
Kwartalnik Historyczny 
Rocznik CXVI, 2009,1 

PL ISSN 0023-5903 

TADEUSZ WOLSZA 
Warszawa 

Z JANEM NOWAKIEM-JEZIORAŃSKIM W ROLI GŁÓWNEJ 
Uwagi na temat pracy Pawła Machcewicza „Monachijska menażeria"* 

Dzieje Radia Wolna Europa (dalej: RWE), w tym sekcji polskiej, były już przedmio-
tem kilku opracowań oraz publikacji o charakterze wspomnieniowym. Z pierwszej 
grupy wymieniłbym pracę dziennikarki Jolanty Hajdasz, która to publikacja moim 
zdaniem nie aspiruje do wyczerpania tematu1. Do innych ważnych wydawnictw z te-
go zakresu zaliczyłbym pracę zbiorową stanowiącą pokłosie konferencji zorganizo-
wanej przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych w Warszawie w 2003 r.2 

Z kolei z memuarystyki wyliczyłbym tu przede wszystkim wspomnienia: Jana No-
waka-Jeziorańskiego3, Kazimierza Zamorskiego4, Marka Łatyńskiego5 i Zdzisława 
Najdera6. Myślę, iż można wysunąć tu hipotezę, że tysiące słuchaczy RWE oraz hi-
storyków dziejów najnowszych przez wiele lat całą wiedzę na temat RWE czerpało 
właśnie ze wspomnień trzech redaktorów naczelnych rozgłośni oraz innych jej pra-
cowników. Nie będzie też wielkim odkryciem stwierdzenie, że za najważniejsze 
w tym zakresie zostały uznane wspomnienia J. Nowaka-Jeziorańskiego. 

Wydaje się wszakże, że działalność Rozgłośni Polskiej RWE nadal oczekiwała 
na badacza z prawdziwego zdarzenia. Naprzeciw temu zadaniu wyszedł Paweł 
Machcewicz, pracownik Instytutu Studiów Politycznych PAN i Instytutu Stosun-
ków Międzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, który w okresie gro-
madzenia dokumentacji do recenzowanej pracy był przez kilka lat dyrektorem 
Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej. Nie jest wykluczone, że 
właśnie zatrudnienie w IPN zdopingowało Autora do zajęcia się dziejami RWE, 
a przede wszystkim działalnością wobec tej rozgłośni służb specjalnych PRL. 

Machcewicz zainteresowanie tematem zasygnalizował już w rozprawie habi-
litacyjnej w 1999 r. W wysoko ocenionej przez recenzentów pracy Emigracja 
w polityce międzynarodowej (książka ukazała się w ramach serii Druga wielka emi-
gracja 1945-1990) problematyce RWE poświęcił kilka ważnych fragmentów (np. 

o Komitecie Wolnej Europy, akcji balonowej i RWE w 1956 r.)7. Nieco później zaś 

Paweł Machcewicz, „Monachijska menażeria". Walka z Radiem Wolna Europa 1950-1989, 
Warszawa 2007, Instytut Pamięci Narodowej, ss. 442. 
1 J. Hajdasz, Szczekaczka, czyli Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa, Poznań 2006. 
2 Pięćdziesiąt lat Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa, red. D. Nałęcz, Warszawa 2003. 
3 J. Nowak-Jeziorański, Wojna w eterze. Wspomnienia, t. 1: 1948-1956, Londyn 1986; idem, 
Polska z oddali. Wspomnienia, t. 2: 1956-1976, Kraków 1992. 
4 K. Zamorski, Pod anteną Radia Wolna Europa, Poznań 1995. 
5 M. Łatyński, Ogród Angielski, t. 1: Wspomnienia z Radia Wolna Europa, Lublin 1997. 
6 Z. Najder, RWE 1982-1987. Zapiski dyrektora, „Zeszyty Historyczne" 2005, 153, s. 200-225. 
7 P. Machcewicz, Emigracja w polityce międzynarodowej, Warszawa 1999, Druga Wielka Emi-
gracja 1945-1990, t. 2. 

http://rcin.org.pl



160 Artykuły recenzyjne i recenzje 

z tego zakresu opublikował kolejne cenne publikacje8. Tematykę, którą w nich 
uwzględnił, np. z zakresu działalności służby bezpieczeństwa wobec rozgłośni 
i redaktorów RWE, z dużym powodzeniem rozwinął w recenzowanej pracy. 

Gdyby nie dostęp do dokumentacji w Archiwum IPN, praca zapewne byłaby 
nie do wykonania. Jest więc całkowicie zrozumiałe, że przy opracowaniu tego te-
matu Autor przede wszystkim odwołał się do różnorodnych materiałów opera-
cyjnych Służby Bezpieczeństwa i wywiadu wojskowego PRL. Zwróciłbym rów-
nież uwagę na źródła wywołane, wywiady z uczestnikami wydarzeń, np. 
Władysławem Bartoszewskim, Andrzejem Czechowiczem, Lechosławem Gawli-
kowskim, Aliną Grabowską, Zygmuntem Michałowskim, Maciejem Moraw-
skim. Z. Najderem, J. Nowakiem-Jeziorańskim, Stanisławem Salmonowiczem, 
Józefem Szaniawskim i Aleksandrem Świeykowskim. Już na pierwszy rzut oka 
na wyżej przedstawionej liście można zauważyć nazwiska szefów rozgłośni, 
agentów SB i ich ofiary. Gdybym mógł coś zarekomendować Autorowi, to zale-
całbym ponadto rozmowę z jeszcze jednym redaktorem RWE, Jerzym Iran-
kiem-Osmeckim. Postacią szczególnie ważną przy wyjaśnieniu głośnej w latach 
siedemdziesiątych sprawy Nowaka-Jeziorańskiego. 

Autor gros informacji wydobył także z bogatej memuarystyki oraz dość poka-
źniej literatury przedmiotu odnoszącej się do lat 1950-1989. Aczkolwiek w wypad-
ku tej ostatniej mam kilka uzupełnień, w przekonaniu, że gdyby Autor w przyszło-
ści zdecydował się na drugie wydanie „Monachijskiej menażerii", to można byłoby 
się do niej odwołać z pożytkiem dla naukowej narracji. Mam tu na myśli opraco-
wania naukowe oraz wspomnienia bohaterów epoki. Postaram się wskazać wy-
łącznie na te publikacje, których tematyki Autor dotyka. Będą to zatem prace do-
tyczące RWE, British Broadcasting Company (dalej: BBC), propagandy przy 
wykorzystaniu radia w latach drugiej wojny światowej z uwzględnieniem wątku 
polskiego oraz kilku postaci zaangażowanych w działalność w rozgłośni. 

Jeśli chodzi o główną instytucję, czyli RWE, to wśród wskazanych już przez 
Autora recenzowanej pracy publikacji przygotowanych przez Sławomira Cenc-
kiewicza zauważyłem brak nagrodzonej biografii Tadeusza Katelbacha, jednego 
z ważniejszych pracowników rozgłośni, który w RWE pracował od 1955 r. aż do 
1965 r.9 S. Cenckiewicz w obszernej i drobiazgowej analizie wykorzystał m.in. 
dziennik Katelbacha, w którym problematyka rozgłośni przewijała się bardzo 
często, zwłaszcza w drugiej połowie lat pięćdziesiątych i w latach sześćdziesią-
tych. Sprawy, o których pisał Katelbach, dotykały zagadnień redakcyjnych, 
wewnętrznych sporów i polemik oraz ocen niektórych pracowników RWE. 
W świetle wspomnień Katelbacha szef rozgłośni — J. Nowak-Jeziorański był 
człowiekiem o trudnym charakterze, despotycznym i niekiedy aroganckim, 
odrzucającym i zniechęcającym, często szukającym konfliktu10. Już na margine-
8 Por. np. P. Machcewicz, „Operacje balonoioe" 1951-1956. Przyczynek do dziejów amerykańskiej 
wojny psychologicznej wobec bloku komunistycznego, w: Polska — Niemcy — Europa. Księga jubile-
uszowa z okazji siedemdziesiątej rocznicy urodzin profesora Jerzego Holzera, red. K. Karaskiewicz, 
Warszawa 2000, s. 181-203; P. Machcewicz, Walka z Radiem Wolna Europa (1950-1975), w: Apa-
rat bezpieczeństwa wobec emigracji politycznej i Polonii, red. R. Terlecki, Warszawa 2005; P. Mach-
cewicz, Radio Wolna Europa wobec wydarzeń w Polsce i na Węgrzech jesienią 1956 roku, w: Paździer-
nik 1956. Początek erozji systemu, red. M. Jabłonkowski, S. Stępka, Pułtusk 2007, s. 181-203. 
9 S. Cenckiewicz, Tadeusz Katelbach. Biografia polityczna (1897-1977), Warszawa 2005, 
s. 497-528. 
10 Ibidem, s. 501. O wyjątkowo trudnym charakterze Nowaka-Jeziorańskiego mówił również 
Tadeusz Chciuk, znany specjalista od problematyki polskiej wsi, w RWE podpisujący swoje 
audycje pseudonimem Michał Lasota, inf. T. Kisielewskiego z rozmowy z T. Chciukiem. 

http://rcin.org.pl



161 Artykuły recenzyjne i recenzje 

sie można tu dodać, że postać Katelbacha pojawia się na łamach recenzowanej 
pracy jeden raz, w dodatku w sprawie raczej drugoplanowej. W moim przekona-
niu jest to nieuzasadnione. Przy omówieniu atmosfery panującej w redakcji 
RWE dziennik Katelbacha oraz ustalenia w tym zakresie poczynione przez jego 
biografa byłyby źródłem o kapitalnym znaczeniu. Z innych publikacji S. Cenc-
kiewicza historyk dziejów najnowszych pominął również interesujący artykuł na 
temat stanowiska RWE wobec Polaków na wschodzie11. 

Mam również zastrzeżenia do skromnie wykorzystanej literatury przedmiotu 
polskiej proweniencji na temat polityki propagandowej prowadzonej za pomocą ra-
dia w XX w. Zabrakło przede wszystkim odwołania się do fundamentalnej pracy Sta-
nisławy Lewandowskiej o polskiej prasie emigracyjnej lat 1939-1945. Czytelnik od-
najdzie tam duży, kilkunastostronicowy fragment rozważań na temat radiostacji 
„Świt" i „Wanda"12. O tej drugiej pisał również Rafał Habielski, prezentując sylwet-
kę kolaboranta Władysława Kaweckiego13. Już na marginesie zauważę, że radiosta-
cja „Wanda" w ogóle nie pojawiła się na łamach recenzowanej pracy. Sprawę BBC 
i stosunku do rozgłośni władz RP na obczyźnie szeroko poruszył natomiast minister 
Stanisław Stroński w pracy Polityka rządu polskiego na uchodźstwie w latach 1939-1942, 
będącej w pewnym sensie raczej bardzo szczegółowym wspomnieniem z trzyletniej 
działalności na wysokim stanowisku rządowym niźli klasyczną monografią14. 

Jeśli chodzi o stosunek władz RP na obczyźnie wobec Komitetu Wolnej Euro-
py i RWE, to wskazana przez Autora publikacja R. Habielskiego Obawy i wątpliwo-
ści. Emigracja wobec inauguracji RWE nie była bynajmniej pierwszą z tego zakresu. 
Poprzedził ją artykuł niżej podpisanego z fragmentem odnoszącym się do oceny 
rozgłośni przez rząd RP15. Wątek ten wcześniej, aczkolwiek w mniejszym zakresie 
odnoszącym się do Komitetu Wolnej Europy, podniósł również Romuald Tur-
kowski w monografii na temat polskiego parlamentaryzmu na emigracji po dru-
giej wojnie światowej16. Na temat różnych inicjatyw RWE i jej szefa na gruncie ame-
rykańskim wśród Polonii w latach siedemdziesiątych można było wykorzystać 
biografię Stanisława Gierata pióra Piotra Kardeli17. Z dużym powodzeniem Autor 
mógł ponadto odwołać się do publikacji Witolda Bagieńskiego, badającego tzw. 
prasę prokrajową oraz działalność SB wobec środowisk emigracyjnych, zważyw-
szy, że Machcewicz potraktował ten wątek wyjątkowo wybiórczo18. 

11 S. Cenckiewicz, Radio Wolna Europa wobec Polaków na Wschodzie, w: Przeszłość, teraźniej-
szość i przyszłość Polaków na wschodzie, red. M. Szczerbiński, T. Wolsza, Gorzów Wielkopol-
ski 2001, s. 571-582. 
12 S. Lewandowska, Prasa polskiej emigracji wojennej 1939-1945, Warszawa 1993, s. 128-140. 
13 R. Habielski, Radiostacja „Wanda". Relacja Władysława Kaweckiego, DN 21, 1989, 1, s. 167-225. 
14 S. Stroński, Polityka rządu polskiego na uchodźstwie w latach 1939-1942, t. 2, oprac. J. Pio-
trowski, Wrocław 2007, s. 295-297. 
15 T. Wolsza, Dylematy Polaków na uchodźstwie Europie ujęciu władz RP na obczyźnie, w: Pol-
ska w Europie i na świecie w XX stuleciu. Prace ofiarowane Panu Profesorowi Marianowi Leczy-
kowi w 75-lecie urodzin, red. H. Parafianowicz, Białystok 2001, s. 382-384. 
16 R. Turkowski, Parlamentaryzm polski na uchodźstwie 1945-1972, Warszawa 2001, s. 114-116. 
17 P. Kardela, Stanisław Gierat 1903-1977. Działalność społeczno-polityczna, Szczecin 2000, 
s. 453-458. 
18 W. Bagieński, Działalność Służby Bezpieczeństwa w związku ze Zjazdem „Polski Walczącej" 

w Londynie w dniach 19-21 maja 1966 r., w: Z życia i działalności Kongresu Polonii Amerykań-
skiej, red. R. Sudziński, A. Sudoł, Bydgoszcz-Toruń 2006, s. 96-117. Z uwagi na termin 
edycji Autor nie mógł natomiast skorzystać z innego ważnego artykułu: W. Bagieński, 
Znakiem ich sierp i młot, „Biuletyn Instytutu Pamięci Narodowej" 2007, 12, s. 36-45. 

http://rcin.org.pl



162 Artykuły recenzyjne i recenzje 

W końcu nie sposób w tym miejscu pominąć wspomnień płk. Kazimierza 
Iranka-Osmeckiego, w których autor uwzględnił dość istotne dla omawianej 
sprawy niejasności z biografii Nowaka-Jeziorańskiego19. 

Wydaje się natomiast, że Autor nie mógł skorzystać z interesującego artyku-
łu Krzysztofa Pszenickiego na temat BBC w latach siedemdziesiątych, z uwagi 
na fakt, iż jego książka ukazała się mniej więcej w tym samym terminie20. Warto 
wszakże zapamiętać ten tekst na przyszłość. 

Recenzowana praca składa się z sześciu rozdziałów w ujęciu chronologicz-
nym. W pierwszym wprowadzającym pt. „Radio Wolna Europa: geneza i miejsce 
w zimnej wojnie", który obejmuje okres do połowy lat pięćdziesiątych, Autor m.in. 
omówił na wybranych przykładach rolę radia w działalności propagandowej oraz 
genezę Rozgłośni Polskiej RWE. Zwrócił uwagę na działalność radia niemieckie-
go w latach pierwszej wojny światowej oraz sowieckiego po 1924 r. adresowaną 
w językach: niemieckim, angielskim i francuskim do słuchaczy w Europie Zachod-
niej. Jak podkreślił, pod koniec lat trzydziestych przewaga państw totalitarnych 
w radiofonii międzynarodowej była bezdyskusyjna. W 1937 r. Rzym emitował au-
dycje w szesnastu językach, Berlin w pięciu, Moskwa zaś w siedmiu (s. 27). Jest zro-
zumiałe, że historyk dużo więcej uwagi poświęcił latom drugiej wojny światowej. 
W 1943 r. z Berlina nadawano w 53 językach. Energiczną działalność w tym zakre-
sie prowadziła także Moskwa, adresująca audycje do kilkunastu krajów, w tym 
Polski za pośrednictwem rozgłośni im. Tadeusza Kościuszki (s. 28). Autor wska-
zał również na audycje Głosu Ameryki i BBC skierowane do Niemców, Francuzów 
oraz przedstawicieli innych okupowanych krajów w Europie. 

Machcewicz podniósł oczywiście problem wykorzystania propagandy radiowej 
przez rząd RP na obczyźnie i władze Polskiego Państwa Podziemnego. Przywołał 
przykłady m.in. sekcji polskiej BBC oraz rozgłośni „Świt" i „Błyskawica". W sprawie 
rozgłośni „Świt" stwierdził nawet, że jej autorytet i popularność były w „pewnej mie-
rze wzorem i punktem odniesienia dla sekcji polskiej RWE, która zwłaszcza w pierw-
szych latach swojego istnienia starała się zyskać wiarygodność i zaufanie u słucha-
czy przez podawanie jak największej liczby szczegółowych informacji o życiu 
w kraju" (s. 29). Ze szkodą dla recenzowanej pracy Autor w tym fragmencie swoich 
rozważań nie wykorzystał ustaleń S. Lewandowskiej, która szczegółowo omówiła 
m.in. technikę przygotowywania audycji oraz grafik programu21. Wskazała rów-
nież na najważniejszych dziennikarzy i współpracowników „Świtu", w tym na Jana 
Karskiego i Tadeusza Chciuka, późniejszego pracownika Rozgłośni Polskiej RWE. 

W recenzowanej pracy gdzieś zagubiły się również informacje na temat 
działalności BBC adresowanej do Polaków na emigracji i w kraju. Z osobistych 
doświadczeń i ustaleń S. Strońskiego wynika, że rząd RP na obczyźnie zabiegał 
o oddanie sekcji pod kontrolę władz polskich. Dążył do zwiększenia czasu emi-
sji audycji do 75 minut dziennie oraz ograniczenia wpływów brytyjskiej cenzu-
ry. Z sekcji polskiej BBC do RWE przeszli później m.in. Karol Wagner-Pieńkow-
ski i Aleksander Tadeusz Lutosławski22. W tej części rozważań Autor przywołał 

19 K. Iranek-Osmecki, Powołanie i przeznaczenie. Wspomnienia oficera Komendy Głównej AK, 
Warszawa 2004; J. Iranek-Osmecki, Komenda Główna Armii Krajowej przed i podczas pozosta-
nia warszawskiego — nowe przyczynki, KH 102, 1995, 2, s. 55-77; K. Iranek-Osmecki, Ci co 
uratowali Londyn, „Wiadomości" (Londyn) 324, 15 VI 1952, s. 4. 
20 B. Pszenicki, Tu mówi Londyn. Sekcja Polska BBC od środkowego Gierka do „Solidarności", 
„Więź" 50, 2007, 8 /9 , s. 81-95. 
21 S. Lewandowska, op. cit., s. 228-229. 
22 S. Stroński, op. cit., s. 295. 

http://rcin.org.pl



163 Artykuły recenzyjne i recenzje 

bardzo istotną informację, że to właśnie w latach wojny, za sprawą BBC, symbo-
lem zwycięstwa stał się motyw z V Symfonii Ludwika van Beethovena oraz malo-
wane na murach i ścianach przez ruch oporu w całej Europie litery V (s. 31). 

Omawiając rywalizację propagandową Anglosasów z Niemcami w latach dru-
giej wojny światowej, historyk przedstawił różnego rodzaju inicjatywy obu stron, 
alianckie audycje w języku niemieckim (z udziałem np. Tomasza Manna) i nie-
mieckie po angielsku dla mieszkańców Wysp Brytyjskich (z udziałem Irlandczy-
ka Williama Joyce'a — „lorda Haw-Haw"). W analizie wszakże zauważyłem dość 
istotną lukę, ważną zwłaszcza z polskiego punktu widzenia. Zabrakło mi omówie-
nia działalności rozgłośni „Wanda", niemieckiej inicjatywy zaadresowanej do Po-
laków w latach 1943-1944, przede wszystkim zaś w czasie powstania warszawskie-
go. „Wanda" próbowała rywalizować z powstańczą „Błyskawicą" i emigracyjnym 
„Świtem". Pierwszą audycję Niemcy nadali z Rzymu 3 marca 1944 r. Dźwiękowym 
zwiastunem rozgłośni, który miał przyciągnąć słuchaczy, były takty Pierwszej Bry-
gady („Legiony to żołnierska nuta"). Potem spikerka w języku polskim ciepło 
zwracała się do żołnierzy: „Uwaga, uwaga, tu mówi Wanda. Drodzy żołnierze"23. 
Na falach rozgłośni zachęcano polskich żołnierzy 2. Korpusu do dezercji, obiecu-
jąc rychły powrót do kraju. „Skoro przybędziesz do nas, Adolf Hitler zapewnia ci 
natychmiastowe zwolnienie i powrót do kraju rodzinnego. Czy po to zamierzasz 
walczyć, aby Czerwona Armia uczyniła z Polski jedno wielkie cmentarzysko? Po-
rzuć broń i udaj się do domu!"24. „Wanda", co nie budzi zdziwienia, rozwinęła ak-
tywność propagandową w czasie powstania warszawskiego. W tym okresie 
z dziennikarzy „Wandy" należy wskazać kolaborantów: Jana Maleszewskiego 
(„Ilustrowany Kurier Codzienny" Kraków), Joannę Czarkowską-Bekierską (Pol-
skie Radio Lwów), W. Kaweckiego (gadzinowy „Goniec Krakowski"), Mieczysła-
wa Dunin-Borkowskiego (gadzinowy „Dziennik Radomski") i Marię Kałamacką 
(spikerka o trzech imionach: Zofia — Helena — Wanda25). Niemcy przed mikrofon 
rozgłośni kierowali również polskich jeńców wziętych do niewoli we Włoszech 
(pierwszym był kpr. Stanisław Borkowski, potem pojawili się jeńcy spod Monte 
Cassino)26. O ile nie mylę się, ani jednemu współpracownikowi „Wandy" 
w późniejszym okresie nie udało się przeniknąć do RWE. 

Nasuwa się w tym miejscu uwaga dotycząca konstrukcji pracy, w której zabrak-
ło rozdziału na temat pochodzenia poszczególnych członków rozgłośni RWE. Jest 
to o tyle istotne, że na początku lat pięćdziesiątych w RWE pojawili się ludzie z bo-
gatym doświadczeniem — z 2. Korpusu (np. K. Zamorski), przedstawiciele prasy 
emigracyjnej, dziennikarze sekcji polskiej BBC oraz uciekinierzy z kraju. Za nimi zaś 
przybyli do Niemiec agenci Urzędu Bezpieczeństwa, którzy już wcześniej, po 1945 r., 
inwigilowali swoje ofiary w kraju, we Włoszech lub na Wyspach Brytyjskich. 

W tej części pracy Autor skupił uwagę na jeszcze kilku innych zagadnie-
niach. Podniósł m.in. interesujący wątek zimnej wojny na falach radiowych. 
Przedstawił inicjatywy USA i Wielkiej Brytanii zaadresowane do słuchaczy 
w Europie Środkowo-Wschodniej i Związku Sowieckim (BBC, Głos Ameryki 
i RIAS — Radio in American Sector) oraz kontrakcję sowiecką, polegającą na sze-
roko zakrojonej działalności zagłuszającej (s. 34). Autor podkreślił w tym miej-
scu, że z uwagi na małą liczbę radioodbiorników w Związku Sowieckim po wojnie 

23 S. Lewandowska, op. cit., s. 231. 
24 Ibidem, s. 233. 
25 W polskiej prasie wojskowej z czerwca 1944 r. na temat M. Kałamackiej pisano m.in. 
„Jedna żmija — trzy imiona. Zofia — Helena — Wanda", R. Habielski, op. cit., s. 170. 
26 Ibidem, s. 169. 

http://rcin.org.pl



164 Artykuły recenzyjne i recenzje 

(około 1,3 mln), agitacja propagandowa była utrudniona. W 1950 r. liczba radio-
odbiorników wzrosła do 3,6 mln, za dziesięć lat było ich już 9,7 mln, w 1970 r. zaś — 
27,8 mln (s. 35). W Polsce sytuacja wyglądała zresztą podobnie: w 1950 r. —1,4 mln 
odbiorników, w 1955 r. — 3 mln, w 1960 r. zaś — 5,6 mln radioodbiorników. 

W dalszej części interesujących rozważań historyk przypomniał powojenne 
inicjatywy propagandowe związane z radiofonią jeszcze przed powstaniem RWE. 
Wskazał na audycje Radia Paryż (Kajetan Morawski, Władysław Pobóg-Malinow-
ski), Radia Madryt (Józef Potocki, Karol Wagner-Pieńkowski, Wojciech Zaleski 
i Józef Łobodowski) oraz Deutsche Welle. Dodałbym w tym miejscu jeszcze inicja-
tywę z lat 1946-1947, związaną ze Stronnictwem Narodowym na emigracji. Rzecz 
dotyczyła próby ulokowania polskiej rozgłośni nadającej do kraju z wydzierża-
wionego przez rząd RP na obczyźnie statku „Maria" poruszającego się po Morzu 
Śródziemnym. W rolę spikera wcielił się wówczas m.in. Jędrzej Giertych. Niestety 
ten odważny pomysł rychło upadł, bodajże po trzech, czy czterech audycjach27. 

Machcewicz celnie natomiast skonstatował, że pod koniec lat czterdziestych 
sporą popularnością w kraju cieszyły się audycje Radia Madryt, które codziennie 
nadawało półgodziną audycję wjęzyku polskim (s. 37-38). Wskazałbym w tym miej-
scu na inną jeszcze dokumentację, która potwierdziłaby ustalenia badacza dziejów 
RWE. Mam tu na myśli, znane zresztą Autorowi, materiały Komisji Specjalnej do 
Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, przede wszystkim dotyczą-
ce tzw. szeptanej propagandy. Analiza kilkunastu spraw zbadanych przez Komisję 
Specjalną wskazuje, że w kraju słuchano przede wszystkim Radia Madryt28. 

Autor w dalszej części pracy z dużą znajomością rzeczy przedstawił genezę 
RWE i Sekcji Polskiej, która rozpoczęła pracę w sierpniu 1950 r. Omówił skład 
personalny redakcji, wskazując na powiązania i sympatie polityczne redaktora 
naczelnego J. Nowaka-Jeziorańskiego (Polski Ruch Wolnościowy Niepodleg-
łość i Demokracja) oraz głównych redaktorów rozgłośni (s. 42-44). Następnie 
zaś zreferował, na podstawie literatury przedmiotu, stanowisko kierownictwa 
polskiej emigracji wobec rozgłośni, początkowo niechętne, później zaś już przy-
chylne, aczkolwiek obwarowane pewnymi warunkami. Myślę, iż Autor mógł 
w tym miejscu przywołać więcej szczegółów, np. że emigracja zachęcała początko-
wo do bojkotu rozgłośni, odmawiając jej, najogólniej rzecz ujmując, prawa do re-
prezentowania polskich interesów. Potem sytuacja uległa zasadniczej zmianie 
i rząd RP na obczyźnie oraz Rada Narodowa stwierdziły, że nie widzą przeszkód 
dla uczestnictwa dziennikarzy, naukowców, artystów i literatów w inicjatywach 
RWE i Komitetu Wolnej Europy. Wytypowano jedynie cztery zagadnienia wyklu-
czające uczestnictwo w programach rozgłośni. Rzecz dotyczyła audycji kwestio-
nujących granice Polski sprzed 1939 r., zawężające polski stan posiadania po 1945 r. 
(chodziło o ziemie północne i zachodnie), zachęcające Polaków do służby w ar-
miach cudzoziemskich i wywołujące w kraju zamieszki bądź akcje dywersyjne29. 

Autor gros uwagi poświęcił problematyce lat pięćdziesiątych przy jedno-
czesnym uwzględnieniu działalności peerelowskich służb specjalnych wobec 

27 T. Wolsza, Polityka informacyjna władz RP na obczyźnie w latach 1945-1954, w: Z dziejów 
polskiej prasy na obczyźnie (od września 1939 roku do współczesności), red. M. Szczerbiński, 
Gorzów Wielkopolski 2002, s. 110. 
28 Zbyteczna w tym wypadku wydaje się nawet kwerenda w AAN. Wystarczy lektura pra-
cy: Szeptane procesy z działalności Komisji Specjalnej 1945-1954, wybór tekstów i oprac. 
M. Chłopek, Warszawa 2005. Czytelnik odnajdzie tu kilkanaście dokumentów z Radiem 
Madryt w roli głównej. 
29 T. Wolsza, Dylematy, s. 383. 

http://rcin.org.pl



165 Artykuły recenzyjne i recenzje 

dziennikarzy monachijskiej rozgłośni. Egzemplifikacją wydarzeń były m.in. głoś-
ne sprawy V Komendy Zrzeszenia WiN oraz protesty społeczeństwa w Czechosło-
wacji (Pilzno, Ostrawa) i NRD (Powstanie Berlińskie w 1953 r.). Machcewicz, ana-
lizując politykę RWE wobec krajów za żelazną kurtyną, doszedł do wniosku, że 
ulegała ona coraz większej intensyfikacji. Propagandę ostrożną powoli zastępowa-
no bardziej ofensywną (s. 64). Można jedynie utyskiwać, że odsyłając czytelnika do 
literatury przedmiotu na temat wydarzeń w Czechosłowacji i NRD, Autor wska-
zał wyłącznie na prace anglosaskie, pomijając badania krajowe30. W ogóle odnoszę 
wrażenie, że Autor przy świetnej orientacji w zasobach archiwum IPN oraz litera-
tury anglosaskiej wykazał się słabszą znajomością publikacji krajowych. 

W tej części rozprawy historyk omówił również głośną operację balonową 
z 1951 r. i lat 1953-1956. Zauważył przy tym, że tylko dzięki inicjatywom Nowa-
ka-Jeziorańskiego zakres tej akcji wobec Polski był raczej umiarkowany, nato-
miast wobec Czechosłowacji i Węgier bardziej agresywny, nawet z hasłami bier-
nego oporu (s. 66). 

Rozdział drugi traktuje o latach 1950-1956. Warto jednak zauważyć, że 
w tym wypadku Autor skupił uwagę wyłącznie na walce z RWE, jaką podjęły 
władze PRL. Stąd omówił problem zagłuszania audycji, ograniczania zakresu fal 
radioodbiorników, represji wobec słuchaczy, akcji propagandowych wymierzo-
nych przeciwko rozgłośni oraz wskazał na działalność operacyjną służby bez-
pieczeństwa wobec dziennikarzy z Monachium. 

Władze państw komunistycznych, podejmując walkę z RWE, stosowały róż-
norodne środki i metody. Już od 1 grudnia 1951 r. Sowieci zalecali zagłuszanie 
„wrogiej propagandy radiowej na terytorium Polski" (s. 73). Gwarantowali przy 
tym daleko idącą pomoc. Związek Sowiecki wspierały w tej działalności stacje 
zagłuszania z terytorium Czechosłowacji i Węgier. Autor na podstawie doku-
mentacji z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ustalił lokalizację 11 stacji zagłu-
szających w Polsce: Miedzeszyn, Łódź, Bydgoszcz, Radom, Szczecin, Poznań, 
Kraków, Wrocław, Katowice, Zabrze i Warszawa (s. 75). Wskazał również na za-
głuszające nadajniki przewoźne umieszczone na samochodach, którymi dyspo-
nowano w Warszawie, Radomiu, Wrocławiu i Bielsku-Białej. Oceniając skutecz-
ność zagłuszania, za ustaleniami specjalistów z MSW, stwierdził, że osiągnęła 
ona poziom od 60% do ponad 90% w 1953 r. i od 70% do 99% w 1956 r. (s. 78-79). 
Nie mniej interesujące informacje przytoczył, omawiając problem ograniczenia 
zakresu fal w radioodbiornikach, celem wyeliminowaniach tych, na których 
nadawało RWE. W 1953 r. zapadła decyzja o produkcji aparatów z zakresem fal 
średnich od 31 do 50 metrów. Decyzja wszakże okazała się błędna, ponieważ — 
jak ustalił Autor — wyeliminowała nie tylko RWE, ale także audycje nadawane 
w języku polskim ze Związku Sowieckiego na fali 25 metrów (s. 80). Następnie 
przedstawił represyjną działalność Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami 
i Szkodnictwem Gospodarczym wobec słuchaczy zachodnich rozgłośni. Autor, 
powołując się na dokumentację tej instytucji, omówił kilka procesów osób skaza-
nych na karę od 6 do 24 miesięcy obozu pracy. Dość tu dodać, że za „wrogą pro-
pagandę" i słuchanie „szczekaczek" komunistyczna Komisja Specjalna skazała 
około 4500 osób (s. 86). Niewątpliwie przedstawione przez Autora przykłady 

30 Jeśli chodzi o wydarzenia w NRD, z dużym powodzeniem można było wskazać na pra-
cę Andrzeja Małkiewicza i Krzysztofa Ruchniewicza, Pierwszy znak solidarności. Polskie od-
głosy powstania ludowego w NRD w 1953 r., Wrocław 1998. Z kolei o wydarzeniach czecho-
słowackich traktuje artykuł Andrzeja Kobusa, „Rebelia" pilzneńska 1953 r., DN 32, 2000, 3, 
s. 181-189. W obu publikacjach szczegółowe wskazówki bibliograficzne. 

http://rcin.org.pl



166 Artykuły recenzyjne i recenzje 

z działalności Komisji Specjalnej doskonale zilustrowały represyjny charakter 
organizacji i całego systemu. Szkoda jednak, że uwadze Autora umknęła sprawa 
sztandarowa, której władze RP na emigracji nadały międzynarodowy rozgłos. 
Rzecz dotyczyła losów rodziny pilota por. Zdzisława Jaźwińskiego, który po 
śmierci Józefa Stalina, podobnie jak wcześniej por. Franciszek Jarecki, zbiegł no-
woczesnym „Migiem" na Bornholm w maju 1953 r. Rodzice pilota (Rozalia i Wa-
cław Jaźwińscy) zostali postawieni przed sądem i skazani na karę więzienia, są-
siedzi zaś — osądzeni przez Komisję Specjalną za słuchanie audycji RWE o losie 
zbiegłego pilota — spędzili kilkanaście miesięcy w obozie pracy31. 

Następny fragment rozważań historyk poświęcił atakom propagandy PRL 
na RWE. Autor drobiazgowo zreferował publicystykę prasową, np. „Trybuny 
Ludu" i „Żołnierza Wolności". Wiarygodność rozgłośni podważało oczywiście 
Polskie Radio. Machcewicz zauważył, że w peerelowskiej propagandzie RWE 
bardzo często utożsamiano z wybranym wcześniej symbolem wroga. Był nim 
kolejno: kułak, syjonista i „pawiany z Monachium" (s. 95). 

W połowie lat pięćdziesiątych, jak na to wskazują zachowane w IPN doku-
menty, służby specjalne PRL rozpoczęły działania operacyjne wobec monachij-
skiej rozgłośni. Historyk naświetlił tu sprawę Zbigniewa Brydaka, który praco-
wał w rozgłośni w latach 1952-1955, potem zaś wrócił do kraju i swój pobyt 
w Monachium drobiazgowo zrelacjonował przed mikrofonami Polskiego Radia 
(w popularnej audycji „Muzyka i Aktualności") i rozgłośni „Kraj" (s. 108-109). 

Zrazu nieśmiała i mało efektywna działalność bezpieki wobec RWE, później 
— zwłaszcza w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych — nabrała rozpędu. 
Być może owa początkowa bezsilność była związana z nieugiętą postawą po-
szczególnych redaktorów rozgłośni, którzy mieli za sobą służbę w Polskich Si-
łach Zbrojnych na Zachodzie oraz działalność w emigracyjnych redakcjach 
i organizacjach. Wzmocnienie działalności Ministerstwa Spraw Wewnętrznych 
wobec RWE po 1957 r. należy również tłumaczyć obsesją pierwszego sekretarza 
PZPR Władysława Gomułki na punkcie „monachijskiej menażerii" (s. 132). O ile 
służby specjalne PRL niewiele mogły uczynić zła redaktorom rozgłośni, o tyle 
były groźne dla krajowych współpracowników i sympatyków RWE. Ten też wą-
tek zdominował trzeci rozdział rozprawy. Machcewicz drobiazgowo zreferował 
wszystkie sprawy, które „wiadomy resort" prowadził wobec „krajowych współ-
pracowników dywersji". Lista represjonowanych wydaje się imponująca. Hanna 
Szarzyńska-Rewska, Anna Rudzińska, Henryk Holland, sygnatariusze listu 34 
i Melchior Wańkowicz to bodajże najbardziej reprezentacyjne postaci oskarżone 
za wspieranie zagranicznych rozgłośni. Chciałbym również w tym miejscu wy-
różnić rozdział, w którym Autor przedstawił obraz wroga — stereotyp przygoto-
wany z punktu widzenia resortu bezpieczeństwa. W latach sześćdziesiątych wróg 
miał żydowski rodowód i był dywersantem zasłuchanym w audycje RWE. Z du-
żym zainteresowaniem zapoznałem się również z rozdziałem, w którym historyk 
przybliżył czytelnikom pomysły władz PRL związane z ograniczeniem wpływów 
RWE. „Socjalistyczna anty-Wolna Europa" to zdaniem Machcewicza np. popu-
larna w latach sześćdziesiątych Rozgłośnia Harcerska Polskiego Radia, z muzyką 
młodzieżową i pierwszą listą przebojów w historii polskiej radiofonii (s. 147-148). 
Harcerscy dziennikarze, próbujący naśladować audycje Radia Luksemburg, mie-
li odciągnąć od fal krótkich i średnich słuchaczy RWE. Dodatkowo Ministerstwo 
Spraw Wewnętrznych podjęło kilka inicjatyw mających na celu osłabienie emi-
gracyjnych ośrodków, w tym np. kilku redakcji czasopism. Mowa tu o tzw. emi-

31 Szeptane procesy, s. 209-212. 

http://rcin.org.pl



167 Artykuły recenzyjne i recenzje 

gracyjnej prasie prokrajowej, subsydiowanej przez MSW („Nasz Znak", „Oblicze 
Tygodnia", „Kronika", „Horyzonty"). W walce z „monachijską menażerią" Mini-
sterstwo Spraw Wewnętrznych wykorzystywało również doświadczenia KGB. 
W tym celu, jak ustalił Autor, odbyły się konferencje, na których służby specjalne 
krajów za żelazną kurtyną dzieliły się swoimi doświadczeniami w tym zakresie 
(s. 169-174). W latach sześćdziesiątych resort bezpieczeństwa wysłał za granicę 
kilkunastu agentów, którzy bardzo dobrze byli zorientowani w życiorysach re-
daktorów i współpracowników RWE oraz emigracyjnej prasy. Celem wyjazdu 
była próba pozyskania emigracyjnych dziennikarzy do współpracy z MSW. 
Agenci dotarli np. do T. Chciuka (w RWE — Michał Lasota) i K. Zamorskiego. 
Podjęli próbę skontaktowania się z Z. Michałowskim. Z ustaleń P. Machcewicza 
wynika, że starania MSW spaliły w tym wypadku na panewce (s. 176-177, 184). 

Jest zrozumiałe, że agentem, któremu Autor poświecił najwięcej uwagi, był 
A. Czechowicz, który w rozgłośni RWE pracował w latach 1965-1971. Machce-
wicz przybliżył czytelnikom okoliczności pozyskania przez MSW agenta oraz 
omówił jego działalność. Gros uwagi poświęcił również wydarzeniom związa-
nym z jego powrotem do Polski. Identycznie przedstawił losy innych agentów, 
np. Jerzego Bożekowskiego (w RWE spikera), aktora Janusza Koryzmy (w RWE 
spikera), potem pisarza Andrzeja Brychta. W sprawie Wiktora Trościanki, zna-
nego emigracyjnego dziennikarza „Myśli Polskiej" i działacza Stronnictwa Na-
rodowego, ustalił natomiast, że współpracował z Wojskowymi Służbami We-
wnętrznymi PRL. Trościanko dużo ponoć mówił o atmosferze panującej 
w rozgłośni. Autor dotarł do meldunku, z którego wynikało, że „chętnie udzie-
lał obszernych informacji na temat atmosfery i stosunków panujących w pol-
skim zespole RWE — — oraz planowanej tematyki i zamierzeń programowych. 
Kreślił sylwetki poszczególnych pracowników — — oraz członków amerykań-
skiego kierownictwa Radia. — — Z własnej inicjatywy sugerował najlepsze spo-
soby dyskredytowania poszczególnych pracowników RWE" (s. 205). Z ustaleń 
Machcewicza wynika, że Trościanko (pseudonimy „Medal", „Mentor", „Tuba") 
zalecał zwłaszcza kompromitację Aleksandry Stypułkowskiej (w RWE Jadwigi 
Mieczkowskiej), z którą rywalizował w rozgłośni o stanowisko w dziale komen-
tatorów politycznych, oraz niepochlebnie wypowiadał się na temat szefa sekcji 
polskiej Nowaka-Jeziorańskiego. W pierwszym wypadku sugerował rozpu-
szczenie pogłosek, że Stypułkowska była kapo w obozie koncentracyjnym. 
W drugim zalecał oskarżenie „kuriera z Warszawy" o administrowanie żydow-
skim majątkiem skonfiskowanym przez Niemców (s. 207, 290-299). 

Autor tej ostatniej sprawie poświecił więcej uwagi, wszak Nowak-Jeziorański 
kierował pracami rozgłośni i MSW szczególnie zależało na jego kompromitacji. Po 
lekturze tej części pracy uważam, że Autor nie sprostał jednak zadaniu. Sprawę 
przedstawił w sposób uproszczony i niepełny, przyjmując w zasadzie punkt wi-
dzenia, jaki prawdopodobnie zasugerował mu w rozmowach Nowak-Jeziorański. 
Problem „kuriera z Warszawy" to nie tylko, jak to zaproponował Autor, „gra ope-
racyjna" MSW prowadzona przez służby specjalne PRL. Moim zdaniem należało 
wrócić do wydarzeń z 1952 r., gdy rozpoczął się konflikt pomiędzy częścią polskiej 
emigracji a Nowakiem-Jeziorańskim. Sprawa dotyczyła dokumentacji, którą 
przyszły szef sekcji polskiej RWE przedłożył amerykańskiemu kierownictwu roz-
głośni, oraz jego wypowiedzi na temat misji wykonywanych w latach wojny. W ży-
ciorysie byłego kuriera AK znalazła się informacja, że dostarczył aliantom dane 
(rzecz dotyczyła raportu płk. Mariana Drobika „Dzięcioła") na temat Pee-
nemünde i niemieckich badań związanych z nowoczesnymi technologiami bro-
ni V-1 i V-2. Nowak-Jeziorański dodatkowo wskazał w nocie biograficznej, że 

http://rcin.org.pl



168 Artykuły recenzyjne i recenzje 

materiały na ten temat dostarczył przez Szwecję do Londynu32. W identyczny sposób 
sprawę zreferował Bernardowi Newmanowi33. Jako pierwszy na edycję książki 
Newmana zareagował na łamach „Wiadomości" Zygmunt Nowakowski recenzją 
pt. Ocalili Londyn34. W tekście znalazła się m.in. konkluzja, że „Polacy ocalili Lon-
dyn, natomiast Anglicy nie ocalili Warszawy". Tekst wzbudził zainteresowanie 
płk. K. Iranka-Osmeckiego recenzowaną książką, zwłaszcza zaś stwierdzeniem 
Nowaka-Jeziorańskiego. Niebawem, również na łamach londyńskich „Wiadomo-
ści", płk. Iranek-Osmecki replikował: „Udział trzeciej osoby rzeczywistej kpt. Ja-
na Nowaka w przewiezieniu planów Pennemünde z Warszawy do Sztokholmu 
również niezgodny jest z faktami. Odbył on wprawdzie w czerwcu 1943 r. podróż 
z Warszawy do Sztokholmu, ze zgoła innym przeznaczeniem, ale już w kwietniu 
tego roku plany Pennemünde były w rękach sztabu brytyjskiego w Londynie. Do-
kumenty znajdujące się w archiwach londyńskich, na które powołuje się książka, 
nie zawierają żadnej wzmianki o udziale kpt. Nowaka w całej tej akcji, gdyż nie miał 
on z nią nic wspólnego, w żadnym stadium jej rozwoju. Trudno zrozumieć, jaki cel 
ma wprowadzenie do opowiadania osoby rzeczywistej, której udział w wydarze-
niach jest tylko urojony"35. Pułkownik przypomniał również swoje rozmowy na 
ten temat z „kurierem z Warszawy", w których wytłumaczył mu, że raport 
płk. Drobika dotarł na zachód szlakiem przez Szwajcarię wcześniej niż w czerwcu 
1943 r.36 Z dalszych wydarzeń można wnosić, że Nowak-Jeziorański pozostał przy 
swoim, tych zaś, którzy kwestionowali jego biografię, wpisał na listę osobistych 
wrogów. Cała sprawa jest o tyle istotna, że potem, w latach siedemdziesiątych, po-
wróciła do porządku dziennego. Była wykorzystana przez Amerykanów przy 
podjęciu decyzji w sprawie dalszego losu Nowaka-Jeziorańskiego, zwłaszcza po 
nagłośnieniu przez niemieckie czasopismo „Rheinischer Merkur" rewelacji 
o współpracy redaktora RWE z Niemcami w latach drugiej wojny światowej. 

Machcewicz, bazując na wspomnieniach Nowaka-Jeziorańskiego oraz doku-
mentacji z IPN i Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, drobiazgowo zrelacjo-
nował udział MSW w przygotowaniu prowokacji wobec „kuriera z Warszawy". 
Przywołał tu postać volksdeutscha Johanna Kassnera z Żyrardowa, który stwier-

32 Pragnę podziękować Jerzemu Irankowi-Osmeckiemu za dostarczenie kopii kilku doku-
mentów związanych z dziejami RWE, w tym Biography Jan Nowak (kopia z 1989 r.) oraz do-
kumentacji dotyczącej K. Iranka-Osmeckiego. W interesującej nas sprawie J. No-
wak-Jeziorański skonstatował: „During the war, Mr. Nowak was an active member of the 
Polish underground. He smuggled himself out of Poland in the coal bunker of a Swedish 
ship to bring the Allies information, collected by Polanďs underground Home Army, about 
German rocket experiments in Peenemünde. His clandestine journeys to Stockholm and 
London to meet with Churchill, Eden and other Allied leaders on behalf of the Polish Re-
sistence are documented in his book Courier From Warsaw". 
33 Angielskiemu autorowi książki złożył następującą relację: „My microfilms arrived safe-
ly — but not until the end of the war did I know what they covered — the plans and infor-
mation about the German research station at Pennemunde", B. Newman, They Saved Lon-
don, London 1952, s. 56. 
34 Z. Nowakowski, Ocalili Londyn, „Wiadomości" 318, 4 V 1952, s. 4. 
35 K. Iranek-Osmecki, Ci co uratowali Londyn, s. 4. Wiarygodność J. Nowaka-Jeziorańskie-
go przy relacjonowaniu innych spraw (np. na łamach wspomnień Kurier z Warszawy) 
podważył również syn płk. Iranka-Osmeckiego: J. Iranek-Osmecki, op. cit., s. 60-71. 
36 K. Iranek-Osmecki, Powołanie i przeznaczenie, s. 477. Z wydanej ostatnio przez IPN pracy 
pt. Wywiad i kontrwywiad Armii Krajowej (red. W. Bułhak, Warszawa 2008, s. 107) proble-
matyce V-1 i V-2 autorzy poświęcili sporo uwagi. W 1944 r. części przejętej przez AK apa-
ratury V-2 wywiózł na zachód por. Jerzy Chmielewski. 

http://rcin.org.pl



169 Artykuły recenzyjne i recenzje 

dził, że „Jan Nowak-Jeziorański w latach 1940-1942 z ramienia władz okupacyj-
nych był komisarycznym zarządcą mienia pożydowskiego" (s. 290). Następnie 
Autor podkreślił, że MSW skłoniło Kassnera do złożenia tego oświadczenia sowi-
tym wynagrodzeniem, na jego zaś trop wskazał jeden z pracowników RWE i nie 
był nim W. Trościanko. W recenzowanej pracy pojawiły się również nazwiska 
osób z emigracji, które podjęły się misji zdyskredytowania redaktora RWE. Byli 
nimi Karol Sitko, Aleksander Ostoja-Starzewski w USA i Janusz Kowalewski 
w RFN (s. 294). Autor dodatkowo przedstawił treść kilku fałszywek na temat No-
waka-Jeziorańskiego, zapewne przygotowanych przez MSW. 

Pragnę w tym miejscu zwrócić uwagę, że Autor pominął jednak w analizie 
jeszcze jeden ważny problem. Intencją MSW było skompromitowanie osoby re-
daktora Nowaka-Jeziorańskiego w oczach słuchaczy w kraju, na emigracji oraz 
przed kierownictwem rozgłośni w Stanach Zjednoczonych. Nie potrafię teraz 
stwierdzić, jak dalece była skuteczna działalność MSW w pierwszej i drugiej spra-
wie. Można natomiast ocenić inicjatywy resortu bezpieczeństwa z punktu widze-
nia amerykańskiego kierownictwa RWE. Cel w zasadzie został osiągnięty. Po 
pierwsze, redaktor RWE przegrał proces, który wytoczył redakcji „Rheinischer 
Merkur" o zniesławienia w 1975 r. Sąd Krajowy w Kolonii stwierdził, że nie miały 
znaczenia intencje Nowaka-Jeziorańskiego, którymi się kierował przy pracy 
w Komisarycznym Zarządzie Zabezpieczonych Nieruchomości w Warszawie, ja-
ko urzędowo zatwierdzony nadkomisarz. Liczył się natomiast sam fakt wykony-
wania pracy, a ten miał miejsce. Po drugie, Nowak-Jeziorański (ur. w 1913 r.) stra-
cił posadę szefa sekcji RWE przed osiągnięciem wieku emerytalnego. 

