Object structure

Title:

Ekstatyczne eksplozje. Wajda, afekty i reparacja

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 1 (2018)

Creator:

Jagielski, Sebastian

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2018

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

Wajda, Andrzej ; excess ; affect ; pathos

References:

1. J. M. Barker, The tactile eye: touch and the cinematic experience, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2009. ; 2. R. Barthes, Trzeci sens, tłum. R. Wyborski, „Kino” 1971 nr 11, s. 37-41. ; 3. K. Bojarska, Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś), „Teksty Drugie” 2013 nr 6, s. 8-16. ; 4. E. Brinkema, The forms of the affects, Duke University Press, Durham–London 2014. ; click here to follow the link ; 5. A. Britton, Sexuality and power, or the two others, w: Britton on film. The complete film criticism of Andrew Britton, ed. B. Keith Grant, Wayne State University Press, Detroit 2009, s. 287-311. ; 6. Ch. Caes, Widowiska katastroficzne: trauma historyczna i męska podmiotowość we wczesnych filmach Andrzeja Wajdy, przeł. Ch. Caes, Z. Batko, w: Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Universitas, Kraków 2003, s. 141-178. ; 7. P. Coates, Wajdowska wyobraźnia katastroficzna. Trauma wojenna, surrealizm i kicz, przeł. T. Misiak, w: Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Universitas, Kraków 2003, s. 99-118. ; 8. S. Eisenstein, Autoportret, przeł. T. Szczepański, w: Eisenstein – artysta myśliciel, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982, s. 7-26. ; 9. S. Eisenstein, Patos, w: tegoż, Nieobojętna przyroda, przeł. M. Kumorek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1975, s. 51-220. ; 10. J. Falkowski, Polonez tragiczny, „Współczesność” 1958 nr 27. ; 11. B. Farmer, The fabulous sublimity of gay diva worship, “Camera Obscura” 2005 no. 20(2), s. 164-195. ; 12. D. Fernandez, Eisenstein: drzewo i korzenie, przeł. M. Szczepańska, „Film na Świecie” 1991 nr 1, s. 73-77. ; 13. S. Gordon, „Breaking the waves” and the negativity of Melanie Klein: rethinking the female spectator, „Screen” 2004 no. 45(3), s. 206–225. ; 14. A. Helman, Sarmata na płonącej żyrafie, „Ekran” 1959 nr 42, s. 3. ; 15. S. Jagielski, „Niech mnie wszyscy kochają”. Transnarodowe ciało Elżbiety Czyżewskiej, w: Kino polskie jako kino transnarodowe, red. M. Podsiadło, S. Jagielski, w druku. ; 16. S. Jagielski, Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym, Universitas, Kraków 2013. ; 17. M. Klein, Miłość, poczucie winy i reparacja, w: tejże, Miłość, poczucie winy i reparacja oraz inne prace z lat 1921-1945, przeł. D. Golec, A. Czownicka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, s. 301-337. ; 18. M. Klein, Żałoba i jej związek ze stanami maniakalno-depresyjnymi, w: tejże, Miłość, poczucie winy i reparacja oraz inne prace z lat 1921-1945, przeł. D. Golec, A. Czownicka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007, s. 338-364. ; 19. K. Kornacki, Popiół i diament Andrzeja Wajdy, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011. ; 21. T. Lubelski, „Mówi do nas”. Wyobrażenie Autora w filmach Andrzeja Wajdy, w: Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Piotr Sitarski, Universitas, Kraków 2003, s. 19-35. ; 20. E. Kosofsky Sedgwick, Czytanie paranoiczne, czytanie reparacyjne, albo: masz paranoję i pewnie myślisz, że ten tekst jest o tobie, przeł. M. Szcześniak, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014 nr 5, s. 30, http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/184/299/ [1.06.2016]. ; 22. T. Lubelski, Wajda, Wyd. Dolnośląskie, Wrocław 2006. ; 23. M. P. Markowski, Emocje. Hasło encyklopedyczne w trzech częściach i dwudziestu trzech rozdziałach (nie licząc motta), w: Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Wyd. IBL, Warszawa 2014, s. 345-366. ; 24. L. U. Marks, The skin of the film: intercultural cinema, embodiment, and the senses, Duke University Press, Durham–London 2000. ; 25. L. U. Marks, Touch. Sensuous theory and multisensory media, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 2002. ; 26. B. Mruklik, Andrzej Wajda, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1969. ; 27. K. Nałęcki, A. Wajda Kompozycja obrazu w filmach dźwiękowych Eisensteina („Aleksander Newski i „Iwan Groźny” cz. I), „Kwartalnik Filmowy” 1952 nr 8, s. 16-29. ; 28. E. Ostrowska, „Katyń” Andrzeja Wajdy: melodramatyczny afekt i historia, „Pleograf” 2016 nr 1, http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/andrzej-wajda/1/katyn-andrzeja-wajdy-melodramatyczny-afekt-i-historia/536 [1.06.2016]. ; 29. R. Polański, A. Wajda, Reżyser filmowy i świat współczesny, „Kino” 1972 nr 2, s. 31-36. ; 30. Davina Quinlivan Film, healing and the body in crisis: a twenty-first century aesthetics of hope and reparation, „Screen” 2014 no. 55(1), s. 103-117. ; 31. S. Sasse, Patos i antypatos. Formuły patosu u Siergieja Eisensteina i Aby’ego Warburga, przeł. P. Piszczatowski, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014 nr 6, http://widok.ibl.waw.pl/index.php/one/article/view/213/356/ [1.06.2016]. ; 32. S. Shaviro, The cinematic body, University of Minnesota Press, Minneapolis–London 1993. ; 33. T. Szczepański, Eisenstein i psychoanaliza, „Kino” 1979 nr 11, s. 27-32. ; 34. K. Thompson, The concept of cinematic excess, w: Narrative, apparatus, ideology, ed. P. Rosen, Columbia University Press, New York 1986, s. 130-142. ; 35. A. Wajda, Kino i reszta świata, Znak, Kraków 2000. ; 36. A. Wajda, Nowy film…, rozm. B. Michałek, „Kino” 1968 nr 1, s. 41-47. ; 37. L. Williams, Film bodies: gender, genre, excess, w: Film and theory: an anthology, ed. R. Stam, T. Miller, Blackwell, Malden 2000, 207–221.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

1

Start page:

343

End page:

357

Resource Type:

Article : original article

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2018.1.19

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by: