Pamiętnik Literacki, Z. 3 (2019)
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza.
1. A. Araszkiewicz, Wanda Melcer – feministyczna Atlantyda. W: Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania w Dwudziestoleciu międzywojennym. Warszawa 2014.
2. F. Balilla Pratella, La musica futurista. Manifesto tecnico. W: Marinetti [i in.], I manifesti del futurismo. Firenze 1914.
3. A. Baranowska, Święta kucharka. W: Potwory i perły. Szkice o literaturze międzywojennej. Warszawa 1986.
4. G. Borkowska, Metafora drożdży: co to jest literatura/poezja kobieca. „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 31-44.
5. G. Borkowska, M. Czermińska, U. Phillips, Pisarki polskie od średniowiecza do współczesności. Przewodnik. Gdańsk 2000.
6. H. Cixous, Śmiech Meduzy. Przeł. A. Nasiłowska. „Testy Drugie” 1993, nr 4/5/6, s. 147-166.
7. M. L. Claro Cristovão, Description picturale: vers une convergence entre littérature et peinture. „Synergies Brésil” t. 8 (2010).
8. G. Gazda, Futuryzm w Polsce. Wrocław 1974.
9. G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku. Warszawa 2000.
10. M. Geron, Taniec w twórczości formistów. „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo” nr 41 (2011), s. 185-212.
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZiK.2011.008
11. P. Gogler, Kłopoty z ekfrazą. „Przestrzenie Teorii” 2004, nr 3/4, s. 137-152.
https://doi.org/10.14746/pt.2004.3.8
12. A. Górnicka-Boratyńska, W poszukiwaniu starszych sióstr. Wanda Melcer – próba portretu. „Teksty Drugie” 1995, nr 3/4, s. 212-233.
13. J. Grabowski, Najnowsze prądy w literaturze europejskiej – futuryzm. „Świat” 1909, nr 40/41.
14. B. Jasieński, Do narodu polskiego. Mańifest w sprawie natyhmiastowej futuryzacji żyća. W zb.: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wstęp, koment., oprac. Z. Jarosiński. Wybór, przygotowanie tekstów H. Zaworska. BN I 203. Wrocław 1978.
15. S. Jaworski, Awangarda. Kraków 1992.
16. B. Joyeux-Prune l, L’Internationalisation de la peinture avant-gardiste, de Courbet à Picasso: un transfert culturel et ses quiproquos. „Revue historique” 2007, nr 4.
https://doi.org/10.3917/rhis.074.0857
17. K. Kłosińska, Écriture féminine. Rok 1974. „Język Artystyczny” t. 12 (2003), s. 213-247.
18. M. Korcala-Delaperrière, Twórczość Jana Brzękowskiego w świetle francuskich tendencji konstruktywistycznych. „Pamiętnik Literacki” 1976, z. 2, s. 83-108.
19. J. Kristeva, Women’s Time. Transl. A. Jardine, H. Blake. „Signs” 1981, nr 1.
https://doi.org/10.1086/493855
20. J. Kristeva, La Révolution du langage poétique. L’avant-garde à la fin du 19e siècle, Lautréamont et Mallarmé. Paris 1974.
21. B. J. Kunicki, Kultura fizyczna antycznej Grecji. (Ideologia, filozofia, nauka). Poznań 2002.
22. A. Ługin, „Dobrze wychowani mężczyźni” albo „ciąg dalszy, przerywisty”, czyli awangarda jako przezwyciężenie i odkrycie kobiecości. „Teksty Drugie” 2000, nr 6, s. 63-76.
23. F. Marinetti, Akt założycielski i manifest futuryzmu. Przeł. M. Czerwiński. W zb.: Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa. Wybór, oprac. E. Grabska, H. Morawska. Warszawa 1977.
24. F. Marinetti, Uccidiamo il Chiaro di Luna! W: F. Marinetti [i in.], I manifesti del futurismo. Firenze 1914.
25. P. Megger, Osadniczki. W zb.: Nowa Kobieta–figury i figuracje. Red. I. Iwasiów, A. Krukowska, A. Zawiszewska. Szczecin 2017, s. 329-345.
26. W. Melcer-Rutkowska, Na pewno książka kobiety. Warszawa 1920.
27. T. Miczka, Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej. Wyd. 2, uzup. Katowice 1994.
28. N. K. Miller, Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka. W zb.: Teorie literatury XX wieku. Antologia. Red. A. Burzyńska, M. P. Markowski. Kraków 2006, s. 487-513.
29. S. Młodożeniec, Motyw. W zb.: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wstęp, koment., oprac. Z. Jarosiński. Wybór, przygotowanie tekstów H. Zaworska. BN I 203. Wrocław 1978.
30. A. Nasiłowska, Tożsamość kobieca w poezji polskiej XX wieku: między androgynicznością a esencjalizmem. „Teksty Drugie” 2004, nr 1/2, s. 103-121.
31. S. B. Ortner, Is Female to Male as Nature Is to Culture? „Feminist Studies” 1972, nr 2.
https://doi.org/10.2307/3177638
32. G. Pietruszewska-Kobiela, Miłosne „tremolando”. Erotyczna dźwiękosfera w wybranych wierszach Tytusa Czyżewskiego, Brunona Jasieńskiego i Anatola Sterna. „Irydion” T. 3, nr 1 (2017), s. 219-230.
https://doi.org/10.16926/i.2017.03.13
33. R. Poggioli, Teoria dell’arte d’avanguardia. Roma 2014.
34. J. Prokop, Młodopolska utopia pozakodowej komunikacji. „Teksty” 1976, nr 2, s. 106-119.
35. D. Rudd, Building Castles in the Air: (De)construction in Howl’s Moving Castle. „Journal of the Fantastic in the Arts” 2010, nr 2.
36. M. Skucha, Męskość hegemoniczna (hegemonialna). Hasło w: Encyklopedia gender. Płeć w kulturze. Red. M. Rudaś-Grodzka [i in.]. Warszawa 2014, s. 315–317.
37. A. Stern, Czcicielowi maszyn. W zb.: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wstęp, koment., oprac. Z. Jarosiński. Wybór, przygotowanie tekstów H. Zaworska. BN I 203. Wrocław 1978.
38. A. Stern, Nagi człowiek w śródmieściu. Poemat. W zb.: Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wstęp, koment., oprac. Z. Jarosiński. Wybór, przygotowanie tekstów H. Zaworska. BN I 203. Wrocław 1978.
39. K. Szopa, „Nieziszczone narodziny”. Cixous i Irigaray, czyli kobiety z Czarnego Kontynentu. „Postscriptum Polonistyczne” 2017, nr 2, s. 11-26.
40. W. Śmieja, Od ideologii ciała do cielesności zideologizowanej. Sport i literatura w latach 1918–1939 (wybrane przykłady). „Teksty Drugie” 2011, nr 4, s. 28-48.
41. B. Śniecikowska, Dźwięk i ruch – o awangardowej poezji dźwiękowej. „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 268-292.
42. M. Świerkosz, Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm. Kraków 2017.
43. M. Świerkosz, Uległe czy sprawcze ciała nowoczesności? Fizyczność Nowej Kobiety. W zb.: Nowa Kobieta – figury i figuracje. Red. I. Iwasiów, A. Krukowska, A. Zawiszewska. Szczecin 2017, s. 265-283.
44. B. Witosz, Kobieta patrzy. (O aktach percepcji wzrokowej we współczesnej prozie kobiecej). „Język Artystyczny” t. 12 (2003), s. 69-88.
45. A. Włodarczyk-Kulak, M. Kulak, O sztuce nowej i najnowszej. Główne kierunki artystyczne w sztuce XX i XXI wieku. Warszawa – Bielsko-Biała 2010.
46. S. Wysłouch, Literatura i obraz. Tereny strukturalnej wspólnoty sztuk. W zb.: Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź. Kraków 2004, s. 17-28.
47. A. Zawiszewska, Między Młodą Polską, Skamandrem i Awangardą. Kobiety piszące wiersze w Dwudziestoleciu międzywojennym. Szczecin 2014.
48. A. Zawiszewska, Nowa Kobieta – anglosaska figura i polskie figuracje. W zb.: Nowa Kobieta – figury i figuracje. Red. I. Iwasiów, A. Krukowska, A. Zawiszewska. Szczecin 2017, s. 9-46.
oai:rcin.org.pl:137544 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2019.3.5
IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; click here to follow the link
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
Oct 2, 2020
Sep 2, 2020
495
https://rcin.org.pl/ibl/publication/171594
Edition name | Date |
---|---|
Kraj Ł. - Feminizowanie awangardy?. „Na pewno książka kobiety” Wandy Melcer | Oct 2, 2020 |
Górnicka - Boratyńska, Aneta
Szafrańska, Noemi
Kronenberg, Anna