Object structure
Title:

Praktykowanie uważności i kultura ascezy. O Józefie Czapskim

Subtitle:

Pamiętnik Literacki, Z. 4 (2019)

Creator:

Popiel, Magdalena

Publisher:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2019

Description:

Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza.

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

Józef Czapski ; uważność ; „praktykowanie uważności” w twórczości Józefa Czapskiego i Czesława Miłosza ; „Dziennik” Czapskiego

References:

1. P. Cézanne, Być światłoczułą płytą (z rozmów z Joachimem Gasquetem). W: R. M. Rilke, Cézanne. Przeł. A. Serafin. Wstęp A. Zagajewski. Warszawa 2015.
2. D. Czaja, Znaki szczególne. Antropologia jako ćwiczenie duchowe. Kraków 2013.
3. J. Czapski, Czytając. Wybór, oprac., wstęp J. Zieliński. Kraków 2015.
4. J. Czapski, Pamiętając. „Zeszyty Literackie” 1993, nr 4(44).
5. J. Czapski, Pamiętając. „Zeszyty Literackie” 1994 nr 1(45).
6. J. Czapski, Patrząc. Wybór, przedm., posł. J. Pollakówna. Kraków 2016.
7. J. Czapski, Świat w moich oczach. Paris 2001.
8. J. Czapski, Wyrwane strony. Oprac. J. Pollakówna, przy współpr. P. Kłoczowski. [Paris–Lausanne] 1993.
9. A. Fiut, Powinowactwa nie tylko z wyboru: Józef Czapski i Czesław Miłosz. W zb.: Granit i tęcza. Dzieła i osobowość Józefa Czapskiego. Red. A. Pilch, A. Włodarczyk. Kraków 2019, s. 129-144.
10. H.-G. Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane. Wybór, oprac., wstęp K. Michalski. Przeł. M. Łukasiewicz, K. Michalski. Warszawa 2000.
11. M. Głowiński, Epifania. „Kwartalnik Artystyczny” 2014, nr 1, s. 168-172.
12. P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna? Przeł. P. Domański. Przedm. J. Domański. Warszawa 2018.
13. P. Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Przeł. J. Domański. Warszawa 1992.
14. M. Janion, Artysta przemienienia. W zb.: Czapski i krytycy. Antologia tekstów. Wybór, oprac. M. Kitowska-Łysiak, M. Ujma. Lublin 1996, s. 498-516.
15. M. Janion, Dziwaczny wzrost. W zb.: Czapski i krytycy. Antologia tekstów. Wybór, oprac. M. Kitowska-Łysiak, M. Ujma. Lublin 1996, s. 330-340.
16. K. Jarzyńska, Literatura jako ćwiczenie duchowe. Dzieło Czesława Miłosza w perspektywie postsekularnej. Kraków 2018.
17. W. Karpiński, Złote gwoździe. W: Portret Czapskiego. Warszawa 2015.
18. Z. Król, Powrót do świata. Dzieje uwagi w filozofii i literaturze XX wieku. Warszawa 2013.
19. S. LeWitt, Paragraphs of Conceptual Art. W zb.: Esthetics Contemporary. Ed. R. Kosteanetz. New York 1987.
20. Cz. Miłosz, O erozji. W: O podróżach w czasie. Wybór, oprac., wstęp J. Gromek. Kraków 2004.
21. Cz. Miłosz, Rencontre Mondiale de Poésie. W: Zaczynając od moich ulic. Paryż 1975.
22. Cz. Miłosz, Uważność. W: Piesek przydrożny. Kraków 1997.
23. Cz. Miłosz, Wiersze ostatnie. Kraków 2006.
24. Cz. Miłosz, Wstęp w: J. Hirshfield, Uważność. Przeł. M. Heydel. Kraków 2002.
25. M. Popiel, Świat artysty. Modernistyczne estetyki tworzenia. Kraków 2018.
26. P. Sloterdijk, Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice. Przeł. J. Janiszewski. Wstęp A. Żychiński. Warszawa 2014.
27. B. Śniecikowska, Haiku po polsku. Genologia w perspektywie transkulturowej. Toruń 2016.
28. S. Weil, Wybór pism. Przeł., oprac. Cz. Miłosz. Kraków 1991.
29. Wizje i re-wizje. Wielka księga estetyki w Polsce. Red. K. Wilkoszewska. Kraków 2007.
30. A. Zagajewski, Piłowanie i błysk. W zb.: Czapski i krytycy. Antologia tekstów. Wybór, oprac. M. Kitowska-Łysiak, M. Ujma. Lublin 1996, s. 517-533.
31. M. Zaleski, Od „grzechu anielstwa” do „uważności”, czyli poezja jako instalowanie się w świecie. „Teksty Drugie” 2011, nr 5, s. 24-36.

Issue:

4

Start page:

181

End page:

195

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

0031-0514 ; 10.18318/pl.2019.4.13

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link

Language:

pol ; eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: