
Elżbieta Nowosielska
Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffl  a 
Polskiej Akademii Nauk
https://orcid.org/0000-0001-5427-4320

Plotki, oszczerstwa i pomówienia 
jako metoda walki z konkurencją 

na łamach polskiej prasy emigracyjnej

W ostatnich dziesięcioleciach plotki, pogłoski, oszczerstwa i pomówienia 
stały się niezwykle popularnym tematem wśród badaczy różnych dziedzin 
i epok. Powstają liczne prace teoretyczne mające uchwycić defi nicje, źró-
dło zasięg i znaczenie tych zjawisk1 oraz studia poświęcone konkretnym 
przypadkom z różnych wieków, o różnej skali i znaczeniu2. Temat ten był 
także poruszany jako ważny element mentalności, życia społecznego i poli-
tycznego na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX w. Dość dobrze roz-
poznana jest np. rola plotek jako czynnika prowadzącego do aktów maso-
wej przemocy. Przykładowo Artur Markowski przeanalizował powstałą 
po pogromie w Kiszyniowie w 1903 r. pogłoskę o rozdawaniu żydowskim 
dzieciom zatrutych cukierków, która rozpowszechniła się w Galicji i Króle-
stwie Polskim3. Także sensacyjna wiadomość o kierowanych przez francu-
skich ofi cerów obładowanych złotem ciężarówkach jadących w głąb Rosji, 

1 Zob. np. G.W. Allport, L. Postman, Psychology of Rumor, New York 1947; T. Shibu-
tani, Improvised News.  A Sociological Study of Rumor, Indianapolis 1966; R.H. Knapp, 
A  Psychology of Rumor, „Public Opinion Quarterly” 8, 1944, s. 22–37.

2 Zob. np. W. Zawitkowska, Niewierność małżeńska królowej Zofi i Holszańskiej w 1427 r. – 
prawda, pomówienie czy plotka polityczna? Próba rekonstrukcji wydarzeń na tle oskarżeń 
innych żon Jagiełły, „Kwartalnik Historyczny” 123, 2016, nr 1, s. 5–41; K. Brańska, Plotka 
w okupowanej Warszawie 1939–1945, Warszawa 2007; M. Ferenc, „Każdy pyta, co z nami 
będzie”. Mieszkańcy getta warszawskiego wobec wiadomości o wojnie i Zagładzie, Warszawa 
2021; D. Jarosz, Pogłoski jako wyraz świadomości potocznej chłopów w Polsce w latach 
1949–1956, „Dzieje Najnowsze” 25, 1993, nr 3, s. 39–55.

3 A. Markowski, Przemoc antyżydowska i zatrute cukierki. Plotka elementem napięcia 
pogromowego na ziemiach polskich na początku XX w., „Przegląd Historyczny” 111, 2020, 
nr 2, s. 350–367.

http://rcin.org.pl



166 Elżbieta Nowosielska

która pojawiła się w początkowych latach I wojny światowej, została opi-
sana przez historyków4.

Wszyscy wymienieni badacze starali się scharakteryzować badane zja-
wisko, ale z uwagi na jego dużą złożoność i ulotność bardzo często stwo-
rzone przez nich defi nicje różnią się między sobą i są dostosowywane do 
omawianej tematyki. Przykładowo Dariusz Jarosz wprowadza rozróżnienie 
pomiędzy plotkami i pogłoskami5, natomiast Maria Ferenc stosuje oba te 
terminy zamiennie (w poniższym artykule przyjęte zostanie to drugie podej-
ście)6. Istotne jest też to, że pierwotną drogą rozpowszechniania się pogłosek 
tego typu jest komunikacja ustna, a do prasy trafi ają one niejako w drugiej 
kolejności, dopiero kiedy zostaną zauważone przez lokalnych dziennikarzy 
jako potencjalnie interesująca sensacja7. Z oczywistych względów takie okre-
ślenie zakresu tematycznego nie sprawdzi się w tekście, w którym podsta-
wowym kryterium doboru pogłosek był fakt ich pojawienia się na łamach 
polskiej prasy emigracyjnej. Część przytaczanych poniżej plotek zapewne 
była przekazywana w rozmowach zanim zwrócili na nie uwagę redaktorzy 
lub korespondenci polonijnych gazet. Inne mogły zostać z kolei wyolbrzy-
mione lub nawet spreparowane na potrzeby prowadzenia sporu z konku-
rencyjnym tytułem. Na podstawie wykorzystywanych w tym artykule źró-
deł nie jest możliwe sprawdzenie pochodzenia poszczególnych informacji.

Przedmiotem niniejszych rozważań są zatem wszelkie doniesienia 
i wzmianki prasowe mające na celu zdyskredytowanie lub podważenie 
kompetencji konkurencyjnych redakcji i wydawnictw polskich na emigra-
cji. Brane pod uwagę będą zarówno wiadomości w oczywisty sposób nie-
prawdziwe, jak i te zawierające w sobie ziarno prawdy, ale zamieszczone 
z prowokacyjnym komentarzem lub podkoloryzowane w celu wywołania 
pożądanego efektu. Artykuł nie ma jednak na celu weryfi kacji stawianych 
sobie wzajemnie przez redakcje zarzutów. W przypadku części z nich, np. 
oskarżeń o niemoralność czy pijaństwo, byłoby to niezwykle trudne albo 
wręcz niemożliwe do rozstrzygnięcia na podstawie samej prasy. Omówienie 

4 A. Chwalba, Nieodłączna para: plotka i szpieg. Polska 1914–1918, w: Między nauką 
a sztuką. Wokół problemów współczesnej historiografi i, red. E. Solska, P. Witek, M. Woźniak, 
Lublin 2017, s. 375 n.; W. Borodziej, M. Górny, Wojna wyobrażona. Polityka informacyjna, 
plotki i propaganda w Europie Środkowo-Wschodniej, w:  Imperia, narody i społeczeństwa 
Europy Wschodniej i Środkowej na progu pierwszej wojny światowej, red. A. Nowak, współpr. 
M. Banaszkiewicz, Warszawa 2016, s. 571 n.

5 Według przyjętego przez autora rozróżnienia plotki są informacjami o niewielkim 
znaczeniu, często trywialnymi, złośliwymi, o charakterze osobistym i o stosunkowo niewiel-
kim zasięgu. Z kolei pogłoska dotyczy zdarzeń o dużej doniosłości i zasięgu; zob. D. Jarosz, 
dz. cyt., s. 40 n.

6 M. Ferenc, dz. cyt., s. 50.
7 Zob. np. A. Markowski, dz. cyt., s. 362.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 167

najczęściej występujących typów wzajemnych zarzutów i plotek pozwoli 
natomiast pokazać cele czy metody działania redakcji pism emigracyjnych, 
do których nie przyznawano się w deklaracjach programowych czy arty-
kułach wstępnych.

W powyższych badaniach podkreślono rolę plotki jako „funkcjonalnego 
narzędzia zdolnego do generowania praktyk masowych”8. Sądząc  z ilo-
ści pogłosek zamieszczonych na łamach polskiej prasy emigracyjnej z lat 
1865–1918, do podobnych wniosków dochodzono także w polskich redak-
cjach w Stanach Zjednoczonych czy Brazylii. Wydawanie tytułów prasowych 
w języku polskim poza granicami dawnej Rzeczpospolitej sprawiało, że 
konieczne było zabieganie o stosunkowo wąskie grono potencjalnych czy-
telników, np. w Milwaukee konkurowały ze sobą „Kuryer Polski” i „Dzien-
nik Milwaucki”, w Pittsburghu „Wielkopolanin” i „Gazeta Pitts burska”, 
w Kurytybie „Polak w Brazylii” i „Gazeta Polska w Brazylii”. Ustawiczne 
problemy fi nansowe powodowały z kolei, że rywalizacja ta nie zawsze 
mogła się odbywać poprzez podnoszenie poziomu technicznego wydawa-
nych gazet, przyznawanie atrakcyjnych premii i dodatków czy drukowanie 
tekstów najpopularniejszych pisarzy. W związku z tym część redaktorów 
i wydawców sięgała po mniej honorowe metody walki z konkurencją. 
Pokusa była tym silniejsza, że w krajach takich jak np. Stany Zjednoczone 
Ameryki, gdzie nie istniała cenzura prewencyjna, poszkodowany musiał 
sam dochodzić sprawiedliwości w sądzie, co było zazwyczaj procesem dłu-
gotrwałym i kosztownym. Przykładowo niejakiemu Pawłowskiemu dopiero 
po czterech latach udało się na drodze sądowej uzyskać odszkodowanie 
od „Polonii w Ameryce” w wysokości 1 tys. dolarów za oszczerczy artykuł 
napisany przez Łucjana S. Dewoynę9.

Oczywiście mająca podłoże czysto fi nansowe chęć walki z konkurencją 
nie była jedyną motywacją do zamieszczania tego rodzaju treści. We wszyst-
kich miejscach, w których powstawały większe skupiska Polonii, szybko 
pojawiały się grupy reprezentujące zróżnicowane podejście do życia na 
emigracji, religii czy kwestii społecznych. Przykładowo w Stanach Zjedno-
czonych część Polaków skupiła się wokół Związku Narodowego Polskiego 
(ZNP), akcentującego walkę o zachowanie polskiej tożsamości narodowej 
i odzyskanie niepodległości. Ważną rolę odgrywało też Zjednoczenie Pol-
skie Rzymsko-Katolickie (ZPRK), stojące na stanowisku wierności wobec 
Kościoła rzymskokatolickiego. Nie bez znaczenia byli także socjaliści, sta-
wiający na pierwszym miejscu kwestie socjalne. Wszystkie te grupy miały 
swoje organy prasowe, których używały jako narzędzia do promowania 

8 Cyt. za: tamże, s. 363.
9 „Kuryer Polski” 26 IV 1898, nr 98, s. 2.

http://rcin.org.pl



168 Elżbieta Nowosielska

głoszonych przez siebie poglądów i zwalczania przeciwników. Dodatkowo 
ZNP i ZPRK rywalizowały między sobą o tytuł organizacji reprezentują-
cej całą emigrację polską w Ameryce10. Polska prasa angażowała się także 
w lokalną politykę. Dokładne rozgraniczenie, czy motywacja stojąca za 
rozpowszechnianiem danej pogłoski była religijna, polityczna, czy może 
czysto materialna nie jest możliwa. Co więcej, wskazane powyżej powody 
wzajemnie się nie wykluczają.

Plotki i pomówienia były ofi cjalnie traktowane przez wszystkich 
publicystów jako zjawisko negatywne. Wykorzystywanie tego rodzaju 
infor macji łączono często z pojęciem tzw. prasy rewolwerowej. Według 
defi nicji zamieszczonej w „Kuryerze Polskim” w odpowiedzi na list czy-
telnika w 1894 r.: „Są to gazetki, trudniące się wyzywaniem i oczernianiem 
uczciwych osób i swych przeciwników, a zapełnione są zwykle najbrud-
niejszymi, wymyślonymi skandalami. Żaden przyzwoity człowiek takiej 
gazetki nie abonuje”11. Trochę inne cechy charakterystyczne tego zjawi-
ska wymieniła w 1898  r. „Zgoda”, podając, że mianem rewolwerowych 
określa się pisma nastawione głównie na zysk, przyciągające do siebie 
czytelników tanimi sensacjami i doprowadzające ich do upadku moral-
nego12. W praktyce określeniem tym najczęściej obdarzano konkurencję. 

10 Zob. np. G.S. Pabis, Th e Polish Press in Chicago and American Labor Strikes: 1892 
to 1912, „Polish American Studies” 48, 1991, nr 1, s.  7 n.;  A. Walaszek, Stanisław Ślisz  – 
dziennikarz Amerykańskiej Polonii (1859–1908), „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny” 
2017, nr 1(163), s. 374 n. 

11 „Kuryer Polski” 20 I 1894, s. 4.
12 Zła prasa, „Zgoda” 17, 24 III 1898, nr 12, s. 1.

Il. 1. Karykatura „Gazety Pittsburskiej” jako psa szczekającego na słońce, „Wielkopolanin” 
4, 18 XII 1902, nr 51, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 169

Jako przykłady tego rodzaju gazet wydawca „Kuryera Polskiego” z Mil-
waukee Michał Kruszka podał m.in. w 1895 r. „Nowe Życie”, a w 1901 r. 
„Amerykę” z Toledo13. „Dziennik Chicagoski” pomawiał o takie prak-
tyki „Zgodę”, „Echo” z Buff alo (Nowy Jork), „Amerykę” z Toledo (Ohio) 
i „Polonię” z Clevaland (Ohio)14. Natomiast „Wiarus” z Winony określił 
w 1892 r. tego rodzaju periodyki terminem „gazety paraliżowe”, czyli ogłu-
piające lud polski w Ameryce, i wskazał, że należały do nich: „Ameryka”, 
„Reforma”, „Socjalista”, „Zgoda” i „Echo”15.

W 1892 r. „Dziennik Chicagoski” krytykował „Wiarusa” za zbyt dosadne 
opisywanie przeciwników w artykule pt. Chamy: „Z potępienia i szydzenia 
z innych nikt nie zbiera laurów na swoją głowę. Wrzody można wycinać 
delikatnym instrumentem, ale nie pałką lub maczugą. Pałką wrzód rozbi-
jesz, ale i człowieka uśmiercisz”16.

13 „Kuryer Polski” 20 V 1895, s. 2; 20 VII 1901, s. 4.
14 Zob. np. „Dziennik Chicagoski” 8 IX 1893, s. 2; 28 IX 1895, s. 2; 6 X 1899, s. 4.
15 „Wiarus” 7, 18 II 1892, nr 7, s. 1.
16 Przegląd piśmiennictwa polskiego w Ameryce, „Dziennik Chicagoski” 25 II 1892, s. 2.

Il. 2. Karykatura Rosiński pracuje ciężko na swoje i swoich przyjaciół 
utrzymanie, „Jutrzenka” 2, 28 II 1894, nr 9, s. 1. 

http://rcin.org.pl



170 Elżbieta Nowosielska

Powyższa medyczna metafora nie była oznaką poetyckiego języka 
redaktora „Dziennika Chicagoskiego”, ale bezpośrednim nawiązaniem do 
krytykowanego artykułu, w którym wrzodami nazwano takich czołowych 
dziennikarzy polonijnych jak Henryk Nagiel, Łucjan S. Dewoyno, Antoni 
Alfred Paryski, Józef Zawisza, Stanisław Nicki i Stanisław Ślisz17. „Napady 
osobiste, brutalne wymysły i potwarze” potępiono także na zjeździe dzien-
nikarzy polsko-amerykańskich w Buff alo, który odbył się 4–5 lipca 1895 r.18 
Częstotliwość tych apeli wskazuje jednak bardziej na ich nieskuteczność 
niż na realny wpływ takiej debaty na poziom ówczesnej prasy. Podobne 
narzekania można było bowiem napotkać przez cały badany okres. Przy-
kładowo w 1916  r. „Dziennik Polski”, a za nim „Naród Polski” potępiały 
„obrzydliwe kłamstwa i oszczerstwa, które rozsiewają wyzuci z honoru 
redaktorowie pism jednostronnych”19. Jednak w tym samym roku redakcja 
„Narodu Polskiego” przypominała wszystkim protestującym przeciwko zbyt 
ostrej krytyce, że: „Szkodliwym szczurom zadaje się truciznę. Jeżeli szczur 
po przełknięciu dawki jest spokojny, to źle, bo trucizna nie działa, gdy zaś po 
strawieniu pigułki rzuca się i wścieka, to dowód, że trucizna skutkowała”20.

Problemy z prowadzeniem pisma
Najbardziej oczywistą i bezpośrednią metodą szkodzenia konkurencji było 
rozpowszechnianie pogłosek o złej kondycji fi nansowej lub innych proble-
mach z prowadzeniem działalności. Większość emigrantów nie była ludźmi 
majętnymi, więc jeśli już ktoś decydował się na opłacenie prenumeraty, 
to wybierał pewniejsze wydawnictwo. „Słowo” w odpowiedzi na zarzuty 
„ Kuryera Polskiego”, że nie ma pieniędzy na wydawnictwo, z dumą ogłaszało:

Gdy wyszedł pierwszy numer „Słowa”, bogaty Kruszka przestrzegał swych czy-
telników przed Neumanem, biednym wydawcą naszego pisma. Gdy, „Słowo” 
istniało trzy miesiące, zamożny Kruszka doszedł do przekonania, że wydawcami 
naszego pisma są bogaci panowie Tomkiewicz i [Edward I.] Słupecki. Po czterech 
miesiącach istnienia „Słowa” trąbi zubożały senator, że milionerzy republikańscy 
obsypują nas tysiącami, aby zwalczać Kruszki wpływy. Co to będzie, gdy minie 
rok cały naszego istnienia? Dowie się z pewnością zbankrutowany osioł, że nasze 
społeczeństwo woli prawdę, naukę i patryotyzm, niż fałsz, nieuctwo i podłość, i że 
w tem tylko leży tajemnica powodzenia „Słowa”21.

17 Chamy, „Wiarus” 7, 18 II 1892, nr 7, s. 1.
18 Z Ameryki, „Wolne Polskie Słowo” (Paryż) 15 VIII 1895, nr 191, s. 7.
19 Ot – Redaktorskie stosunki, „Naród Polski” 20, 20 IX 1916, nr 38, s. 2.
20 „Naród Polski” 18 X 1916, nr 42, s. 4.
21  „Słowo” 2, 6 I 1894, nr 1, s. 2.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 171

Na porządku dziennym było przedwczesne obwieszczanie upadku jakie-
goś wydawnictwa. Przykładowo piszący dla „Polonii” z Baltimore Tadeusz 
Knapczyński zarzucał Janowi Józefowi Chrzanowskiemu z „Kurjera Nowo-
jorskiego i Brooklińskiego”, że mylnie doniósł o upadku „Postępu”22. „Nowe 
Życie” skarżyło się w 1893 r., że rozmyślnie została rozpuszczona szkodliwa 
pogłoska, jakoby jego wydawnictwo zostało sprzedane. Tymczasem, jak pod-
kreślano, wciąż jest ono w rękach dawnego właściciela, Jana R. Niemczew-
skiego, który dba o jego poziom i deklarowane wcześniej wartości23. W tym 
samym roku winoński „Wiarus”, powołując się na „dobrze poinformowane 
źródła”, zapowiadał nadchodzący upadek „Polonii w Ameryce”, choć osta-
tecznie pismo to przetrwało do lat 20. XX w.24 Z kolei „Kurjer Nowojorski 
i Brooklyński” opisywał w 1896 r. problem z kolektorem socjalistycznego 
pisma „Siła”, który rozpowiadał w Brooklynie, że „Kurjer Polski” już nie 
wychodzi25. W 1898 r. dla redakcji „Polonii w Ameryce” dowodem na to, 

22 „Polonia” (Baltimore) 2, 25 VIII 1892, nr 34, s. 8.
23 „Nowe Życie” 4, 11 XI 1893, nr 45, s. 2.
24 „Wiarus” (Winona) 8, 8 XII 1893, nr 52, s. 4.
25 „Kurjer Nowojorski i Brooklyński” 7, 14 XI 1896, nr 46, s. 4.

Il. 3. Karykatura Z galeryi kandyda-
tów związkowych, „Dziennik Chica-
goski” 24, 9 VIII 1913, nr 186, s. 1.

http://rcin.org.pl



172 Elżbieta Nowosielska

że rywalizujący z nią „Polak w Ameryce” jest już „w ostatnich podrygach” 
było to, że pismo to zaczęło wychodzić dwa razy dziennie26. Z kolei wydawca 
i redaktor milwauckiej „Pracy” Jan Karchut poczuł się w obowiązku odpowie-
dzieć na zarzuty Kazimierza Neumana z „Kuryera Polskiego”, że jest biedny27.

W zamieszczoną w konkurencyjnym „Kuryerze Polskim” krytykę kon-
dycji fi nansowej i technicznej „Dziennika Milwauckiego” wpleciono wątki 
dbania o dobro całego środowiska emigracyjnego: „W obecnej chwili 
«Dziennik Milwaucki» jest najnędzniej wyglądającą gazetą polską w Ame-
ryce. Każda, choćby najlichsza tygodniówka, ma o wiele lepszy wygląd. Na 
jakość treści właściciele tego pisma poradzić może nie mogą. Ale powinni 
przynajmniej o to dbać, aby wygląd był przyzwoitszy, bo innonarodowcy 
głównie z tego gazetę sądzą. A podług pism polskich oceniają i Polaków. 
Zatem nędznie drukowana gazeta robi Polakom uszczerbek i psuje interes 
innym polskim gazetom”28.

W odpowiedzi na zarzuty „Postępu” „Przegląd” ze Scranton musiał się 
z kolei tłumaczyć, czemu ma tylko 30 prenumeratorów29. Warto dodać, że 
argument o wpływie danej sprawy na postrzeganie Polaków na emigracji 
był jednym z chętniej stosowanych chwytów retorycznych na łamach prasy. 
Przykładowo Krzysztof Wasilewski analizując ocenę tzw. strajku pulma-
nowskiego w 1894 r.30, na łamach „Dziennika Chicagoskiego” zauważył, że 
redakcja tego pisma często apelowała do swoich czytelników o zdystanso-
wanie się od protestów, strasząc potencjalnie negatywnymi konsekwencjami 
dla wizerunku wszystkich Polaków w oczach Amerykanów31. 

Brak wiary, ateizm, socjalizm i anarchia
Z uwagi na dużą rolę religii w życiu polskich emigrantów jednymi z naj-
poważniejszych oskarżeń, jakie można było wysunąć wobec konkurencyj-
nego pisma, były bezbożność, niemoralność lub brak poszanowania dla 
zasad religii katolickiej. Warto w tym momencie zaznaczyć, że polskich 

26 „Polonia w Ameryce” 7, 8 IX 1898, nr 36, s. 1.
27 „Praca” 13 I 1893, nr 2, s. 4.
28 K.M. Hoff man, Tak sobie od ręki, „Kuryer Polski” 14 II 1903, s. 5.
29 „Przegląd” 2, 18 V 1898, nr 5, s. 4.
30 Strajk w Pullman Car Company wywołany masowymi zwolnieniami i obniżkami 

pensji, który rozpoczął się 11 V 1894 r. Wśród robotników zatrudnionych w przedsiębior-
stwie 39% stanowili imigranci z Europy Południowej i Wschodniej, w tym także Polacy; 
zob. K. Wasilewski, Czy polscy imigranci powinni strajkować? „Dziennik Chicagoski” wobec 
robotniczych niepokojów w latach 90. XIX wieku, w: Polacy w Chicago. Doświadczenie imi-
granta: integracja, izolacja, asymilacja, red. A. Walaszek, Warszawa 2020, s. 53 n.

31 Tamże, s. 65.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 173

pism otwarcie i programowo deklarujących antyreligijność było w bada-
nym okresie niewiele. Oprócz gazet socjalistycznych można zaliczyć do tej 
grupy krótko istniejące periodyki podejmujące kwestie wolnomyślicielstwa 
i laickości oraz równie efemeryczne pisemka humorystyczne specjalizujące 
się w satyrze wymierzonej w księży. Znakomita zatem większość zarzutów 
o bezbożność wymieniana była pomiędzy pismami deklarującymi posza-
nowanie dla wiary i kapłanów. Zjawisko to było dostrzegane przez publi-
cystów piszących w omawianym okresie. „Wiara i Ojczyzna” w 1893  r. 
w artykule z instrukcją, co wolno publikować pismu katolickiemu zamie-
ściła następujący komentarz: „Mało jest gazet polskich w Ameryce, któreby 
nie chciały uchodzić za katolickie; niektóre z nich zaś pragnęłyby uchodzić 
za organa katolickie, istniejące głównie w celu bronienia wiary katolickiej 
między Polakami”32.

Szczególnie ostra była konkurencja pomiędzy pismami popierającymi lub 
potępiającymi ruchy społeczne, które ostatecznie doprowadziły do powsta-
nia na przełomie XIX i XX  w. Polskiego Narodowego Kościoła Katolic-
kiego w Ameryce. Prawdziwym źródłem konfl iktu były w tym przypadku 
nie spory doktrynalne, a nieporozumienia polskich parafi an z hierarchami 

32 W sprawie redagowania czasopism katolickich, „Wiara i Ojczyzna” 7, 2 XI 1893, 
nr 44, s. 3.

Il. 4. Karykatura Bankiet, „Ameryka” 9, 9 XI 1895, nr 46, s. 1.

http://rcin.org.pl



174 Elżbieta Nowosielska

kościelnymi pochodzenia irlandzkiego lub niemieckiego, spory majątkowe 
i personalne. 

Zdaniem redakcji „Narodu Polskiego” przykładem „brukowego piśmi-
dła wyszydzającego religię” była „Ameryka” z Toledo33. „Polak w Ame-
ryce” pisząc o objęciu stanowiska redaktora „Polonii w Ameryce” przez 
Łucjana S. Dewoynę, zastrzegał, że pomimo swoich deklaracji nie będzie 
on w stanie prowadzić tego pisma w duchu katolickim, gdyż jest muzułma-
ninem34. Redakcja „Sztandaru” skarżyła się, że „Polak w Ameryce” i „Prze-
gląd” ze Scranton zarzucają wydającym to pismo organizacjom powiązania 
z masonami, anarchistami i socjalistami, a także o wrogość wobec Kościoła 
katolickiego35. Oskarżenia o niewłaściwy profi l ideologiczny wykorzystywał 
też „Kuryer Polski” w celu zwalczania „Dziennika Milwauckiego”. 
W 1902  r. podkreślił np., że „od czasu jak «Dziennik Milwaucki» bierze 

33 „Naród Polski” 9, 2 VIII 1905, nr 31, s. 4.
34 „Polak w Ameryce” 6, 6 IX 1892, nr 45, s. 1; także w „Wiarusie” pisano, że Dewoyno 

jest „tureckiej wiary”; zob. „Wiarus” 8, 8 XII 1893, nr 52, s. 4.
35 „Sztandar” 5, 20 V 1897, nr 21, s. 2.

Il. 5. Karykatura Hyclowska robota w Cleveland, „Ameryka” (Toledo) 9, 26 X 1895, nr 44, 
s. 1.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 175

od socyalistycznego «Dziennika Narodowego» w Chicago matryce i powta-
rza to co w socyalistycznym «Dzienniku Narodowym» było przed trzema 
dniami, wystawia sobie świadectwo ubóstwa moralnego i materialnego. Źle 
musi być z «Dziennikiem Milwauckim», kiedy zmuszony jest przedruko-
wywać wywody socyalistów i żydów”36.

Zazwyczaj bezbożność łączono z brakiem szacunku dla kapłanów. 
„Dziennik Chicagoski” i „Kurjer” z Toledo oskarżały o napaści na księży 
związany z niezależnym polskim Kościołem „Głos Polski” z Filadelfi i37. 
Redakcję „Nowego Życia” oburzył zwłaszcza publikowany na łamach tego 
pisma w 1893 r. cykl Album najgorszych księży wraz z rycinami. Nieodnale-
ziony numer pierwszy miał być np. poświęcony proboszczowi z Reading38. 
W związku z tym działem „Kurjer” z Toledo dodał, że pismo to czasem 
nazywane jest „Głosem psim”, a teksty w rodzaju Albumu najgorszych księży 
są dobre dla psów39. Z kolei „Przegląd” ze Scranton skomentował ataki na 
dwóch polskich księży na łamach „Straży”, że „coś podobnego może pisać 
tylko człowiek zupełnie upadły”40. 

Informując w 1892 r. o wznowieniu „Głosu Wolnego” w Buff alo, „Ojczy-
zna” z Cleveland podkreślała, że choć pismo deklaruje bronić interesów 
robotników, to nie przeszkadza mu to lżyć księży, patriotów i dziennikarzy41. 
W 1899  r. ciężkie oskarżenia wobec winońskiego „Wiarusa” wytoczył na 
łamach „Kuryera Polskiego” dawny współpracownik tego pierwszego pisma, 
Wincenty Sławski. Opisał on metody, za pomocą których jego dawny pra-
codawca miał zastraszać i wymuszać haracze na polskich księżach i dodał: 
„przez lat 14 z górą, rzucał się wściekle na najzacniejszych Polaków, na wszyst-
kie instytucye Polskie, zmięszał z błotem duchowieństwo i wyższych dostoj-
ników kościoła. Ostatnich nawet gorzej prześladował niż sam Bismarck”42.

Z kolei zdaniem wydawców dziennika „Echo Polskie” w Toledo księża 
z Nebraski atakowali „Gwiazdę z Zachodu” jako pismo obrażające uczucia 
religijne, choć nigdy nie występowało ono przeciwko księżom czy religii 
katolickiej. Rzeczywistym powodem niechęci miało być zorganizowanie 
budowy Domu Polskiego przez wydawcę tego pisma bez wiedzy proboszcza, 
krytyczne uwagi wobec stanu fi nansowego pa rafi i św. Franciszka w Du ncan 
(Nebraska) oraz plany założenia własnego, konkurencyjnego periodyku43. 

36 „Kuryer Polski” 4 II 1902, s. 2.
37 „Kurjer” (Toledo) 3, 5 I 1893, nr 2, s. 1; „Dziennik Chicagoski” 2 II 1894, s. 1.
38 „Nowe Życie” 4, 28 I 1893, nr 4, s. 2.
39 „Kurjer” (Toledo) 3, 2 II 1893, nr 6, s. 4.
40 „Przegląd” 2, 8 VI 1898, nr 8, s. 1.
41 „Ojczyzna” 1, 8 XII 1892, nr 23, s. 2.
42 „Kuryer Polski” 18 VII 1899, s. 3.
43 „Echo Polskie” 5 IX 1912 (M), s. 2.

http://rcin.org.pl



176 Elżbieta Nowosielska

Powiązania z wyznaniami innymi niż rzymskokatolickie także mogły być 
potraktowane jako powód do zarzutów. Franciszek Gawroński z Gaylord 
(Michigan), korespondent „Przeglądu” ze Scranton, pisał w 1898 r., że przestał 
prenumerować „Straż” ze Scranton, bo „śmierdzi Lutrem”44. Uwagi „Wiel-
kopolanina” na temat nowo założonego pisma „Nowy Świat” łączyły z kolei 
oskarżenia o odstępstwo od Kościoła rzymskokatolickiego z zarzutami natury 
estetycznej. Umieszczony w winiecie pierwszego numeru ptak trzymający krzyż 
zdaniem recenzenta nie przypominał orła białego, tylko sępa albo kruka45. 
„Wiara i Ojczyzna” podkreśliła, że choć w podtytule „Głosu Ludu” znalazła 
się deklaracja, że jest on organem „polsko rzymsko katolickiego Kościoła”, to 
jednocześnie pismo to zachęca Polaków należących do niezależnego polskiego 
kościoła w Buff alo, żeby nie szli na żadne układy z delegatem papieskim 
Sebastiano Martinellim. Rozważania te podsumowano: „Radzimy «Głosowi 
Ludu» skwitować z niewłaściwego nagłówka i nie mianować się organem 
Kościoła ani polskiego, ani rzymskiego, ani katolickiego. Każdy zrozumie, 
czyim organem jest ta gazecina, gdy się przechrzci na «Głos Motłochu»”46.

„Polonia w Ameryce” nazywała „Jutrzenkę” plugawym organem apostaty 
Antoniego Franciszka Kołaszewskiego47, a w późniejszym numerze oburzała 
się, że: „obrzydliwa «Jutrzenka», organ niezależnych szubrawców, […] baje 
niestworzone rzeczy o papieżach”48. „Gazeta Pittsburgska” została natomiast 
nazwana przez konkurencyjnego „Wielkopolanina” pismem „luterskim”49.

Wśród emigracyjnych pism polskich niewiele było tytułów otwarcie 
przyznających się do sympatii socjalistycznych. Takie gazety przez pozostałe 
pisma traktowane były podejrzliwie i rzadko mogły liczyć na pozytywne 
recenzje, a ich program ideologiczny automatycznie wiązano z niemoral-
nością i bezbożnością. „Kurjer” z Toledo wymieniając cztery pisma polskie 
o takim profi lu, specjalnie przekręcił tytuł każdego z nich: „Jameryka” [Ame-
ryka], „Cuchnące Życie” [Nowe Życie], „Ciemna Jutrzenka” [Jutrzenka], 
„Głos Psi” [Głos Polski. Filadelfi a]50. Zdaniem nieznanego z nazwiska 
autora występującego pod inicjałami M.M., nowojorskiego korespondenta 
„Ojczyzny” z Cleveland, socjalizm reprezentowany przez tamtejsze pismo 

44 „Przegląd” 1, 23 II 1898, nr 45, s. 4.
45 „Wielkopolanin” 5, 26 II 1903, nr 9, s. 4.
46 „Wiara i Ojczyzna” 10, 22 X 1896, nr 43, s. 4.
47 „Polonia w Ameryce” 4, 27 IX 1895, nr 37, s. 4. O polemikach prasowych związanych 

z działalnością A.F. Kołaszewskiego zob. też Ch.R. Kaczynski, “What Mean Ye by Th ese 
Stones?” Cleveland’s Immaculate Heart of Mary Parish and the Construction of a Polish 
American Rhetoric, „Polish American Studies” 55, 1998, nr 2, s. 32 n.

48 „Polonia w Ameryce” 5, 27 II 1896, nr 7, s. 1.
49 „Wielkopolanin” 5, 12 III 1903, nr 11, s. 8.
50 „Kurjer” (Toledo) 3, 28 XII 1893, nr 53, s.1

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 177

„Światło” jest sprzeczny z polską naturą: „Polak jest za indywidualny 
w poglądach, aby mógł się zlać w tę massę jadności socjalistycznej, w któ-
rej wielkie frazy kursują, a małe serca biją”51. Także w „Kuryerze Polskim”, 
pomimo pozytywnej opinii na temat poziomu numeru pierwszego, z uwagi 
na socjalistyczny charakter oceniano je jako niemające racji bytu w polsko-
-amerykańskim społeczeństwie52. Negatywną recenzję „Gazety Robotniczej” 
zamieszczono z kolei w „Dzienniku Chicagoskim”: „Cała gazeta jest prze-
pełniona wymyślaniami na obecny ustrój społeczny i chwalbą socyalistów 
i anarchistów. […] Słowem ten nowy organ anarchisty [Józefa] Rybakow-
skiego jest patentowaną trucizną dla ludu polskiego”53.

W podobnym tonie pisano także w chicagowskim „Sztandarze”, choć 
zauważono jednocześnie, że w przeciwieństwie do „Jutrzenki” z Cleveland 
niewiele tam osobistych zaczepek54.

Za czołowego polskiego anarchistę uznawano Alfonsa Mieczysława 
Chrostowskiego. „Wiarus” przedrukował list od tego publicysty, nazwanego 
w komentarzu „dynamiciarzem i nihilistą”, w którym rzekomo groził on 
zamachem bombowym redaktorowi tego pisma, jeśli nie zaprzestanie on 
redagowania go w dotychczasowym duchu. Zdarzenie to porównano do 
niedawnego zabójstwa Patricka Henry’ego Cronina55, który przed śmier-
cią również miał otrzymywać podobne listy z pogróżkami56. Często jednak 
obdarzano mianem anarchistów konkurencyjnych wydawców i redaktorów 
bez związku z ich rzeczywistymi zapatrywaniami. Redakcja „Kuryera Pol-
skiego” nazwała redaktora „Wiary i Ojczyzny” anarchistą57, także „Nowe 
Życie” określono jako pismo anarchistyczne58. Wydawana w Filadelfi i 
(Pensylwania) „Jedność” ostrzegała przed „gniazdem socjalistów” zało-
żonym w redakcji konkurencyjnego „Patryoty”. Źródłem niepokoju były 
informacje o spotkaniach urządzanych przez Oddział Polskich Robotni-
ków w Filadelfi i, a także wystawienie przez tę organizację sztuki Nihiliści 
Alfonsa Mieczysława Chrostowskiego. Niepokojono się też przedrukami 
tekstów z socjalistycznego „Przedświtu” z Londynu59. 

51 „Ojczyzna” 2, 15 II 1893, nr 7, s. 1.
52 „Kuryer Polski” 7 I 1893, s. 2.
53 „Dziennik Chicagoski” 26 II 1894, s. 4.
54 Gazeta Robotnicza, „Sztandar” 1, 23 II 1894, nr 9, s. 1.
55 Irlandzki lekarz zamordowany 4 V 1889 r., jego śmierć była szeroko komentowana 

na łamach amerykańskiej prasy.
56 „Wiarus” 4, 7 XI 1889, nr 45, s. 5.
57 „Kuryer Polski” 25 VIII 1892, s. 1.
58 Tendencyjne kłamstwa, „Kuryer Polski” 12 V 1893, s. 2.
59 Socyalizm, jako zaraza morowa, nurtuje Polonię fi ladelfi jską!!, „Jutrzenka” 1, 3 V 

1895, nr 10, s. 1.

http://rcin.org.pl



178 Elżbieta Nowosielska

Oskarżenia o niemoralność mogły mieć także praktyczne konsekwencje. Na 
32 sejmie Zjednoczenia Polskiego Rzymsko-Katolickiego w Syracuse w 1911 r. 
na wniosek sekretarza tej organizacji, Karola Wachtla, usunięto z sali obrad 
Ludwika Leśnickiego, który reprezentował „pornografi czne” pismo „Młotek 
Duchowny”60. Z kolei zarzuty o „zanadto socyalistyczne artykuły” doprowa-
dziły do zawieszenia współredaktora „Dziennika Związkowego” Bronisława 
Kułakowskiego61. Oskarżeniami o niemoralność posługiwali się też socjaliści. 
Przykładowo Chrostowski w korespondencji z Nowego Jorku dla „Nowego 
Życia” porównał Henryka Nagla do „mikroba, który wywołuje ospę moralną”62.

Sugestie o niemoralnym prowadzeniu się mogły padać nie tylko na 
temat samych dziennikarzy, ale także członków ich rodzin. „Katolik” pisząc 
o nowo założonym tygodniku „Ognisko Domowe” z South Bend, pod-
kreślił, że Helena, córka wydawcy i redaktora Karola Sawickiego: „wyszła 
w Chicago za rozwiedzionego z pierwszą żoną fotografi stę Piotrowskiego 
i żyje z nim teraz w naszem mieście, w niepobłogosławionem przez Kościół 
katolicki małżeństwie”63. Z kolei Bolesław Moczydłowski, redaktor „Prze-
wodnika Polskiego” z St. Louis, zaskarżył Antoniego Pardę, wydawcę 
pisma „Polak – Amerykan”, za oszczerstwa przeciwko jego żonie, Helenie 
Moczydłowskiej. Treść tych oskarżeń miała być „tak gruba, że dziwić się 
należy, jak można było tak nieprzyzwoitych wyrazów używać do druku”. 
Po dwóch latach od rozpoczęcia konfl iktu sąd skazał Pardę na zapłacenie 
3500 dolarów odszkodowania i dodatkowo 500 dolarów kary64.

Nadmierna religijność

W omawianym okresie na emigracji ludzi i pisma charakteryzujące się 
nadmierną, źle pojętą religijnością nazywano kropidlarzami. Nazwa ta 
nawiązywała do wydawanego przez Stanisława Ślisza w latach 1887–1888 
w Chicago „Kropidła”. Tygodnik ten wychodził równolegle do „Wiary 
i Ojczyzny”, organu ZPRK, i był przeznaczony do prowadzenia polemik 
z innymi gazetami. Decyzję tę podjęto z uwagi na to, że pewne tematy 
nie pasowały do profi lu „Wiary i Ojczyzny”. Zła sława „Kropidła” w pew-
nym momencie dotarła także do Europy. W warszawskim „Przeglądzie 

60 Z uwagi na to, że wyproszony z sali dziennikarz był także sprawozdawcą „Dziennika 
Związkowego” zdecydowano, że do redakcji tego drugiego pisma nadany zostanie telegram 
z wyjaśnieniami; zob. „Naród Polski” 15, 25 X 1911, nr 43, s. 2.

61 „Rolnik” 22, 30 V 1913, nr 22, s. 6.
62 „Nowe Życie” 3, 30 IV 1892, nr 18, s. 5.
63 „Katolik” 9, 20 IX 1894, nr 38, s. 1.
64 „Naród Polski” 14, 2 II 1910, nr 5, s. 5.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 179

Tygodniowym” zamieszczono następujący opis: „Polemika z «Kropidłem» 
jest niemożliwą, chyba z rewolwerem w ręku, gdyż z wyrazów, używanych 
przez to pismo, możnaby sporej objętości słownik «techniczny» sformować, 
w którem wyrazy: złodziej, oszust, szpieg, są tak delikatnemi, iż nawet na 
uwagę porządnego człowieka nie zasługują. Oprócz ciągłych paszkwilów 
i oszczerstw – «Kropidło» nic nie zawiera”65.

Zdaniem „Nowego Życia” kropidlarze reprezentowani przez ks. Edwarda 
Kozłowskiego z Manistee zwalczali takie pisma jak „Nowe Życie” czy 
„Zgoda”, np. zakazując lektury tych tytułów podczas kazań czy wypytując 
o ich prenumerowanie w trakcie spowiedzi66.

Pismem rewolwerowym i kropidlarskim miała być według „Jutrzenki” 
redagowana przez Łucjana S. Dewoynę „Polonia w Ameryce”67. W 1902 r. 

65 „Przegląd Tygodniowy Życia Społecznego, Literatury i Sztuki” (Warszawa) 23, 
15 I 1888, nr 3, s. 45; zob. też A. Walaszek, dz. cyt., s. 375 n.

66 „Nowe Życie” 4, 8 IV 1893, nr 14, s. 2.
67 „Jutrzenka” 2, 3 I 1894, nr 1, s. 1–2.

Il. 6. Karykatura Zaschłe dusze, „Djabeł” 1, 1 XII 1894, nr 21, s. 1.

http://rcin.org.pl



180 Elżbieta Nowosielska

„Robotnik” z Chicago wśród pism klerykalnych wymienia: „Wielkopolanina”, 
„Polaka w Ameryce”, „Dziennik Chicagoski”, „Kuryer Polski”68. Z kolei 
„Słowo” dowodziło, że „kropidlarze chicagowscy” zwalczali wszystkich nie-
zależnych dziennikarzy i ich inicjatywy. Swoimi działaniami doprowadzili 
np. do upadku założony przez Kazimierza Neumana Związek Redaktorów. 
Przeciwko tej organizacji posłużono się zarzutami, że była za mało kato-
licka, choć w jej szeregach działał np. ks. Mieczysław Barabasz, redaktor 
„Niedzieli”69. 

Brak kwalifi kacji

Chętnie wyciągano na światło dzienne niewygodne szczegóły z życiorysu 
redaktorów i wydawców omawianych pism emigracyjnych. Duże pole do 
popisu dawał brak wykształcenia lub niedopasowany do funkcji pełnionej 
w gazecie wyuczony zawód. „Zgoda” wymieniła nawet ten czynnik wśród 
przyczyn słabości prasy polskiej w 1900  r.70 Znanym przypadkiem tego 
typu był Józef Rosiński, wydawca „Przyjaciela Ludu” z Pittsburgha, który 
wcześniej pracował jako szewc. W „Jutrzence” sugerowano, że człowiek 
ten ledwo potrafi  się podpisać, a pracę redaktora w rzeczywistości wyko-
nuje za niego niejaki Roman lub Romuald Abczyński, „niedorostek”, który 
wcześniej pracował w „Polonii” z Baltimore jako chłopiec na posyłki, ale 
został zwolniony za lenistwo i plotkarstwo71. „Prawdziwy zawód” wytykano 
Rosińskiemu także w „Wiarusie”72. Z kolei wydawana w Baltimore „Polonia” 
przedrukowała z pisma humorystycznego „Bocian” następujący wierszyk:

Dawniej Kiliński pilnował kopyta,
Szył tęgie buty, na wrogów pomstował,
Też sława jego była znakomita
I szewca każdy w świecie uszanował.
Dziś, gdy szewc pnie się do literatury
I redagować chce mu się gazety,
Nic nie zbuduje, ma w kieszeni dziury
I miast szacunku wart śmiechu, niestety!73

68 „Robotnik” 6, 15 III 1902, nr 11, s. 8.
69 „Słowo” 2, 24 II 1894, nr 8, s. 1.
70 Piśmiennictwo polskie w Ameryce, „Zgoda” 19, 4 I 1900, nr 1, s. 1.
71 „Jutrzenka” 1, 22 XI 1893, nr 25, s. 2.
72 „Wiarus” 11, 2 IV 1896, nr 14, s. 1; zob. też S. Ślisz, Krótki rzut oka na polsko-ame-

rykańską prasę dla polsko-kat. kongresu, „Polak w Ameryce” 10, 1896, nr 157, s. nlb. [1].
73 „Polonia” 5, 21 III 1895, nr 12, s. 5.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 181

Oskarżenia tego rodzaju niekoniecznie musiały dotyczyć braku kompe-
tencji w zakresie dziennikarstwa. Kiedy w 1899 r. w Milwaukee pojawił się 
konkurencyjny wobec „Kuryera Polskiego” „Dziennik Milwaucki”, Michał 
Kruszka postanowił wytknąć redaktorowi nowej gazety niejasne okoliczności 
zdobycia przez niego dyplomu lekarza. W nr. 156 z 1899 r. w odpowiedzi 
na pytanie czytelnika wyjaśniono: „Pan [Ignacy] Machnikowski ma mniej 
więcej tyle prawa do tytułowania się «doktorem medycyny», co organista 
do tytułowania się księdzem. Pan Machnikowski nabył parę lat temu za 
małą sumę pieniędzy tytuł «doktora medycyny» od jakiejś humbugierskiej 
spółki, która tytułowała się «kolegium medycznem». Tytuł taki najprostszy 
robotnik był mógł dostać od tej spółki za $25 do $75”74.

Sprawa poruszana była jeszcze w kolejnych numerach, w których 
redakcja „Kuryera Polskiego” chwaliła się, że choć Machnikowski uzyskał 
od burmistrza Milwaukee Davida Stuarta Rose’a prawo do prowadzenia 
praktyki, to jednak wciąż nie dysponuje prawdziwym dyplomem lekar-
skim, odmówiono mu więc zgody na zamieszczanie ogłoszeń, zasłaniając 

74 Nie jest lekarzem, „Kuryer Polski” 1 VII 1899, s. 8.

Il. 7. Karykatura Wysłannik Kruszki 
do trampa, „Echo Polskie” (Toledo) 
18 VII 1912, nr 68T, s. 2.

http://rcin.org.pl



182 Elżbieta Nowosielska

się dobrem czytelników75. Z uwagi na to, że reklamy weryfi kowano w nie-
licznych przypadkach raczej ciężko uznać to tłumaczenie za wiarygodne76. 
Na obronę Kruszki należałoby jednak wspomnieć, że kontrowersje wokół 
kompetencji Machnikowskiego pojawiały się już wcześniej. Przykładowo 
w wydawanej w Toledo „Ameryce” w 1897 r. doniesiono, że otrzymał on 
dyplom lekarza w „Independent Medical College”77 – szkoły znanej z tego, 
że nadaje tytuły za pieniądze78. 

„Kurjer Nowojorski” informując w 1897 r. o planach założenia nowego 
pisma w Shamokin (Pensylwania), podał, że jego redaktorem ma być „nie-
piśmienny” organista Antoni Korpanty, dawny wydawca „Wędrowca”. 
Doniesienie to opatrzono również złośliwym komentarzem na temat 
wydawcy przyszłego periodyku: „Ponieważ księża tylko wtedy zakładają 
pisma, gdy nabroiwszy dosyć obawiają się zaburzeń parafi alnych, sądzić 
można że z Dr.  [ks.  Tomaszem] Misickim kiepsko musi być w Shamo-
kin”79. W „Polonii w Ameryce” żartowano w 1895 r., że „Jutrzenka” często 
zmienia redaktorów, bo jej wydawcą jest rzeźnik Józef Pawłowski80. Także 
korespondent „Kuryera Polskiego” z Milwaukee o pseudonimie Mazur, 
donosząc o śmierci wydawcy „Nowego Życia” Jana R. Niemczewskiego, 
stwierdził: „Był on jedynym może wydawcą polskim, który z trudnością 
tylko rozpoznawał litery, a pisać dopiero rozpocząwszy wydawnictwo cokol-
wiek się poduczył”81. Informację tę przekazały dalej „Wielkopolanin” oraz 
„Dziennik Chicagoski” wraz z komentarzem, że jest to zapewne powód, 
dla którego na łamach tego pisma zamieszczane były „ohydne” anarchi-
styczne treści82. Oskarżenia tego typu można niekiedy było obrócić prze-
ciwko rzucającemu. W odpowiedzi na zarzuty w „Nowym Życiu” redakcja 
„Sztandaru” pisała: „J[an] I. Migdalski nigdy nie zapierał się swojego powo-
łania jako zecer, lecz zawsze był z niego dumny. Tylko taki żółtodzióbek 
jak np. p. [Leon M.] Nowak dostawszy się na krzesło redaktorskie i nie 
potrafi wszy nawet nożyczkami pożytecznie pracować – zapomina czem był 
dzień przedtem…”83.

75 Ukarana bezczelność, „Kuryer Polski” 8 VII 1899, s. 4; P. Machnikowski się gniewa, 
„Kuryer Polski” 11 VII 1899, s. 4.

76 Zob. też mój artykuł pt. Funkcjonowanie redakcji w tym tomie.
77 Odnotowana na liście American Medical Association jako nieistniejąca już szkoła 

handlująca fałszywymi dyplomami; zob. Medical Colleges of the United States and of Foreign 
Countries, [Chicago] 1918, s. 4.

78 „Ameryka” 11, 26 VI 1897, nr 26, s. 4.
79 „Kurjer Nowojorski” 8, 3 VII 1897, nr 25, s. 3.
80 „Polonia w Ameryce” 4, 16 V 1895, nr 18, s. 2.
81 „Kuryer Polski” 5 XII 1899, s. 1.
82 „Dziennik Chicagoski” 18 XII 1899, s. 2.
83 „Sztandar” 2, 15 XI 1895, nr 46, s. 2.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 183

Oskarżenia tego rodzaju nie były typowe jedynie dla polskiej prasy 
w Stanach Zjednoczonych. Wilhelm Meliński, redaktor „Kurjera Parań-
skiego”, nazwał redaktora „Gazety Polskiej w Brazylii” paszkwilarzem 
i w następujący sposób opisał jego kompetencje: „P. [Karol] Szulc jest 
dobrym kupcem, jest zapewne i niezłym zecerem, ale popełnił ten jeden 
błąd, że wydając gazetę, wziął się do rzeczy, na której się nie zna. Radzimy 
mu przeto dla jego własnego dobra, by zdolności swe poświęcił handlowi 
i drukarni a wydawanie gazety pozostawił innym”84.

Często przytaczano błędy konkurencji na dowód jej braku kompetencji. 
W „Polonii w Ameryce” podkreślono, iż redaktor „Rolnika” sądzi, że Chiń-
czycy są muzułmanami, a „Kuryera Polskiego” – że William Ewart Gladstone 
jest lordem85. „Kuryer Polski” wytknął w numerze pierwszym „Pracy” z Mil-
waukee nieznajomość wydarzeń z życia miasta (np. pożaru)86. Z kolei prostu-
jąc zamieszczoną w „Dzienniku Milwauckim” informację o dacie posiedzenia 
komitetu budowy pomnika Kościuszki, złośliwie skomentowano: „Kiedyż 
przestaniemy być zmuszeni do prostowania mylnych wiadomości «najlepiej 
redagowanego z ulepszeniami» Dziennika”87. „Wiadomości Codzienne” 
w 1918 r. nazwały natomiast redaktora „Rekordu” w Detroit głupkowatym88.

W przypadku gazet wychodzących w Ameryce Północnej poważnym 
oskarżeniem był też brak znajomości języka angielskiego. U redaktora 
„Dzwonu” z Buff alo miało to doprowadzić do wielu błędów w przekła-
dach z tego języka zamieszczanych na łamach tego pisma, np.: „król polski 
Zygmunt August pochodził że sławnej rodziny «Gazietto» a jego małżonka 
była księżniczką pogranicznego kraju «of Lithnaine» a imię jej było Bar-
bara «Radzinett». Podobne banialuki wyglądają poprostu na kpiny i jeżeli 
redaktor «Dzwona» sam niezna dostatecznie angielskiego języka, by potra-
fi ł kontrolować pisaniny swych korespondentów, powinien przynajmniej 
postarać się o ludzi kompetentnych, bo takiemi głupstwami, jakiemi jest 
zapełniony No. 4 nie przyniesie ani pożytku narodowości naszej, ni też 
dozna poparcia uczciwej prasy polskiej”89.

Błędy w gratulacjach z okazji ślubu w języku angielskim dla byłego 
demokratycznego kandydata na wicegubernatora Nowego Jorku Elliota 
Danfortha w 1898  r. wytknął „Kurjerowi Nowojorskiemu” wydawany 
w Milwaukee „Kuryer Polski”90.

84 „Kurjer Parański” 2, 15 I 1898, nr 3, s. 2.
85 „Polonia w Ameryce” 1, 3 XI 1892, nr 42, s. 1.
86 „Kuryer Polski” 7 I 1893, s. 2.
87 „Kuryer Polski” 31 V 1902, s. 1.
88 „Wiadomości Codzienne” 10 VI 1918, s. 2.
89 „Zgoda” 6, 15 VI 1887, nr 24, s. 4.
90 Angielszczyzna w gazetach polskich, „Kuryer Polski” 29 XI 1898, s. 2.

http://rcin.org.pl



184 Elżbieta Nowosielska

Podobnym przypadkiem miał być wydawca „Echa” z Buff alo Wincenty 
Wagonis.  Zdaniem konkurencyjnego „Polaka w Ameryce” był to „głupi 
litewski chłop, który nie posiada żadnego języka oprócz litewskiego i ska-
leczałego polskiego”. Sytuację tę wykorzystywał podobno Michał Józef 
Sadowski, redaktor w tym samym piśmie, który sterował nim zarówno 
podczas kierowania pisma, jak i wizyt u przedstawicieli partii republi-
kańskiej w celu zdobycia funduszy. Jak złośliwie podkreślono w „Polaku 
w Ameryce”: „wizyty te bardzo przypominają włóczęgostwo cygana po 
świecie z niedźwiedziem z litewskich borów”91.

Zarzuty o brak kompetencji nie musiały wynikać jedynie z chęci pozbycia 
się konkurencji. Polscy dziennikarze emigracyjni mieli świadomość znacze-
nia wykonywanego przez siebie zawodu i poczucie misji92, w związku z tym 
brak profesjonalizmu części redaktorów mógł szkodzić całemu środowisku. 
Istniała także wspomniana wcześniej obawa, że poziom gazet polonijnych 
wpływa na to, jak Polacy są oceniani przez przedstawicieli innych nacji.

Zarzuty osobiste

Częstym zarzutem o charakterze osobistym było oskarżenie o nadużywanie 
alkoholu. Walka z tym nałogiem ofi cjalnie była popierana przez wszystkie 
redakcje, stąd wykazanie, że jakiś dziennikarz czy redaktor nie trzyma się 
głoszonych zasad było okazją do dodatkowej krytyki. Pogłoski o problemie 
alkoholowym, czasem łączone z uwagami na temat wady wymowy, krążyły 
przez lata o Stanisławie Śliszu. „Zgoda” w 1887 r. pisała, że setki osób były 
świadkami jego pijackich wybryków w Milwaukee. W tej samej wzmiance 
wytknięto oo. zmartwychwstańcom współpracę z tego rodzaju osobą: „Win-
szujemy O.O. Zmartwychwstańcom takiego nabytku, ale równocześnie 
ostrzegamy ich, że jeśli nie będą ostrożni, to Ślisz ich wkrótce puści przez gar-
dło – bo chociaż się zająka – to taką rzecz potrafi  on uczynić bez zająkania”93.

Z kolei „Katolik” w 1895  r. złośliwie skomentował nieobecność tego 
redaktora na zjeździe dziennikarzy: „Gdyby na zjeździe redaktorów spijano 
się burbonem, toby Ślisz z pewnością przyjechał. Coby to była za radość, 
«p-p-proszęż ja p-p-pana»”94. Z powodu tej nieobecności w „Kropidle”, a za 
nim m.in. w „Reformie” zamieszczono stosowną karykaturę95. W „ Polonii 

91 „Polak w Ameryce” 6, 6 IX 1892, nr 45, s. 3.
92 Zob. też mój artykuł pt. Dziennikarze na emigracji w tym tomie.
93 „Zgoda” 6, 17 VIII 1887, nr 33, s. 5.
94 „Katolik” 10, 4 VII 1895, nr 27, s. 1.
95 „Reforma” 2, 20 VII 1895, nr 29, s. 2.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 185

w Ameryce” nazwano Ślisza zwolennikiem burbona96, a w „Kuryerze Pol-
skim” – notorycznym pijaczyną97. W 1899 r. „Kuryer Polski” wytknął „Pola-
kowi w Ameryce”, że choć niedawno zamieścił doskonały artykuł przeciw 
nałogowym pijakom, to jego redaktor sam powinien się zastosować do 
zawartych w nim rad98.

Podobne zarzuty padały pod adresem innych emigracyjnych publi-
cystów. „Polonia w Ameryce” w 1893 r. pisała, że Derda (czyli Hieronim 
Derdowski) oczernia ludzi po pijaku i niektórzy mówią, że traci rozum99, 
a rok później nazwała go „pijanicą winońskim”100. Żarty z problemu alko-
holowego Derdowskiego (wraz z karykaturą) zamieścił także „Djabeł”: 
„Obywatel H. Derdowski leżał właśnie pijany pod ławką, redagując gło-
śnego Katolika, gdy mała wściekła mysz odgryzła mu fi oletowy nosek”101. 
„ Kurjer” z Toledo komentując błąd w dacie w jednym z numerów „Gwiazdy 

96 „Polonia w Ameryce” 3, 1 II 1894, nr 3, s. 1.
97 „Kuryer Polski” 14 II 1898, s. 2.
98 „Kuryer Polski” 12 V 1899, s. 4.
99 „Polonia w Ameryce” 2, 21 IX 1893, nr 36, s. 2.

100 „Polonia w Ameryce” 3, 22 II 1894, nr 6, s. 1.
101 „Djabeł” 1, 24 XI 1894, nr 20, s. 79.

Il. 8. Karykatura Dlaczego Ślisz nie był na zjeździe?, „Reforma” 2, 20 VII 
1895, nr 29, s. 2.

http://rcin.org.pl



186 Elżbieta Nowosielska

Detroickiej”, zasugerował, że jej redaktor nadużył alkoholu102, a „Przyjaciel 
Ludu” ostentacyjnie dziwił się, że „ostatni numer «Gazety Pittsburskiej» 
siwuchą nie pachnie”103. Natomiast w „Jutrzence” zamieszczono rysunkowy 
dowcip o pijanych Abczyniaku (Romanie Stanisławie Abczyńskim) i Józefi e 
Rosińskim, redaktorze i wydawcy „Przyjaciela Ludu”104. 

Niekiedy można też było natrafi ć na złośliwe uwagi dotyczące wyglądu 
konkurencyjnych redaktorów. Przykładowo w „Katoliku” opisano Michała 
Józefa Sadowskiego jako „tego łysego od Echa”105. W „Słowie” nazwano 
Michała Kruszkę z „Kuryera Polskiego” karłem106. W podobnym tonie 
„Wiadomości Codzienne” z 1918  r. pisały: „Karzełek od «Piasta» mały 
wzrostem i mały duchem dr K[arol] Smołczyński z Chicopee…”107. Zwra-
cano też uwagę na zbyt młody lub zbyt zaawansowany wiek redaktorów 

102 „Kurjer” (Toledo) 4, 1 III 1894, nr 9, s. 2.
103 „Przyjaciel Ludu” 6, 20 VII 1895, nr 22, s. 5.
104 „Jutrzenka” 1, 13 XII 1893, nr 27, s. 4.
105 „Katolik” 10, 1 VIII 1895, nr 31, s. 1.
106  „Słowo” 2, 13 I 1894,  nr 2, s. 1.
107 „Wiadomości Codzienne” 19 XII 1918, s. 2.

Il. 9. Karykatura Pan Heronim 
Derdowski, „Djabeł” 1, 24 XI 1894, 
nr 20, s. 79.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 187

i wydawców. Ludwik Bulewski z „Rzeczpospolitej Polskiej Federacyjnej-
-Demokratyczno-Socyalnej” zarzucał Antoniemu Szczęsnowiczowi „przy-
branie sobie do podpisu – Bogu duszę winnego staruszka”108. Co ciekawsze, 
w podobnym tonie pisał o nadmiernym wykorzystywaniu starych, scho-
rowanych działaczy „Dziennik Poznański”, również podając jako przykład 
działania Szczęsnowicza z „Le Peuple Polonais” i Bulewskiego z „Rzecz-
pospolitej Polskiej Federacyjnej-Demokratyczno-Socyalnej”. Ten pierwszy 
miał nadużywać autorytetu „poczciwego” Ludwika Hauke-Bosaka, ten 
drugi – „zacnego, ale łatwowiernego i schorowanego” Wiktora Heltmana109. 
„Ameryka” nazwała redaktora „Kurjera” z Toledo Bolesława Balkowskiego 
chłopakiem110, a „Kuryer Polski” konkurenta z „Dziennika Milwauckiego” – 
„bezpierzym kurczęciem”111.

Brak patriotyzmu
Zarzuty o brak patriotyzmu najczęściej łączono z posądzaniem o sprzyjanie 
jednemu z zaborców. Życiorys miał świadczyć przeciwko np. Antoniemu 
Szczęsnowiczowi, redaktorowi pisma „Le Peuple Polonais”, który rzekomo 
został wydalony z wojska rosyjskiego w niejasnych okolicznościach, wyje-
chał za granicę podczas powstania styczniowego pomimo wojskowego 
doświadczenia i bronił polityki Ludwika Mierosławskiego. Największy gniew 
recenzenta z „Rzeczpospolitej Polski” wzbudził jednak krytyczny artykuł 
o obchodach 300-lecia unii lubelskiej w Krakowie. Relację o nim zakoń-
czono słowami: „Polak, z takim cynizmem rzucający się na najświętsze 
narodowe pomniki i objawy, przestał być Polakiem, – to też żaden uczciwy 
i rozsądny Polak mieć go już za Polaka nie będzie. Autor podobnych beze-
ceństw, może być doskonałym uczniem mistrza swego [Ludwika Miero-
sławskiego – E.N.], przesadzić go nawet, może na powrót zostać ofi cerem 
albo czynownikiem moskiewskim, ale Polakiem – nigdy”112.

Najczęściej wytykano konkurentom rzekome sprzyjanie Rosji. „ Kurjer 
Nowojorski” zauważył, że klerykalne pismo „Głos Narodu” zatr udniło na 
stanowisku redaktora „otwartego moskalofi la” i „kleptomana” Lucjana 
Horbaczewskiego113. Z kolei „Robotnik” z Chicago stawiał podobne zarzuty 

108 „Rzeczpospolita Polska Federacyjna-Demokratyczno-Socyalna” 1 IX 1869, nr 2, s. 15.
109 Nasze ostateczności, „Dziennik Poznański” 26 IX 1869, s. 1.
110 „Ameryka w Toledo i Kuryer Clevelandzki” 6, 8 VI 1892, nr 46, s. 3.
111 „Kuryer Polski” 7 IV 1904, s. 8.
112 „Rzeczpospolita Polska Federacyjna-Demokratyczno-Socyalna” 1 IX 1869, nr 2, 

s. 15–16.
113 „Kurjer Nowojorski” 8, 27 XI 1897, nr 46, s. 2.

http://rcin.org.pl



188 Elżbieta Nowosielska

„Kuryerowi Polskiemu” z Milwaukee: „«Kuryer milwaucki» jest pismem 
na wskroś moskalofi lskiem. Pan Kruszynka [Michał Kruszka – E.N.] i jego 
redaktorzy są tak niezręcznymi propagatorami moskalofi lizmu że zacho-
dzi obawa, czy ich Miś IIgi nie zepchnie w… duraki. Rzetelne bowiem 
zarzuty moskalofi lstwa, jakie im czyni prawie cała prasa polska, odpierają 
albo usprawiedliwiają swojem moskalofi lstwem”114.

W tym samym tonie w „Gazecie Polskiej w Brazylii” krytykowano 
Kazimierza Warchałowskiego, o którym pisano: „To jest zruszczony i zde-
prawowany moskiewski eks-urzędniczek – może i dziś biorący pensyę za 
swoją prawomyślną służbę dla moskala!”115.

Do skandalu doszło w 1913  r., kiedy Stefania Laudyn-Chrzanowska 
na łamach „Kuryera Polskiego” skrytykowała Związek Polek i jego organ 
„Głos Polek”, którego niegdyś była redaktorką. W odpowiedzi redakcja 
tego pisma zamieściła złośliwy komentarz: „Nic […] dziwnego, że nie-
godnemi oszczerstwami szkodzić usiłuje organizacyi polskiej, jest bowiem 

114 „Robotnik” 6, 31 I 1902, nr 5, s. 8.
115 „Gazeta Polska w Brazylii” 19, 10 II 1911, nr 6, s. 2.

Il. 10. Karykatura Fritz ma 
organ, „Ameryka w Toledo 
i Kuryer Clevelandski” 6, 
13 IV 1892, nr 30, s. 1.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 189

prawosławną moskiewką i w duchu polityki rosyjskiej pracować wśród nas 
zamierzała”116. Rzucanie tego rodzaju oszczerstw wobec Laudyn-Chrzanow-
skiej potępiło Towarzystwo Dziennikarzy i Literatów, które rozesłało do 
redakcji polskich pism list przywołujący dokonania pomówionej dzienni-
karki na polu literatury i pracy społecznej. Sprawę skomentowano także 
w „Dzienniku Chicagoskim”, w którym ubolewano, że organ szacownej 
polskiej organizacji zszedł do poziomu tzw. prasy żółtej (synonim prasy 
rewolwerowej)117.

Dyskusja na temat patriotyzmu lub jego braku na łamach prasy z oczy-
wistych względów zaostrzyła się w latach 1914–1918. W 1916 r. „Dziennik 
Związkowy Zgoda” wymienił „Dziennik Polski”, „Dziennik Ludowy”, „Tele-
gram Codzienny” i „Narodowca” jako pisma o orientacji proniemieckiej 
i podkreślił, że zwiększają one swoją objętość dzięki wsparciu pieniężnemu 

116 „Głos Polek” 4, 27 II 1913, nr 9, s. 9.
117 Oszczerstwo w „Głosie Polek”, „Czas” (Brooklyn) 9, 14 III 1913, nr 11, s. 8; „Dziennik 

Chicagoski” 1 III 1913, s. 7.

Il. 11. Karykatura Dobrowolni pomocnicy cara, „Ameryka-Echo” 18, 1 IV 1905, nr 13, s. 4.

http://rcin.org.pl



190 Elżbieta Nowosielska

w zamian za „obronę kajzera i jego faterlandu”118. W odpowiedzi „Telegram 
Codzienny” poradził czytelnikom, aby zastanowili się, czemu władze nie-
mieckie zakazały dystrybucji tego pisma w Warszawie, ale bez problemu 
pozwalają na sprowadzanie niektórych gazet emigracyjnych o tzw. orien-
tacji prorosyjskiej119.

„Dziennik Narodowy” sugerował swoim abonentom, żeby zwrócili uwagi 
na zmiany w kondycji fi nansowej socjalistycznego „Dziennika Ludowego”. 
To będące na granicy upadku wydawnictwo po otrzymaniu pożyczki za 
pośrednictwem wysłannika Naczelnego Komitetu Narodowego (NKN) 
dr. Artura Hausnera nagle zaczęło świetnie prosperować. W związku z tym 
zadano retoryczne pytanie: „Czyją więc kieszeń otworzył Dr. Hausner […], 
że przez ręce Dr Żurawskiego wpłynęły pieniądze w wydajnej ilości do kasy 
«Dziennika Ludowego»?”120. Z kolei „Wiadomości Codzienne” w 1916  r. 
nazwały „Dziennik Związkowy” półurzędowym organem cara batiuszki121.

Gramatyka i ortografi a

Zarzutem niejako łączącym w sobie oskarżenie o brak kwalifi kacji i patrioty-
zmu było wytknięcie konkurencji problemów z polską gramatyką i ortografi ą. 
Pisma emigracyjne często deklarowały, że pełnią funkcję nie tylko rozryw-
kową czy informacyjną, ale też dbają o wykształcenie i utrzymanie ducha 
narodowego wśród swoich czytelników. W związku z tym każde zwrócenie 
uwagi na braki w znajomości mowy ojczystej, nawet dane w dobrej wierze, 
traktowano jako atak i podważanie autorytetu. Do rzadkości należały reak-
cje takie jak odpowiedź redakcji „Rolnika” ze Stevens Point, która uznała, 
że w „Górniku” słusznie wytknięto jej błąd stylistyczny i nawet dodała, że 
tego rodzaju wzajemna kontrola jest zjawiskiem pozytywnym, bo przyczy-
niającym się do ogólnej poprawy poziomu pism polskich na emigracji122.

Uważać musiał nawet miesięcznik „Orędownik Językowy” z St.  Francis 
(Wisconsin), założony specjalnie w celu dbania o poprawność  polszczyzny. 
W nr. 5 z 1905 r. tego pisma ogłoszono powstanie działu pt. „ Chwasty i kąkole”, 
mającego omawiać na aktualnych materiałach najczęstsze lub najbardziej 
rażące przypadki niepoprawnej pisowni na łamach  polskiej prasy emigra-
cyjnej. Z uwagi na gwałtowną reakcję tych, których teksty wykorzystano 

118 „Dziennik Związkowy Zgoda” 16 VI 1916, s. 4.
119 „Telegram Codzienny” 7 I 1916, s. 2.
120 „Dziennik Narodowy” 16 III 1916, s. 4.
121 „Wiadomości Codzienne” 28 X 1916, s. 2.
122 „Rolnik” 20, 19 V 1911, nr 20, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 191

jako przykłady, już w nr. 9 zapowiedziano, że od tej pory nie będą poda-
wane informacje o pochodzeniu cytatów. Podobna rubryka pt. „Kwiaty 
Języka Polskiego” istniała w 1897 r. w „Narodzie Polskim”. Pisma, z których 
zaczerpnięto cytaty, często decydowały się na  polemikę. „Kurjer Nowojorski” 
w nr. 23 złośliwie podkreślił, że: „Uczony ogrodnik z «Narodu Polskiego» nie 
przestaje zrywać kwiatków językowych z pism polskich. Tymczasem w jego 
własnym organie rosną olbrzymie łopuchy”123, natomiast w nr. 24 podśmie-
wał się z rozważań o pisowni nazw własnych pochodzenia obcego, w któ-
rych proponowano spolszczanie np. nazw amerykańskich miast (Czykago, 
Milwoki, Filadelfi a zamiast Chicago, Milwaukee, Philadelphia), złośliwie 
sugerując redaktorowi „Narodu Polskiego”, żeby przetłumaczył też nazwę 
„Bonifratrzy”124. Z kolei „Kuryer Polski” z Milwaukee określił ten artykuł jako 
„pedagogiczną zarozumiałość wzbudzającą ogólny uśmiech politowania”125.

Oczywiście w wielu przypadkach wyłapywanie błędów konkurencji 
miało jedynie charakter żartobliwy. W 1913  r. „Rolnik” ze Stevens Point 
postanowił wykorzystać w ten sposób zabawną pomyłkę z działu „Nota-
teczki” w „Dzienniku Chicagoskim”. Zamieszczono tam anegdotkę o ude-
rzeniu pioruna w kościół w Paterson (New Jersey), w wyniku którego do 
kuchni, w której bawiły się dzieci pastora, wpadła ognista kula: „Czterna-
stoletnia Luiza kopnęła kulę nogą, a ta rozsypała się na drobne iskierki, 
nie czyniąc nikomu nic złego”. Redakcja „Rolnika” dołączyła komentarz: 
„A więc noga dziewczęcia «rozsypała się na drobne iskierki...» Jaka szkoda, 
że los podobny nie spotkał głowy autora «Notateczek»! Wówczas słusznie 
możnaby powiedzieć, że piorun nie uczynił nic złego”126. W innym miejscu 
artykuł z jednego z dzienników milwauckich pt. Handel opiumem zakoń-
czy się w roku 1917 opatrzono złośliwą sugestią, że jego redaktor nie miał 
nic wspólnego z „gimnazyumem”127.

Czasem jednak sugerowano, że błędy u konkurencji to oznaka jakie-
goś niebezpiecznego, szerszego procesu. W wydaniu dla kobiet „Zgody” 
ostrzegano, że nawet Polacy zawodowo zajmujący się pracą umysłową coraz 
gorzej znają język polski, a zjawisko psucia języka urasta do rozmiarów 
„plagi”. Te wydawałoby się ponadczasowe narzekania opatrzono dopiskiem 
zecera, w którym jako przykład tego zjawiska podano redaktora tygodnika 
„Orzeł – Przewodnik Polski” w Syracuse128.

123 „Kurjer Nowojorski” 8, 19 VI 1897, nr 23, s. 2.
124 [W.J. Zembaczyński], Imiona własne w języku polskim, „Naród Polski” 1, 18 VI 

1897, nr 25, s. 1; „Kurjer Nowojorski” 8, 26 VI 1897, nr 24, s. 2.
125 „Kuryer Polski” 14 VII 1897, s. 2.
126 „Dziennik Chicagoski” 12 VII 1913, s. 4; „Rolnik” 22, 18 VII 1913, nr 29, s. 4.
127 „Rolnik” 20, 26 V 1911, nr 21, s. 4.
128 „Zgoda” 32, 20 II 1913, nr 8 (K), s. 3.

http://rcin.org.pl



192 Elżbieta Nowosielska

Krytyka tego rodzaju szczególnie dotkliwa była dla nowych tytułów, 
które dopiero próbowały zdobyć czytelników. Z bardzo nieprzychylnym 
przyjęciem spotkał się np. „Świat Polsko-Amerykański” z Albany. Polsz-
czyzna, w jakiej zapowiadano jego wydanie w 1893  r. sprawiła, że pisma 
takie jak „Kuryer Polski” z Milwaukee, „Kurjer” z Toledo czy „Polonia 
w Ameryce” ogłosiły, że lepiej, aby pismo to w ogóle nie ujrzało światła 
dziennego129. W „Wierze i Ojczyźnie” przedrukowano wspomnianą zapo-
wiedź podkreślając: „Umieszczamy to ogłoszenie dosłownie, dla delek-
towania się naszych czytelników doborowym stylem wydawców nowego 
pisma. Skarżą się niektórzy z naszych Czytelników na brak humorystyki 
we «Wierze i Ojczyźnie»; niechaj że humorystykę zastąpi powyższa próbka 
stylu niektórych wydawców polskich czasopism”130.

Z kolei w 1915 r. w „Dzienniku Narodowym” w artykule pod wiele mówią-
cym tytułem Z oślej łąki w Omaha, Nebraska zebrano błędy ortografi czne 
i stylistyczne z jubileuszowego numeru tygodnika „Gwiazda Zachodu”. 
Tytuł nawiązywał do nazwiska Tomasza Kozła, redaktora i wydawcy kry-
tykowanego pisma, w którym „spotyka się w każdym numerze tak jaskrawe 
kwiatki stylowe i ortografi czne, iż wątpić należy, aby ów redaktor i wydawca 
w jednej osobie, skończył choć szkołę elementarną”131. Wobec braku kon-
struktywnej reakcji na zarzuty w jednym z dalszych numerów „Dziennika 
Narodowego” postanowiono zaprezentować czytelnikom kolejne zabawne 
fragmenty. Przytoczono np. opis śmiertelnego wypadku Jana Micka wraz 
z komentarzami od redakcji: „«w powyższej (!) nadmienionym dniu nała-
dował motor truck pół tony ogórków (ciekawy wóz – sam ładuje ogórki. – 
Przyp. Red. Dzien. Nar.) i jakieś świnie przysiadło się też z nim». Jak widać 
to w Omaha farmerzy posiadają ćwiczoną nierogaciznę, która sama przy-
siada się na wozach”132.

Z dużą krytyką spotkał się także „Biuletyn” wydawany przez Biuro Pra-
sowe Komisji Wojskowej Armii Polskiej we Francji. Już sam tytuł budził 
kontrowersje, bowiem pierwsze piętnaście numerów tego tygodnika wyszło 
pt. „Buletyn”. W „Dzienniku Związkowym Zgoda” przypuszczano, że ten 
błąd w tytule pojawił się na skutek wpływu języka angielskiego: „Tytułuje 
się jednak to wydawnictwo mylnie «buletynem», chyba może z tej racyi, że 
na dźwięk «ju» starczy w angielskim języku samogłoska «u». Ale to jeszcze 
nie racya by kaleczyć język polski...”133. Krytyczną recenzję nr. 4 tego pisma 

129 „Kurjer” (Toledo) 3, 14 XII 1893, nr 51, s. 1; „Polonia w Ameryce” 2, 7 XII 1893, 
nr 47, s. 2.

130 „Wiara i Ojczyzna” 7, 7 XII 1893, nr 49, s. 5.
131 „Dziennik Narodowy” 20 IX 1915, s. 2.
132 „Dziennik Narodowy” 30 X 1915, s. 10.
133 „Dziennik Związkowy Zgoda” 24 I 1918, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 193

zamieszczono najpierw w „Dzienniku Ludowym”, a następnie przedruko-
wano w „Telegramie Codziennym”. Wytknięto w niej, że jedynie teksty 
bezpośrednio przepisane z innych gazet nie zawierają rażących błędów i sko-
mentowano: „Pan Paderewski, chcąc  swoich zauszników utrzymywać z gro-
sza publicznego mógłby przynajmniej dla analfabetów wynajdywać prace 
inne, jakieś zamiatanie przedpokojów w Biurze prasowym naprzykład, a nie 
kazać im pisać skoro ci biedacy do tego widocznie nie mają «powołania»”134.

Niepolskie pochodzenie

Częstym oskarżeniem wobec emigracyjnych redaktorów i wydawców było 
wytykanie im niepolskiego pochodzenia i wynikające z niego  niedostateczne 
zaangażowanie w tzw. sprawę polską. Negatywne reakcje dotyczyły tak 
poszczególnych osób, jak i całych przedsięwzięć. Najmocniej  krytykowano 
prawdziwe lub rzekome korzenie żydowskie. Charakterystyczny był masowy 
opór środowisk polonijnych wobec przedsięwzięcia Maxa Rabinoff a z lat 
1906–1907, który zaczął wydawać polskie tygodniki we wszystkich miastach 
zamieszkiwanych przez większe skupiska Polonii. W tym celu założył on 
spółkę Associated Polish Press, dla której początkowo udało się pozyskać 
liczne grono współpracowników135. Podstawą tej inicjatywy stał się tygodnik 
„Słowo Polskie”, wydawany od 1904 r. w Chicago. Już wtedy tytuł budził 
niechęć części polskich środowisk. W „Ameryce-Echo” np. zamieszczono 
ostrzegający przed tą gazetą list anonimowej delegatki na sejm Związku Polek 
w Chicago, podkreślającej, że choć wydawcy  oferują Związkowi korzystne 
fi nansowo warunki za uczynienie ich pisma organem tej organizacji, to 
jednak składający tę propozycję Edward Ludwik Kołakowski jest „czło-
wiekiem, który szkołę odebrał w tajnej  policyi moskiewskiej za pieniądze 
Moskala p. Rabinoff a”. „Ameryka-Echo” w  jednym z kolejnych numerów 
wymieniła też „Słowo Polskie” wśród pism nieuznanych za godne zamu-
rowania razem z innymi porządnymi publikacjami polskimi w zagłębie-
niu pod pomnikiem  Tadeusza Kościuszki w Park Humboldt w Chicago136. 

134 „Telegram Codzienny” 10 II 1918, s. 2.
135 Udało się zidentyfi kować tytuły: „Gazeta Bostońska” (Boston) 1907, „Głos z St. Louis”, 

„Goniec z Manistee”, „Kuryer Buff aloski”, „Kuryer Filadelfi jski” (Filadelfi a) 1907, „Kuryer 
Nowojorski” (Nowy Jork) 1906–1907, „Kuryer z Grand Rapids”, „Nowiny Baltimorskie”, 
„Nowiny z Reading”, „Orędownik” (Erie) 1906, „Orzeł Polski” (Dunkirk) 1906–1907, 
„Przegląd Polski” (Newark) 1906–1907, „Sztandar” (Camden) 1906–1907, „Świat Polski” 
(Pittsburgh) 1906–1907. Zawartość jedynego zachowanego tygodnika z tej grupy omawia: 
D. Kiper, „Kurier z Grand Rapids” w latach 1906–1907, „Studia Polonijne” 43, 2022.

136 „Ameryka-Echo” 17, 25 VI 1904, nr 26, s. 6; 10 IX 1904, nr 37, s. 5.

http://rcin.org.pl



194 Elżbieta Nowosielska

Dopiero jednak pojawienie się mutacji głównego pisma w innych 
miastach wywołało masową kontrakcję na łamach polskiej prasy, która 
w pewnym momencie została zauważona nawet w Europie137. Przykładowo 
w tygodniku „Naród Polski” ostrzegano przeciw „Głosowi Polskiemu” 
w następujący sposób: „Szpargały żydowskie poczynają już burzyć parafi an 
przeciw księżom, więc na śmiecie z żydoskimi «glosamy» – mamy dosyć 
pożądnych i katolickich pism, wydawanych przez Polaków, którzy wszystkie 
ciężary ponosić muszą, więc popierajmy te, a nie żydów, z których Polska 
i my Polacy absolutnie nic nie mieliśmy i mieć nie będziemy”138.

„Dziennik Chicagoski” wyjaśniał swoim czytelnikom oszustwo, za 
pomocą którego Rabinoff  skłonił do współpracy ks. Bernarda Marię Fran-
ciszka Skulika i przejął drukarnię wydawanego przez niego w La Salle (Illi-
nois) pisma „Promień”139. „Wiarus” w odpowiedzi na listy od czytelników 
podkreślił, że w pismach Associated Polish Press wydawcą jest Żyd Rabi-
noff , a naczelnym redaktorem  – Żyd Nikodem Złotnicki140. Ostatecznie 
w połowie 1907  r. Rabinoff  zdecydował się sprzedać swoją spółkę Anto-
niemu Alfredowi Paryskiemu z Toledo, wydawcy „Ameryki-Echa”141.

Co ciekawe, inaczej inicjatywę Rabinoff a oceniał po latach Jan Chona-
rzewski, którego wspomnienia zamieszczono w jubileuszowej jednodniówce 
„Drukarz” z 1934 r.:

Prócz tego pracowałem w drukarni „Słowo Polskie”, którego wydawcą był Max 
Rabinoff . Pismo to było umiejętnie prowadzone i wkrótce zamieniło się na siedm 
tygodników, a to w ten sposób, że zmieniało się tytuły i lokalne stronice, dosto-
sowane do miejscowości, do której ów tygodnik był przeznaczony […]. Ponieważ 
robiło to konkurencję tygodnikom w poszczególnych miastach, więc zaczęto bić na 
alarm, że żyd chce założyć trust gazetowy polski i to tak poskutkowało, że wkrótce 
musiano zaprzestać wydawnictwa142.

Warto zaznaczyć, że tygodniki z Associated Polish Press nie były jedy-
nym przypadkiem, kiedy próbowano wydawać tę samą gazetę w kilku mia-
stach w USA lub kiedy na wydawanie pisma w języku polskim decydował 
się przedsiębiorca innej narodowości (choć z pewnością było to największe 
przedsięwzięcie tego typu w badanym okresie). Już w 1893 r. pojawiły się 

137 Trust przeciw dziennikom polskim, „Czas” (Kraków) 19 III 1907, s. 2–3.
138 „Naród Polski” 11, 27 II 1907, nr 9, s. 8.
139 „Dziennik Chicagoski” 17 XI 1906, s. 8.
140 „Wiarus” 22, 2 V 1907, nr 18, s. 5.
141 „Dziennik Chicagoski” 5 VI 1907, s. 4.
142 J. Chonarzewski, Reminiscencje lat przeszłych, w:  Drukarz. 1894–1934. Pamiętnik 

Stow. Unijnych Drukarzy Polskich zrzeszonych przy lokalu no. 16 I. T. U. w Chicago, Chi-
cago 1934, s. nlb. [40].

