Przejdź do menu głównego
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do treści
Przejdź do stopki
pl
en
en
pl
Kontrast
Zaloguj się
pl
en
en
pl
Zaloguj się
Kontrast
Powrót
O repozytorium
O repozytorium
Misja
Partnerzy i organizacja
Projekty RCIN i OZwRCIN
Informacje techniczne
Najczęściej zadawane pytania
Prawo autorskie
Regulamin świadczenia usług
Polityka ochrony i archiwizacji
Polityka prywatności
Deklaracja dostępności
Kontakt
Kolekcje
Kolekcje
Publikacje pracowników i wydawnictwa IFiS PAN
Seria "Polacy"
Zbiory biblioteczne
Książki
Czasopisma
Mikrofilmy
Prace doktorskie
Kazimierz Twardowski (1866-1938)
Archiwalia
Wykłady uniwersyteckie
Materiały do zajęć dydaktycznych
Rozprawy i inne prace
Tłumaczenia, recenzje, omówienia
Odczyty, wykłady powszechne, przemówienia
Projekty programów nauczania, projekt statutu, orzeczenie sądowe
Luźne notatki, zapiski
Wycinki z gazet
Druki
Materiały obce
Korespondencja
Księgozbiór
Indeksy
Indeksy
Tytuł
Inny tytuł
Twórca
Współtwórca
Wydawca
Miejsce wydania
Data wydania/powstania
Data publ. on-line
Data zastrzeżenia praw autorskich
Okres dostępności
Opis
Stopień naukowy
Uzyskany tytuł
Stopień studiów
Dyscyplina
Instytucja nadająca tytuł
Temat i słowa kluczowe
Abstrakt
Bibliografia
Czasopismo/Seria/cykl
Szczegóły do cytowań
Tom
Zeszyt
Strona pocz.
Strona końc.
Typ zasobu
Format
Identyfikator zasobu
Źródło
Język
Język streszczenia
Zakres
Zakres przestrzenny
Zakres czasowy
Prawa
Zasady wykorzystania
Właściciel praw autorskich
Digitalizacja
Lokalizacja oryginału
Dofinansowane ze środków
Tagi
Historia przeglądania
Historia przeglądania
Obiekty
Kolekcje
Repozytoria RCIN
Repozytoria RCIN
INSTYTUT ARCHEOLOGII I ETNOLOGII POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT BADAŃ LITERACKICH POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT BADAWCZY LEŚNICTWA
INSTYTUT BIOLOGII DOŚWIADCZALNEJ IM. MARCELEGO NENCKIEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT BIOLOGII SSAKÓW POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT CHEMII FIZYCZNEJ PAN
INSTYTUT CHEMII ORGANICZNEJ PAN
INSTYTUT FILOZOFII I SOCJOLOGII PAN
INSTYTUT GEOGRAFII I PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA PAN
INSTYTUT HISTORII im. TADEUSZA MANTEUFFLA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT JĘZYKA POLSKIEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT MATEMATYCZNY PAN
INSTYTUT MEDYCYNY DOŚWIADCZALNEJ I KLINICZNEJ IM.MIROSŁAWA MOSSAKOWSKIEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW TECHNIKI PAN
INSTYTUT SLAWISTYKI PAN
SIEĆ BADAWCZA ŁUKASIEWICZ - INSTYTUT TECHNOLOGII MATERIAŁÓW ELEKTRONICZNYCH
MUZEUM I INSTYTUT ZOOLOGII POLSKIEJ AKADEMII NAUK
INSTYTUT BADAŃ SYSTEMOWYCH PAN
INSTYTUT BOTANIKI IM. WŁADYSŁAWA SZAFERA POLSKIEJ AKADEMII NAUK
Pole wyszukiwania
Jak wyszukiwać...
Wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna
|
Indeksy
Indeks:
Abstrakt
Wyników:
11
Abstrakt
Wybierz pierwszą literę
wszystkie
C
D
G
J
K
N
P
T
U
Wyszukaj w polu Abstrakt
z
1
The aim of my dissertation is to explore the experience of extended exile and encampment aslived by the inhabitants of Al-Am‘ari, a quasi-permanent Palestinian refugee city-camp locatedin the West Bank. Specifically, I analyze the condition of double exclusion understood, afterMichel Agier, to stem from (1) refugees leaving behind their social and material worlds of originor inhabitation; and (2) their unique position within the new environments as newcomers, whosepresence the host population expects to be temporary. In the course of extended exile the initialcondition of double exclusion is subject to change. I am therefore interested in Al-Am‘arians’efforts to challenge the exclusion from places of origin and to retain links with the pre-exilicpast, as well as in the processes, events and practices through which the social boundariesseparating the camp from the neighboring towns have been re-negotiated. Contrary to what hasbeen a dominant focus of research in studies on refugees, namely mass displacement in ruralareas, quasi-permanent refugee city-camps are critical sites for investigating and redefiningdisplacement and emplacement alike. I aim to contribute to the literature by exploring how a newsocial entity, Al-Am‘ari camp, emerged within the context of double exclusion. The commonlyused model of refugee integration assumes that refugees’ adaptation to life in exile is inextricablylinked to a gradually loosening attachment to their places of origin and their commitment toreturn. My findings challenge this model: instead, I discuss how Al-Am‘arians’ longing anddedication to the places of origin have become an integral part of their contemporary identities.While most studies deal with the geopolitical dimension of the Israeli-Palestinian conflict, myfocus is on Al-Am‘arians’ daily lives analyzed at individual, family and community levels. Thedissertation is based on eight months of ethnographic fieldwork conducted in Al-Am‘ari camp atintervals between January 2010 and August 2012. In the course of fieldwork I conducted fiftyone in-depth interviews, carried out participant observation on a daily basis and gathered visual,textual and statistical data.
Celem głównym pracy jest określenie roli kapitału społecznego w praktykach zdrowotnych matek na obszarach wiejskich Etiopii. Aby obniżyć wysoką śmiertelność matek, etiopski rząd wprowadził szereg polityk, mających rozszerzyć zasięg usług medycznych i umocnić pozycję kobiet, tak aby niezależnie mogły decydować o swoim zdrowiu. Rząd ustanowił kobiece sieci społeczne działajace równolegle do tradycyjnych więzi lokalnych. Pomimo bogatego i zróżnicowanego świata etiopskich organizacji społecznych, niewiele wiadomo o ich związkach z polityką rozwojową w zakresie zdrowia. Stosując definicję kapitału społecznego Pierre’a Bourdieu, sformułowałam w pracy trzy pytania badawcze, dotyczące (1) form i czynników kształtowania się kobiecych sieci społecznych (2) powiązań między kapitałem społecznym a zdrowiem (3) szerszego środowiska, rzutującego na korzystanie z opieki biomedycznej przez kobiety oraz pozycję pracowników medycznych. Wykorzystując studium przypadku społeczności wiejskiej w Regionie Narodów, Narodowości i Ludów Południa Etiopii (SNNPR), przeprowadziłam 50 wywiadów ze zwykłymi kobietami oraz interesariuszami politycznymi, analizę danych podłużnych dotyczących badanej społeczności, uzupełnione przeglądem dokumentów strategicznych oraz obserwacją terenową. Wyniki pracy wskazują, że nakładające się sieci formalne i nieformalne przekazują wiedzę i zapewniają kobietom wsparcie materialne, duchowe i psychiczne, z drugiej strony kontrolując ich praktyki zdrowotne. Instytucjonalne normy, płeć oraz sytuacja materialna warunkują możliwości uczestnictwa w sieciach. Wysiłki państwa w zakresie przemiany tradycyjnych zwyczajów dotyczących ciąży i porodu pod hasłem modernizacji kraju są jednak hamowane przez czynniki strukturalne, które utrudniają dostęp kobiet do opieki biomedycznej. Pomimo, że presja państwa, wykorzystująca lokalny kapitał społeczny, przyczynia się do poprawy zdrowia matek, jednocześnie reprodukuje istniejące nierówności płciowe, mogąc również odwracać uwagę od warunków życia, w których etiopskie kobiety żyją na co dzień.
Drugi rozdział, stanowiący przygotowanie do trzeciego (o Butler), podzielony jest na dwie krótkie analizy Michela Foucault i Jacquesa Derridy czyli dwóch postaci, których prace znacząco zainspirowały Butler. Foucault i Adorna łączy wspólna krytyka struktur społecznych, które nie dopuszczają niczego poza sobą. Z kolei Derridę i Adorna zbliża do siebie wspólny sposób krytyki, który ma na celu, jak mówi Derrida, dekonstrukcję tekstu lub teorii od wewnątrz. Stąd też, zestawiając filozofie krytyczne Foucaulta i Derridy z dialektyką negatywną Adorna, idea, że Butler może być zestawiona z Adornem, staje się możliwa do zrealizowania poprzez poprowadzenie linii prostej od teoretycznych inspiracji Butler.
Głównym celem niniejszej rozprawy jest zbadanie, czy filozofia feministyczna Judith Butler (teoria queer) może być interpretowana jako to, co Theodor W. Adorno nazwał dialektyczną lub immanentną krytyką dialektyki. Uzasadnienie dla podjęcia takiego badania można znaleźć w dwóch esejach opublikowanych przez Carrie Hull (1997) i Marcela Stoetzlera (2005). W esejach tych autorzy sugerują, że argumentacja Butler (Gender Trouble 1999[1990]) znacznie zyskałaby dzięki zestawieniu jej z rekonceptualizacją dialektyki przez Adorno jako "dialektyki negatywnej" (Negative Dialectics 1990[1966]). Jednakże, choć Hull i Stoetzler dostarczają przekonujących argumentów, ich twierdzenia są w najlepszym razie powierzchowne. Dlatego też niniejsza rozprawa zajmuje się tą luką w stanie wiedzy poprzez dokładne zbadanie sugerowanej przez Hulla i Stoetzlera lektury Butler przez pryzmat Adorna (i vice versa).
Jak pokazują wyniki analizy, kontekstowe czynniki upolitycznionych postaw lewicowych i wydatków publicznych na rynki pracy są najsilniejszymi czynnikami wyjaśniającymi lukę we frekwencji protestacyjnej między klasami robotniczymi Europy Środkowo-Wschodniej i Europy Zachodniej. Co więcej, efekt wydatków publicznych również różni się w poszczególnych klasach. Na tej podstawie wyciągnęłam następujące wnioski z badania: (1) klasy robotnicze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej protestują mniej w porównaniu z klasami robotniczymi z Europy Zachodniej, ponieważ brakuje im upolitycznionych postaw lewicowych, które zmobilizowałyby je do przyłączenia się do protest i wystarczającej ochrony socjalnej na rynkach pracy, które zmniejszyłyby ryzyko związane z uczestnictwem w protestach; (2) podczas gdy wpływ upolitycznionej lewicy jest jednorodny w różnych klasach, postsocjalistyczni pracownicy cierpią z powodu braku ochrony socjalnej na rynkach pracy nieproporcjonalnie bardziej w porównaniu z lokalnymi klasami średnimi i wyższymi, co jest głównym czynnikiem wyjaśniającym występowanie nierówności klasowych w przepaści regionalnej odnośnie uczestnictwa w protestach.
Konkluzja wykracza poza początkowy zakres rozprawy poprzez pokazanie, jak Butler wraz z Adorno może być zestawiona z komentatorami, którzy chcą skierować współczesny feminizm z dala od pojęcia, że "wszystko jest kulturą/językiem" (Butler), a zamiast tego skupić się na materialności i materii (nowy materializm; Karen Barad). Dzięki odczytaniu Butler nie przeciw, lecz wraz z nowym materializmem, dychotomia między kulturą a naturą zmienia się w produktywną różnicę, a nie w coś, co jest nieprzezwyciężalną sprzecznością.
