
ZOFIA ZIELIŃSKA  
(Warszawa)

DWA WYDAWNICTWA 
KORESPONDENCJI DYPLOMATYCZNEJ 
Z CZASÓW SEJMU CZTEROLETNIEGO*

I

Raporty austriackiego chargé d’affaires, ukazujące się nakładem PWN w liczbie 1500 egz., nie 
są obliczone na szeroki krąg odbiorców, przypuszczać jednak można, że poza gronem fachowców 
sięgną po nie także nieprofesjonaliści, zainteresowani dziejami upadku Rzeczypospolitej szlachec­
kiej. Od wstępu oczekiwałabym zatem -— poza informacjami o autorze i źródle — wyrazistego 
nakreślenia politycznych celów Austrii wobec Polski

Rys taki wymaga skrótowej choćby wzmianki o rywalizacji między Wiedniem i Berlinem, 
stanowiła ona bowiem przesłankę związku Austrii z Rosją; ten sojusz dawał nadzieję na odzyskanie 
Śląska, a przynajmniej na utrzymanie równowagi między obu mocarstwami niemieckimi. Z kolei 
pielęgnowanie przyjaznych stosunków z Petersburgiem ważyło na relacjach między Austrią
i Polską, traktowaną w Burgu jako strefa dominujących wpływów rosyjskich. Pryncypia te nie 
straciły aktualności także w okresie po Reichenbach; mimo zbliżenia z Berlinem, Wiedeń baczył, by 
nie zerwać z Rosją, starał się zapobiec wzrostowi terytorialnemu monarchii Hohenzollernów, 
czuwał nad tym, by poza jego plecami nie doszło do porozumienia Fryderyka Wilhelma II 
z Katarzyną II w sprawie rozbioru Rzeczypospolitej.

Tego szerszego tła brak w opracowanym przez Kocója wstępie; tłumaczenie kapitulacji Austrii 
wobec rosyjskiej wersji rozstrzygnięcia kwestii polskiej gospodarczym osłabieniem Wiednia (które 
przecież nie zaczęło się w latach 90-tych) oraz coraz większym ciążeniem problemu Francji zubaża 
obraz motywów, jakimi w Burgu kierowano się wobec Rzeczypospolitej.

Uchylając się od zarysowania głębszego tła politycznego poczynań monarchii habsburskiej, 
wydawca ilustruje prawie wszystkie stawiane przez siebie twierdzenia jakimś fragmentem źród­
łowym. Zabieg ten, pozorujący erudycyjny charakter wstępu, wydaje się zbędny. Problematyka 
poruszana przez Kocója jest w literaturze fachowej znana, a cytowane źródła nie są ani 
wystarczające, ani niezbędne dla ilustracji głoszonych tez, zwłaszcza że wyrwane z szerszego 
kontekstu fragmenty nie zostały poddane krytycznej analizie. Jakiż walor ma np. przytoczony na 
dowód przekonania Austriaków, że „polska opinia publiczna w czasie wojny Austrii z Francją 
opowiedziała [-by?] się po stronie Tewolucji francuskiej” anonimowy fragment z Courrier de 
Strassbourg, wyrażający mniemanie, że w takim wypadku Polacy dokonaliby dywersji na rzecz 
Paryża (s. 10 i przyp. 19 na s. 22)? A jednocześnie kwestię obaw Austrii przed zawarciem przez 
Prusy i Rosję odrębnego traktatu w sprawie rozbioru Polski skwitowano kilkoma słowami (s. 13).

Dodajmy, że tym epatującym źródłową podstawą tekstem wstępu czytelnik został przez 
Kocója uraczony już po raz trzeci, jest on bowiem niemal identyczny nie tylko ze wstępem do 
wcześniejszego wydania raportów de Cachégo1, ale i z pierwszą częścią artykułu wydanego wśród 
materiałów z sesji o stosunkach polsko-austriackich2.

* Benedikt de Caché, Obrady Sejmu Wielkiego w świetle relacji posła austriackiego w War­
szawie, wyd. H. Kocój, Warszawa 1988, PWN; Girolamo Lucchesim, listy  do Fryderyka Wilhelma 
II, wyd. H. Kocój, Warszawa 1988.

1 [De Caché Benedykt], Ostatni rok Sejmu Czteroletniego w świetle listów chargé d'affaires 
dworu wiedeńskiego Benedykta De Cachégo, wvd. H. Kocój, Katowice 1977 („Prace naukowe 
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach”, nr 18).

2 „Sobótka” 1983, s. 553—564.

http://rcin.org.pl



150 Zofia Zielińska

Nieprzekonywająco brzmi ocena wartości raportów de Cachégo (s. 14 nn). Sformułowania 
typu: „Niezmiernie ważne są jego relacje odnoszące się do roli Kołłątaja...” (s. 15), „Szczególną 
wartość mają te fragmenty»., które dotyczą przystąpienia króla do targowicy...”, „Korespondencja 
ta jest również bardzo cenna z uwagi na możliwość poznania przebiegu wojny polsko-rosyjskiej 
w 1792 roku” (s. 17) i inne podobne określenia, to komplementy bez pokrycia. De facto mamy do 
czynienia z raportami człowieka, który nie miał dostępu nie tylko do ważniejszych tajemnic 
dyplomacji, ale nie znał też dobrze sceny polskiej. Raporty de Cachégo to w rzeczywistości 
powtarzanie krążących po Warszawie pogłosek. To z tego właśnie względu historycy odwoływali 
się do nich niezwykle rzadko, o czym zresztą Kocój pisze, twierdząc (w moim przekonaniu 
bezzasadnie), że taka niska ocena tego źródła jest dlań krzywdząca (s. 5-6).

Ale nawet niewysoka ocena wartości informacyjną omawianych raportów nie skłaniałaby 
mnie do kwestionowania celowości ich wydania, a to z uwagi na fakt, że każde najbardziej nawet 
wątłe świadectwo z czasów upadku państwa warte jest konfrontacji. Pozostaje rozważenie, w jaki 
sposób edycji dokonano.

Zadziwia brak jakiejkolwiek wzmianki, iż znaczna część zamieszczonych w recenzowanym 
wydaniu tekstów ukazuje się nie po raz pierwszy. Wysyłane od kwietnia do sierpnia 1792 r. relacje 
de Cachégo Kocój raz już bowiem opublikował3, przy czym nawet bardzo pobieżny przegląd obu 
edycji przekonuje, iż nie tylko wstęp, ale także przypisy pozostawiono w recenzowanym tu 
wydaniu niemal bez zmian. Jest ono bogatsze od poprzedniego o raporty ze stycznia, lutego 
i marca 1792 r. oraz o indeks osób, uboższe natomiast o tekst oryginałów. Ten fundamentalny 
z punktu widzenia wymogów warsztatu edytorskiego mankament w zasadniczy sposób obniża 
naukową przydatność publikacji. Niżej wrócę jeszcze do tej sprawy, najpierw chciałabym jednak 
rozważyć walory przypisów i indeksu. Wbrew deklaracji, że „przypisy korygują pomyłki 
w ustalaniu faktów i zdarzeń historycznych, wyjaśniają nieścisłości, dotyczą również nazwisk 
i miejscowości” (s. 19), komentarz ogranicza się prawie wyłącznie do osób, przy czym przyjęto 
w nim zasadę objaśniania wszystkich występujących w raportach postaci, nawet tych najbardziej 
znanych. Sporadycznie komentuje też wydawca wzmiankowane przez de Cachégo instytucje, 
natomiast nie daje prawie żadnych wyjaśnień do opisywanych przez Austriaka faktów. O ile 
wybiórcze informacje o ludziach obliczone są chyba na czytelników słabiej do lektury przygotowa­
nych, o tyle brak komentarzy do wydarzeń — równie takim odbiorcom potrzebnych — nie wydaje 
się zasadny.

Nie tylko jednak założenia, ale przede wszystkim jakość wykonania budzi poważne za­
strzeżenia. Udokumentować trzeba to exempli gratia, pełne wyliczenie omyłek, luk i rzeczy 
zbędnych nie jest bowiem możliwe, ani celowe.

Najpierw wskazanie niektórych błędów. I tak Szczęsny Potocki został generałem artylerii kor. 
w 1788r. (a nie, jak podano, w 1789), zaś generalstwo artylerii koronnej to nie „stopień”, lecz 
funkcja; Seweryn Rzewuski posłował na sejmy od roku 1762, nie zaś od 1767. Bardzo dziwi uznanie 
hetmana polnego za „przywódcę opozycji na Sejmie Wielkim” (wszystko przypisy do listu nr. 846 s. 
29-30); czyżby wydawca zapomniał, iż Rzewuski do końca życia się chlubił, że ani przez chwilę nie 
pozostał w tym zgromadzeniu i jako jedyny z senatorów nie złożył przysięgi na konfederację? Nie 
jest prawdą, że dopiero „traktat [w Jassach] otworzył dla Rosji brzegi Morza Czarnego” (s. 37), 
elektor saski Fryderyk August III nie był synem, lecz wnukiem Augusta III (przypis na s. 41), 
Michał Poniatowski nie wchodził w 1773 r. w skład Trybunału Koronnego, a tym bardziej nie 
mógł zostać do tego sądu „mianowany”, literatura fachowa nie wie nic o tym, jakoby Kazimierz 
Nestor Sapieha należał do „współtwórców Konstytucji 3 maja” (s. 47), Dubno i Luck to miasta na 
Wołyniu, a nie na Ukrainie (s. 48), Stanisław Jabłonowski był w Berlinie polskim posłem, nie 
chargé d’affaires (s. 108), zaś Lucchesini przebywał w Warszawie nie od 1789 (jak sugeruje przypis 
na s. 41X lecz już od 8 października 1788 r., a więc niemal od początku Sejmu Wielkiego. Wszystkie 
te przykłady (a idą one w dziesiątki) świadczą o niestaranności w sprawdzaniu podawanych 
faktów.

3 Por. przyp, 1.

http://rcin.org.pl



Dwa wydawnictwa korespondencji dyplomatycznej 151

Jako przykłady ominięć można podać, że nie rozwiązano imion i nazwisk królowej Hiszpanii, 
nuncjusza papieskiego i posła hiszpańskiego (s. 54-5), nie wiemy, kim była małżonka księcia 
neapolitańskiego SŁ Teodoro (s. 58), jak nazywał się margrabia von Bayreuth i Anspach (s.60), kto 
reprezentował Rosję w Szwecji (s.103), jak miała na imię córka księcia Karola Kurlandzkiego 
i Franciszki Krasińskiej (s. 120) oraz nowo narodzona rosyjska księżniczka (s. 188), których to 
osób w konsekwencji nie ma także w indeksie. Jeśli części z nich wydawca nie zdołał odnaleźć, 
mógł to odnotować w przypisie, nie zaś przemilczać.

Z innych luk wymienić trzeba brak komentarza do tytułu „Jego Królewsko-Apostolski 
Majestat” (s. 75), tym bardziej że w przypisie wprowadzającym Franciszka II mówi się o nim jako
0 cesarzu (s.72). Nie podano nazwiska autora dramatu „Kazimierz Wielki” (s. 109), choć Niemcewicz
— bez wzmianki o tym dziele — był wcześniej prezentowany w przypisie ( s. 47-8); paszkwil 
Alcesty’ego potraktowano jako pracę anonimową (s. 188). Wydawca utożsamił generał-inspektora
1 pisarza polnego kor. Kazimierza Rzewuskiego, szczególnie aktywnego na sejmie „patriotę”, 
z hetmanem polnym Sewerynem ( s. 120 ). Wnioskujemy o tej identyfikacji ex silentio, bowiem do 
Kazimierza Rzewuskiego nie zrobiono przypisu, choć sąsiadujący z nim bohaterowie mają 
odsyłacze4. Rozdzielić też należy kanclerza litewskiego Aleksandra Sapiehę, nominalnego zwierzch­
nika litewskiego konfederacji targowickiej i marszałka konfederacji litewskiej na Sejmie Wielkim, 
Kazimierza Nestora Sapiehę (brak odsyłacza na s. 161 oraz identyfikacja w indeksie osób5).

Z dużą konsekwencją omija Kocój w przypisach te informacje, które wiązać by się mogły 
z objaśnianym tekstem. I tak mimo wielu komentarzy biograficznych do rodziny Bironów, brak 
merytorycznej informacji o stosunkach polsko-kurlandzkich6. W objaśnieniu do tekstu, że w skład 
deputacji dla opracowania projektu o Żydach „król wyznaczył nowo mianowanego podkanclerza 
Kołłątaja” (s. 34) podane są daty uzyskania przez tegoż kanonii krakowskiej i referendarii 
litewskiej, lecz ani wzmianki o podkanclerstwie (s. 35), zapomniano też, że w polskiej tradycji 
językowej występuje podkanclerzy, a nie podkanclerz (ten błąd też na s. 149). W przypisie 
dotyczącym generała Kalckreutha (s. 96) należało wspomnieć, że znał on już z odbytych wizytacji 
stan polskiej armii (to wyjaśnia, dlaczego chciano powierzyć mu funkcje dowódczeX przy Antonim 
Złotnickim zaznaczyć, że to klient Szczęsnego Potockiego, co tłumaczy jego rolę w Jassach (s. 
29-30), zaś na marginesie uwag o bitwie pod Zieleńcami (s. 156) powinna się znaleść wzmianka
0 Orderze Virtuti Militari, bo w dalszej partii de Caché pisze o „pozbawieniu ważności
1 skasowaniu” odznaczeń z okresu wojny polsko-rosyjskiej (s. 192), a wydawca tego nie komentuje. 
Informacji o Branickim, „który po śmierci wuja swej żony, księcia Potemkina, kilkakrotnie bez 
skutku prosił o pozwolenie udania się do Petersburga ... [a który] odegrał w pierwszych dwóch 
latach trwania sejmu do dnia dzisiejszego trudną do zrozumienia rolę” (s. 76), towarzyszy 
komentarz w postaci różnych dat z życia hetmana, ale o pochodzeniu nie wymienionej z imienia 
i nie figurującej w indeksie żony oraz o filopruskiej gorliwości hetmańskiej „kliki” ani słowa (s. 77). 
Dezinformującą rolę pełni komentarz o Strojnowskim, pośle wołyńskim na Sejm Wielki przychyl­
nym Konstytucji 3 maja (s. 75); nie dowiadując się, że Strojnowski należał początkowo do 
otwartych przeciwników Ustawy Rządowej, czytelnik nie rozumie, dlaczego mowie, wygłoszonej 
przezeń na lutowym sejmiku wołyńskim, nadano szczególny rozgłos.

Wszystkie te luki dowodzą, że wydawca nie przemyślał treści komentarza, podając w nim 
informacje biograficzne na chybił trafił, a nie takie które mogłyby pomóc w zrozumieniu źródła. 
Ułatwiania sobie zadań przez umieszczanie w przypisach rzeczy znanych lub oczywistych dowodzą 
i inne przykłady. Konstatację, iż „Józef II wyrażał się w sposób mniej ostry do swych 
zbuntowanych mieszkańców Brabancji” niż Katarzyna II w deklaracji dla Polaków opatrzono 
komentarzem, że Brabancja to „dawne księstwo domu burgundzkiego Habsburgów hiszpańskich”

4 W edycji raportów de Cachégo z 1977 r. na s. 66 (cyt dalej: Ed. I) jest przypis explicite 
identyfikujący generał-inspektora Rzewuskiego z Sewerynem, przy czym zdanie oryginału ze s. 64: 
„die Person des Kron-Feld-Notaire Rzewuski wenig beliebt ist” przetłumaczono na s. 66 błędnie 
jako „osoba hetmana polnego Rzewuskiego nie cieszy się zbytnim uznaniem”.

5 W Ed. I s. 120 wydawca dostrzegł, że chodzi o dwie różne postacie.
6 To uchybienie, jak też niepotrzebne wprowadzenie pisowni „Bühren” wskazał w recenzji 

z Ed. I M. Drozdowski, „Studia Historica Slavo-Germanica” 1980, s. 251.

http://rcin.org.pl



152 Zofia Zielińska

(s. 125); dlaczego wydawca podał ten nie wyjaśniający niczego ogólnik, a nie napisał nic o sytuacji 
politycznej Brabancji w latach 1789-1790 — trudno dociec, w każdym razie mamy tu do czynienia 
z pozorowaniem wyjaśnień, nie zaś z wyjaśnianiem. Analogicznie rzecz się przedstawia tam, gdzie 
„księstwo śląskie Żagań” objaśniono zdaniem „Księstwo Żagańskie znajduje się na Dolnym 
Śląsku” (s. 66-7), nie ma też żadnej potrzeby, by wzmiankę o „13-letniej hrabiance Krystynie 
Potockiej jedynej córce marszałka litewskiego” (wielokrotnie wcześniej wspominanego) opatrywać 
przypisem: „Krystyna Eleonora Potocka (ur. 1778) — córka Ignacego Potockiego”. Przykłady 
takich pseudokomentarzy idą w dziesiątki.

