Struktura obiektu
Tytuł:

Poetyckie figury ciemności hermeneutycznej i epistemologicznej.Cyprian Norwid, Konstantin Słuczewski, Đorđe Koder .

Inny tytuł:

Pamiętnik Literacki: Z. 2 (2025)

Twórca:

Ghilarducci, Manuel ORCID

Wydawca:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2025

Opis:

Abstract eng.

Temat i słowa kluczowe:

Cyprian Norwid ; Konstantin Sluchevsky ; Đorđe Marković Koder ; darkness ; unintelligibility

Bibliografia:

1. P. Abriszewska, Literacka hermeneutyka Cypriana Norwida. Lublin 2011.
2. Y. Al-Taie, Poetik der Unverständlichkeit. Schreibweisen der „obscuritas” als problematisiertes Weltverhältnis bei Johann Fischart, Johann Georg Hamann, Franz Kafka und Paul Celan. Paderborn 2022. DOI
3. L. Amoroso, Heideggers „Lichtung” als „lucus a (non) lucendo”. „Philosophisches Jahrbuch” t. 90 (1983).
4. R. Brandt, J. Fröhlich, K. O. Seidel, C. Walde, Obscuritas. Hasło w: Historisches Wörterbuch der Rhetorik. Hrsg. G. Ueding. T. 6. Berlin 2013.
5. J. Briškár, Sprievodca nezrozumiteľnosťou. Levoča 2014.
6. W. Briusow, K. K. Słuczewskij. Poet protiworieczij. W: Soczinienija w siemi tomach. T. 6. Moskwa 1975.
7. J. Bujnowski, Norwid jako poeta trudny. W stulecie zgonu poety 1883–1983. W zb.: Sprach- und Kulturkontakte im Polnischen. Gesammelte Aufsätze für A. de Vincenz zum 65. Geburtstag. Hrsg. G. Hentschel, G. Ineichen, A. Pohl. München 1987.
8. S. Damjanov, Koder. Istorija jedne recepcije. Beograd 1997.
9. S. Damjanov, Veliki Kod(er) srpske književnosti. „Slavica Lodziensia” t. 1 (2017). DOI
10. A. Fedorow, Poeticzeskoje tworczestwo K. K. Słuczewskogo. W: K. Słuczewski j, Stichotworienija i poemy. Moskwa 1962.
11. M. Fuhrmann, „Obscuritas”. Das Problem der Dunkelheit in der rhetorischen und literarästhetischen Theorie der Antike. W zb.: Immanente Ästhetik – ästhetische Reflexion. Lyrik als Paradigma der Moderne. Kolloquium Köln 1964. Hrsg. W. Iser. München 1966.
12. H.-G. Gadamer, Gesammelte Werke. T. 1: Hermeneutik I. Wahrheit und Methode. Grundzügeeiner philosophischen Hermeneutik. Wyd. 6, przejrz. Tübingen 1990.
13. M. Ghilarducci, Existence, Transcendence, and Symbolic Spaces in Konstantin Sluchevskii’s „Songs from the Little Corner”. W zb.: Pisanie i czytanie architektury. Red. A. Stankowska, K. Szewczyk-Haake. Poznań 2024, s. 131-145.
14. M. Ghilarducci, What the Eyes Can(not) See. (In)Visibility and (Un)Intelligibility in Konstantin Slučevskij’s Poetry. W zb.: In dunklen (Sprach-)Räumen. Verhandlungen von Unverständlichkeit in den slawischen Literaturen. Hrsg. M. Ghilarducci, Z. Kazalarska. Wiesbaden 2024.
15. M. Głowiński, Ciemne alegorie Norwida. „Pamiętnik Literacki” 1984, z. 3, s. 103-114.
16. L. Graudina, Poet dissonansow i kontrastow K. K. Słuczewskij. „Russkaja riecz” 2014, nr 2.
17. M. Heidegger, Gesamtausgabe. T. 96, cz. 4: Überlegungen XII–XV. (Schwarze Hefte 1939–1941. Hinweise und Aufzeichnungen). Frankfurt am Main 2014.
18. P. Jevremović, Đorđe Marković Koder. Poezija, mit, ludilo. „Godišnjak za poetička i hermeneutička istraživanja” t. 4 (2000).
19. I. Kant, Anthropologie in pragmatischer Hinsicht. Königsberg 1798.
20. E. Kasperski, Trudny Norwid, trudna metodologia. Jak badać Norwida? „Studia Norwidiana” t. 27/28 (2009/10), s. 53-76.
21. J. Knežević, San u jeziku Đorđa Markovića Kodera. Zaboravljeni Kod(er). „Baština” 2016, nr 41.
22. Đ. Koder, Romoranka. Novi Sad 1862.
23. K. Kopczyński, Próba interpretacji wiersza „Ciemność”. „Studia Norwidiana” t. 5/6 (1987/88), s. 125-136.
24. S. Kossmann, Oralität und Literalität – Korrelationen in Literatur und Recht. W: Die Stimme des Souveräns und die Schrift des Gesetzes. Zur Medialität dezisionistischer Gestimmtheit in Literatur, Recht und Theater. Paderborn 2012. DOI
25. A. Kowalska, „Źródło” Cypriana Norwida. Próba odczytania. „Prace Polonistyczne” t. 45(1989), s. 309-317.
26. D. Lauer, Sinn und Präsenz. Über Transparenz und Opazität in der Sprache. W zb.: „Hide and Seek”. Das Spiel von Transparenz und Opazität. Hrsg. M. Rautzenberg, A. Wolfsteiner. München 2010. DOI
27. J. Lyszczyna, Cyprian Norwid. Poeta wieku dziewiętnastego. Katowice 2016.
28. P. de Man, Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Wyd. 2, popr. Minneapolis, Minn., 1983.
29. C. Marucchi, Elogio alla notte. Inno a occhi socchiusi. Roma 2017.
30. N. Minissi, Di là dall’opaco. L’ermeneutica dell’età modernista. „Belfagor” 2004, nr 4.
31. C. Norwid, Pisma wybrane. Wybór, oprac. W. Rzońca. T. 1: Wiersze. Warszawa 2022.
32. Novalis, Vermischte Bemerkungen. W zb.: Gesammelte Werke. Hrsg. H. J. Balmes. Wyd. 3. Frankfurt am Main 2020.
33. E. Nowicka, O dialogowości „Vade-mecum” Cypriana Kamila Norwida. „Ruch Literacki” 1979, z. 5, s. 313-328.
34. M. Orlić, Crnjanski’s New Textuality. The Poetic Play „Mask” (1918). „Transcultural Studies” 2015, nr 2. DOI
35. S. Panek, Spór o „niezrozumialstwo” w Dwudziestoleciu międzywojennym. Poznań 2018.
36. N. Radulović, Podzemni tok. Ezoterično i okultno u srpskoj književnosti. Beograd 2009.
37. M. Richard, Opacity. Hasło w: The Oxford Handbook of Philosophy of Language. Ed. E. Lepore, B. C. Smith. Oxford 2006.
38. K. Samsel, Możliwe, niemożliwe. Trudny Norwid trudnej norwidologii. „Studia Norwidiana” t. 35 (2017), s. 207-236. DOI
39. E. Schürmann, Sehen als Praxis. Ethisch-ästhetische Studien zum Verhältnis von Sicht und Einsicht. Frankfurt am Main 2008.
40. F. Schlegel, Über die Unverständlichkeit. W: „Athenaeum”. Fragmente und andere frühromantische Schriften. Ed., Komm., Nachw. J. Endres. Ditzingen 2018.
41. J. Skerlić, Omladina i njena književnost (1848–1871). Izučavanja o nacionalnom i književnom romantizmu kod Srba. Beograd 1906.
42. K. Słuczewskij, Stichotworienija i poemy. Sankt-Pietierburg 2004.
43. T. Smorodinskaja, Konstantin Słuczewskij. Nieswojewriemiennyj poet. Sankt-Pietierburg 2008.
44. C. Spoerhase, Die „Dunkelheit” der Dichtung als Herausforderung der Philologie. W zb.: Konzert und Konkurrenz. Die Künste und ihre Wissenschaften im 19. Jahrhundert. Hrsg. Ch. Scholl, S. Richter, O. Huck. Göttingen 2010.
45. L. Stevanović, Magična moćopscenih reči u ženskoj reveni. „Poznańskie Studia Slawistyczne” 2012, nr 3, s. 173-186. DOI
46. Trudny Norwid. Red. P. Chlebowski. Lublin 2013.
47. N. Vasović, Poezija kao izvanumište. Đorđe Marković Koder. Eseji. Beograd 1983.

Zeszyt:

2

Strona pocz.:

5

Strona końc.:

18

Typ zasobu:

Text

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

0031-0514 ; 10.18318/pl.2025.2.1

Źródło:

IBL PAN, call no. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol ; eng

Prawa:

Rights Reserved - Free Access

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitalizacja:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania: