• Wyszukaj w całym Repozytorium
  • Piśmiennictwo i mapy
  • Archeologia
  • Baza Młynów
  • Nauki przyrodnicze

Szukaj w Repozytorium

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Piśmiennictwo i mapy

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Archeologia

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Baza Młynów

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Szukaj w Nauki przyrodnicze

Jak wyszukiwać...

Wyszukiwanie zaawansowane

Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Stare i nowe nierówności edukacyjne wśród młodzieży wiejskiej

Twórca:

Długosz, Piotr

Data wydania/powstania:

2012

Typ zasobu:

Tekst

Wydawca:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Abstrakt:

Artykuł prezentuje wyniki badań nad nierównościami edukacyjnymi wśród młodzieży wiejskiej. Do zebrania materiału empirycznego zastosowano metodę sondażu ankietowego na próbie 830 gimnazjalistów. Wyniki analizy pokazują, że nadal utrzymuje się wpływ statusu społecznego na szkolne osiągnięcia. Kapitał społeczny, kulturowy i finansowy oraz udział w korepetycjach i zajęciach dodatkowych mają wpływ na wyniki nauczania. Badania identyfikują też nowe ogniwa nierówności edukacyjnych. Tylko 9% wiejskich gimnazjalistów wyraża chęć nauki w najlepszych szkołach licealnych. Są to jednostki z wysokim kapitałem społecznym, kulturowym, ekonomicznym, z dużymi osiągnięciami szkolnymi, biorące udział w zajęciach dodatkowych i korepetycjach.

Bibliografia:

Białecki I., 2009: Nierówności edukacyjne, badania, polityka. W: M. Zahorska, E. Nasalska: Wartości, polityka, społeczeństwo. Scholar, Warszawa: 293–310.
Bourdieu P., Passeron J.C., 2006: Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bowles S., Gintis H., 1976: Schooling in Capitalisct America. Basic Books, New York.
Buzek J., 1999: Chcemy gruntownie przebudować system edukacyjny (www.poprzedniastrona.premier.gov.pl/archiwum/7810_7879. htm).
Długosz P., Niezgoda M., 2010: Nierówności edukacyjne wśród młodzieży Małopolski i Podkarpacia. Wydawnictwo UJ, Kraków.
Dolata R., 2008: Szkoła, segregacja, nierówności. Wydawnictwo UW, Warszawa. DOI
Domalewski J., Mikiewicz P., 2004: Młodzież w zreformowanym systemie szkolnym. IRWiR PAN, Warszawa.
Domański H., 2010: Nowe ogniwa nierówności edukacyjnych w Polsce. „Studia Socjologiczne” 1: 7–29.
Hout M., 2004: Maximally Maintained Inequality Revisited: Irish Educational Mobility in Comperative Perspective. Working Paper Survey Research Centre, Barkley.
Kwieciński Z., 2002: Wykluczanie. Wydawnictwo UMK, Toruń.
Kwieciński Z., 2007: Między patosem a dekadencją. DSW, Wrocław.
Lucas S., 2001: Effectively Maintained Inequality: Education Transitions, Track Mobility, and Social Background Effect. ”American Journal of Sociology” 106: 1642–1690. DOI
Mare R., 1980: Social Background and School Continuation Decisions. ”Journal of the American Statistical Association” 75: 95–305. DOI
Mazur J., 2007: Status materialny rodziny i otoczenia a samopoczucie i styl życia młodzieży 15-letniej. Warszawa (www.imid.med.pl/klient/pliki/zaklad13/status.pdf).
Niezgoda M., 2011: Jak patrzeć na zmianę edukacyjną w Polsce. W: M. Niezgoda (red.): Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Wydawnictwo UJ, Kraków: 19–31.
Niezgoda M., red., 2011: Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce. Wydawnictwo UJ, Kraków.
Putkiewicz E., 2005: Korepetycje szara strefa edukacji. ISP, Warszawa.
Putkiewicz E., Zahorska M., 2001: Społeczne nierówności edukacyjne studium sześciu gmin. ISP, Warszawa.
Putkiewicz M., Zahorska M., 1998: Cele reformy i szanse ich realizacji. W: M. Putkiewicz, M. Zahorska (red.): Uwagi i propozycje do projektu reformy edukacji. ISP, Warszawa: 9–39.
Raport o stanie edukacji 2010, 2011. IBE, Warszawa.
Rappe A., 2009: Spójrzmy na efektywność wiejskich gimnazjów. W: B. Niemierko, M. K. Szmigel,
(red.): Badania międzynarodowe i wzory zagraniczne w diagnostyce edukacyjnej. Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Kielce: 163–170.
Sawiński Z., 2008: Zmiany systemowe a nierówności w dostępie do wykształcenia. W: H. Domański (red.): Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. IFiS PAN, Warszawa: 89–112.
Szafraniec K., 2011: Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Szczucka A., Jelonek M., 2011: Kogo kształcą polskie szkoły? PARP, Warszawa.
Szlendak T., 2011: Socjologia rodziny. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Ślusarczyk M., 2010: Spory o edukację wczoraj dziś. Krakowska Akademia, Kraków.
Zahorska M., 2009: Edukacja drogą marginalizacji? W: K. Slany, Z. Seręga (red.): Sprostać zmianom. Szkice o powinnościach współczesnej socjologii. Nomos, Kraków: 185–197.

Czasopismo/Seria/cykl:

Wieś i Rolnictwo

Zeszyt:

1 (154)

Strona pocz.:

132

Strona końc.:

145

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:242466 ; doi:10.53098/wir.2012.1.154/10 ; 0137-1673 (print); 2657-5213 (on-line)

Źródło:

kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pl

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem:

Digitalizacja:

Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN

Dofinansowane ze środków:

Program "Rozwój czasopism naukowych"- Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (projekt numer RCN/SP/0473/2021/1)

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

18 mar 2025

Data dodania obiektu:

31 paź 2024

Liczba pobrań / odtworzeń:

17

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/publication/279328

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji