Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: The Holocaust Literature for Children in Translation into Polish

Twórca:

Karolak, Sylwia ORCID

Data wydania/powstania:

2024

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Teksty Drugie Nr 1 (2024) - Special Issue - English Edition

Wydawca:

IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Bibliografia:

1. Argaman, Iris. Bear and Fred. A World War II Story. Amazon Crossing Kids, 2010.
2. Baer, E.R. “A Postmodern Fairy Tale of the Holocaust: Jane Yolen’s Briar Rose.” Studies in American Jewish Literature 24 (2005).
3. Bajorek, Angela. “Zabawka jako historyczny artefakt w niemieckiej literaturze i kulturze dziecięcej,” Filoteknos 9 (2019).
4. Bąkiewicz, Grażyna. Ta potworna wojna. Nasza Księgarnia, 2019.
5. Baluch, Alicja. Dziecko i świat przedstawiony, czyli tajemnice dziecięcej lektury. Instytut Wydawniczy Nasza Księgarnia, 1987.
6. Barcz, Anna. “Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze.” Teksty Drugie 1–2 (2013).
7. Białas, Zbigniew. Rutka. Wydawnictwo MG, 2018.
8. Biernacka-Licznar, Katarzyna. Elżbieta Jamróz-Stolarska and Natalia Paprocka, Lilipucia rewolucja. Awangardowe wydawnictwa dla dzieci i młodzieży w Polsce w latach 2000–2015. Produkcja wydawnicza. Bibliografia. Wydawnictwo SBP, 2018.
9. Bounting, Eve. One Candle. Joanna Cotler Books, 2004.
10. Brodzka-Wald, Alina, Dorota Krawczyńska and Jacek Leociak (eds.). Literatura polska wobec Zagłady, ŻIH, 2000.
11. Buryła, Sławomir and Alina Molisak (eds.). Ślady obecności. Universitas, 2010.
12. Buryła, Sławomir and Justyna Kowalska-Leder. “Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego. Wrocław 2009.” Pamiętnik Literacki 4 (2010).
13. Buryła, Sławomir, Dorota Krawczyńska and Jacek Leociak (eds.). Literatura polska wobec Zagłady (1939–1968), IBL PAN, 2012.
14. Buryła, Sławomir. Prawda mitu i literatury. O pisarstwie Tadeusza Borowskiego i Leopolda Buczkowskiego. Universitas, 2003.
15. Buryła, Sławomir. Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu. Universitas, 2016.
16. Carpi, Daniela. “Fables of the Holocaust: Hansel and Gretel.” In Fables of the Law: Fairy Tales in a Legal Context, edited by Daniela Carpi and Marett Leiboff. De Gruyter, 2016. DOI
17. Chmielewska, Iwona. Pamiętnik Blumki. Media Rodzina, 2011.
18. Cieślikowski, Jerzy. Literatura i podkultura dziecięca. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1975.
19. Codde, Philippe. “Transmitted Holocaust Trauma: A Matter of Myth and Fairy Tales?” European Judaism 1 (2009). DOI
20. Cuber, Marta. Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
21. Czapliński, Przemysław. “Prześladowcy, pomocnicy, świadkowie. Zagłada i polska literatura późnej nowoczesności.” In Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania, edited by Przemysław Czapliński and Ewa Domańska. Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, 2009.
22. Czerwińska-Rydel, Anna. Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku. Muchomor, 2012.
23. Dagan, Batszewa. Co wydarzyło się w czasie Zagłady. Opowieść rymowana dla dzieci, które chcą wiedzieć, translated by Szoszana Raczyńska. Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki, 2012).
24. Dagan, Batszewa. Czika, piesek w getcie, translated by Szoszana Raczyńska. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2012).
25. Dagan, Batszewa. Gdyby gwiazdy mogły mówić, translated by the author, illustared by Avi Katz. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2012.
26. Dymel-Trzebiatowska, Hanna. “Krótka lekcja latania. Werbalno-graficzna biografia Brunona Schulza.” Schulz/Forum 8 (2016).
27. Dziennik Anny Frank, 12 czerwca 1942 – 1 sierpnia 1944, translated by Z. Jaremko-Pytowska. Państwowy Instytut Wydawniczy, 1957.
28. E.S., review. „Dym. Anton Fortes.” Ryms 15 (2011).
29. Elvgren, Jennifer. The Whispering Town. Kar-Ben Publishing, 2014.
30. Forecki, Piotr. Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Wydawnictwo Poznańskie, 2010.
31. Fortes, Anton. Dym, translated by Beata Haniec. Tako, 2011.
32. Fortes, Anton. Humo. OQO Editora, 2008.
33. Gajda, Kinga Anna. “Bajka dla dzieci o wojnie i Holokauście,” Rana. Literatura - Doświadczenie - Tożsamość 2 (2021). https://journals.us.edu.pl/index.php/rana/issue/view/1321.
34. Groński, Ryszard Marek. Szlemiel. Nowy Świat, 2010.
35. Hunter, Anna. “Tales from Over There: The Uses and Meanings of Fairy-Tales in Contemporary Holocaust Narrative.” modernism / modernity 20 (2013). DOI
36. Janion, Maria. “Porzucić etyczną arogancję.” In Porzucić etyczną arogancję. Ku reinterpretacji podstawowych pojęć humanistyki w świetle wydarzenia Szoa, edited by Beata Anna Polak and Tomasz Polak. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2011.
37. Jaromir, Adam. Ostatnie przedstawienie panny Esterki. Opowieść z warszawskiego getta. Media Rodzina, 2014.
38. Jarzyna, Anita. “Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci.” Narracje Zagłady2 (2016).
39. Johnston, Tony. The Harmonica. Charlesbridge, 2004.
40. Kacer, Kathy. The Magician of Auschwitz. Second Story Press, 2014.
41. Karczewska, Agnieszka. “Pamięć i empatia. O dziecięcej literaturze Zagłady.” In Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah, edited by Irmela von der Lühe and Sławomir J. Żurek. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 2019.
42. Kent, Roman. Courage Was My Only Option. The Autobiography of Roman Kent. Vantage Press, 2008.
43. Kent, Roman. Jedynym wyjściem była odwaga, translated by Dariusz Dekiert. Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, 2020.
44. Kent, Roman. Mój pies Lala, translated by Katarzyna Łaziuk. Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, 2015.
45. Kent, Roman. My dog Lala. The Touching True Story of A Young Boy and His Dog During the Holocaust. Teacher’s Discovery, 2006.
46. Kleist, Reinhard. The Boxer. The True Story of Holocaust Survivor Harry Haft. Carlsen, 2011.
47. Klimek, Ilona. „Nie potrzeba skrzydeł.” Znak 12 (2016).
48. Kokkola, Lydia. Representing the Holocaust in Children’s Literature. Routledge, 2003.
49. Korczak, Janusz. Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie. Wydawnictwo J. Mortkowicza, 1929.
50. Kowalska-Leder, Justyna. “Okupacyjne dzienniki i pamiętniki w konfrontacji z dyskursem o polskich Sprawiedliwych.” In Zapisywanie wojny. Dzienniki z lat 1939-1945, edited by Maciej Libich and Piotr Sadzik. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
51. Kowalska-Leder, Justyna. Their Childhood and the Holocaust. A Child’s Perspective in Polish Documentary and Autobiographical Literature, translated by Richard Reisner. Peter Lang, 2015. DOI
52. Krupa, Bartłomiej. Opowiedzieć Zagładę. Polska proza i historiografia wobec Holocaustu (1987-2003). Universitas, 2013.
53. Krupiński, Piotr. “Dlaczego gęsi krzyczały?” Zwierzęta i Zagłada w literaturze polskiej XX i XXI wieku. IBL PAN, 2016.
54. Krzysztof, Rybak. “I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie.” Literatura Ludowa 1 (2019).
55. Kucia, Marek. Auschwitz jako fakt społeczny, Historia, współczesność i świadomość społeczna KL Auschwitz w Polsce. Universitas, 2005.
56. Landwehr, Margarete. “The Fairy-Tale as Allegory for the Holocaust: Representing the Unrepresentable in Yolen’s Briar Rose and Murphy’s Hansel and Gretel.” In Fairy Tales Reimagined: Essays on New Retellings, edited by Susan Redington Bobby. McFarland & Co., 2009).
57. Leociak, Jacek. Tekst wobec Zagłady. Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, 1997.
58. Leszczyński, Grzegorz. Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji. Wydawnictwo SBP, 2010.
59. Lindelauf, Benny. Fing’s War. Querido, 2010.
60. Maciejewska Irena (ed.). Męczeństwo i zagłada Żydów w zapisach literatury polskiej. Krajowa Agencja Wydawnicza, 1988.
61. Makowiecka-Pastusiak Agnieszka. “Holokaust i współczesne dzieci.” Cwiszn (pomiędzy) – żydowski kwartalnik o literaturze i sztuce 1–2 (2013). http://psychoanaliza.org.pl/kultura/
62. Marsh, Olivia. “Following the Breadcrumbs: Young Adult Holocaust Novels and Their Intertextual Use of Fairy Tales.” Cambridge Educational Research e-Journal 7 (2020).
63. Martínez-Alfaro, Maria Jesus. “The Broken Voice of History: Fairy Tales, Anti-Tales, and Holocaust Representation.” In Contemporary Fairy-Tale Magic. Subverting Gender and Genre, edited by Lydia Brugué and Auba Llompart. Rodopi, 2020. DOI
64. McCann, Michelle R. Luba, The Angel of Bergen Belsen. Tricycle Press, 2003.
65. Meir, Tamar. Francesco Tirelli’s Ice Cream Store. Keter, 2017.
66. Michejda, Adam. Skarb getta. Oficyna 4eM, 2019.
67. Morawiec, Arkadiusz. „Dwie lekcje: Kertész i Borowski.” Polonistyka 4 (2011).
68. Nikliborc, Agnieszka. Uwięzione w KL Auschwitz-Birkenau: traumatyczne doświadczenia kobiet odzwierciedlone w dokumentach osobistych. Nomos, 2010.
69. Nycz, Ryszard. “Nowa humanistyka w Polsce: kilka bardzo subiektywnych obserwacji, koniektur, refutacji.” Teksty Drugie 1 (2017). DOI
70. Ostrowicka, Beata. Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku. Wydawnictwo Literatura 2020.
71. Ostrowska, Joanna. Przemilczane. Seksualna praca przymusowa w czasie II wojny światowej. Marginesy, 2018.
72. Panas, Władysław. Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej. Wydawnictwo Dabar 1996.
73. Petersowa, Zofia. Odwet. Opowieści okupacyjne. Księgarnia Naukowa, 1947.
74. Pokora, Patrycja. “Człowiek mówiący psim głosem. Psie życie Józefa Wilkonia w świetle studiów nad zwierzętami.” In Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, edited by Anna Mik, Patrycja Pokora and Maciej Skowera. Wydawnictwo SBP, 2016.
75. Przymuszała, Beata. Smugi Zagłady – książki przeoczone. Borwicz i inni. Wydawnictwo Naukowe UAM, 2019.
76. Przymuszała, Beata. Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci. Wydawnicwto Naukowe UAM, 2016. DOI
77. Rusinek, Michał. Powieki: bajka dedykowana pamięci Janusza Korczaka. Opera i Filharmonia Podlaska – Europejskie Centrum Sztuki, 2012.
78. Rutkowska, Małgorzata. Psy, koty, ludzie. Zwierzęta domowe w literaturze amerykańskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016.
79. Rybak, Krzysztof. “Traumatyzować czy tabuizować? Narracje holokaustowe w literaturze dziecięcej.” Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska IV (2021).
80. Rybak, Krzysztof. “Zagłada (nie) dla dzieci. Nadużycia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku.” Zagłada. Studia i Materiały 17 (2021). DOI
81. Rybak, Krzysztof. “Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku.” Narrations of the Shoah 1 (2021). DOI
82. Sikora, Aleksandra. “W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci.” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum 2 (2014).
83. Sikorska, Magdalena and Smyczynska Katarzyna. “Visual Narrative of Death and Memory. The Holocaust in Two Contemporary European Picture Books.” In Global Perspectives on Death in Children’s Literature, edited by Lesley D. Clement and Leyli Jamali. Routledge, 2016.
84. Sikorska, Magdalena. “Czy literatura piękna może pomóc w edukacji dotyczącej Auschwitz i Holokaustu?” In Auschwitz i Holokaust. Edukacja w szkole i w miejscu pamięci, edited by Piotr Trojański. Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, 2014.
85. Slany, Katarzyna. “Zabawka jako medium pamięci o Holokauście na przykładzie picturebooka Otto. Autobiografia pluszowego misia Tomiego Ungerera.” Ruch Literacki 4 (2018). DOI
86. Steinlauf, Michael C. Pamięć nieprzyswojona. Polska pamięć Zagłady, translated by Agata Tomaszewska. Cyklady, 2001.
87. Stocker-Sobelman, Joanna. Kobiety Holokaustu. Feministyczna perspektywa w badaniach nad Shoah. Kazus KL Auschwitz-Birkenau. Trio, 2012.
88. Święch, Jerzy. “Burze wokół kanonu/kanonów.” In Kanon i obrzeża, edited by Inga Iwasiów and Tatiana Czerska. Universitas, 2005.
89. Teodorowicz-Hellman, Ewa. “Pamiętnik Dawida Rubinowicza na tle polskiej literatury dla dzieci o czasach wojny, okupacji i Zagłady.” In O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży, edited by Alicja Ungeheuer-Gołąb, Małgorzata Chrobak and Michał Rogoża. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2005.
90. Terranova, Nadia. Bruno. Chłopiec, który nauczył się latać, translated by Joanna Wais. Format, 2016.
91. The White Ravens 2009. A Selection of International Children’s and Youth Literature. Munich, 2009.
92. "Wöchentliche Danziger Anzeigen und dienliche Nachrichten" 1790, nr 31, s. 526; nr 32, s. 541-542.
93. Tomczok, Marta. “Getto łódzkie we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. Krytyka ‘nowej wrażliwości.’” Zagłada Żydów. Studia i Materiały 16 (2020). DOI
94. Tomczok, Marta. Anna Mach, Świadkowie świadectw. Postpamięć Zagłady w polskiej literaturze najnowszej. Fundacja Na Rzecz Nauki Polskiej, 2016.
95. Ubertowska, Aleksandra. “’Niewidzialne świadectwa.’ Perspektywa feministyczna w badaniach nad literaturą Holokaustu.” Teksty Drugie 4 (2009).
96. Ubertowska, Aleksandra. “Ciało w obozie.” Teksty Drugie 6 (2010).
97. Ubertowska, Aleksandra. Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Universitas, 2007.
98. Ungerer, Tomi. Otto. Autobiografia pluszowego misia, translated by Michał Rusinek. Format, 2011.
99. Vander, Zee Ruth. Erika’s Story. Creative Editions, 2003.
100. Waksmund, Ryszard. “Wstęp.” In Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów. Wydawnictwo Wacław Bagiński, 1999.
101. Weseli, Agnieszka. “Puff w Auschwitz.” Polityka, November 4, 2009. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/260561,1,puff-w-auschwitz.read.
102. Wijas, Jędrzej. “Mała opowieść o wielkiej historii. Refleksje na marginesie książki Dym.” In Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji, edited by Urszula Chęcińska. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2016.
103. Wójcik-Dudek, Małgorzata. Reading (in) the Holocaust. Practices of Postmemory in Recent Polish Literature for Children and Young Adults, translated by Patrycja Poniatowska. Peter Lang, 2020.
104. Wójcik-Dudek, Małgorzata. W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016.
105. Wróbel-Bardzik, Karolina. “Odwrócone zoopolis. Zwierzęta towarzyszące w getcie warszawskim.” Przegląd Kulturoznawczy 4 (2019). DOI
106. Zabawa, Krystyna. Literatura dla dzieci w kontekstach edukacyjnych. Wydawnictwo WAM, 2017.

Czasopismo/Seria/cykl:

Teksty Drugie

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

267

Strona końc.:

289

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:241928 ; 0867-0633 ; 10.18318/td.2024.en.1.15

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

30 lip 2024

Data dodania obiektu:

11 lip 2024

Liczba pobrań / odtworzeń:

22

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/ibl/publication/278155

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji