewątpliwie po-
s t rzegano j ako „eks t raordynary jne" , o czym świadczy zwiększająca się liczba 
doniesień, ich obszerność, a czasem także szybkość podawania informacj i . 
Choć Konstytucja 3 Maja miała z czasem przyćmić prawo o miastach, j ednak 
to właśnie doniesienia z połowy kwietnia zapoczątkowały swoisty „cykl rewo-
lucyjny"29 , choć samego określenia „rewolucja" używał w s tosunku do nich 
chyba tylko redaktor „Timesa". Pierwsze wzmianki , że w sejmie polskim dys-
kutowana j e s t sprawa miast, pojawiły się w początkach maja w niewielu gaze-
tach30 . Datowane były na 13 kwietnia i zawierały dość wierny opis przebiegu 
sesji se jmowej w tym dniu. Jak się wydaje, dla redak torów była to informacja 
j ak wiele innych doniesień z Rzeczypospolitej, część gazet pod tą samą da tą 
podała tylko kolejne wzmianki o możliwościach cesji Gdańska31 . Nas tępne do-
niesienia po t rak towano j u ż odmiennie — ich znaczenie szczególnie wyekspo-
nował redak tor „Timesa", k tóry obszerny tekst o wydarzeniach 14 kwietnia 
wyróżnił d rukowanym dużymi l i terami ty tu łem Revolution in Poland on ratio-
nal, practicable and liberal principles. Była to wyraźna aluzja do rewolucji f ran-
cuskiej, k tórej związany z r ządem Pitta redaktor nie uważał ani za racjonalną, 
ani za liberalną. Porównania z Francją, choć pojawiały się czasem także w in-
nych pismach, można chyba uznać za wyróżnik (swoisty znak rozpoznawczy) 
właśnie komenta rzy „Timesa". Jego wydawca przez cały ma j i czerwiec nie-
j ako p rogramowo miał przeciwstawiać wypadki w Polsce wydarzeniom we 

28 Z. Libiszowska, op. cit., s. 64 n., zresztą sama autorka trochę dalej (s. 66) pisze o dużej 
ilości informacji o Polsce w „Timesie". 

29 Jak słusznie zauważyła Z. Libiszowska: „w odbiorze czytelników rychło zlały się or.e 
w jedno", ibidem, s. 66. 

30 „The Times", 3 V; „The Star", 3 V, i nieco później „The Lloyd's Evening Post", 4-6 V. 
31 „The London Chronicie", 23-26 IV; „The Star", 2 V; „The St. James Chronicie", 30 IV-3 V. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 97 

Francji . T rudno na tomias t uznać za oryginalną t reść doniesienia. Niemal 
identycznie brzmiały umieszczone pod skromniejszymi nagłówkami (Warsaw, 
april 16) informacje w innych gazetach3 2 . 

Nic w t y m dziwnego, podobnie j ak wiadomość z 13 kwietnia, pochodziły 
one z tego samego źródła — były wie rnym t łumaczeniem f ragmen tów ar tyku-
łów z Gazety Lejdejskiej33. Również nas tępne wiadomości da towane z Warsza-
wy 20 i 23 kwietnia większość gazet zaczerpnęła z tego samego źródła, choć 
przyznały się do tego tylko „The London Chronicie" i po części „The Morning 
Post"34 . Nasuwa się pytanie , czy w ogóle war to analizować owe wypowiedzi, 
skoro były to teksty wtórne , a nie bezpośredni wyraz opinii angielskich. Jes t 
to pytanie dość zasadnicze, ponieważ i późniejsze doniesienia z Rzeczypospo-
litej często czerpano z tego samego źródła. Odpowiedź nie jes t j ednoznaczna . 
Jak się wydaje, dogłębna ich analiza nie j es t pot rzebna, t ym bardziej że poglą-
dy Gazety Lejdejskiej na sprawy polskie zostały już g run townie przebadane 3 5 . 
Nie należy j e d n a k zapominać, że niezależnie od s topnia ich (nie-)samodziel-
ności, właśnie t e informacje tworzyły obraz wydarzeń w Polsce, który docierał 
do angielskiej opinii publicznej — bądź co bądź „lejdejskie" relacje z 14 kwiet-
nia znalazły się w dwóch najbardzie j wpływowych dziennikach oraz w co naj -
mnie j t rzech popołudniówkach, w tym najbardzie j poczytnej „The Star"36 . 
Zważywszy, że gazety te reprezentowały różne opcje poli tyczne (opozycyjna 
„The Morning Chronicie", p rorządowy „The Times", neu t ra lna „The Star"), 
można uznać, że zapoznała się z ich ar tykułami większość czytającej publicz-
ności. W t en sposób dotar ły do niej relacje nader Polsce życzliwego i dobrze 
po in fo rmowanego redaktora Jeana Luzaca, inspirowanego często przez Stani-
sława Augusta37 . Można uznać to za swego rodzaju sukces p ropagandy kró-
lewskiej, że via Gazeta Lejdejska dotar ła i rozprzest rzeni ła się w Anglii. Polski 
poseł w Londynie miał niewątpliwie rację, sądząc, że król będzie usatysfakcjo-
nowany angielskimi komenta rzami o wydarzeniach kwietniowych3 8 , tyle że 
nie do końca były to komenta rze angielskie. Większe osobiste p ię tno wywar ł 

32 „The London Chronicie", 5-7 V; „The Lloyd's Evening Post", 6-9 V; „The Morning 
Chronicie", 9 V; „The Star", 9 V. 

33 Gazeta Lejdejska (dalej: GL) nr 34, 29 IV oraz GL nr 35, 3 V, supl.; oprócz wymienionych 
skorzystał z niej wydawca „The Public Advertiser", 10 V, (Poland). 

34 „The London Chronicie", 10-12 V i 12-14 V, podała wiadomości z Warszawy z adnota-
cją mail from Holland, 16 maja zaś tekst zatytułowany New Constitution of Poland opatrzyła ko-
mentarzem, że jes t to wierne tłumaczenie „from a foreign Gazette", były to tłumaczenia ob-
szernych f ragmentów artykułu z GL, nr 37, 10 V. 

35 P. Ugniewski, op. cit. 
36 Trzeba tu zrobić jedno bardzo ważne zastrzeżenie: podawane liczby publikacji mają 

pewien margines błędu, nie udało się bowiem dotrzeć do wszystkich gazet. Zważywszy jed-
nak, że zebrany materiał obejmuje przytłaczającą ich większość (w tym wszystkie o więk-
szych nakładach), pozwalam sobie na pewne uogólnienia. Zdecydowałam się także, z pełną 
świadomością, że są to tylko liczby przybliżone, na podawanie danych liczbowych, aby poka-
zać pewne tendencje i prawidłowości ukazywania się informacji. 

37 P. Ugniewski, op. cit., s. 80-85 i passim. 
38 „Tymczasem sądzę, iż przyłączony ekstrakt z gazet angielskich przez ichże własnych 

autorów przyniesie moment słodyczy dla serca Pańskiego", F. Bukaty do Stanisława Augusta, 
10 V 1791, BC 3998, poz. 40, k. 127. 

http://rcin.org.pl



98 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

na zaczerpniętych od Holendrów relacjach z Polski tylko redaktor „Timesa", 
opa t ru jąc j e własnymi tytułami3 9 . Był on też j edynym, który przytoczył cały 
poświęcony wydarzen iom 14 kwietnia ar tykuł z holenderskiej gazety. Nie 
ograniczając się j ak inni do części informacyjnej 4 0 , k tórą podał w innym tłu-
maczeniu niż pozostali wydawcy, przełożył i zamieścił także obszerny komen-
tarz, porównujący wydarzenia w Polsce i we Francji, co w pełni pasowało do 
nadanego relacji tytułu. Prócz tego J. Walter bądź jego redaktorzy unikali 
w wyciągach z Gazety Lejdejskiej zna jdujących się t a m passusów o „pięknym 
przykładzie Francji", używali na tomias t określeń w rodzaju „glorious révolu-
tion"41 , budzących zapewne j ednoznaczne skojarzenia u czytelników. 

