Kwartalnik Historii Kultury Materialnej R. 62 Nr 1 (2014)
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Araszczuk S. 1999. Przedtrydenckie wrocławskie księgi liturgiczne . Wrocławski Przegląd Teologiczny 4, 63-71.
Bobowski K. 1995. Podstawy bytu konwentu trzebnickiego In. M.Kaczmarek and M.L.Wójcik. Księga jadwiżańska. Wrocław, 62-82.
Bojer W. 2003. Ewolucja exemplum w XII i XIII w. . In W.Bojer (ed.) Teksty o kulturze średniowiecza ofiarowane Bronisławowi Geremkowi. Warszawa , 50-63.
Borkowska M. 1990. Prozopografia polskich zakonów żeńskich . Nasza Przeszłość 73, 31-340.
Borkowska M. 1997. Życie codzienne polskich klasztorów żeńskich z XVII i XVIII wieku. Warszawa.
Cetwiński M. 2004. Dieta św. Jadwigi. Ze studiów nad semiotyką pożywienia średniowiecznych Ślązaków. In. A.M.Wyrwa and A.Kiełbasa et al. (eds.) Cysterki w dziejach ziem polskich , dawnej Rzeczypospolitej i Europy Środkowej . Poznań, 530-539.
Chudziakowa J.1984. Romański kościół benedyktynów w Mogilnie. Warszawa.
Dąbrowski K. 1970.Rozwój wielkiej własności ziemskiej cysterek w Żarnowcu od XIII do XVI w.Gdańsk
Dembińska M. 1963. Konsumpcja żywnościowa w Polsce średniowiecznej. Wrocław.
Dembińska M. 1999. Food and drink in medieval Poland: rediscorvering cuisine of the past. Philadelphia.
Dola K. 1986. Problemy kościelno – duszpasterskie w diecezji wrocławskiej w XV w. Sobótka 52, 517-538.
Freeman G.P. 1999. Klarissenfasten im 13. Jahrhundert. Archivum Franciscanum Historicum 93, 220-285.
Gąsiorowska P. 2010. Kuchnia i infirmeria w klasztorze klarysek krakowskich do końca XVIII w. In A.Radzimiński et al. Sanctimoniales .Klasztory żeńskie w Polsce i Europie Środkowej (do przełomu XVIII i XIX wieku). Toruń- Bydgoszcz , 394-406.
Gil A. 1997. Życie codzienne karmelitanek bosych w Polsce w XVII-XIX wieku. Kraków.
Gronowski T.M. 2007. Zwyczajny klasztor, zwyczajni mnisi. Wspólnota tyniecka w średniowieczu. Kraków.
Guidi R.L. 1992. Le clarisse nella societa dal 400. Collectanea Franciscana 62, 101-146.
Jaritz G. 1980. Zur Sachkultur ősterreichischer Klőster des Spätmittelalters. In Klősterliche sachkultur des Spätmittelalters. Wien , 147-168.
Iwaszkiewicz M. 1990. Szczątki kostne ryb z wykopalisk opactwa benedyktynów w Lubiniu. Roczniki Akademii Rolniczej w Poznaniu . Archeozoologia 15, 3-7.
Konieczka – Śliwińska D. , Życie codzienne opactwa benedyktynów w Mogilnie. Zarys problematyki. Nasza Przeszłość 88, 5-31.
Kowalski P. 2007. O szkodliwości jedzenia warzyw, ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka spożywania sałaty. In K.Łeńska- Bąk (ed.) , Pokarmy i jedzenie w kulturze.Opole, 87-103.
Kucharski G. 2000. Początki klasztoru cysterek w Ołoboku. In A.M Wyrwa and J.Dobosz (eds.) Cystersi w społeczeństwie Europy Środkowej. 900 lat zakonu Cystersów . Poznań , 319-321.
Kurnatowska Z. 1997. O piecu piekarskim w klasztorze. In J.A. Spież et al. (eds.) Benedyktyńska praca. Studia historyczne ofiarowane o. Pawłowi Sczanieckiemu w 80. Rocznicę urodzin. Kraków, 119-127.
Larioux B. 1997. Les livres de cuisine mėdiėvaux. Turnhout.
Michalski M. 2004.Kobiety i świętość w żywotach trzynastowiecznych księżnych polskich. Poznań.
Młynarska-Kaletynowa M. 1990. Rozwój majętności klasztoru cysterek trzebnickich w XIII w. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 38, 223-247.
Morawski Z. 1987. Rozwój i upadek winiarstwa w Polsce (XIII-XVI).Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 26, 57-78.
Moulin L. 1986. Życie codzienne zakonników w średniowieczu. Warszawa.
Pac G. 2009. Kobiety, asceza i władza nad ciałem w średniowieczu. Przegląd Historyczny 100, 525-545.
Pittoni R. 1980. Zisterziensische Sachkultur am Beispiel archäologischer Funde aus des Abtei Heiligen Kreuz bei Baden, Niederősterreich. In Klősterliche Sachkultur des Spätmittelaters . Wien, 365-379.
Pobóg –Lenartowicz A. 1990. Kanonicy regularni na Śląsku.Opole.
Pobóg – Lenartowicz A. 1994. Uposażenie i działalność gospodarcza kanoników regularnych NMP na Piasku we Wrocławiu do początku XVI w. Opole.
Przybyłowicz O.M. 2003. Inwentarze włoskich klasztorów klarysek: San Gimognano (1317-1340), Bolonia (1337-1341), Ferrara (1337).Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 51, 183-199.
Przybyłowicz O.M. 2010. Długość życia zakonnic w świetle źródeł średniowiecznych i nowożytnych . Możliwości i propozycje badawcze. Kwartalnik Historii Kultury Materialnej 58, 17-34.
Przybyłowicz O.M. 2013. Jak panny zakonne rozliczały się? Księgi rachunkowe jako źródło do badań nad polskimi klasztorami żeńskimi XVI- XVIII . In M. Wyrwa (ed.) Klasztor w gospodarce średniowiecznej i nowożytnej. Wrocław , 101-114.
Przybyłowicz O.M. 2014. „Dla prętszego wydawania obiadu…”.Rozporządzenia wizytatorów dotyczące stołu i posiłków w klasztorach diecezji krakowskiej z końca XVI- połowy XVII wieku. In M. Bis and W. Bis (eds.), Rzeczy i ludzie . Kultura materialna w późnym średniowieczu i w okresie nowożytnym. Studia dedykowane Marii Dąbrowskiej. Warszawa, 241-265.
Rajman J. 1993. Klasztor Norbertanek na Zwierzyńcu w wiekach średnich . Kraków.
Rajman J. 2001. O źródłach do zagadnienia posiłków i napojów w klasztorze średniowiecznym . Małopolskie Studia Historyczne 44, 183-198.
Rajman J. 2010. Jadłospis norbertanek zwierzynieckich z XVIII w. In A. Radzimiński i et al. (eds.). Sanctimoniales . Bydgoszcz- Toruń, 407-411.
Rőhrig F. 1980. Die materielle Kultur des Chorrerrenstiftes Klosterneuburg unter besonderer Berücksichtigung der Aussage von Rechnuungsbüchern. In Klősterliche Sachkultur des Spätmittelalters .Wien , 217-224.
Rosiński F.M. 2007. Jedzenie w ujęciu biblijnym. In K. Łeńska – Bąk (ed.)Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu. Dieta. Symbol. Opole, 56-77.
Sułkowska- Tuszyńska K. 2006. Klasztor norbertanek w Strzelnie (XII-XVI w.).sacrum i profanum. Toruń.
Sutowicz A. 2003. Przyczynek do badań nad życiem wewnętrznym klasztoru klarysek we Wrocławiu w okresie średniowiecza. Saeculum Chriistianum 10, 5-22.
Swastek J. 1986. Św. Brygida szwedzka i zakon Najświętszego Zbawiciela ze szczególnym uwzględnieniem klasztorów polskich . Lublin.
Szwagra A. 1993. Błogosławiona Kinga. Tarnowskie Studia Teologiczne 9,333.
Szylar A. 2006. Kuchnia benedyktynek sandomierskich. Zeszyty Sandomierskie 13, 32-38.
Szylar A. 2008. Konwent bernardynek lubelskich w świetle kroniki klasztornej. Nasza Przeszłość 110, 35-106.
Szylar A. 2012. „Za róże do smażenia, wiśnie i maliny..”, czyli smaki, smaczki ii inne osobliwości kuchni klasztornej w konwentach żeńskich w XVII i XVIII wieku .In B. Możejko (ed.) Historia naturalna jedzenia. Między antykiem a XIX wiekiem. Gdańsk, 265-278.
Targosz K. 2002. Piórem zakonnicy. Kronikarki w Polsce XVII w. o swoich zakonach i swoich czasach.Kraków.
Vazquez I. 1977. La „forma vitae” hugoliniana para las clarissas en una bula desconocida de 1245. Pontificium Atheneum Antonianum52, 94-115.
Wąsowicz H. 1995. Kalendarz ksiąg liturgicznych Krakowa do połowy 16 wieku: studium chronologiczno – typologiczne .Lublin.
Wiszewski P. 2003. Opactwo benedyktynek w Legnicy (1348/1349-1810). Struktura, funkcjonowanie, miejsce w społeczeństwie. Poznań.
Wyczański A. 1969. Studia nad konsumpcja żywności w Polsce w XVI i pierwszej połowie XVII w. Warszawa.
Wyrwa A.M. 2004. W kuchni i przy stole ”szarych mnichów”, czyli o wyżywieniu cystersów w świetle źródeł normatywnych zakonu oraz wybranych źródeł pisanych, archeologicznych i przyrodniczych. Archaeologia Historica Polona 14. 51-113.
Żerelik R. and Witkowski A. 2001. Wykaz ryb Śląska z poł. XIV wieku. Wrocław, 167-178.
Kwartalnik Historii Kultury Materialnej
oai:rcin.org.pl:54952 ; 0023-5881
IAiE PAN, call no. P 329 ; IAiE PAN, call no. P 331 ; IAiE PAN, call no. P 330 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences
Sep 24, 2023
Jul 15, 2015
3481
https://rcin.org.pl/iae/publication/75152
Szymczak, Jan (1946– )
Adamska, Anna
Bartoszewicz, Agnieszka
Tidow, Klaus
Sowina, Urszula (1952– )
Talaga, Maciej
Kostomarov, Mikola (1817–1885)
Dworaczyk, Marek