Na podstawie założeń teoretycznych buduję model analityczny, w którym przewiduję, że znaczenie czynnika regionalnego można by zmniejszyć poprzez uwzględnienie w analizie udziału w proteście czynników strukturalnych. Badanie łączy dwa poziomy analizy: perspektywę na poziomie mikro indywidualnych zachowań protestacyjnych oraz kontekst na poziomie makro cech strukturalnych na poziomie kraju. Zmienna zależna badania mierzona jest jako binarny wskaźnik uczestnictwa w demonstracjach „w ciągu ostatnich 12 miesięcy”. Analiza obejmuje zarówno predyktory składowe (przynależność do poszczególnych klas i związków zawodowych), jak i kontekstowe (nierówność dochodów, wydatki publiczne na rynki pracy, postawy lewicowe). Modele z czynnikami kontekstowymi obejmują również terminy interakcji według klasy i/lub regionu. Analiza opiera się na 5 falach (2010-2018) pochodzących ze zbiorczego pliku Europejskiego Badania Społecznego, ESS 1-8 (2018).
Niniejsza rozprawa doktorska pokazuje, że regionalna przepaść w uczestnictwie w protestach między Europą Środkowo-Wschodnią (CEE) a Europą Zachodnią (WE) jest nierówna między klasami. W szczególności różnica w wielkości zaangażowania protestacyjnego wśród klas robotniczych Europy Środkowo-Wschodniej i Europy Zachodniej jest prawie 1,5 razy wyższa w porównaniu z klasami średnimi i wyższymi, co oznacza, że szanse na udział w protestach postsocjalistycznych klas robotniczych są znacznie zmniejszone. Dalej odnoszę się do głównego pytania badawczego tej analizy: dlaczego występuje nierówność klasowa w regionalnej przepaści w uczestnictwie w protestach? Aby wyjaśnić wzorce zidentyfikowane w wyniku analizy materiałów empirycznych, badanie to opiera się na teorii zależności, która zapewnia aparat teoretyczny do porównywania zachowań politycznych zarówno między regionami, jak i klasami. Zgodnie z tą perspektywą teoretyczną, podział zasobów i władzy na poziomie makro znajduje odzwierciedlenie na poziomie klasowym i na tej podstawie władza polityczna zarówno klas niższych, jak i wyższych w krajach peryferyjnych jest ograniczona w stosunku do poziomu władzy, jakie uzyskują odpowiadającej klasy w krajach centralnych (Gagyi 2015: 25). Co więcej, różnica ta jest nierówna dla klas w tych dwóch grupach krajów. Podczas gdy prywatyzacja i w wielu przypadkach, bliskie powiązania między biznesem a polityką zapewniły postsocjalistycznym klasom wyższym ekonomiczne i polityczne narzędzia do podejmowania decyzji politycznych, lokalne klasy robotnicze, których dobrobyt był ściśle związany ze starym systemem, znajdują się wśród grup, które bardziej niż inne ucierpiały podczas przemian (Shabad and Slomczynski 1999, Wilk and Shabad 2002, Szelenyi & Wilk 2013: 232). Taka niekorzystna pozycja postsocjalistycznych klas robotniczych w globalnym systemie gospodarczym wpływa na wzorce ich zachowań protestacyjnych. W szczególności, zależna ścieżka transformacji postsocjalistycznych wraz z czynnikami krajowymi wpłynęły na trzy główne aspekty życia klasy robotniczej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: (1) skład klasy robotniczej, (2) nierówności i redystrybucja społeczna, (3) zdolność mobilizacyjna.
Pierwszy rozdział dotyczy wyłącznie teoretycznego rozwoju Adorna i dialektyki negatywnej. Skupia się on na tym, jak ogólna filozoficzna perspektywa Adorna może być interpretowana jako krytyczne przedsięwzięcie mające na celu naprawienie "fałszywości teraźniejszości", aby pokazać, jak i gdzie społeczeństwo, polityka lub filozofia nie spełniły tego, co rzekomo osiągnęły, np. jak pojęcie wspólnej tożsamości narodowej nie uwzględnia różnorodności jednostek, które obejmuje. Centralnym problemem Adorna jest więc "myślenie tożsamościowe" (1990) mające na celu przedstawienie wszystkiego ze zunifikowanej perspektywy.
Trzeci rozdział dotyczy dokładnej lektury Butler, a następnie (opierając się w dużej mierze na Hull i Stoetzlerze) krytycznej reinterpretacji, według której Butler zostaje odczytana nie jako myślicielka antydialektyczna, lecz jako filozofka niejednoznacznie dialektyczna. Niniejsza interpretacja Butler toruje drogę do osadzenia jej feminizmu w ramach dialektyki negatywnej Adorna. Dodanie ujęcia materialności według Adorno przy jednoczesnym zachowaniu krytyki Butler co do "totalizujących gestów" (1999) feminizmu sprawia, że wyraźniej widać, w jaki sposób argumentacja Butler zawiera ujęcie materialistyczne; zabieg ten nadaje przy tym materialności bardziej znaczące miejsce w argumentacji Butler. Brak materialności u Butler był krytykowany przez inne feministki (nowy materializm) od czasu publikacji Gender Trouble. Tak więc, poprzez dodanie Adorno do Butler, krytyka ta zostaje odparta.
Umiędzynarodowienie edukacji szkolnej wydaje się być złożonym procesem, który można realizować na wiele sposobów, zarówno poprzez działania odgórne, jak i oddolne. Chociaż ten proces przyczynia się głównie do pozytywnych zmian, zwiększając umiejętności nauczycieli i uczniów oraz wzbogacając codzienne funkcjonowanie szkoły, kulturę i wartości zakorzenione w społeczności szkolnej, należy również pamiętać o ryzyku związanym z nadmiernym obciążeniem pracy placówek edukacyjnych wynikającym z internacjonalizacji. Niniejsza rozprawa doktorska ma na celu zbadanie cech umiędzynarodowienia oraz opisanie, w jaki sposób indywidualne doświadczenia szkoleń zagranicznych nauczycieli wpływają na ogólne umiędzynarodowienie placówek edukacyjnych. Przedmiotem badań są szkoły podstawowe oraz średnie korzystające z oferty programu Erasmus+ w latach 2014-2020. Pierwsza część pracy odnosi się do różnych wzorców internacjonalizacji mających zastosowanie w edukacji, koncentrując się przede wszystkim na członkach społeczności szkolnej (głównie nauczycielach) i czerpiąc z teorii analizujących instytucje z perspektywy ich relacji wewnętrznych, wzajemnych kontaktów i wymiany wiedzy. W kolejnej części omówiono ogólne podejście Unii Europejskiej do poprawy jakości edukacji w państwach członkowskich, opisując, w jaki sposób ramy prawne i strategie rozwoju zostały powiązane z celami i założeniami programów grantowych. Następnie wyjaśnione zostały założenia związane z wykorzystaniem metod mieszanych oraz reinterpretacji danych pozyskanych w latach 2016–2020, w ramach projektów badawczych prowadzonych przez autora podczas jego pracy w Narodowej Agencji programu Erasmus+ w Polsce. W kolejnych rozdziałach opisano wyniki badania, koncentrując się na mobilności nauczycieli, jej wpływie indywidualnym i instytucjonalnym, czynnikach jakości internacjonalizacji oraz przeszkodach, które mogą utrudniać wykorzystywanie jej efektów. Każdy aspekt został opisany w osobnym rozdziale, któremu towarzyszą dane pozyskane od różnych grup uczestników. Zebrane wyniki pokazują, że doskonalenie zawodowe nauczycieli za granicą może skutkować wymianą międzynarodową uczniów, kolejnymi projektami z zagranicznymi szkołami partnerskimi i innymi organizacjami, a także zachęcać do udziału w międzynarodowych programach edukacyjnych. Internacjonalizacja ma na celu zwiększenie wiedzy członków społeczności szkolnej na temat różnych kultur, języków i sposobów myślenia, zachęcając ich do zdobywania doświadczenia w środowisku międzynarodowym. <br>
1
z
1
Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'.
Więcej informacji
Rozumiem