Jak już powiedziano, Gazeta Lejdejska była p i smem dobrze po informowa-
nym, a więc także relacje angielskie przedstawiały dość wiernie najważniejsze 
wypadki z dni kwietniowych (rola Jana Suchorzewskiego, radość mieszczan, 
satysfakcja króla, b ra tan ie się szlachty z mieszczanami), a także naj is totniej -
sze punk ty ustawy o miastach, określanej zarówno przez „Timesa", jak „The 
Morning Chronicie" mianem Konstytucji . Podkreślano (również za Gazetą Lej-
dejską), że nowa ustawa gwaran tu je „relative equal i ty" obywateli4 2 , zwracano 
też uwagę na tolerancję religijną. Natomiast nie wszyscy dostrzegli i s to tną dla 
Anglików uwagę Luzaca, że wymienia jąc w ustawie Gdańsk, se jm zdecydowa-
nie odciął się od pomysłów cesji tego miasta4 3 . Na problem t en zwrócił uwagę 
wydawca „The St. James Chronicie", s twierdzając, iż Polska w skutek r e f o r m 
może stać się potęgą, pod warunkiem, że Gdańsk nie stanie się powodem do 
wojny44 . Choć jednomyś ln ie pochwalne, były to informacje dość ogólne. 
Szczegółowo t reść nowego prawa przedstawił tylko „The Times", wyliczając 
18 najważniejszych j ego zdaniem „Consti tutional Articles"45. Nie wiadomo, 
skąd zaczerpnął informacje , były one j ednak bardzo dokładne. 

Jest to sygnał, że Gazeta Lejdejska nie była j e d y n y m źródłem informacj i 
o Polsce, choć niemal wszyscy redaktorzy korzystali z niej w jak imś s topniu. 
Inna rzecz, że rezygnacja z odwołań do niej nie zawsze świadczy o większej 
samodzielności, czasem raczej o gorszej wiedzy wynikającej ze słabszej kon-
dycji f inansowej i niemożności zaabonowania gazety (lub wyciągów z niej). 
Jak się wydaje, był to przypadek „Gazet teera" borykającego się w tym czasie 

39 Prócz przywołanych wcześniej, także: Important Particulars of the Revolution in Poland 
(również obszerne) „The Times", 11 V. 

40 Zaczynała się ona we wszystkich gazetach tak samo: „The 14 April, the day before yes-
terday, will hereaf ter a memorable day in the annals of Poland" („The London Chronicie", 
5-7 V; „The Morning Chronicie", 9 V; „The Lloyd's Evenig Post", 9 V). Tylko „The Times" 
(9 V) miał inne tłumaczenie: „The 14th April will be for ever memorable in annales of the Re-
public". Niewykluczone, że redaktor „Timesa" dokonał własnego przekładu z GL, gdy pozo-
stali wydawcy korzystali z wyciągu sporządzonego na poczcie. O praktyce przygotowywania 
przez angielskich urzędników pocztowych wyciągów z prasy zagranicznej zob. O. Woods, 
J. Bishop, op. cit., s. 13. 

41 Warsaw, April 23, „The Times", 16 V. 
42 „The Times", 9 V; „The Morning Chronicie", 9 V. 
43 Tylko „The Times", 11 V (Warsaw, April 20) oraz „The London Chronicie", 10-12 V. 
44 Political review of affaires abroad, „The St. James Chronicie", 17-19 V. 
45 Warsaw, April 23, „The Times", 16 V. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 99 

ze sporymi kłopotami f inansowymi. T rudno powiedzieć, skąd jego redaktor 
William Radcliffe czerpał swoje wiadomości o Polsce, n iemniej nie tylko były 
one nieliczne, ale jeszcze dość ba łamutne , m.in. stwierdził, że kwietniowa re-
fo rma w Polsce poprawiła wyraźnie sytuację... chłopów!46 Ciekawsze są wypo-
wiedzi w dwóch innych gazetach, k tórych redaktorzy, choć też sięgali do ho-
lenderskiej gazety (nie tylko), zdecydowali się na szerszy własny komen ta rz 
do wydarzeń w Polsce. Chodzi tu o „The Morning Post" oraz „The Public Ad-
vert iser" . Jest to o tyle zaskakujące, że pierwsza z n ich niemal w połowie skła-
dała się z ogłoszeń, a sp rawom zagranicznym (z wyjątkiem rewolucji f rancus-
kiej) poświęcała niewiele uwagi, d ruga zaś miała nieco lżejszy charakter , 
sporo miejsca poświęcając plotkom, sensacjom i rozrywce. „The Morning 
Post" informację o prawie z 14 kwietnia poprzedziła nieco szerszą charak te -
rystyką opłakanej sytuacji miast i chłopów w Rzeczypospolitej, wyrażając ra-
dość, że powszechny duch wolności oświecił również t en kraj , sprawiając, iż 
przy ję to prawo gwaran tu jące wolności obywateli miast4 7 . Nie były to długie 
rozważania, j ednak jak na tę gazetę tak duży f r agmen t poświęcony innemu 
niż Francja krajowi był czymś raczej wyją tkowym. Konstytucja 3 Maja miała 
w niej zająć znacznie mnie j miejsca — „The Morning Post" była j edyną gaze-
tą, k tóra wykazała większe zainteresowanie sprawą miast niż Ustawą rządową. 
Zdecydowanie najciekawsze były obszerne (cała szpalta) rozważania zamiesz-
czone w „The Public Advert iser" z 17 maja . Gazeta ta w ogóle poświęciła sporo 
uwagi wydarzeniom kwietniowym w Polsce, czerpiąc wiadomości także (choć 
nie tylko) z Gazety Lejdejskiej, ale opa t ru jąc j e własnymi komenta rzami lub 
redagując zgodnie z po t rzebami pisma4 8 . Artykuł z 17 maja nie miał osobnego 
tytułu , poza adnotacją Warsaw, April 1949, opa t rzono go na tomias t m o t t e m 
z Alexandra Pope'a „God said, let Newton be, and all was light". Była to wła-
ściwie rozbudowana apologia króla pat r io ty — Stanisława Augusta od począt-
ku u t rzymana w nader wzniosłym tonie: „Yesterday was a day of t r i u m p h of 
millions, a date tha t will f o rm a glorious epoch in the annals of this count ry , 

46 „The r e fo rm making in t he cons t i tu t ion of Poland is no t so much by the degrada t ion 
of t h e Noble, as by t he elevation of the peasants , who are r endered less d e p e n d e n t upon 
the i r superiors, and may indeed become nobleman, if they acquire p roper ty sufficient to 
purchase a village", „The Gazetteer", 10 V ( informacja w ciągu doniesień zagranicznych bez 
wyróżników). 

47 „ that universal spirit of f r eedom which so happily pervades every par t of Europe, has 
shed the light of its inf luence u p o n this coun t ry also, and its inhabi tants are gradually rising 
in to the rank of m e n and into t he es t imat ion of Citizens ent i t led to a common par t ic ipat ion 
of t h e r ights of men" . Prawo z 14 kwietnia „which establishes t he f ranchises of the Citizens 
and Burgess upon the foot ing they wished themselves and revolves the i r condi t ion entirely 
sat isfactory to the i r " („The Morning Post", 9 V). Relacja ta była zaczerpnię ta z innego źródła 
niż GL, autor w ogóle nie or ientował się w roli Suchorzewskiego, podnosił na tomias t zasługi 
marszałka Stanisława Małachowskiego. 

48 Poland, bez daty, „The Public Advert iser", 10 V, doniesienie o wydarzeniach 14 kwiet-
nia i o treści prawa o mias tach zaczyna własny komenta rz redakcji , s twierdzający, że w Pol-
sce miał miejsce „ the t r i u m p h of phi losophy over despotisme"; w numerze z 13 V: Extract of 
a letter from Warsaw, April 20 s tanowiący wyimki z GL 36, 6 V, supl. 

