Pamiętnik Literacki Z. 4 (2005)
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk
1. S. Amsterdamski, Możliwość przewidywania i przewidywanie możliwości. W: Nauka a porządek świata. Warszawa 1983.
2. Anna Komnena, Aleksjada. Przeł., wstęp, przypisy O. Jurewicz. T. 1. Wrocław 2005.
3. J. Axer, Neolatynistyka i tożsamość narodowa - przypadek Europy Środkowowschodniej. W zb.: Łacina jako język elit. Red. J. Axer. Warszawa 2004.
4. J. Axer, Polska w „Quo vadis” - uwagi na koniec wieku. W zb.: Z Rzymu do Rzymu. Red. J. Axer. Współpraca M. Bokszczanin. Warszawa 2002, s. 141-150.
5. J. Bachórz, Mickiewiczowska idea Europy. W: Jak pachnie na Litwie Mickiewicza. I inne studia o romantyzmie. Gdańsk 2003.
6. H. Balzac, Jaszczur. Przeł. T. Żeleński-Boy. Warszawa 1996.
7. J. Banaszkiewicz, Polskie dzieje bajeczne Mistrza Wincentego Kadłubka. Wrocław 1998.
8. H. Batowski, Mickiewicz jako badacz Słowiańszczyzny. Wrocław 1956.
9. Biblia w przekładzie księdza Jakuba Wujka z 1599 r. Transkrypcja typu „B” oryginalnego tekstu z XVI w. i wstępy ks. J. Frankowski. Warszawa 2000.
10. H. Cichocka, Kronikarstwo bizantyńskie. Hasło w: Encyklopedia kultury bizantyńskiej. Red. O. Jurewicz. Warszawa 2002, s. 289.
11. A. Czajkowska, W poszukiwaniu „przedmiotu tragicznego” historii. Pawła Jasienicy wizja dziejów Polski. W zb.: Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice. Red. H. Krukowska, J. Ławski. Białystok 2005, s. 819-827.
12. M. Dernałowicz, Dlaczego i jak pisał Mickiewicz "Historię polską”? W zb.: Nasze pojedynki o romantyzm. Red. D. Siwicka, M. Bieńczyk. Warszawa 1995, s. 233-240.
13. E. Domańska, Miejsce Franka Ankersmita w narratywistycznej filozofii historii. W: F. Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii. Red., wstęp E. Domańska. Kraków 2004.
14. J. Fiećko, Rosja Krasińskiego. Rzecz o nieprzejednaniu. Poznań 2005.
15. E. Gibbon, Zmierzch Cesarstwa Rzymskiego. Przeł. Z. Kierszys. T. 2. Warszawa 1995.
16. M. Głowiński, Kryzys dyskursu patriotycznego. W: Skrzydła i pięta. Nowe szkice na tematy niemitologiczne. Kraków 2004.
17. E. Hoffmann-Piotrowska, Mickiewicz-towiańczyk. Studium myśli. Warszawa 2004.
18. M. Janion Polska w Europie. „Nauka” 2004, nr 1, s. 7-30.
19. J. Kleiner, Mickiewicz. T. 2, cz. 2. Lublin 1948.
20. A. Kowalczykowa, Słowacki. Warszawa 1994.
21. I. Krasicki, Historia. Oprac., wstęp M. Klimowicz. Warszawa 1956.
22. M. Król, Romantyzm. Piekło i niebo Polaków. Warszawa 1998.
23. M. Kuziak, Budowanie wspólnoty - wątki retoryczne prelekcji paryskich Adama Mickiewicza. (Zarys problemu). W zb.: Teatr wymowy. Formy i przemiany retoryki użytkowej. Red. J. Sztachelska, J. Maciejewski, E. Dąbrowicz. Białystok 2004, s. 281-304.
24. B. Kürbis, wstęp w: Mistrz Wincenty Kadłubek, Kronika polska. Przeł. i oprac. ... Wrocław 2003.
25. P. Leks, SCJ, „Słowo Twoje jest prawdą...” Charyzmat natchnienia biblijnego. Katowice 1997.
26. J. Ławski, Sacrum słowiańskie Adama Mickiewicza: od „Historii polskiej” do prelekcji paryskich. „Musica Antiqua Europae Orientalis” t. 2: Słowiańszczyzna wobec sacrum wkulturze świata wschodniego i zachodniego. Red. A. Bezwiński. Bydgoszcz 2003.
27. J. Maślanka, Historyczne poglądy Mickiewicza. W: Z dziejów literatury i kultury. Kraków 2001.
28. B. Miązek, Mickiewicz w Kole Towiańskiego. Zarys problematyki. „Pamiętnik Literacki” t. 13 (Londyn 1998), s. 15-39.
29. A. Mickiewicz, Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego. Wstęp i komentarze M. Grabowska. Warszawa 1986.
30. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska. Kurs czwarty. Oprac. J. Maślanka. Przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła, t.11 (1998).
31. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska. Kurs drugi. Oprac. J. Maślanka. Przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła, t. 9 (1997).
32. A. Mickiewicz, Literatura słowiańska. Kurs pierwszy. Oprac. J. Maślanka. Przeł. L. Płoszewski. W: Dzieła, t. 8 (1997).
33. A. Mickiewicz, Wykłady lozańskie. Zrekonstruował i przeł. J. Kowalski. W: Dzieła, t. 7.
34. A. Nawarecki, Dlaczego przestał pisać? W: Mały Mickiewicz. Studia mikrologiczne. Katowice 2003.
35. M. Piwińska, Dzieje kultury polskiej w prelekcjach paryskich. W: A. Mickiewicz, Prelekcje paryskie. Wybór. Przeł. L. Płoszewski. Wybór, wstęp, oprac. M. Piwińska. T. 1. Kraków 1997, s. 5-71.
36. J. Płuciennik, Figury niewyobrażalnego. Notatki z poetyki wzniosłości w literaturze polskiej. Kraków 2002.
37. Praktyczny słownik biblijny. Pod red. A. Grabner-Haidera. Przeł. T. Mieszkowski, P. Pachciarek. Warszawa 1994.
38. R. Przybylski, Śmierć Saturna. W: Rozhukany koń. Esej o myśleniu Juliusza Słowackiego. Warszawa 1999.
39. Z. Przychodniak, Droga Maurycego Mochnackiego. W: Walka o rząd dusz. Studia o literaturze i polityce Wielkiej Emigracji. Poznań 2001.
40. F. Sielicki, wstęp w: Powieść minionych lat. Najstarsza kronika kijowska. Przeł. i oprac. ... Wrocław 2005, s. V-LXII.
41. M. Sokołowski, Przeobrażenia terminologii biblijnej w „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza. W: Idee dodatkowe. Mickiewicz i włoski sensualizm. Warszawa 2005.
42. M. Sokołowski, Tajemnica słowa. Mickiewicz wobec oralności i piśmienności. W zb.: Tajemnice Mickiewicza. Red. M. Zielińska. Warszawa 1998, s. 155-165.
43. Z. Stefanowska, Historia i profecja. Studium o „Księgach narodu i pielgrzymstwa polskiego” Adama Mickiewicza. Wyd. 2. Kraków 1998.
44. Z. Stefanowska, Legenda słowiańska w prelekcjach paryskich. W: Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu. Warszawa 1976.
45. E. Szczeglacka, Towianizm w świetle listów Zygmunta Krasińskiego. „Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza” R. XXXVIII: 2003. Warszawa 2004.
46. W. Szturc, Jak czytali romantycy. W: Moje przestrzenie. Szkice o wrażliwości ludzkiej. Kraków 2004.
47. J. Tazbir, W cudzym i własnym zwierciadle. W: Szlaki kultury polskiej. Warszawa 1986.
48. J. Topolski, Ucieczka w myślenie magiczne. W: Świat bez historii. Poznań 1998.
49. Tradycje antyczne w kulturze europejskiej. Perspektywa polska. Red. J. Axer. Warszawa 1995.
50. J. Tuczyński, Motywy indyjskie w literaturze polskiej. Warszawa 1981.
51. A. Wat, Rapsodie polityczne. Eseje. Wstęp O. Watowa. Nota redakcyjna K. Rutkowski. Warszawa 1987.
52. R. Winling, Teologia współczesna. 1915-1980. Przeł. K. Kisielewska-Sławińska. Kraków 1990.
53. T. Wiślicza Krótkie trwanie. Problemy historiografii francuskiej lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Warszawa 2004.
54. D. Zawadzka, Retoryka i historyka - wykład inauguracyjny Joachima Lelewela w Uniwersytecie Wileńskim (styczeń 1822). W zb.: Teatr wymowy. Formy i przemiany retoryki użytkowej. Red. J. Sztachelska, J. Maciejewski, E. Dąbrowicz. Białystok 2004, s. 265-280.
55. D. Zawadzka, Uwagi o Bizancjum u Mickiewicza i Lelewela. W zb.: Bizancjum. Prawosławie. Romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku. Red. J. Ławski, K. Korotkich. Białystok 2004.
oai:rcin.org.pl:118555 ; 0031-0514
IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, call no. P.I.30 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences
Library of the Institute of Literary Research PAS
Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)
Oct 5, 2022
Mar 26, 2020
2196
https://rcin.org.pl/ibl/publication/74623
Edition name | Date |
---|---|
Ławski J. - Od historiografii do historiozofii. Mickiewiczowska refleksja o metodach poznania przeszłości (1832-1840) | Oct 5, 2022 |
Szymański, Jan (1881–1953)
Lipszyc, Adam
Rosner, Katarzyna
Błaszkowska-Nawrocka, Marta Majkowski, Tomasz Z.