Mocno na wyrost zapewnia wydawca że „przypisy korygują pomyłki w ustaleniu faktów
i zdarzeń historycznych” (s. 19). Kilka zaledwie przypisów podejmuje próbę dystansowania się od 
rewelacji de Cachégo (s. 124, 128, 135, 136,165, 187), przy czym w trzech wypadkach bez żadnych 
wyjaśnień odesłano czytelników do literatury, w dwóch dalszych stwierdzono, że Austriak uwierzył 
nieprawdziwym pogłoskom, w ostatniej ryzykownie zapewniono, że de Caché „przesadza” pisząc
0 spędzonych w Polsce 20 latach (s. 133), „bo przybył do Polski 25 X 1779" (s. 135). W edycji 
raportów Lucchesiniego (s. 59), oddanej do druku równocześnie z książką tu omawianą wydawca 
podaje, że de Caché do 1782 r. przebywał w Szwecji7. De facto de Caché opuścił Szwecję w 1771 r.
1 został sekretarzem poselstwa austriackiego w Warszawie.

Pomijając całą resztę nie sprostowanych przez wydawcę fałszywych informacji de Cachégo, 
kilka chcemy przytoczyć tytułem przykładu. Zaprotestować trzeba przeciw powtórzeniu za 
Austriakiem błędnie nazwiska posła wołyńskiego Ignacego Krzuckiego (u de Cachégo i w cał­
kowicie zbędnym przypisie figuruje on jako „Skrzucki” — s. 106-7)®, znanego z literatury 
domniemanego autora anonimowego Sposobu powiększenia sił krajowych w Polszczę przez 
popisowe milicje oraz brakowi, sprostowania, gdy de Caché identyfikuje Siedlce Aleksandry 
Ogińskiej z Sielcami (s. 108-9).Nie wiadomo, dlaczego pominięto milczeniem pomówienie, jakoby 
Kołłątaj, Linowski i Piattoli przy układaniu projektu w sprawie Żydów „udowodnili, że kierują 
się swymi prywatnymi interesami” (s. 35), dlaczego nie uzupełniono informacji o stanowisku 
polskich przywódców, którzy brali udział w głosowaniu na temat przystąpienia króla do 
targowicy (s. 172), itd.

Jaki cel — poza sugestią o erudycji wydawcy — mają odesłania do opublikowanych dawno, 
a zwłaszcza obcojęzycznych opracowań (por. np. s. 36, 43, 108, 113, 127, 132, 165, 179), przy 
równoczesnym konsekwentnym pomijaniu PSB? Dodajmy, że wskazówki te są stosowane 
całkowicie przypadkowo. Jeszcze więcej wątpliwości budzą odesłania do źródeł rękopiśmiennych. 
Dla fachowców są one zbędne już choćby z racji niesystematycznego stosowania; po co jednak 
odsyłać do przeglądania mów poselskich czy konstytucji wśród rękopisów AGAD (s. 87, 96, 99, 
101,111), skoro teksty wszystkich wzmiankowanych przez Austriaka przemówień były współcześ­
nie drukowane, a konstytucje są w Volumina legum?

O niedość starannej kontroli komentarza świadczą także powtórzenia do niektórych osób (np. 
s. 30 i 103 — księżna Dorota Biron, s. 128 i 136 — te same ogólniki o księciu Ludwiku 
Wirtemberskim, s. 43 i 151 — Franciszek Piotr Potocki), pojawienie się przypisu nie przy 
pierwszym, a kolejnym już występowaniu danego faktu czy bohatera, przy czym wydawca nie 
stosuje zasady objaśniania tam, gdzie wzmianka jest merytorycznie najważniejsza (np. s. 33,64 i 71
— książę Józef Poniatowski, s. 93 i 132 — Maria z Czartoryskich Wirtemberska, s. 105 — diariusz 
sejmowy, o którym de Caché pisał już wcześniej na s. 40, 42, 47, 50, 52, 55 i 85), czy wreszcie 
niekonsekwencja w podawaniu dat życia, nie zawsze wynikająca z niemożności dotarcia do nich 
(np. s. 102, 105, 107-8, 136, 140, 166, 182, 191-2).

Reasumując, trzeba stwierdzić, że komentarz do raportów de Cachégo spełnia wymagania 
stawiane tego rodzaju oprawom edytorskim w stopniu niedostatecznym, przekazuje bowiem rzeczy 
powszechnie znane lub zbędne, pomija milczeniem inne, wymagające wytłumaczenia, a wskutek 
niedopracowania szczegółów wprowadza dodatkowo szereg błędów. Nawet dla czytelni- 
ków-niefachowców tak sporządzone przypisy nie stanowią rzeczywistej pomocy.

7 Termin oddania do druku we wrześniu 1987 r. na stopkach wydawniczych obu książek.
* Analogicznie w Ed. I s. 47, więc nie jest to chochlik drukarski

http://rcin.org.pl



Dwa wydawnictwa korespondencji dyplomatycznej 153

Kwestią wymagającą osobnej oceny jest sporządzony przez redakcję indeks osobowy. Indeks 
ten trzeba potraktować jako nie istniejący, wskazuje on bowiem tylko na niewielką część stron, na 
których występują wzmiankowani przez de Cachégo bohaterowie. Wynika to z faktu, że postacie 
trafiały do indeksu jedynie wówczas, gdy figurowały w tekście z imienia lub nazwiska. To z tej racji 
nie ma tam stron, wskazanych przeze mnie niżej, na których Katarzynę II określono jako 
„cesarzową” lub „carową”. Stanisław August, oprócz stron wyliczonych w indeksie (s. 203), figuruje 
na s. 31, 33-4, 35, 42, 44-46, 49, 55, 59-60, 62, 67-69, 74-81, 83-4, 86, 91-2, 94, 96-8, 100-104, 106, 
108-110, 113, 115, 117-119, 122-124, 126-7, 129-131, 133, 135, 137, 146, 148-150, 153-159, 163-4, 
168-175, 177-180, 193-4 (nie sprawdzałam w przypisach). Inaczej książę Józef Poniatowski: do 
podanych w indeksie stron należy wprowadzić 2 korekty (s. 64 miast 62 i dodać s. 70), za to po 
ostatniej w indeksie s. 149 należy dodać jeszcze s. 150, 151, 155-6, 158-9,161-5, 167. Analogiczne 
braki dotyczą wszystkich niemal postaci i, jak sądzę, usprawiedliwiają tezę o dyskwalifkacji 
indeksu osób.

Niezależnie od faktu, że wydanie raportów de Cachégo bez oryginałów nie da się z naukowego 
punktu widzenia niczym uzasadnić, jakość przekładu wymaga uważnej oceny. Dzięki Ed. I można 
skontrolować pod tym kątem raporty pisane od kwietnia do sierpnia 1792 r.

Choć błędy, jakie Ed. I tytułem przykładu wytknął W. Czapliński9, zostały poprawione, 
tłumaczenie nadal pozostawia wiele do życzenia. Dlaczego np. niemieckie zwroty „Seine Pohlni- 
sche Majestät” lub „Seine Pohlnische Königliche Majestät” tłumaczone są raz jako „Jego Majestat 
Król Polski” (s. 87,91, 94, 102-3, 106, 109, 126, 129, 133,137, 145 i odpowiedniki w Ed. I na s. 21, 
25,31, 34,41-2,46,49, 72, 75, 81,86,97), kiedy indziej zaś jako „Król Polski” lub „Król” (s. 100-1, 
109, 126-7, 135, 141-2, 146, 152-6, 159, 163, 166, 168-170, 174, 177-8, 183-4, 186, 191, 193-4
i odpowiednio w Ed. I s. 37-8,49, 72,82,92, 100,107-8, 111,116, 122,125,128,130-1,136,140,142, 
148-9, 152, 159, 162, 164)? O podobnej niestaranności świadczy występowanie Bułhakowa raz bez, 
raz z „von” przed nazwiskiem (to ostatnie rzadsze, np. s. 96-7, 100, 103, 136, 144, 162), choć 
w oryginale zawsze ów przyimek się znajduje. Analogiczny galimatias z „królewsko -  polskim 
ministerstwem (lub ministerstwem) spraw zagranicznych” i „polskim ministerstwem spraw za­
granicznych”, „posłem cesarsko - rosyjskim” lub „posłem rosyjskim” i dziesiątkami innych tytułów. 
Wszystkie te zwroty tłumaczone są tyleż niekonsekwentnie, co niezgodnie z polską tradycją 
językową. To ostatnie zwraca szczególną uwagę przy „dziedzicznym następstwie tronu”, „dziedzi­
cznej sukcesji tronu” (m. in. s. 90, 92; na s. 50, w liście, dla którego nie mamy oryginału, czytamy
o „zamianie tronu sukcesyjnego na dziedziczny”), a także nonsensownej „królewskiej sesji 
sejmowej” (s. 108-9 i Ed. I s. 49).

Innego rodzaju błędem jest wymienne określanie Katarzyny II mianem „cesarzowej” lub 
„carowej” (s. 88, 90, 120, 122, 152, 154, 176 oraz 150-1, 155, 157, 172-3, 175X choć w niemieckim 
oryginale jest zawsze „die Russische Kaiserin” (Ed. I s. 21, 25, 64, 68, 107-8, 137 oraz 104-5, 111, 
113, 113, 133-4, 137), bo też nie do pomyślenia byłoby utożsamienie tych tytułów przez XVIII
-  wiecznego dyplomatę.

Nie wiadomo, dlaczego „Chursächsische” (Chursächsische Note*, Chursächsischer Commis­
saire, Chursächsischer Minister, Chursächsischer Hol) to nie nota, komisarz, poseł czy dwór 
„saski”, lecz „elektora saskiego” (s.95, 104-5, 113, 115, 117-18, 120 i Ed. I s. 31, 42-3, 54, 57, 60-1, 
64). Oszczędzając dalszych tego typu wyliczeń, podać trzeba przynajmniej kilka przykładów 
zniekształceń całych fragmentów.

I tak uzasadnienia Lucchesiniego, „dass der Königl. Preussische Hof zur Mitverfechtung der 
neuen Constitution als eines lang nach dem Preussisch und Pohlnischen Allianz — Traktat 
einseitig zu Stande gebrachten Werks nicht verbunden ist” nie można tłumaczyć, „że królewski 
dwór pruski w myśl aliansu polsko — pruskiego, którego istotę Polacy interpretują niewłaściwie, 
nie jest zobowiązany do obrony polskiej konstytucji” (s. 100 i Ed. I s. 38). Niewłaściwy jest też (w 
końcu tego samego akapitu) przekład insynuacji Lucchesiniego o naruszeniu równowagi między

9 Wskazując je w liście do redakcji, historyk ów pisał o „skandalu”, za jaki uważał 
dopuszczenie, „by tak kompromitujące wydawnictwo ukazało się drukiem”, „Kwart Hist.” 1975,s. 
783.

http://rcin.org.pl



154 Zolla Zielińska

trzema stanami Rzeczypospolitej („etwas von den trois Ordres qui composent la République de 
Pologne miteinlliessen lassen”) jako problem „wzajemnych relacji między organami władzy 
w Polsce” (s. 100-101 i Ed. I s. 38).

Całkiem nie zgodne z oryginałem jest tłumaczenie fragmentu, w którym mowa, że „Seine 
Pohlnische Majestät sich dagegen erbothen hatten ._ von dem königlichen lus Patronatus oder 
Collations -  Recht aller geistlichen Pfründen in den zu verkaufenden Starosteigüttem zum Besten 
des Schazes der Republik freiwillig abzusehen” jako „Jego Majestat Król Polski wyraził gotowość 
... rezygnacji z tzw. królewskiego prawa patronatu lub prawa nadawania beneficjów wszystkim 
duchownym w przeznaczonych do sprzedaży dobrach starościńskich” (s. 97-8 i Ed. I s. 34-5).

Wiadomość, że w piśmie Stanisława Augusta do Katarzyny II prośbie o rozejm towarzyszyła 
„zugleich ein zimlich Anerbiethen des Pohnischen Throns für einen der Prinzen des Russischen 
Grossherzogs, und sogar einer einzuleitenden Vermälung der durch die Constitution vom 3. ten 
Mai schon als Pohlnische Infantin erklärten Chursächsischen Prinzessin miteingeflossen sei” 
została przez tłumacza uznana za Jasno  sprecyzowaną propozycję Króla, by carowa rosyjska 
wyraziła zgodę na zawarcie związku małżeńskiego między jednym z książąt carskich a księżniczką 
saską, która została ogłoszona infantką na mocy Konstytuqi 3 maja” (s. 157 i Ed. I s. 113). W ten 
sposób istota polskiej propozycji została całkowicie zniekształcona.

Nader liczne są przy tym zarówno opuszczenia, jak złe tłumaczenia słów czy zwrotów. 
Przykładowo: Brühl nie był „polskim generałem broni”, bo taki stopień w XVIII -  wiecznej 
nomenklaturze nie istniał, lecz generałem artylerii (s. 95 i Ed. I s. 31 — „Feldzeugmeister”); „die 
disunierte Griechen in Pohlen” nie mogą być tłumaczeni jako „Grecy dyzunici w Polsce” czy 
„polscy dyzunici Grecy” (s. 120-1 i Ed. I s. 64-5), lecz „polscy dyzunici” lub „polscy prawosławni”, 
a kwestię „Greków” należało wyjaśnić w przypisie, który powinien też poinformować, dlaczego 
„russischer Bischor (Sadkowski), to nie „biskup rosyjski”, lecz „biskup prawosławny” (s. 132 i Ed.
I s. 78). „Pouvoir absolu” to nie „władza wyłączna”, lecz „władza absolutna” (s. 124 i Ed. I s. 69), 
„das neue Sistem” dworu pruskiego to nie „nowa metoda”, lecz „nowy system” (powiązań 
politycznych -  s. 138 i Ed. I s. 89), o żadnej „konfederacji bracławskiej” historiografia nie 
wspomina, bo też de Caché używa określenia „Confédération in Braclaw” (s. 143 i Ed. I s. 94). Na 
koniec „königliche Pohlnische Conseil de Surveillance” to Straż Praw, a nie „Rada Królewska” (s. 
150 i Ed. I s. 105); podejrzewam, iż ten sam błąd popełniono też na s. 33, 36 i 42. Ponieważ z braku 
oryginałów nie można tego sprawdzić, poza zasygnalizowanym tu wyjątkiem, przykłady man­
kamentów tłumaczenia pomijają listy ze stycznia, lutego i marca 1792 r., a więc trzecią część tekstu.

Wniosek musi być jednoznaczny: jakość przekładu pozbawia recenzowaną publikację 
wartości naukowej.

II

Z przykrością trzeba stwierdzić, że wszystkie niemal typy błędów warsztatu edytorskiego, 
dostrzeżone w wydaniu pism de Cachégo, występują także w publikacji raportów Lucchesiniego. 
Z jednym wyjątkiem — sporządzonego przez redakcję indeksu osób.

Znów przykro zadziwia przemilczenie, że Kocój raz już wydał część tekstów, będących 
przedmiotem ocenianej publikacji, mianowicie raporty od 4 kwietnia do 15 sierpnia 1792 r.10. Fakt 
ten warto przypomniéČ także i z tego względu, że wstęp do owego wydania został niemal bez zmian
— aczkolwiek z przetasowaniem poszczególnych akapitów — przeniesiony do edycji z 1988 r., 
wraz z całym bagażem podobnie jak we wstępie do raportów de Cachégo obfitych przypisów; nie 
uwzględniono więc obiekcji recenzentów, którzy zgłosili wobec tego tekstu szereg zastrzeżeń11.

10 H. Kocój, Dyplomacja pruska w przeddzień drugiego rozbioru Polski (Ostatni rok Sejmu 
Czteroletniego w świetle raportów dyplomatycznych posła pruskiego Hieronima lucchesiniego), 
Kraków 1973 (Akademia WF, Zeszyty Naukowe nr 81 Cyt. dalej: Wyd. I.