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 195

„Nowiny Nowojorskie”, „Nowiny Philadelphijskie” i „Nowiny z Wilkes 
Barre”, które miały różnić się od siebie jedynie nagłówkami143. Rok póź-
niej Domininkas Tomas Bačkauskas, założyciel i wieloletni redaktor litew-
skiego pisma „Saule” (Słońce), ukazującego się w Mahanoy City (Pensyl-
wania) w  latach 1888–1959, podjął próbę wydawania w tym samym mieście 
w języku polskim tygodnika „Gazeta Ludowa”144. Inicjatywy te nie wzbu-
dziły jednak takiego powszechnego oburzenia, jak gazety publikowane przez 
Żydów. Na to, że to antysemityzm, a nie ogólna niechęć do pism polskich 
wydawanych przez obcokrajowców przyczynił się ostatecznie do upadku 
przedsięwzięcia Rabinoff a świadczy przypadek „Górnika Pensylwańskiego”. 
Była to gazeta wydawana w latach 1912–1920 początkowo przez Polyglot 

143 „Dziennik Chicagoski” 19 VIII 1893, s. 2; H. Nagiel, Dziennikarstwo polskie w Ameryce 
i jego 30-letnie dzieje (referat przeznaczony na wystawę Kościuszkowską 1894 r. we Lwowie), 
Chicago 1894, s. 126–127.

144 „Sztandar” (Chicago) 1, 6 VII 1894, nr 28, s. 3; 28 XII 1894, nr 50, s. 1.

Il. 12. Karykatura Słodkie marzenia i… smutna rzeczywistość, „Bicz Boży” 9, 1917, nr 28, s. 9.

http://rcin.org.pl



196 Elżbieta Nowosielska

Publishing Co. pod zarządem Nathana N. Straussa. Redakcja „Dziennika 
Chicagoskiego” ostrzegała czytelników, że jest to spółka żydowska, która 
już posiada w Scranton pismo w języku włoskim pt. „Il Minatore” i pla-
nuje założenie kolejnego tygodnika dla Rusinów145.

Popularnym celem ataków z uwagi na „niepolskie” pochodzenie był 
Nikodem K. Złotnicki (Nuchim Korngold)146. Nie sposób jednak nie 
zauważyć, że w badanych gazetach on sam posługiwał się tylko nazwi-
skiem Złotnicki, a żydowska wersja nazwiska pojawiała się jedynie jako 
epitet na łamach niechętnych mu gazet takich jak „Dziennik Chicagoski” 
czy „Wiarus”. W samym tylko „Kuryerze Polskim” został on nazwany 
„Żydem żyjącym z korsarskiej pracy dziennikarskiej”147 czy „talmudzistą 
nienawidzącym wszystkiego, co trąci chrześcianizmem”148. W podobnym 
tonie opisywano nawet wypadek, któremu dziennikarz ten uległ w 1902 r.: 
„Z Chicago donoszą, że znany pamfl ecista hebrajski Korngold, który się 
tu przezwał Złotnickim, złamał sobie rękę. Czy tę, która tyle oszczerstw 
na papier rzucała, która popełniała morderstwa moralne dla zysków 
materyalnych?”149.

Celem ataku stawał się nie tylko on sam, ale także organizacje i wydaw-
nictwa, w których pracował. W obszernej tyradzie przeciwko temu dzien-
nikarzowi zamieszczonej w 1896 r. w „Wierze i Ojczyźnie” wyliczano: 

Hańba tym wydawcom, którzy, mianując się polakami, angażują żyda, ażeby 
wymyślał najpodlejsze potwarze na księży polskich i z łotrowską bezczelnością 
najobrzydliwszemi wyzwiskami ich obrzucał. Hańba tym czasopismom, zwącym 
się polskiemi, które nie tylko nie mają słowa nagany dla podobnych wybryków 
żydowskich, ale nadto, swojem zachowaniem się, sankcyonują niejako to postępo-
wanie i do niego zachęcają. Hańba tym, którzy płacąc za takie oszczercze, szkaradne 
plugawe czasopisma, przyczyniają się do ich utrzymywania. Hańba wszystkim, któ-
rzy dosyć mają bezczelności, aby takich żydów uważać za „braci rodaków”, i któ-
rzy zacnych kapłanów naszych, przez żydów tych czernionych, ze swojej strony 
znieważają ciągle tylko, nie ujmując się wcale za nimi!150. 

Z kolei „Rolnik” pisząc o wątpliwościach związanych z dochodowością 
różnych przedsięwzięć prowadzonych przez Związek Narodowy Polski, 

145 Żydowska gazeta dla Polaków!, „Dziennik Chicagoski” 30 IX 1912, s. 8.
146 Zob. np. „Polak w Ameryce” 10, 24 VIII 1896, nr 116, s. 1; „Sztandar” 6, 13 I 1898, 

nr 2, s. 1; „Kuryer Polski” 7 I 1902, s. 1; „Kuryer Polski” 11 I 1902, s. 1; „Rolnik” 20, 19 V 
1911, nr 20, s. 2.

147 „Kuryer Polski” 28 X 1901, s. 1.
148 „Kuryer Polski” 23 XII 1899, s. 2.
149 „Kuryer Polski” 29 VII 1902, s. 2.
150 „Wiara i Ojczyzna” 10, 13 VIII 1896, nr 33, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 197

wskazywał, że panuje w nim „żydowski system okłamywania ogółu”, który 
należy koniecznie „wymieść”151.

Powyższa retoryka przypomina ataki na zasymilowanych Żydów publi-
kowane na łamach pism wychodzących w badanym okresie na ziemiach 
polskich. Przed „kryptożydami” przybierającymi polskie nazwiska przestrze-
gali m.in. redaktor warszawskiej „Myśli Niepodległej” Andrzej Niemojew-
ski, redaktor „Roli” i „Polaka Katolika” Antoni Skrzynecki czy publicysta 
Teodor Jeske-Choiński152. To podobieństwo zdaje się pasować do tezy, że 
w wielu społecznościach imigranckich w Stanach Zjednoczonych antysemi-
tyzm nie był zjawiskiem, które pojawiło się po przybyciu na nowe miejsce, 
ale trwałym elementem danej kultury153.

Nikodem K. Złotnicki nie był jedynym redaktorem, któremu wytykano 
żydowskie pochodzenie. Podobne zarzuty padały np. wobec  redaktora 
„Gazety Polskiej” w Nowym Jorku Adolfa Lewińskiego, którego w „ Patryocie” 
opisywano jako „Żyda galicyjskiego albo osobę zachowującą się jak Żyd gali-
cyjski”154. Z kolei według „Polaka w Ameryce” „Gazeta Polska” z Nowego 
Jorku miała być wydawana przez spółkę litewsko-żydowsko-moskiewską155. 
W takim samym tonie pisało jeszcze kilka innych polskich pism emigra-
cyjnych156. „Polak w Ameryce” opisując walkę pomiędzy „Słowem” z Mil-
waukee Kazimierza Neumana a „Gościem” z Manitowoc ks.  Zdzisława 
Łuczyckiego, wspomniał, że ten pierwszy określa swojego przeciwnika jako 
oszusta, wyzyskiwacza, wykpigrosza i faryzeusza, a ten drugi – parszywego 
Żyda, Lejbusia Nowitzera, łapserdaka i gałgana157. „Przegląd” ze Scran-
ton komentował zachęty socjalistycznego pisma „Siła”, aby polscy krawcy 
współorganizowali się z żydowskimi: „Znaczy to samo co pędzić owce do 
jaskiń zajmowanych przez wilków”158. Wydawca „Słowa” i właściciel pisma 
„Wiek” z Buff alo M. Makowski miał się według „Polaka w Ameryce” nazy-
wać Mosiek Loewenthal159. W 1902 r. dyrekcja spółki wydającej „Przewodnik 

151 „Rolnik” 23, 17 IV 1914, nr 16, s. 4.
152 G. Krzywiec, Polska bez Żydów. Studia z dziejów idei, wyobrażeń i praktyk antysemic-

kich na ziemiach polskich początku XX wieku (1905–1914), Warszawa 2017, s. 286, 298, 466; 
zob. też A. Cała, Asymilacja Żydów w Królestwie Polskim (1864–1897), Warszawa 1989, s. 88 n.

153 A. Kapiszewski, Stosunki polsko-żydowskie w Stanach Zjednoczonych Ameryki, 
w: Polonia amerykańska. Przeszłość i współczesność, red. H. Kubiak, E. Kusielewicz, T. Gro-
mada, Wrocław 1988, s. 613.

154 „Patryota” 6, 22 II 1895, nr 8, s. 2.
155 „Polak w Ameryce” 9, 21 II 1896, nr 267, s. 1, 10; 14 VII 1896, nr 82, s. 1.
156 „Jutrzenka” 2, 7 XI 1894, nr 45, s. 1; „Kurjer Nowojorski i Brooklyński” 7, 3 X 1896, 

nr 40, s. 4; „Kurjer Nowojorski” 8, 5 VI 1897, nr 21, s. 4.
157 „Polak w Ameryce” 7, 31 X 1893, nr 61, s. 2.
158 „Przegląd” 2, 3 VIII 1898, nr 16, s. 1.
159 „Polak w Ameryce” 6, 12 VII 1892, nr 29, s. 3; 2 VIII 1892, nr 35, s. 3.

http://rcin.org.pl



198 Elżbieta Nowosielska

Polski” w St. Louis w odpowiedzi na informacje zawarte w liście zamiesz-
czonym wcześniej w „Kuryerze Polskim” sprostowała, że w jej skład Żydzi 
nie wchodzą i nigdy wchodzić nie będą160.

Z oskarżeniami o niepolskie pochodzenie musiał się mierzyć także Antoni 
Alfred Paryski161. Sugestię, jakoby był on Rosjaninem, synem rosyjskiego 
urzędnika i do tego wyznawcą prawosławia, rzucił tymczasowy redaktor 
„Zgody” Michał Józef Sadowski w 1886 r., a w późniejszych latach powta-
rzał m.in. Michał Kruszka162. W 1892 r. toczył się nawet w tej sprawie pro-
ces pomiędzy zarządcami i redaktorem „Kuryera Polskiego” a Paryskim. 
Obrońcom „Kuryera Polskiego” udało się wówczas udowodnić, że będący 
podstawą skargi artykuł o niejakim „moskalu P.” nie dotyczył wnoszącego 
oskarżenie i w związku z tym sprawa została umorzona163. Z kolei w 1901 r., 
po zamachu na prezydenta USA Williama McKinleya, w „Kuryerze Pol-
skim” złośliwie komentowano, że dopiero teraz Paryski zaczął twierdzić, 
że nie jest Żydem, socjalistą ani anarchistą, tylko katolikiem164. W jednym 
z kolejnych numerów do już istniejących oskarżeń dołączono jeszcze wiele 
kolejnych zarzutów, m.in. jakoby podczas pierwszych lat pobytu w Stanach 
Zjednoczonych Paryski należał do rosyjskich i anarchistycznych organi-
zacji, a za czasów pełnienia funkcji redaktora „Wiarusa” wyrzucił z jego 
nagłówka Matkę Boską165. Także w „Wiarusie” pisano, że Moskal Paryski 
„odebrał chrzest” podczas pobytu w Cleveland166. Dziennikarz ten miał 
możliwość dementowania stawianych mu zarzutów na łamach wydawanej 
przez siebie „Ameryki”. Przykładowo w 1892 r. wyliczył, że zarzucano mu 
już m.in., że jest Moskalem, że jego ojciec był rosyjskim szpiegiem powie-
szonym w czasie powstania styczniowego (choć wówczas jego ojciec wciąż 
żył), że nie jest katolikiem, że cierpi na tzw. wstydliwą chorobę, a jego żona 
przebywa w więzieniu w Poznaniu (choć nie miał wtedy żony)167.

„Wiadomości Codzienne” donosiły w 1918 r. o konfl ikcie pomiędzy pol-
skimi wydawcami w Utica (Nowy Jork). Władysław Kozłowski, wydawca 
„Kroniki Polskiej”, oskarżył wydawcę „Słowa Polskiego” Jana Gomólskiego, 
że rzekomo jest Niemcem i prowadzi proniemiecką agitację. Ten ostatni 

160 „Kuryer Polski” 5 V 1902, s. 2.
161 Według Witolda Paryskiego Antoni Alfred Paryski urodził się w polskiej rodzinie 

chłopskiej we wsi Bocheń w powiecie łowickim; Polski słownik biografi czny, t. 25, Wrocław 
1980, s. 235. 

162 Błędy Toledoskiej „Ameryki”, „Kuryer Polski” 20 XI 1894, s. 2.
163 „Kuryer Polski” 2 VII 1892, s. 1.
164 „Kuryer Polski” 28 IX 1901, s. 4.
165 „Kuryer Polski” 14 X 1901, s. 2.
166 „Wiarus” 7, 17 III 1892, nr 11, s. 5.
167 „Ameryka w Toledo i Kuryer Clevelandski” 6, 27 IV 1892, nr 34, s. 1.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 199

postarał się w odpowiedzi o nakaz aresztowania za oszczerstwo i zmu-
sił swojego oponenta do odwołania zarzutów168. Czasem nieodpowiednie 
pochodzenie żony jakiegoś redaktora czy wydawcy wystarczyło, żeby stał 
się on celem ataków. Wątek ten chętnie wykorzystywał „Kuryer Polski”, 
pisząc np.: „Ożeniony z Moskiewką i prawosławną anarchista [Andrzej 
Franciszek] Kowalski od «Dziennika Narodowego» posądza wszystkich 
o moskalofi lstwo. Jakiej kto smaki, myśli że każdy takiej”. W kolejnym 
numerze, w korespondencji z Chicago wspomniano z kolei, że w domu 
u tego redaktora mówi się tylko po rosyjsku169. Natomiast w korespondencji 
nadesłanej do „Słowa” zwrócono uwagę, że Tadeusz Kornobis „ma za żonę 
Niemkę i luterkę, że dzieci jego słowa polskiego wymówić nie umieją i że 
w domu polskiego generała mowa polska jest przedmiotem nienawiści”170.

Zakończenie

Wpływ plotek i pomówień na funkcjonowanie emigracyjnych gazet i pra-
cujących w nich dziennikarzy nie zawsze jest łatwy do uchwycenia. Tylko 
w nielicznych przypadkach na podstawie wyżej wymienionych wzmianek 
w prasie można wykazać ich bezpośredni związek z upadkiem czy zawie-
szeniem danego pisma. Prześledzenie życiorysów najchętniej oczernianych 
przez konkurencję dziennikarzy, takich jak np. Nikodem K. Złotnicki, Antoni 
Alfred Paryski czy Stanisław Ślisz, pokazuje też, że nawet najbardziej zaja-
dła krytyka nie uniemożliwiała pomówionym dalszej kariery. Wydaje się 
zatem, że zamieszczając tego rodzaju doniesienia na łamach swoich pism, 
chciano w pierwszej kolejności, tak jak to diagnozowała „Zgoda” w 1898 r., 
przyciągnąć czytelników sensacją i skandalem. Informacje budzące skrajne 
emocje, typu lęk, strach czy oburzenie, pozwalały mocniej zmobilizować 
odbiorców danej gazety i dać mu poczucie, że czytając o nich, uczestni-
czy w ważnych wydarzeniach. Jednocześnie publikowanie pogłosek było 
znacznie tańsze niż płacenie za korespondencje z innych części świata czy 
zamawianie oryginalnych utworów literackich.

Negatywne opinie o dziennikarzach i gazetach powielane były jednak 
potem latami w prasie, a także w pierwszych opracowaniach na jej temat. 
Opinie o radykalizmie Paryskiego bazowały na jego działalności podczas 
pierwszych lat pobytu w Ameryce. Przyszły wydawca „Ameryki” współpra-
cował wówczas przez krótki czas z organizacją związkową Rycerze Pracy, 

168 „Wiadomości Codzienne” 20 V 1918, s. 2.
169 „Kuryer Polski” 21 XII 1901, s. 2; 23 XII 1901, s. 1.
170   „Słowo” 2, 14 VII 1894, nr 28, s. 1.

http://rcin.org.pl



200 Elżbieta Nowosielska

ale na skutek konfl iktu z jej przewodniczącym Terence’em V. Powder-
dlym zerwał kontakty. W „Ameryce” w latach 90. XIX w. zatrudniani byli 
też socjaliści tacy jak Helena Sawicka, Bolesław Miklaszewski czy Andrzej 
Franciszek Kowalski. Później Paryski związał się z partią republikańską, 
choć sympatie dla pewnych postulatów socjalistów pozostały171. Józef Oko-
łowicz w monografi i z 1920 r. nazwał „Kuryer Polski” pismem „o zabar-
wieniu radykalnem, specjalnie antyklerykalnem”, a już „Dziennik Polski” 
z Detroit zasłużył na miano gazety „o charakterze szczerze narodowem”172.

Przedstawiony powyżej katalog zarzutów pokazuje też, choć w dosyć 
przewrotny sposób, najistotniejsze lęki polskiego emigranta w badanym 
okresie. Wykorzystane w tekście przykłady są oczywiście zaledwie ułam-
kiem materiału, który można byłoby zebrać ze wzmianek w prasie. Na pod-
stawie powyższych fragmentów można jednak zauważyć, że strach budziła 
np.  perspektywa utraty polskiej tożsamości. Brak znajomości i poszano-
wania tradycji (łączonej z religią i patriotyzmem), destrukcyjne wpływy 
obcych (Żydów, Rosjan czy Niemców) podszywających się pod członków 
wspólnoty czy wreszcie utrata znajomości języka przewijały się często 
w zarzutach wymienianych pomiędzy dziennikarzami. Amerykanizacja nie 
była oczywiście omawiana jako zagrożenie porównywalne z przymusową 

171  A.D. Jaroszyńska-Kirchmann, Th e Polish Hearst. Ameryka-Echo and the Public Role 
of the Immigrant Press, Urbana 2015, s. 29–30, 32.

172 Na tej stronie tytuł pisma z Detroit błędnie jako „Kurjer Polski” zamiast „Dziennik 
Polski”; zob. J. Okołowicz,  Wychodźtwo i osadnictwo polskie przed wojną światową, War-
szawa 1920, s. 59.

Il. 13. Karykatury Muenhausen Michał Kruszka i Sowizdrzał Franciszek Hieronim I-szy, 
„Ameryka” 15, 12 X 1901, nr 41, s. 4.

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 201

germanizacją czy rusyfi kacją, której poddawani byli mieszkańcy ziem daw-
nej Rzeczpospolitej. Redaktorzy emigracyjnych gazet wyczuwali jednak, że 
w przyszłości może zagrozić bytowi periodyków, w których pracują.

Bibliografi a
Prasa

„Ameryka” („Ameryka w Toledo i Kuryer Clevelandski”, „Ameryka Echo”) (Toledo–Chicago) 
1892, 1897, 1904

„Czas” (Brooklyn) 1913
„Czas” (Kraków) 1907
„Djabeł” (Chicago) 1894
„Dziennik Chicagoski” (Chicago) 1892–1895, 1899, 1906–1907, 1912–1913
„Dziennik Narodowy” (Chicago) 1915–1916
„Dziennik Poznański” (Poznań) 1869
„Dziennik Związkowy Zgoda” (Chicago) 1916, 1918
„Echo Polskie” (Toledo) 1912
„Gazeta Polska w Brazylii” (Kurytyba–São Paulo) 1911
„Głos Polek” (Chicago) 1913
„Jutrzenka” (Pittsburgh–Cleveland) 1893–1895
„Katolik” zob. „Wiarus”
„Kurjer” (Toledo) 1892–1894
„Kurjer Nowojorski i Brooklyński” („Kurjer Nowojorski”) (Nowy Jork) 1896–1897
„Kurjer Parański” (Kurytyba) 1898
„Kuryer Polski” (Milwaukee) 1892–1895, 1897–1899, 1901–1904
„Naród Polski” (Chicago) 1897, 1905, 1907, 1910–1911, 1916
„Nowe Życie” (Chicago) 1892–1893
„Ojczyzna” (Cleveland) 1892–1893
„Patryota” (Filadelfi a) 1895
„Polak w Ameryce” (Buff alo) 1892–1893, 1896
„Polonia” (Baltimore–Nowy Jork) 1892, 1895
„Polonia w Ameryce” (Cleveland) 1892–1896, 1898
„Praca” (Milwaukee) 1893
„Przegląd” (Shamokin–Scranton–Pittsburgh–Mt. Carmel–Nanticoke) 1898
„Przegląd Tygodniowy Życia Społecznego, Literatury i Sztuki” (Warszawa) 1888
„Przyjaciel Ludu” (Pittsburgh) 1895
„Reforma” (Buff alo–Chicago) 1895
„Robotnik” („Robotnik Polski”) (Chicago–Brooklyn–Nowy Jork–Detroit) 1902
„Rolnik” (Stevens Point) 1911, 1913–1914
„Rzeczpospolita Polska Federacyjna-Demokratyczno-Socyalna” (Genewa) 1869
„Słowo” (Milwaukee) 1894
„Sztandar” (Chicago) 1894–1895, 1897–1898
„Telegram Codzienny” (Nowy Jork) 1916, 1918
„Wiadomości Codzienne” (Cleveland) 1916, 1918
„Wiara i Ojczyzna” (Chicago) 1893, 1896
„Wiarus” („Katolik”) (Winona) 1892–1896, 1889, 1907
„Wielkopolanin” (Pittsburgh) 1903

http://rcin.org.pl



202 Elżbieta Nowosielska

„Wolne Polskie Słowo” (Paryż) 1895
„Zgoda” (Nowy Jork–Milwaukee–Chicago) 1887, 1898, 1900, 1913

Opracowania
Allport Gordon W., Postman Leo, Psychology of Rumor, New York 1947
Borodziej Włodzimierz, Górny Maciej, Wojna wyobrażona. Polityka informacyjna, plotki 

i propaganda w Europie Środkowo-Wschodniej, w: Imperia, narody i społeczeństwa Europy 
Wschodniej i Środkowej na progu pierwszej wojny światowej, red. Andrzej Nowak, współpr. 
Mikołaj Banaszkiewicz, Warszawa 2016

Cała Alina, Asymilacja Żydów w Królestwie Polskim (1864–1897), Warszawa 1989
Chwalba Andrzej, Nieodłączna para: plotka i szpieg. Polska 1914–1918, w:  Między nauką 

a sztuką. Wokół problemów współczesnej historiografi i, red. Ewa Solska, Piotr Witek, Marek 
Woźniak, Lublin 2017.

Drukarz. 1894–1934. Pamiętnik Stow. Unijnych Drukarzy Polskich zrzeszonych przy lokalu 
no. 16 I. T. U. w Chicago, Chicago 1934

Ferenc Maria, „Każdy pyta, co z nami będzie”. Mieszkańcy getta warszawskiego wobec wia-
domości o wojnie i Zagładzie, Warszawa 2021

Jarosz Dariusz, Pogłoski jako wyraz świadomości potocznej chłopów w Polsce w latach 1949–
1956, „Dzieje Najnowsze” 25, 1993, nr 3

Jaroszyńska-Kirchmann Anna D., Th e Polish Hearst. Ameryka-Echo and the Public Role of 
the Immigrant Press, Urbana 2015

Kaczynski Charles R., “What Mean Ye by Th ese Stones?” Cleveland’s Immaculate Heart of 
Mary Parish and the Construction of a Polish American Rhetoric, „Polish American  Studies” 
55, 1998, nr 2

Kapiszewski Andrzej, Stosunki polsko-żydowskie w Stanach Zjednoczonych Ameryki, w: Polo-
nia amerykańska. Przeszłość i współczesność, red. Hieronim Kubiak, Eugeniusz Kusielewicz, 
Tadeusz Gromada, Wrocław 1988

Kiper Daniel, „Kurier z Grand Rapids” w latach 1906–1907, „Studia Poloni jne” 43, 2022
Knapp Robert H., A Psychology of Rumor, „Public Opinion Quarterly” 8, 1944
Krzywiec Grzegorz, Polska bez Żydów. Studia z dziejów idei, wyobrażeń i praktyk antyse-

mickich na ziemiach polskich początku XX wieku (1905–1914), Warszawa 2017
Medical Colleges of the United States and of Foreign Countries, [Chicago] 1918
Markowski Artur, Przemoc antyżydowska i zatrute cukierki. Plotka elementem napięcia 

pogromowego na ziemiach polskich na początku XX w., „Przegląd Historyczny” 111, 2020, 
nr 2

Okołowicz Józef, Wychodźtwo i osadnictwo polskie przed wojną światową, Warszawa 1920
Pabis George S., Th e Polish Press in Chicago and American Labor Strikes: 1892 to 1912, 

„Polish American Studies” 48, 1991, nr 1
Shibutani Tamotsu, Improvised News. A Sociological Study of Rumor, Indianapolis 1966
Walaszek Adam, Stanisław Ślisz – dziennikarz Amerykańskiej Polonii (1859–1908), „Studia 

Migracyjne – Przegląd Polonijny” 2017, nr 1(163)
Wasilewski Krzysztof, Czy polscy imigranci powinni strajkować? „Dziennik Chicagoski” wobec 

robotniczych niepokojów w latach 90. XIX wieku, w:  Polacy w Chicago. Doświadczenie 
imigranta: integracja, izolacja, asymilacja, red. Adam Walaszek, Warszawa 2020

Zawitkowska Wioletta, Niewierność małżeńska królowej Zofi i Holszańskiej w 1427 r. – prawda, 
pomówienie czy plotka polityczna? Próba rekonstrukcji wydarzeń na tle oskarżeń innych 
żon Jagiełły, „Kwartalnik Historyczny” 123, 2016, nr 1

http://rcin.org.pl



 Plotki, oszczerstwa i pomówienia jako metoda walki z konkurencją 203

Streszczenie

Artykuł pokazuje zjawisko wykorzystania plotek i oszczerstw publikowanych na łamach 
polskiej prasy emigracyjnej w latach 1865–1918 jako metody walki z konkurencją. 
Omówiono najczęściej pojawiające się zarzuty, takie jak: brak kompetencji w prowa-
dzeniu pisma, bezbożność, niemoralność, nadmierna religijność, brak patriotyzmu czy 
niepolskie pochodzenie osób zatrudnionych w redakcji. Zarzuty te, w znacznej części 
nieprawdziwe lub niemożliwe do weryfi kacji na podstawie jedynie wzmianek i artyku-
łów w prasie, składają się na katalog lęków polskiego emigranta w badanym okresie. 
Choć skuteczności pomówień i plotek w szkodzeniu innym wydawnictwom nie sposób 
łatwo oszacować, to jednak popularność tego rodzaju treści na łamach badanych cza-
sopism wskazuje, że ich publikowanie było opłacalne. 

Słowa kluczowe: prasa emigracyjna, emigracja polska, plotka, pomówienie, konkurencja

Th e Rumours, the Slanders, and the Defamations as a Method 
of Fighting Against the Competition in the Polish Émigré Press

Abstract

Th e article shows the phenomenon of using rumours and slanders published in the Pol-
ish émigré press in the years 1865–1918 as a method of fi ghting against the competition. 
It discusses the most frequently appearing accusations, such as lack of competence in 
managing papers, miscreance, immorality, excessive religiosity, lack of patriotism, or 
the non-Polish origins of people hired in the editorial offi  ces. Th ese accusations, mostly 
untrue or impossible to verify solely based on mentions and articles in press, constitute 
a catalogue of fears of a Polish emigrant in the examined period. Although, the eff ec-
tiveness of defamations and rumours in hurting other publishing houses cannot be 
easily estimated, the popularity of such type of content in the examined magazines 
indicates that their publication was profi table.

Keywords: émigré press, Polish emigration, rumour, defamation, competition

http://rcin.org.pl