Powrócę raz jeszcze do wspomnień K. Iranka-Osmeckiego. Latem 1975 r. od-
szukali go w Monachium dwaj amerykańscy dyrektorzy rozgłośni, w tym Hans Fi-
scher. W rozmowie sugerowali, aby były wysoki oficer AK odwołał lub potwier-
dził sugestie opublikowane w londyńskich „Wiadomościach" w 1952 r. na temat 
Nowaka-Jeziorańskiego i sprawy Peenemünde. W liście do autora recenzji syn 
pułkownika — Jerzy Iranek-Osmecki stwierdził, że „około kwadransa zajęło Ojcu 
potwierdzenie swego sprzed lat zdementowania i wykazanie, że z kilku względów 
było to niemożliwe, i że jeszcze w 1949 r. tłumaczył bezpośrednio Nowakowi, że 
jego domysły, iż to on mógł być kurierem wiozącym ten raport są absolutnie bez-
podstawne. Amerykanie sprawdzali to u Ojca uznając go za niepodważalny auto-
rytet w tej dziedzinie"37. Nie jest więc wykluczone, że w końcu na tej podstawie 
zdecydowali się pozbyć „kuriera z Warszawy" z RWE. Konkludując, należy zau-
ważyć, że ten wątek zagadnienia Autor powinien bezwzględnie uwzględnić 
w swoich rozważaniach, aczkolwiek sprawę definitywnie będzie można wyjaśnić 
po zbadaniu archiwów anglosaskich, zwłaszcza amerykańskich. 

Rozdział czwarty recenzowanej pracy dotyczy działalności Służby Bezpie-
czeństwa wobec krajowych współpracowników RWE. Autor przywołał tu sprawę 
W. Bartoszewskiego i jego kontaktów z RWE i redaktorem Tadeuszem Zawadz-
kim-Żenczykowskim, z którym znał się jeszcze z czasów wojny. W wyniku opera-
cji „Olcha" funkcjonariusze MSW zatrzymali m.in. S. Salmonowicza. Jak ustalił 
Autor, wraz z aresztowaniami SB rozpoczęła szeroko zakrojoną akcję dyskredyto-
wania Bartoszewskiego. W tym celu kolportowano m.in. anonim, w którym poja-
wiła się informacja, że współpracownicy Bartoszewskiego siedzą w więzieniu za 
RWE, on sam zaś jest na wolności i wyjeżdża sobie, kiedy chce, za granicę. Jedno-
cześnie z księgarń zostały wycofane książki Bartoszewskiego (s. 245-246). 

37 List J. Iranka-Osmeckiego do autora z 30 listopada 2005 r. (załączniki: Nowak — RWE). 
W zbiorach autora.y 

http://rcin.org.pl



170 Artykuły recenzyjne i recenzje 

Upadek Gomułki w grudniu 1970 r. w zasadniczy sposób nie wpłynął na po-
litykę kierownictwa PZPR wobec RWE. Sugestywnie ujął to Autor w tytule 
wprowadzającego podrozdziału: „Nowe kierownictwo, stary wróg". Jedną 
z ważniejszych partyjnych inicjatyw w tym zakresie była decyzja powołania do 
życia Ośrodka Wschód-Zachód pod kierownictwem znanego krytyka RWE Ja-
nusza Kolczyńskiego (s. 266). Na początku lat siedemdziesiątych SB nadała rów-
nież duży rozgłos powrotowi z Monachium kpt. A. Czechowicza. 

Władze PRL uznały, że Akt Końcowy Konferencji Bezpieczeństwa i Współ-
pracy w Europie podpisany w Helsinkach w sierpniu 1975 r. powinien zneutrali-
zować, następnie zaś nawet zakończyć działanie RWE i wydawnictwa „Kultura". 
W tym też kierunku skierowano wysiłki dyplomatyczne i polityczne. Jeśli chodzi 

o RWE, to określano rozgłośnię „najbardziej rażącym, zimnowojennym instru-
mentem działalności antypolskiej" (s. 313). Autor, wykorzystując materiały KC 
PZPR i MSW, zrekonstruował działalność PZPR i bratnich partii komunistycz-
nych wymierzoną przeciwko RWE. W 1972 i 1976 r. komentatorów sportowych 
rozgłośni nie dopuszczono do obsługi Igrzysk Olimpijskich w Monachium i w Inns-
brucku (s. 316). Władze komunistyczne podjęły staranie o powołanie do życia try-
bunału, który by osądził działalność RWE i Radia Swoboda. Zaplanowano, że w ro-
li świadków wystąpiliby : kpt. A. Czechowicz, kpt. Pavel Minařik i Jurij M. Marin, 
którzy po wypełnieniu misji we „wrogich rozgłośniach" wrócili do Polski, Cze-
chosłowacji i Związku Sowieckiego (s. 317). W 1981 r. terroryści z inspiracji ru-
muńskiej Securitate dokonali zamachu bombowego na budynek rozgłośni RWE 
w Monachium (s. 320). Wedle ustaleń Machcewicza rząd PRL nie zaniechał dzia-
łalności wywiadowczej i represyjnej wobec RWE w latach osiemdziesiątych. Na-
wet ją nasilił, z uwagi na rosnącą popularność rozgłośni po powstaniu NSZZ „So-
lidarność". W 1983 r. sąd PRL skazał zaocznie dyrektora RWE Z. Najdera na karę 
śmierci za szpiegostwo. Niemal na każdej konferencji prasowej rzecznik rządu Je-
rzy Urban polemizował z dziennikarzami rozgłośni. W 1988 r. rzucił nawet po-
mysł wspólnej debaty z reprezentacją RWE w Monachium. Jak ustalił Autor, ame-
rykańskie kierownictwo początkowo przyjęło propozycję. Dopiero po protestach 
pracowników polskiej sekcji pomysł ostatecznie upadł (s. 396). 

W recenzowanej pracy Autor nie tylko omówił działalność Ministerstwa 
Bezpieczeństwa Publicznego, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Służby Bez-
pieczeństwa wobec RWE i innych zachodnich rozgłośni nadających audycje do 
krajów za żelazną kurtyną. Zwrócił również uwagę na sprawy redakcyjne, śro-
dowisko dziennikarskie oraz relacje pomiędzy rozgłośnią i innymi środowiska-
mi emigracyjnymi. Niewątpliwie jest to jak dotychczas najpełniejsza monografia 
RWE. 

Nie będę polemizował z recenzentami wewnętrznymi, czy jest to jedna z naj-
ważniejszych i najlepszych monografii dotyczących Polski Ludowej. Z całą świa-
domością pragnę natomiast podkreślić, że praca jest nie tylko interesująca, ale 

i dobra, aczkolwiek niepozbawiona luk źródłowych i pomijająca kilka istotnych 
wątków tematycznych. Omówienie zaś kluczowej dla książki sprawy Nowa-
ka-Jeziorańskiego uważam za porażkę Autora. 

http://rcin.org.pl