49 „The Public Advert iser", 17 V, co ciekawe, był on j edyną gazetą, k tóra tak właśnie da-
towała swoje doniesienie, wszystkie inny miały daty z 16 lub 20 kwietnia. 

http://rcin.org.pl



100 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

and render immor ta l the n a m e of Stanislas August" zaczynał autor , by dalej 
porównać króla do Isaaca Newtona, k tóry rozświetlił mroki na tury . Zadanie 
polskiego władcy było, j ego zdaniem, nawet t rudniejsze , ponieważ w przeci-
wieństwie do na tury , pogrążona w anarchi i Polska byna jmnie j nie była go-
towa na światło re form. Dopiero cierpliwa perswazja i przykład mona rchy do-
konały nie tylko r e fo rm adminis t racyjnych, ale na j t rudnie j sze j z r e fo rm: 
„a re fo rmat ion in t he sen t iments of the nat ion" . Dalej au to r przedstawił 
pokrótce lecz dość ściśle przebieg obrad w sejmie i t reść p rawa o miastach. 
Choć najmocnie j eksponował rolę władcy, znał j e d n a k także nazwiska innych 
rzeczników miast — marszałków sejmowych, Adama Kazimierza Czartorys-
kiego, j ako j edyny wymieniał Tomasza Wawrzeckiego i Jul iana Ursyna Niem-
cewicza, przytaczał nawet f r agmen ty mowy tego ostatniego. Podkreślał p rzy 
okazji, że we Francji sam s tan trzeci zadbał w Zgromadzeniu Narodowym 

o swoje interesy, w Polsce zaś szlachta uczyniła to dla niego. Wyrażał spory 
optymizm co do przyszłości Polski, pisząc zarazem o konieczności kon tynua -
cji r e fo rm społecznych i rozciągnięciu ich na chłopów, choć przyznawał , że 
mogą one dokonać się j edynie stopniowo5 0 . Nie wiadomo, skąd wydawca „Ad-
ver t isera" Henry Sampson Woodfall czerpał swoje informacje , wydaje się j e -
dnak, że komenta rz był własnym dziełem redak tora lub któregoś z j ego 
współpracowników. Ten sam tekst ukazał się jeszcze w „The St. James Chro-
nicie", i to na pierwszej s tronie, co było nader rzadkim przypadkiem i świad-
czyło o dużej wadze, j aką nadali m u wydawcy popołudniówki . Biorąc pod 
uwagę dwudniowy „poślizg", można sądzić, że był to p rzed ruk z „Adverti-
sera", choć nie można całkiem wykluczyć, iż ar tykuł powstał niezależnie i zo-
stał przesłany do obu redakcji . Zważywszy na odniesienia do Newtona 

i Pope'a, wolno go chyba uznać za tekst rodzimy. 
Można śmiało powiedzieć, że p rawo o mias tach i towarzyszące mu wyda-

rzenia zostało przyję te przez prasę angielską bardzo dobrze, wręcz en tuz j a -
stycznie. Nie ma tu właściwie różnicy między prasą opozycyjną i p ro rządową. 
Ta ostatnia na tomias t poświęciła tej sprawie nieco więcej miejsca — szczegól-
nie „The Times" i „The Public Advert iser". Żadne z pism opozycyjnych nie 
miało tak rozbudowanych komentarzy , choć opozycyjne „The Morning 
Chronicle" i „The Morning Post" także zamieszczały na t en t e m a t dość ob-
szerne materiały. Nie było to, j a k się wydaje, zagadnienie sporne , wszyscy 
z życzliwością spoglądali na r e fo rmy społeczne, p rzep rowadzane spokojn ie 
i bez zamieszania, choć tylko prasa prorządową przeciwstawiała j e wyraźn ie j 
wydarzeniom francuskim. Jeszcze raz war to podkreślić, że w jakiejś mie rze 
był to pośredni sukces zagranicznej p ropagandy Stanisława Augusta. 

Choć us tanowienie p rawa o mias tach zostało przez większość gaze t 
uznane za fakt doniosły, godny nie tylko doniesienia publiczności, ale t akże 
szerszego komenta rza (choćby cudzego), j e d n a k wśród wydawców zdarzyło 
się kilka wyjątków. Nie wspomniel i o kwietniowych wydarzeniach w Polsce 

50 „Nothing but the emancipation of our peasants seems now to be wanting, in order t o 
render all souls of as happy as they are brave, and the country as independent , and powerful , 
as it is fruitful and rich, but this can only be effected by degrees", Warsaw, April 19, „The Pub-
lic Advertiser", 17 V. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 101 

redaktorzy „The World" i „The London Gazette" niejako programowo unika-
j ący zbyt wielu informacj i o wydarzeniach zagranicznych, zabrakło wzmianki 
na t e n t e m a t także w podupada jącym „The Diary" oraz w „The Oracle". To 
osta tnie jes t o tyle zaskakujące, że dalsze wypadki w Polsce dziennik t en ko-
mentował dość obficie i nader interesująco. Doniesień o wydarzeniach w dniu 
3 maja nie pominą ł j u ż żaden dziennik. Miarą ich sensacyjności może być fakt , 
że wzmianki o n ich znalazły się także w gazetach mających niewiele donie-
sień z zagranicy, a praktycznie żadnych z Polski — właśnie w oficjalnej rządo-
wej „The London Gazette" i minis te r ia lnym „The World" (zresztą za „Ga-
zette")5 1 . Jak w a ż n y m „newsem" była Konstytucja, potwierdza też szybkość, 
z j aką ukazały się informacje o niej — pierwsze wzmianki na t en t ema t poja-
wiły się w „Timesie" i w „The Morning Chronicle" 20 maja, a nas tępna w „The 
London Gazet te" 21 maja , a więc zaledwie 17 i 18 dni od j e j ustanowienia , pod-
czas gdy normaln ie opóźnienie w wiadomościach z Polski wahało się od 20 do 
26 dni. 23 ma ja informację tę podało już co na jmnie j dziesięć gazet, w tym 
sześć powtórzyło j ą za „The London Gazette". Podobnie jak w prasie między-
narodowej , były to początkowo tylko informacje o wprowadzeniu w Polsce 
t r o n u dziedzicznego, choć nowe prawo od razu określono jako Konstytucję 
i dodano kilka słów o okolicznościach jego ustanowienia , a konkre tn ie o przy-
siędze w katedrze5 2 . 

Wraca tu kwest ia źródeł informacj i o Polsce. Tym razem najwcześniejsze 
z nich pochodzi ły nie z prasy międzynarodowej , ale ze źródeł oficjalnych, 
cy towane bowiem przez całą prasę doniesienie „The London Gazette" było 
f r a g m e n t e m depeszy angielskiego przedstawiciela w Warszawie Davida Haile-
sa do angielskiego minis t ra spraw zagranicznych Williama Grenville'a53 . Z in-
nych źródeł skorzystali tylko wydawcy, którzy wyprzedzili oficjalny organ 
minis ter ia lny — Perry przytoczył wiernie doniesienie z Gazety Lejdejskiej, 
no tka Waltera, choć podobna, mogła j e d n a k pochodzić skądinąd. Jest to j e -
dyny po twie rdzony przypadek bezpośredniego „przecieku" z brytyjskich źró-
deł dyplomatycznych 5 4 . Choć minis te rs two uchodzi w l i tera turze za j e d n o 
z ważnych źródeł informacj i prasowych, j e d n a k w przypadku Polski opinia t a 
się nie sprawdza, być może dlatego, że nie pisała o niej „The London Gazette", 
a t a m przede wszystkim ukazywały się informacje ze źródeł oficjalnych. Po-
dobnie t r u d n o mówić w tym czasie (gdyż inna miała być sytuacja rok później 

51 „The London Gazette", 17-21 V; „The World", 23 V. 
52 „The new Constitution has just passed in the diet by which the Elector of Saxony is de-

clared immediate successor to the throne of Poland, af ter whose demise his daughter is to in-
herit , and the choice of her husband if she marries is to be decided by the states. After this 
consti tution had passed, the king, at tended by the marshals of the diet and a great number of 
members went to the Cathedral and took an oath to maintain it", „The London Gazette", 
17-21 V. 

53 D. Hailes do W. Grenville'a, depesza nr 17, 3 V 1791, post scriptum, National Archives 
(dalej: NA), Foreign Office 62, Poland, k. 120. 

54 Tekst Jamesa Durno (Extract of a letter dated from Warsaw May 4 1791, NA, Foreign Office, 
62 Poland, k. 132-147), na który zwróciła uwagę Z. Libiszowska (op. cit., s. 67), mimo nalegań 
autora nie został chyba przekazany do prasy, w każdym razie nie ukazał się w żadnej znanej 
mi gazecie, być może był na to za długi. 

http://rcin.org.pl



102 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

w czasie wojny polsko-rosyjskiej) o większych sukcesach p ropagandowych 
Franciszka Bukatego. Wymowne są tu losy niejako oficjalnego donies ienia 
władz polskich o wydarzeniach 3 maja rozesłanego do polskich p lacówek dyp-
lomatycznych z zaleceniem publikacji55 . Mimo że Bukaty obiecywał pos ta rać 
się o druk j ego przekładu w gazetach angielskich, w rzeczywistości udało m u 
się umieścić ów tekst tylko we f rancuskojęzycznym „Courr iere de Londres"5 6 , 
pozostałe gazety opublikowały inne relacje. Można sądzić, że swoje s ta rania 
poseł polski podjął zbyt późno, gdy na Wyspy dotar ły j u ż gazety międzyna ro -
dowe, a przede wszystkim Gazeta Lejdejska, będąca n iezmiennie pods tawo-
wym źródłem wiedzy o wydarzeniach w Polsce57. Jest rzeczą znamienną , że 
pierwsze obszerniejsze relacje z wydarzeń w Polsce, z j e d n y m wyją tk iem, 
ukazały się w popołudniówkach — już 23 maja zamieściły j e „The Star" i „The 
St. James Chronicie", dzień później „The London Chronicie"5 8 — wszystkie 
t rzy były skróconymi wypisami z Gazety Lejdejskiej z 20 maja , k tóra z a p e w n e 
dotarła zbyt późno dla dzienników5 9 . Przy czym z t r zech zamieszczonych 
w holenderskiej gazecie doniesień wszyscy redak torzy wybral i os ta tn ie zna j -
dujące się w suplemencie, zaczynające się opisem schadzki u króla o 3 rano. 
Redaktorzy, czy może raczej au tor t łumaczenia , a lbowiem jes t wysoce praw-
dopodobne, że wydawcy popołudniówek korzystali nie z Gazety, ale ze spo-
rządzanego przez urzędników pocztowych wyciągu6 0 . Relacja ta miała mieć 
długi żywot, a to za sprawą „The Morning Chronicie", k tó ra 27 m a j a podała 
już nie wybrane f ragmenty , ale pełny j e j przekład opa t r zony t y t u ł e m Revolu-
tion in Poland. Ten bardzo długi (zajmujący pół tore j szpalty), rze te lny , a nie-
wolny też od e lementów sensacyjnych tekst został z kolei skopiowany łącznie 
z ty tu łem przez redaktora „The Star", k tóry chyba nie do końca miał świado-
mość, że w szerszej wersji podaje ten sam tekst , k tóry d rukował j u ż wcześ-
niej, za nim powtórzył go jeszcze wydawca „The Diary"61. Jest swoistą ironią 
losu, że z t rzech ar tykułów zamieszczonych w tym samym n u m e r z e Gazety 
Lejdejskiej, w Anglii rozpowszechniany był nie ów p rezen tu jący of icjalne sta-
nowisko króla, ale właśnie ten, k tóry wzbudził zas t rzeżenia Stanisława Augu-
sta, mogąc sugerować spisek, a więc nielegalność Konstytucji6 2 . Można sądzić, 

55 P. Ugniewski, op. cit., s. 82. 
56 F. Bukaty do Stanisława Augusta, depesza nr 42, 24 V 1791, BC 3998, k. 130; wiadomość 

ukazała się w „Courriere de Londres", 24 V, por. Z. Libiszowska, op. cit., s. 68. 
57 Niewykluczone też, że w ogóle z nich zrezygnował, widząc, że i bez jego s tarań w gaze-

tach ukazują się obszerne i życzliwe doniesienia z Polski, tym bardziej że był zajęty t łumacze-
niem tekstu Ustawy rządowej. 

58 „The Star", 23 V; „The St. James Chronicie", 21-23 V; „The London Chronicie", 21-24 V. 
59 GL, nr 40, 20 V, supl. 
60 Zdaje się to potwierdzać pomyłka w dacie: we wszystkich t rzech wiadomość podano 

pod datą 14 maja („The London Chronicie" i „The St. James Chronicie" jako extract of a letter 
from Warsaw, czyli tak jak GL); nie był to jedyny przypadek publikacji identycznych w treści 
doniesień właśnie w popołudniówkach. Jeśli ukazywały się w numerach z różnych dat, mogły 
być to po prostu wiadomości przepisywane nawzajem od siebie, j ednak zdarzały się także 
w wydaniach równoległych. 

61 Redaktor „The Star" w numerze z 30 maja opatrzył tekst kilku słowami własnego 
wstępu; „The Diary", 31 V, skopiował z „The Star" łącznie ze wstępem. 

62 P. Ugniewski, op. cit., s. 84. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 103 

że to, co było wadą dla króla — pewna sensacyjność tekstu, było zaletą dla an-
gielskich r edak to rów gazet. Był to zresztą tekst najobszerniejszy, zawierają-
cych najwięcej szczegółów wydarzeń w dniu 3 maja. Oceniał j e zresztą ogrom-
nie życzliwie, wręcz entuzjas tycznie , podkreślając przełomowość pod ję tych 
decyzji, bezkrwawość polskiej rewolucji i powszechne dla niej poparcie. Miał 
też f r agmen t zapewne miły dla odbiorców angielskich, w k tó rym cytowano 
mowę króla odwołującą się do wzorów amerykańskich i angielskich63 . Jak wi-
dać, czytelnicy prasy mogli szybko i rzetelnie dowiedzieć się o przebiegu wy-
darzeń w dniu 3 maja . 

Niewiele dłużej musieli czekać na przedstawienie treści samego prawa. Za-
leżnie od tego, j aką kupowali gazetę, mogli się z n im zapoznać między 23 a 31 
maja. Pierwszy treść Konstytucji przedstawił w 9 punktach „The Oracle" 
23 maja, j e d n a k t eks tem niejako obiegowym okazało się 12 najważniejszych 
punktów Konstytucji opubl ikowanych tego samego dnia po południu przez 
„The St. James Chronicie" — ukazały się one w sumie co na jmnie j w siedmiu 
gazetach6 4 . Nie udało się ustalić, skąd angielscy redaktorzy zaczerpnęli tę in-
formację6 5 , t rzeba natomias t stwierdzić, że była ona bardzo dokładna, wyliczo-
no w niej decyzje zawar te w kolejnych ar tykułach Konstytucji, zabrakło tylko 
ostatniego o armii . Różnica w liczbie wymienionych punktów w s tosunku do 
oryginalnego prawa wynikła m.in. z wydzielenia jako osobnego punk tu f rag-
m e n t u art . 4 „All s t rangers who arr ive and settle in Poland shall enjoy full and 
ent i re liberty"66 , k tóry zapewne uznano za ważny dla zagranicznych odbior-
ców67. Osobno wymieniono również „elekcję z familii", a więc punkt najbar-
dziej sensacyjny w odbiorze opinii europejskiej . Zapewne także ze względu na 
nią podkreślono tolerancję religijną, którą gwarantował art . 1 Ustawy rządowej. 

Jak widać, w ciągu dwudzies tu — dwudziestu kilku dni od daty wydarzenia 
czytelnicy gazet londyńskich uzyskali możliwie pełną wiedzę o „rewolucji" 
w Polsce i j e j skutkach. Wiedza ta miała być w dalszym ciągu uzupełniana, al-
bowiem polska rewolucja do końca czerwca nie schodziła z łamów prasy. 
Trzeba tu zrobić j e d n o ważne zastrzeżenie, bez którego obraz wydarzeń ma jo -
wych w prasie angielskiej byłby fałszywy. Otóż niezależnie od tego, j ak ba rdzo 
się nimi in teresowano, zawsze pozostawały one w cieniu doniesień z Francji . 
To właśnie Paryż był p ierwszym mias tem, w k tó rym pojawili się korespon-
denci zagraniczni prasy angielskiej68 , to rewolucji f rancuskie j poświęcano 

63 Był to w rzeczywistości f ragment mowy marszałka Małachowskiego, mylnie przypisa-
nej królowi przez autora relacji w GL. 

64 „The St. James Chronicie", 21-23 V, w dziale zawierającym doniesienia z ostatniej 
chwili zatytułowanym Postscript; „The London Chronicie", 24-26 V; 27 V: „The Public Adverti-
ser", „The Morning Chronicie", „The Times"; „The Star", 30 V; i jako ostatni „The Diary", 31 V. 

65 Nie pochodziła z żadnego ze znanych źródeł — nie dostarczył je j Bukaty, który dopiero 
dzień później przymierzał się do zawiadamiania prasy; nie ma takiego lub zbliżonego wyli-
czenia ani w angielskiej korespondencji dyplomatycznej, ani w GL, co ciekawe, podobnego 
wykazu nie ma także w prasie francuskiej. 

66 Cyt. za „The Morning Chronicie", 27 V. 
67 Redaktor „The Oracle" w ogóle w art. 4 dostrzegł tylko ten fragment . 
68 Miała podobno takowego „The Morning Chronicie", The Encyclopedia of the British 

press, s. 262. 

http://rcin.org.pl



104 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

osobne działy w gazetach, d rukując regularnie m.in. obszerne sprawozdania 
z obrad Zgromadzenia Narodowego. Odległa Rzeczpospolita nie mogła przy-
ciągnąć uwagi redaktorów, a zapewne i czytelników gazet w tym stopniu, co 
bliska i ważna dla polityki angielskiej Francja. Jest j e d n a k rzeczą niewątpl iwą, 
że na kilka tygodni wydarzenia w Warszawie stały się obiektem dużego zain-
teresowania prasy. Świadczy o t ym spora liczba wzmianek na t en temat , czę-
stokroć wyróżnianych osobnym ty tu łem (co nie było byna jmnie j regułą), ob-
szerność komenta rzy — niektóre z nich przekraczały j e d n ą szpaltę, wreszcie 
fakt, że kilka razy zdarzyło się, iż umieszczono j e na pierwszej stronie, co było 
już ewenementem 6 9 . Tak np. uhonorowała „The London Chronicie" d ruk ob-
szernego streszczenia Ustawy rządowej. War to podkreślić, że aż pięć gazet 
uznało za niewystarczające wyliczenie głównych punk tów Konstytucji 
i w czerwcu zamieściło bądź cały dokument 7 0 , bądź jego obszerne s treszczenie 
z własnym komentarzem 7 1 . Fakt t en ma swoją wymowę, choć nie należy też 
zapominać, że publikowanie oficjalnych dokumen tów było obyczajem dość 
rozpowszechnionym w ówczesnej prasie angielskiej72 , czyniono to także 
w s tosunku do Rzeczypospolitej, a Konstytucja nie była pierwszym oficjalnym 
teks tem, który cytowano w prasie73 . W t y m konkre tnym przypadku prasa lon-
dyńska wyprzedziła nawet Gazetę Lejdejską (choć nie gazety francuskie), był 
to niewątpl iwie sukces F. Bukatego, k tóry przet łumaczył Ustawę rządową i do-
prowadził do szybkiego je j wydania7 4 . Nawiasem mówiąc, jeśli pamięta się, że 
„komunikacyja urzędowa lordowi Grenville Konstytucyi polskiej" nas tąpi ła 
dopiero 21 czerwca7 5 , to można powiedzieć, że obyczaj dowiadywania się 
przez poli tyków o ważnych wydarzeniach (i dokumentach) z prasy nie j e s t 
byna jmnie j wynalazkiem naszych czasów. 

Dla tych rozważań istotniejszy j e s t fakt , że podobnie j ak w przypadku ob-
szerniejszych relacji o wydarzeniach kwietniowych, Ustawa rządowa została 
opubl ikowana przez najpoczytniejsze i najbardzie j wpływowe gazety, z resz tą 
te same, k tóre pierwsze donosiły o prawie o miastach. War to zwrócić na to 
uwagę, były to bowiem czasopisma, k tóre w ogóle najwięcej miejsca poświę-
ciły w tym czasie sprawom polskim. Co prawda „polska rewolucja" stanowiła 
sensację re lacjonowaną przez całą prasę, j ednak obserwując doniesienia na t en 

69 „The Lloyd's Evening Post", 1 -3 VI; „The London Chronicie", 14-16 VI (tu tekst Ustawy 
rządowej); „The St. James Chronicie", 28-31 V. 

70 „The Star", 18, 21, 22 i 23 VI; „The Morning Chronicie" 20, 22 i 25 VI; „The Lloyd's Eve-
ning Post" 17-20, 20-22, 22-24 VI. 

71 „The Times", 15 VI; „The London Chronicie", 14-16 VI, był to ten sam tekst, nie sposób 
oprzeć się wrażeniu, że wydawca popołudniówki po prostu przedrukował go z „Timesa". 

72 J. Black, op. cit., s. 218. 
73 Np. zimą 1790 r. cytowano zarówno postulaty mieszczan z memoriału miast, j ak treść 

Zasad do formy rządu, por. „The Gazetteer", 6 I 1790; „The Argus", 8 I 1790 (miasta); „The 
Times", 13 I 1790 (Zasady). 

74 Jeśli wierzyć anonsowi Johna Debretta, ukazała się ona 31 maja: „Tomorrow will be 
published an authentic copy of the new constitution of Poland, established by the Revolution 
May 3, 1791, translated f rom the Polish", „The Morning Chronicie", 30 V. 

75 „Ekscerpta korespondencyi J. W. Bukatego — 1 w ciągu sprawowania ministerii do in-
teresów zagr. w Straży przez J. W. Chreptowicza — —", depesza nr 3, 21 VI 1791, AGAD, Zbiór 
Popielów 406. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 105 

t e m a t od pierwszych wzmianek do końca czerwca, kiedy to relacje o ucieczce 
króla Francuzów wyparły wiadomości z Polski, można dostrzec pewne różnice 
w s topniu zainteresowania wydarzeniami w Rzeczypospolitej. Gazety, k tó re 
w ogóle podawały mnie j wiadomości zagranicznych, lub miały nieco lżejszy 
charak te r , straciły za interesowanie Konstytucją, gdy przestała być nowością 
dnia — dotyczy to przede wszystkim „The Morning Post", k tóra poświęciła j e j 
zaledwie dwie krótkie wzmianki , niewiele więcej było ich w „Gazet teerze" 
(zaledwie 4) oraz w „The Public Advert iser" i w „The St. James Chronicie" 
(po 5). Z wyjątkiem tej ostatniej gazety były to na ogół informacje dość p rzy-
padkowe i niezbyt długie. Na dobrą sprawę ani ilością, ani obszernością n ie 
odbiegały od doniesień o wcześniejszych wydarzeniach w Rzeczypospolitej , 
a w s tosunku do okresu, kiedy decydował się sojusz pruski, było ich nawe t 
nieco mniej7 6 . Zdecydowanie bardziej interesowały się sytuacją w Polsce ga-
zety poważniejsze, a za razem (szczęśliwie dla Polski) także bardziej poczytne . 
P rym wiódł tu „The Times" zarówno ze względu na ilość (12), j ak obszerność 
donies ień o Polsce, niewiele us tępowały m u „The Morning Chronicie" (9 do-
niesień) i popołudniówka „The Star" (10). 

Liczba doniesień, a nawet ich życzliwość nie zawsze szły w parze z samo-
dzielnością ocen — najdobi tn ie jszym tego przykładem jes t „The Morning 
Chronicie". Praktycznie wszystkie zamieszczone w niej teksty były przekła-
dami całości lub f r a g m e n t ó w ar tykułów z Gazety Lejdejskiej. Perry korzystał 
zresztą, j a k się wydaje, z abonowanej zapewne przez siebie gazety, a nie z wy-
ciągów, k tórymi posiłkowali się czasem inni wydawcy — świadczy o t ym ja -
kość przekładów i długość tekstów. Owa całkowita wierność holenderskiej ga-
zecie j e s t dość zaskakująca w świetle informacji o bliskich związkach 
Bukatego z r edak to rem „The Morning Chronicie" i wynikającego stąd j akoby 
wpływu polskiego posła na kształt doniesień gazety7 7 . Nie należy j e d n a k zapo-
minać, że ślady owej przyjaźni można znaleźć dopiero w roku 1792 i w tedy 
też is totnie ukazywały się w gazecie Perry 'ego teksty inspirowane lub zgoła 
p rzygotowane przez Bukatego7 8 . Wcześniejszego j ego wpływu na kształt do-
niesień „The Morning Chronicie" nie udało się potwierdzić, co nie zmienia 
faktu, że teksty w niej zamieszczane były bardzo rewolucji polskiej życzliwe. 

Fakt czerpania ze wspólnych źródeł sprawił, że ogólny obraz wydarzeń 
ma jowych był w całej prasie londyńskiej dość podobny — różnił się raczej 
dokładnością niż s tosunkiem do r e f o r m w Polsce, powszechnie życzliwym. 
Pewne doniesienia w zbliżonej postaci przewijały się przez większość gazet . 
Tak było nie tylko z relacjami z samego 3 maja i treścią Ustawy rządowej, ale 
także z późniejszymi informacjami . Gwoli przykładu: zaczerpnięte z Gazety 
Lejdejskiej doniesienie (datowane n a 7 maja) o powszechnym poparciu rewo-

76 Wyraźnie widać to na przykładzie „The Public Advertiser", który zimą i wiosną 1790 r. 
potrafił mieć 6 sporych doniesień z Polski w ciągu miesiąca (styczeń), inna rzecz, że już w lu-
tym takowych wzmianek nie miał wcale. 

77 Z. Libiszowska, Misja polska w Londynie w latach 1769-1795, Łódź 1966, s. 110; eadem, Życie 
pobkie w Londynie w XVIII wieku, Warszawa 1972, s. 161. 

78 F. Bukaty do Stanisława Augusta, depesze nr 75, 15 VI 1792, nr 80, 20 VII 1792, nr 84, 
14 VIII 1792, nr 85, 28 VIII 1792, BC 3211. 

http://rcin.org.pl



106 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

łucji, o „nawracaniu się" je j przeciwników, o przygotowaniach do i luminacji 
z okazji urodzin (sic!) króla przewinęło się przez co na jmnie j pięć gazet — 
pierwsza zamieściła j e „The Star" z 27 maja, j ako najnowszą wiadomość: „re-
ceived in town this morning" , pełniejszą wersję opublikowały popołudniówki 
z prze łomu maja i czerwca79 . Podobnie powtarzały się nas t ępne informacje , 
a także dominująca w nich a tmosfera op tymizmu, choć tu zdarzały się wy-
jątki , o k tórych będzie jeszcze mowa. Wyraźniejszą różnicę wynikłą zresztą 
nie z poglądów redaktorów, ale z charak te ru wydawanych przez nich gazet, 
można dostrzec tylko raz — chodzi t u o anegdotyczną his toryjkę o kapeluszu 
zgubionym jakoby przez Stanisława Augusta w wyniku zamieszania w drodze 
z sali se jmowej do katedry. Znalazła się ona tylko w gazetach o nieco lżejszym 
charakterze , pominęły j ą na tomias t wszystkie poważniejsze dzienniki8 0 . Ten 
najsłynniejszy wówczas kapelusz Europy przewędrował łamy gazet w kilku co 
na jmnie j krajach. Co ciekawe, pełnił w nich nieco inną funkcję . Prasa f r an -
cuska nadała t e m u wydarzeniu wymiar symboliczny, opa t ru jąc j e a fo ryzmem, 
że król, t racąc kapelusz, zyskał w zamian koronę8 1 . Wiadomość podana w pra-
sie angielskiej nie miała tak wzniosłego komentarza , podkreślała na tomias t 
zacność i odwagę króla patr ioty, k tóry zmieszał się z t łumem, nie pozwalając 
otoczyć się gwardią, a zarazem łagodność rewolucji, w k tóre j największym 
nieszczęściem była s t ra ta królewskiego nakrycia głowy. 

Choć większość informacj i ukazujących się w prasie miała charak te r nie-
j ako obiegowy, j e d n a k nie wszyscy redaktorzy ograniczali się do au tomatycz-
nego przekazywania ich czytelnikom. Własne komen ta rze zamieszczała od 
czasu do czasu większość gazet, a n iektóre (nieliczne) zdobyły się na szersze 
i oryginalne analizy wydarzeń w Polsce. Mowa tu w zasadzie o dwóch gaze-
tach: „Timesie" i j ego niedoszłym konkurenc ie „The Oracle". „The Times" nie 
tylko najwięcej miejsca poświęcił wydarzen iom w Polsce, ale był też na j samo-
dzielniejszy w swoich wypowiedziach, choć jego redaktorzy, podobnie j ak 
inni, j ako ważne źródło informacj i t raktowal i Gazetę Lejdejską. Nie było to j e -
dnak dla nich źródło j edyne , prócz tego nie stronili także od własnych ko-
mentarzy . Już pierwsza, króciutka no tka o wprowadzeniu sukcesji w Polsce 
odbiegała od pozostałych całkowicie pozbawionych komenta rzy , supozycją, 
że uznanie córki e lektora za infantkę polską miało zachęcić go do przyjęcia 
polskiej korony8 2 . Stosunkowo szybko, bo już 27 maja zamieszczono w „The 
Times" ar tykuł za ty tu łowany Revolution in Poland briefly contrasted with that in 

79 „The London Chronicie", 31 V-2 VI; „The St. James Chronicie", 31 V-2 VI w tej samej 
wersji; prócz tego „The Times", 28 V (tylko niewielki fragment); „The Diary", 30 V (ten sam 
tekst co „The Star"); źródłem dla wszystkich była GL, nr 41, 24 V. 

80 Ukazała się w tym samym brzmieniu, tego samego dnia we wszystkich gazetach 31 V, 
opublikowały ją „The St. James Chronicie" (na pierwszej stronie), „The Public Advertiser", 
„The Diary" i „The Gazetteer", zapewne zaczerpnięto ją z tego samego źródła. 

81 Podobnie jak w prasie londyńskiej była to wiadomość jednobrzmiąca, kończyła zaś j ą 
pointa: „pour un chapeau perdu, il [le roi] a trouvé la couronne", tak m.in. „Le Courrier Fran-
çais", 24 V; „Courrier extraordinaire, ou Le Premier arrivé", 23 V; „Révolutions de France", 
nr 79, s. 32; „Journal de Soir", 22 V, i inne; w przeciwieństwie do doniesień angielskich aneg-
dota ta nie pojawiła się osobno, ale stanowiła f ragment dłuższych relacji z Polski. 

82 „The Times", 20 V. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 107 

France83, będący g r u n t o w n ą i obszerną (ok. 1 szpalty) analizą wydarzeń w obu 
kra jach . Zgodnie z linią swego pisma, a poniekąd także oficjalną linią r ządu 
Pitta, au tor t eks tu bardzo krytycznie wyrażał się o poczynaniach Francuzów, 
s twierdzając, iż rewolucja f rancuska, zamiast uszczęśliwić naród, zmierza nie-
uch ronn ie ku j ego nieszczęściu, poczynania zaś ciała prawodawczego kom-
ple tnie z ru jnowały kraj84 . Rewolucja polska była „in every respect wonderfu l , 
g rea t and glorious", jawiła m u się j ako całkowite przeciwieństwo wydarzeń 
we Francji. Była „ the opera t ion of wisdom, modera t ion and dis interested ge-
ne rous pat r io t i sm, no visionary enthus iasm, false philosophy, impiety and 
sacrilege", k tóre , j ak należało się domyślać, kierowały Francuzami. Podkreśla-
nie zasług króla w przygotowaniu całego dzieła miało, j ak się wydaje, uwy-
puklić jego rzete lność i legalność. Równie wysoko oceniona została sama kon-
stytucja, k tó rą uznano za opar tą na pewnych i solidnych podstawach. 

Po tak en tuz jas tycznym tekście można by spodziewać się dalszych wypo-
wiedzi u t r z y m a n y c h w podobnie r adosnym i optymis tycznym duchu. Tym-
czasem dalsze doniesienia „Timesa" okazują się znacznie ostrożniejsze, a po-
niekąd także chłodniejsze w tonie. Nie wynikło to chyba ze zmiany poglądów 
wydawców, ale ze zmiany punk tu widzenia. Redaktorzy „Timesa" na sytuację 
w Polsce spojrzeli z perspektywy polityki międzynarodowej . Kolejne donie-
sienia na t e n t e m a t da towane są z Berlina, gdzie, j ak wiadomo, gazeta miała 
stałego korespondenta 8 5 . Bardzo wcześnie pojawiają się w nich informacje 
o zagrożeniu p rusk im i rosyjskim. Godna przytoczenia j e s t przygnębia jąco 
przenikl iwa analiza perspektyw Rzeczypospolitej da towana na 17 maja, 
a opubl ikowana 1 czerwca. Autor, przewidując zawiązanie się antyrewolucyj -
nej konfederacj i , stwierdzał: „ the Russian par ty at Warsaw was uni ted in op-
posing the revolut ion. The Prussian in teres t r emained neut ra l and took no 
par t in it. But it is no t impossible tha t Russia and Prussia may become par t ies 
t oge the r in oppos ing a revolut ion, which th rea t ens very imminen t danger t o 
bo th nat ions , and t ha t Poland may in t he end become the vict im of its own 
patr iot ism"8 6 . Podobne ostrzeżenia powtarzały się także w nas tępnych n u m e -
rach. Własne poglądy redaktora (wydawcy?) „Timesa" chyba najlepiej odda je 
dość zgryźliwy komen ta rz zamieszczony w n u m e r z e z 3 czerwca: „For the 
sake of h u m a n i t y it is devoutly to be wished, t ha t the revolut ion in Poland 
may no t mee t wi th obstacles to its final and f i rm consolidat ion f r o m h e r j e a -
lous neighbors . But Monarchs do not always make the i r own interes ts give 
way to t he cause of humani ty" . W pewnym sensie „The Times" był tu wyrazi-
cielem poglądów rządu Pitta, k tóry na wydarzenia w Warszawie patrzył 

83 „The Times", 27 V, tytuł był wybity majuskułą. 
84 „French Revolution — — instead of making the French nation happy, it has an irre-

sistible tendency to make the people miserable" i dalej „the French legislature have com-
pletely ruined their country", ibidem. 

85 O. Woods, J. Bishop, op. cit., s. 14. 
86 Original Correspondence, Berlin, May 17, „The Times", 1 VI; podobne przewidywania 

o ociepleniu stosunków rosyjsko-pruskich także w numerze z 14 czerwca: „That it [revolu-
tion] might probably produce a bet ter understanding between the courts of Prussia and Rus-
sia, appears to be drawn from very accurate observation". 

http://rcin.org.pl



108 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

z oboję tną życzliwością (z naciskiem na obojętną) , a za in teresowany był głów-
nie ich skutkami międzynarodowymi. 

Ostrożny pesymizm „Timesa" odbiegał od zdecydowanego op tymizmu 
„The Morning Chronicle", będącego odbiciem s terowanego przez Stanisława 
Augusta op tymizmu Gazety Lejdejskiej, a nawet od umiarkowanego opty-
mizmu innych gazet . Natomiast za interesowanie międzynarodowym kontek-
s tem wydarzeń w Polsce nie było wyłącznie domeną tego akura t dziennika. 
Choć nikt chyba nie snuł tak t r a fnych j ak jego redaktor prognoz politycz-
nych, j e d n a k s ta rano się obserwować reakcje dworów europejskich na to, co 
stało się w Warszawie, i w miarę możności analizować międzynarodowe 
skutki polskiej rewolucji . Gazety londyńskie miały na t en t e m a t sporo wzmia-
nek, często t ra fn ie charakteryzujących sytuację, j ak np. doniesienie w „The 
Star", że elektor ws t rzymuje się z odpowiedzią na propozycję objęcia pol-
skiego t ronu , chcąc skonsul tować tę decyzję ze s tanami saskimi, co redakcja 
gazety skomentowała , iż j es t to tylko pre teks t , a w rzeczywistości czeka on na 
opinie Berlina i Wiednia87 . Właśnie międzynarodowych skutków prze łomu 
w Polsce dotyczyły rozbudowane komen ta rze w „The Oracle". Ta nieco dziś 
zapomniana gazeta war ta j e s t większej uwagi. Jak zwracają uwagę autorzy 
opracowań poświęconych prasie brytyjskiej końca wieku XVIII, r ep rezen to -
wała ona wysoki poziom zarówno techniczny, j a k informacyjny 8 8 . Co istotne, 
miała ciekawy dział zagraniczny rzetelnie redagowany przez Jamesa Mac-
kintoscha8 9 . Choć jeśli chodzi o ilość wzmianek o Polsce, nie mogłaby konku-
rować z „Timesem" czy „The Morning Chronicle", uderza j e d n a k ich oryginal-
ność. Wydają się czerpane z odmiennych źródeł niż w pozostałych gazetach 
lub znacznie s tarannie j opracowane w redakcji . Już opis wydarzeń ma jowych 
odbiegał po t rosze od relacji przeds tawianych przez innych wydawców, choć 
nie były to różnice drastyczne. Mackintosch był zresztą p ierwszym redakto-
rem, który podał t reść Konstytucji , wyprzedzając o t rzy — cztery dni swych 
kolegów po piórze90 . Bardzo in teresujące są „przeglądy pol i tyczne" („Political 
survey") zamieszczane co jakiś czas w dzienniku. Sprawy polskie znalazły się 
w nich w t y m czasie dwukrotnie . W przeglądzie opa t r zonym n u m e r e m IX au-
tor zastanawiał się, jakie będą skutki us tanowienia nowej fo rmy rządu dla 
sprawy cesji Gdańska i Torunia. Był n iemnie j niż „The Times" życzliwy pol-
skiej rewolucji , ale bardziej optymis tyczny co do j e j perspektyw. Sądził, że ga-
binet pruski na długo może pożegnać się z nadziejami na Gdańsk, k tóry 
można by było odebrać słabej i anarch iczne j Rzeczypospolitej, ale nie s i lnemu 
pańs twu scemen towanemu powszechną wolnością. Przy okazji podkreślił , że 

87 „The Elector of Saxony has not yet accepted the offer of Polish Crown. He waits as he 
says to consult the states of his electorate; but the real motive of his delay is known to be 
a wish, to take the opinion of the courts of Berlin and Vienna upon the subject", Poland, b.d., 
„The Star", 16 VI; Mniej przenikliwy redaktor „The St. James Chronicle" (4-7 VI) podał tę 
wiadomość znacznie wcześniej, ale bez komentarza. 

88 K. Schweizer, R. Klein, op. cit., s. 93. 
89 L. Werkmeister, op. cit., s. 330; H.R. Fox Bourne, op. cit., s. 270. 
90 „The Oracle", 23 V (The revolution in Poland. Warsaw, may 4), podał j e zresztą w t rochę 

innym brzmieniu niż inni — tylko 9, a nie 12 punktów. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 109 

polska rewolucja j es t wydarzen iem niemnie j ważnym, a mnie j nieobl iczalnym 
od francuskiej9 1 . Kolejną sprawą, k tóra zainteresowała autora , było pytanie, 
czemu Polacy zdecydowali się na e lektora saskiego i jakie są perspektywy 
takiej unii . Poświęcił j e j spory f r a g m e n t (około pół szpalty) innego n u m e r u 
przeglądu. Tu również był dość optymistyczny, uznając wybór za t r a fny 
w myśl zasady złotego środka (nie za silny i nie za słaby władca), a unię z Sak-
sonią za korzystną dla Polski92. Zważywszy, iż „The Oracle" miał podobne po-
wiązania poli tyczne j ak „The Times", można sądzić, że większy sceptycyzm 
tego osta tniego wynikał raczej z dos tępu do lepszych informacj i niż z inspira-
cji rządowej . 

Z pozostałych gazet, jeśli nie liczyć dość kuriozalnej informacji o rosyj-
skiej in t rydze leżącej u pods taw wydarzeń 3 maja w Warszawie, zamieszczo-
nej w „The Morning Herald"9 3 , na uwagę zasługuje jeszcze obszerna analiza 
implikacji międzynarodowych wynikających dla Polski z nowej Konstytucji 
zamieszczona na pierwszej s t ronie w popołudniówce „The Lloyd's Evening 
Post". Jej au tor przewidywał przyszły sojusz połączonych unią Polski i Sakso-
nii z Prusami, co nie było szczególnie t r a f n ą prognozą poli tyczną, na tomias t 
niewątpl iwie t r a fne były ostrzeżenia przed Rosją i ewentua lną konfederac ją 
zawiązaną z j e j inicjatywy. Był to tekst długi i interesujący, wątpliwości budzi 
jego oryginalność, choć nie udało się odnaleźć p ierwowzoru. Jednak popołu-
dniówki w ogóle, a „The Lloyd's Evening Post" w szczególności, rzadko zamie-
szczały własne oryginalne materiały. 

Zainteresowanie położeniem międzynarodowym Rzeczypospolitej można 
chyba uznać za swoisty wyróżnik gazet angielskich, p rzynajmnie j w porówna-
niu z prasą f rancuską. Perspektywy polskiej rewolucji i s tosunek do niej sąsia-
dów Rzeczypospolitej interesowały f rancuskich wydawców dzienników znacz-
nie mnie j niż treść Ustawy rządowej, j e j skutki dla różnych grup społecznych, 
zakres władzy królewskiej itd. W zasadzie wszystkie wypowiedzi f rancuskie 
koncent rowały się przede wszystkim na wewnę t r znych sprawach Polski. Wy-
darzenia w Rzeczypospolitej budziły gwał towne i często sprzeczne emocje 
f rancuskich wydawców gazet, k tórzy porównywal i j e z tym, co działo się 
w ich własnym kraju, i t raktowali j a k o jeszcze j e d e n a rgumen t w sporach 
politycznych9 4 . W przeciwieństwie do prasy francuskiej , w gazetach londyń-
skich wydarzenia w Polsce nie budziły kontrowers j i ani nie były p r z e d m i o t e m 
sporów. Zajęły w niej też mnie j miejsca niż w dziennikach paryskich, k tóre 
p rzyna jmnie j początkowo drukowały na t en t e m a t pokaźne artykuły. War to 
na tomias t zauważyć, że prasa angielska, choć może mnie j zainteresowana, 
a na pewno mnie j rozemocjonowana , była j e d n a k dobrze po in fo rmowana 

91 Political Survey number IX, „The Oracle", 31 V. 
92 Political Survey number XI. Poland, „The Oracle", 22 VI. 
93 „The Morning Herlad", 20 VI, z błędnych przesłanek autor wyciągnął zresztą całkiem 

poprawne wnioski, że Fryderyk Wilhelm, utraciwszy ostatecznie nadzieję na uzyskanie Gdań-
ska, straci całą życzliwość dla Polski i zwróci się ponownie ku Rosji. 

94 Konstatacje dotyczące prasy francuskiej oparto na wstępnej kwerendzie, która objęła 
około dziesięciu tytułów zarówno dzienników, jak prasy o charakterze bardziej publicys-
tycznym. 

http://rcin.org.pl



110 Anna Grześkowiak-Krwawicz 

i rzadko popełniała błędy, k tóre często zdarzały się wydawcom f rancusk im. 
Wynikło to zapewne m.in. z tego, że ważnym źródłem je j informacji była bar-
dzo rze te lna Gazeta Lejdejska. Nie bez wpływu był także fakt, że gazety lon-
dyńskie nie „odkryły" Polski dopiero 3 maja 1791 r., ich r edak to rom dość 
uważnie śledzącym (i drukującym) doniesienia z obrad zaczętego w 1788 r . 
se jmu chyba łatwiej było ocenić i z rozumieć doniesienia z Rzeczypospolitej 
niż n iek tó rym przyna jmnie j wydawcom francuskim, którzy zainteresowali się 
Polską dopiero po wydarzeniach majowych 9 5 . Zresztą owo zainteresowanie 
było dość krótkotrwałe , podczas gdy dzienniki londyńskie śledziły dość uważ-
nie także dalsze wydarzenia w Polsce, powracały też od czasu do czasu do wy-
padków majowych9 6 . Ponownie sprawa polska miała stać się sensacją prasową 
rok później w czasie wojny w obronie Konstytucji . Wojna polsko-rosyjska za-
jęła wiele miejsca na łamach prasy londyńskiej i wywołała ogromne za in tere-
sowanie j e j redaktorów, znacznie większe niż sam fakt us tanowienia Konsty-
tucji. Wtedy też ujawniły się wyraźniej podziały poli tyczne wśród wydawców 
gazet, a więc i w opiniach o wydarzeniach w Rzeczypospolitej. 

Sama rewolucja t rzeciego maja nie stała się dla r edak to rów gazet kwest ią 
poli tyczną, j aką była rewolucja f rancuska . Różnice w sposobie j e j opisywania 
były niewielkie i n iekoniecznie pokrywały się z ich powiązaniami pol i tycz-
nymi. Najwyraźniejsze można dos t rzec między komen ta rzami w czołowym 
organie rządu „Timesie" i w g łównym dzienniku opozycji „The Morn ing 
Chronicie", ale j u ż „The Oracle", także związany z r ządem Pitta, był w swoim 
optymizmie bliższy dziennikowi wigów. Jak już powiedziano, mimo sporego 
zainteresowania, wiadomości z Polski nigdy nie przyćmiły za in teresowania 
wypadkami we Francji. Te osta tnie stanowiły zresztą swoisty punk t odniesie-
nia dla wydarzeń w Polsce, choć, co war to podkreślić, nie dla wszystkich wy-
dawców. Porównaniami obu kra jów posługiwali się zdecydowanie chę tn ie j 
przeciwnicy rewolucji francuskiej , przeciwstawiający j e j bezkrwawą rewolu-
cję polską. Sympatycy zmian we Francji takich po równań unikali, co było 
z ich s t rony pośrednio k o m p l e m e n t e m pod adresem wydarzeń w Polsce. Na-
wet najwięksi wielbiciele rewolucji f rancuskie j mieli zresztą wiele sympat i i 
i życzliwości dla nowej fo rmy rządu w Polsce, k tórą czasem p o r ó wn y wa n o 
z r ządem angielskim9 7 . Można chyba stwierdzić bez obawy przesady, że spo-
kój i umiarkowanie polskich rewolucjonis tów budził w redaktorach gazet lon-
dyńskich powszechną sympatię , podobnie j ak nowa Konstytucja polska. Wy-
daje się, że bezkrwawa rewolucja w Warszawie, mnie j sensacyjna i n iebudząca 
aż takiego zainteresowania ani podziwu j ak przewrót we Francji, wywoływała 
też mniejszy niepokój. Nie tylko dlatego, że odbyła się spokojniej, ale t eż 
z uwagi na to, iż była jakoś bliższa obserwatorom angielskim. Choć nie zawsze 

95 Chodzi tu szczególnie o wydawców czasopism o bardziej zdecydowanym profilu poli-
tycznym, gdyż gazety informacyjne we Francji starały się podawać dość rzetelne wiadomości 
i pisały o Polsce także wcześniej. 

96 Jak choćby w słynnym zamieszczonym w sierpniowym „The Morning Herald" wystą-
pieniu Edmunda Burke'a. 

97 „The Morning Herald", 2 VII, współrządy szlachty i mieszczan; „The St. James Chron-
icie", 31 V-2 VI, uprawnienia króla. 

http://rcin.org.pl



Sensacja — informacja — komentarz 111 

swoimi słowami, ale, j ak można sądzić, z głębokim przekonaniem, redak torzy 
gazet chwalili: „Const i tut ion which combining liberty wi th subord ina t ion and 
subject ing the f irst cit izen as well as t he last to t he law, secures to all t h e 
means of happiness , and gives to each cit izen the t r ue en joymen t of his 
rights"9 9 . Za nimi czynili to ich czytelnicy, podkreś lana bowiem przez badaczy 
życzliwość angielskiej opinii publicznej wobec wydarzeń w Polsce100 n iewąt-
pliwie w dużej mierze była właśnie wynikiem życzliwości prasy. 

Sensation — Information — Commentary. The London 
Information Press and the Polish "Revolutions" of 1791 

The object of the analysis conducted by the author are news from the Common-
wealth printed in the London press in May and June 1791, containing information 
abut the enactment of the statute on towns and the Third May Constitution — 
events recognised in England (and not only) as revolutionary. The author studied al-
most all (with a single exception) London dailies and several afternoon newspapers 
published three times a week. The London papers undoubtedly played a leading role 
in the English press, which was the most modern in Europe. Its appearance and way 
of presenting information decidedly differed from its Continental counterparts. At 
the time, the English press was also a powerful medium affecting public opinion in 
a fashion that could not be rivalled even by the revolutionary press in France. 
Reports from Poland are treated as a certain "medium fact" and the author at-
tempted to discover what the editors and the publishers actually knew about the 
Warsaw coup, the sources of their information, the way in which they used it and in 
which it circulated within the press. She also tried to establish the manner in which 
the events transpiring in Poland were assessed and the criteria applied by the edi-
tors in formulating their judgements. 

In the London newspapers the events in Poland did not give rise to controversy 
nor were the topic of debates. They also took up less space than in, e.g. the Parisian 
journals. Nonetheless, the English press was well informed and rarely committed 
mistakes in its reports from Poland. This probably stemmed from the fact that an 
important source of information was the extremely reliable "Leiden Gazette". The 
Third May revolution did not became for the English editors a political question on 
par with the French Revolution. The differences in the way it was described were 
slight and did not necessarily coincide with the political connections of the editors. 
The moderation of the Polish revolutionaries met with universal sympathy among 
the editors of the London newspapers, as did the new Polish Constitution. Taking 
into account the enormous impact of the press upon English public opinion one 
could regard this article as a contribution to studies on the attitude of the European 
(in this case, English) public opinion to the revolution in the Commonwealth. 

Translated by Aleksandra Rodzińska-Chojnowska 

99 „The Morning Chronicle", 27 V, wierny przekład z GL 40, 24 V, supl. 
100 Z. Libiszowska, Życie polskie, s. 143-160; R. Butterwick, Poland's Last King and English Cul-

ture. Stanisław August Poniatowski 1732-1798, Oxford 1998, s. 303-304. 

http://rcin.org.pl