11 M. Drozdowski, „Studia Historica Slavo-Germanica” t. IV; 1975, s. 165; S. Meller, „Przegl. 
Hist.” 1975, s. 504; J. Lojek, „Studia Historyczne” 1977, z 1, s. 154.

http://rcin.org.pl



Dwa wydawnictwa korespondencji dyplomatycznej 155

0  ile w Wyd. I mankamenty wstępu nie przynosiły większej szkody, bo książka wobec nakładu 300 
egzemplarzy mogła trafić głównie do specjalistów, o tyle obecnie, przy nakładzie 6-tysięcznym, 
należy żałować, że pozorowana erudycyjność zastępuje pogłębiony wykład. Dotyczy to także tpj 
partii wstępu, której w Wyd. I nie było, tzn. bardzo powierzchownego streszczenia pewnych 
fragmentów listów Fryderyka Wilhelma II do Lucchesiniego (s. 10-17), z nieodstępnym przy 
każdym zdaniu cytatem źródłowym.

Nie przypominając już tutaj szczególnego znaczenia raportów Lucchesiniego, podnoszonych 
we wskazanych wyżej recenzjach, musimy jednak zgłosić zastrzeżenia co do założeń edytorskich. 
Po pierwsze teksty pruskiego dyplomaty wydane zostały wyłącznie w polskim tłumaczeniu. W tym 
wypadku jesteśmy w gorszej niż przy raportach de Cachégo sytuacji, nie mamy bowiem żadnych 
możliwości ich konfrontacji z oryginałem.Mimo poprawienia wskazanych przez J. Łojka błędów 
przekładu12 brak pewności co do poprawności tłumaczeń (wątpliwości w tym zakresie przed­
stawiamy niżej) zasadniczo pomniejsza naukową wartość edycji.

Szkoda, że wydawca nie wyjaśnił, jaka jest różnica między dwiema deszyframi tekstów, które 
spoczywają pod różnymi sygnaturami archiwalnymi i co przesądziło o wyborze jednej z nich (s. 26). 
Jeszcze bardziej niepokoi pominięcie w raportach pruskiego dyplomaty „dopisków”. Informacja 
Kocója, że Lucchesini „omawiał w nich zazwyczaj stan rokowań polsko — saskich” nie wydaje się 
dostateczną podstawą do uznania ich za „mniej istotne” (s. 26). Jedyny fragment takiego dopisku, 
który znamy13, dotyczy działań Descorche’a wśród Polaków i nie wydaje się bez znaczenia.
1 wreszcie Kocój nie uzasadnił, dlaczego pominął raporty Włocha z grudnia 1791 r., choć 
upominali się o nie wszyscy recenzenci Wyd. L

Także i ta  edycja zawiera w przypisach sporo błędów. Przykładowo: Kocój błędnie prostuje 
Lucchesiniego zapewniając, że sądownictwa starościńskiego w Polsce nie było (s. 53); nie dostrzega 
iunctim między godnością kanclerską a prezydowaniem w Departamencie Interesów Zagranicz­
nych Rady Nieustającej, o której w przypisie w ogóle zapomina, traktując Departament jako 
samodzielną instytucję (s. 52); słynny pokój w Oliwie, w którym uczestniczył także Elektor 
Brandenburski, ale który nie dawał mu żadnych podstaw do uważania się wobec Polski za 
gwaranta ustaleń traktatu, był w 1660 r. (a nie w 1734 jak w przyp. na s.72); Bezborodko, w przyp. 
do raportów de Cachégo (s. 30) „zwolennik sojuszu z Prusami kosztem Polski”, w komentarzu do 
depesz Lucchesiniego przedzierzgnął się w polityka, który „do Prus odnosił się nieufnie i wrogo”, 
„zwolennika przymierza Rosji z Austrią i utrzymania całości terytorialnej Polski” (s. 55-6). A więc? 
„Hrabia” jako rzekomo szczególny wyróżnik pojawia się w komentarzach kilkakrotnie (np. s. 149, 
175), choć z tym tytułem występuje u Lucchesiniego wiele osób, a w polskiej hierarchii go nie było; 
z Wojciecha Suchodolskiego zrobiono zwolennika reform wojskowych Sejmu Wielkiego i Kon­
stytucji 3 maja (s.95), pomyłki w imionach i datach idą w dziesiątki, a przykładem szczególnego 
dziwoląga jest „risdaler” (ze zbędnym „s” na końcu), z którego wydawca robi monetę szwedzką 
(s.52), choć z tekstu Lucchesiniego (s.65) mógłby się domyślić, że chodzi o talar pruski (risdaler to 
zniekształcony Reichstaler).

Jeśli idzie o luki, mniej ważny jest brak identyfikacji osób (np. s. 112 — papież, s. 70
— Elżbieta z Branickich Sapieżyna, s. 181 — bp dyzunicki Sadkowski, s. 219 — Fryderyk II, s. 231
-  brygadier Rudnicki, s. 250 — charge d’affaires Holandii, s. 63 — poseł duński, objaśniony 
wreszcie na s. 185, ale wbrew tekstowi błędnie przez Kocója poprawiany na chargé d'affaires), 
uderza natomiast niedostatek komentarzy do wydarzeń. M. in. znów nie dowiadujemy się o istocie 
konfliktu wewnątrzkurlandzkiego, który się w relacjach wielokrotnie przewija (po raz pierwszy na 
s. 61); o planach polskich odnośnie do stworzenia hierarchii dysunickiej (s. 162 i 181); bez 
komentarza pozostają pomówienia Lucchesiniego pod adresem Michała Poniatowskiego (s. 210, 
215), „fanfaronady” króla „podobne do tych z 1772 r.. na miesiąc przed zgodą na traktat 
rozbiorowy” (s. 233) oraz zniekształcony rzekomo przez Polaków sens wypowiedzi Fryderyka 
Wilhelma II i Goltza (s. 49). Nie objaśniono odnoszących się do władzy hetmańskiej i pozycji króla 
w stosunku do armii konstytucji z lat 1775 i 1776 (s. 245); brak komentarza do relacji o uchwałach

12 J. Łojek, op. cit. s. 154.
11 Wyd. I, s. 20, przyp. 26.

http://rcin.org.pl



156 Zofia Zielińska

sejmowych z 16 i 21 kwietnia (s. 140 i 144-6); nie dowiadujemy się od wydawcy, co zawierała 
komentowana przez Lucchesiniego nota saska z 14 lutego (s. 120); czym były „Komisja Wojskowa 
powołana na ostatniej sesji w celu organizacji armii” (s. 132, 128) i rzekomo wszechwładna 
legislacyjnie „deputacja” (s. 102). Wielokrotnie zamiast przypisu następuje wyłącznie odesłanie do 
opracowań (np. s. 89, 90, 91, 108, 114, 161, 170, 218), przy czym wybór źródeł informacji 
pozostawia wiele do życzenia. Drastycznym tego przykładem są dwa przypisy do Rady Wojennej, 
której skład podano w każdym zgoła odmiennie (s. 204 i 222). I na koniec (a pomijamy tu chybione 
informacje o osobach, wypełnione danymi nie związanymi z tekstem) kwestia „tajnej rady 
królewskiej”.

Mówi się więc o „królu i jego radzie” (s. 102,109), „królu i jego tajnej radzie” (s. 107) i wreszcie 
„tajnej radzie królewskiej, która obecnie sprawuje władzę w Polsce” (s. 109). Do tego ostatniego 
jest przypis: „Trudno wyjaśnić, kto wchodził w skład tajnej rady królewskiej. Adam Wolański 
(Wojna polsko-rosyjska 1792 r. t  2 Kampania litewska, wyd. 2, Poznań 1922, s. 242, 243) używa 
terminu «przyboczna rada wojskowa». Może z niej powstała późniejsza Rada Wojenna, o której 
pisze Lojek” (s.l 14). To wyjaśnienie mieszające doradców politycznych i wojskowych zaczerpnięte 
zostało z pracy, w której autor nie prowadził badań nad ustrojem politycznym Polski w 1792 r. 
Przy jednej z dalszych wzmianek o „radzie królewskiej” (prócz stron wskazanych wyżej o instytucji 
tej mowa jest m. in. na s. 111, 134-135, 148, 158,201,215) wydawca już bez wątpliwości podaje, że 
„rada królewska” to „Rada Wojenna, utworzona przez Stanisława Augusta 5 czerwca 1792 roku” 
(s. 204 — i dalej błędna informacja o składzie Rady Wojennej). Tymczasem z tekstu Lucchesiniego 
widać, iż do „rady królewskiej” wchodzili m. in. J. Chreptowicz, S. Potocki, S. Małachowski i H. 
Kołłątaj (s. 201, 215). Cała ta sprawa dobitnie świadczy o jakości przypisów.

Bez znajomości oryginałów trudno ocenić wartość przekładu. Nie mogę jednak uwierzyć, by 
XVIII -wieczny dyplomata pruski pisał o „carowej Rosji” (s. 70,73,75-6,79,82, 144, 153, 169, 171, 
183 207, 212, 219-20, 223, 239, 242, 247, 250) na przemian z imperatorową czy cesarzową,
o „cesarzu Austrii”! (s. 117,153) na przemian z królem Węgier. Nie wiadomo, dlaczego notorycznie 
występuje „król Polski”, „minister czy poseł Rosji” (s. 113, 129-130, 232), „cesarzowa (im- 
peratorowa, carowa) Rosji”, „monarcha Polski” (s. 247,250-1), „poseł z Krakowa”, „powiat Pilten” 
(s. 123), „korona Polski”(s .lll, 113) — wszystko nie zgodnie z polską tradycją językową. 
W jedynym wypadku, gdy udało się dokonać konfrontacji z oryginałem (Wyd. I s. 20, przyp. 26) 
występuje „Tlmperatrice de Russie” którą Kocój tłumaczy Jmperatorowa Rosji” miast „rosyjska” 
(s. 229). Nie jest poprawny termin „ministerstwo”, gdy chodzi o ministerium (gabinet) (np. s. 76,85, 
138, 152-3, 157, 197, 227, 234), „trybunały starościńskie” to „sądy”, „dawne trybunały krajowe” to
— jak się wydaje — „sądy ziemskie” a „najwyższe trybunały sprawiedliwości” to „trybunały 
główne” (s. 50-51, 70). Trudno się domyślić, jak brzmiał w oryginale „mały komitet przyjaciół 
monarchii” (s.102), „przygnębiająca wojna, częściowo tylko przynosząca zwycięstwa” (s. 107), 
„anulowanie odpowiedzi pełnomocników saskich”, co sądzić o posłach, „którzy z królewskiego 
rozkazu wybrani zostaną w lipcu do tegorocznego sejmu zwyczajnego” (s. 11IX o „ustawach 
prawnych” (s. 125X „targach handlowych” (s.126), a na pewno „biskup Perejasławia i opat Shicka” 
nie byli od trzech lat „trzymani” w więzieniu, bo to ta sama osoba (s.181).

Przerywając potok przykładów, konkludujemy: poziom edytorski raportów Lucchesiniego nie 
wydaje się wyższy od tego, który wydawca zaprezentował przy publikacji tekstów de Cachégo.

http://rcin.org.pl




