Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich
24 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.
1. J. Baudrillard, Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło?, przeł. S. Królak, Warszawa 2009.
2. M. Berman, "Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu". Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, przeł. M. Szuster, Kraków 2006.
3. J. Białostocki, Motywy śmierci jako formy symboliczne w sztuce XVIII i XIX wieku, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, t. 1, Warszawa 1982, s. 435-454.
4. B. Bobrowska, Eleuzyjsko-chrześcijanska symbolika siewcy i ziarna w wierszach kryptopatriotycznych, w: tejże, Konopnicka na szlakach romantyków, Warszawa 1997, s. 192-265.
5. B. Bobrowska, "Na drodze" - w poszukiwaniu centrów znaczenia, w: tejże, Konopnicka na szlakach romantyków, Warszawa 1997.
6. A. Brodzka, O nowelach Marii Konopnickiej, Warszawa 1958, s. 215.
7. A. Brzuska-Kępa, "Idziesz do mnie przez skoszone łąki". Obrazy i pejzaże śmierci w poezji Marii Konopnickiej, w: Miejsca Konopnickiej. Przeżycia - pejzaż - pamięć, Kraków 2002, s. 194-200.
8. B. Burdziej, Fenomenologia śmierci w nowelistyce Marii Konopnickiej, "Acta Universitatis Nicolai Copernici. Filologia Polska XLIX" 1997, z. 315, s. 3-18.
9. Catholic Biblical Encyclopedia. Old Testament, New York 1956, s. 1009.
10. J. E. Cirlot, Słownik symboli, przeł. I. Kania, Kraków 2001, s. 121.
11. Czy metamorfoza magiczna rekompensuje brak symbolu?, red. J. Kmita, Poznań 2001.
12. W. Dobrowolska, Sienkiewicz jako malarz śmierci, Tarnów 1927.
13. A. Dorschel, Verwandlung. Mythologische Ansichten, technologische Absichten, Göttingen 2009.
14. Elegia poprzez wieki, red. I. Lewandowski, Poznań 1995.
15. Estetyka czterech żywiołów. Ziemia, woda, ogień, powietrze, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2002.
16. Z. Herbert, Elegia na odejście pióra atramentu lampy, w: tegoż, Elegia na odejście, wyd. 2, Wrocław 1995, s. 49.
17. K. Kłosińska, Powieści o "wieku nerwowym", Katowice 1988.
18. M. Konopnicka, Nowele, red. A. Brodzka, t. 2, Warszawa 1974, s. 265-275.
19. W. Kopalinski, Słownik symboli, wyd. 2, Warszawa 1991, s. 78-80.
20. R. Koziołek, I. Gielata, "Nasza szkapa" - przypowieść antropologiczna, "Świat i Słowo" 2005, nr 1, s. 169-184.
21. J. Kristeva, Czarne słońce. Depresja i melancholia, przeł. M. P. Markowski, R. Ryzinski, Kraków 2007.
22. J. Kubiak, Dwa światy i święta codzienność, w: Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności, red. G. Borkowska i A. Mazur, Opole 2007, s. 239.
23. D. Künstler-Langner, Idea vanitas, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku, Toruń 1996, s. 9.
24. G. Legutko, Nekropolie Marii Konopnickiej. Rekonesans, w: Małe prozy Orzeszkowej i Konopnickiej, red. I. Wiśniewska i B. K. Obsulewicz, Lublin 2010, s. 329-354.
25. J. Leo, Źródła i ważniejsze przedruki tekstów, w: M. Konopnicka, Nowele, red. A. Brodzka, t. 2, Warszawa 1974, s. 510.
26. A. Lubaszewska, "Życie-Śmierci doskonałość. Młodopolska antropologia śmierci i literacki świat wartości, Kraków 1995.
27. M. I. Maciotti, Mity i magie ziół. Czy kwiaty i liście, zapachy i znaki zodiaku wpływają na stosunki między ludźmi? Odpowiedź tradycji mitu i literatury u progu trzeciego tysiąclecia, przeł. I. Kania, Kraków 2006, s. 70-71.
28. A. Mazur, Pod znakiem Saturna. Topika melancholii w późnej twórczości Elizy Orzeszkowej, Opole 2010.
29. A. Mazur, Transcendencja realistów. Motywy metafizyczne w polskiej i niemieckiej prozie II połowy XIX wieku, Opole 2001.
30. Świadectwa poszukiwan, red. S. Fita, Lublin 1993.
31. Obrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie wrzesień-listopad 2000 [konsultacja naukowa wystawy i katalogu M. Poprzęcka; koncepcja A. Król; red. E. Ryżewska], Kraków 2000.
32. B. K. Obsulewicz, "Pietas" według Konopnickiej. Dwie obserwacje, w: Poszukiwanie świadectw. Szkice o problematyce religijnej w literaturze II połowy XIX wieku i początku XX wieku, red. J. A. Malik, Lublin 2008, s. 103-125.
33. B. K. Obsulewicz-Niewińska, "Nieobałamucona wrażliwość. Pisarze okresu pozytywizmu o filantropii i miłosierdziu, Lublin 2008.
34. M. Oesterreicher-Mollwo, Leksykon symboli, przeł. J. Prokopiuk, Warszawa 1992, s. 37.
35. M. Poprzęcka, Kuźnia. Mit, alegoria, symbol, Warszawa 1972.
36. B. Purc-Stępniak, Kula jako symbol vanitas, Gdańsk 2005.
37. E. Sienkiewicz-Hippler, Psychologia i parapsychologia snów, Białystok 2004.
38. J. Sławiński, Elegia, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wyd. 3 poszerz. i popraw., Wrocław 1998, s. 126.
39. T. Sobieraj, Kulturowy model dziewiętnastowieczności, "Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza" 2008, s. 19-38.
40. J. Sosnowski, Wielościan, Warszawa 2001, s. 130-131.
41. S. Stabryła, Wstęp, w: Owidiusz, Metamorfozy, przeł. A. Kamieńska, S. Stabryła, wyd. 2 zmien., Wrocław 1996, s. LXIII.
42. Śmierć w literaturze i kulturze drugiej połowy XIX wieku, red. E. Paczoska i U. Kowalczuk, Warszawa 2002.
43. M. Vovelle, Śmierć w cywilizacji Zachodu. Od roku 1300 po współczesność, przeł. T. Swoboda, M. Ochab, M. Sawiczewska-Lorkowska, D. Senczyszyn, Gdańsk 2008, s. 579.
44. S. Wysłouch, Portrety samobójców w nowelistyce Marii Konopnickiej, w: Na pozytywistycznej niwie, red. T. Lewandowski i T. Sobieraj, Poznań 2002, s. 109-121.
oai:rcin.org.pl:69969 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2011.11
IBL PAN, call no. P.I.1269 ; click here to follow the link
Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms
Adam Mickiewicz Literary Society
Library of the Institute of Literary Research PAS
Ministry of Science and Higher Education ; Activities popularizing science (DUN)
Oct 2, 2020
Apr 4, 2019
1825
https://rcin.org.pl/ibl/publication/81243
Edition name | Date |
---|---|
Obsulewicz B. K. - „Dym” Marii Konopnickiej jako dziewiętnastowieczny trop „vanitas” | Oct 2, 2020 |
Mazan, Bogdan
Omańkowska, Janina (1858–1927) Drukarnia "Pracy" Chrzanowski i Kucner.
Wietecha, Anna
Galle, Henryk (1872–1948) E. Wende i S-ka. Drukarnia J. Sikorskiego