Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
Artykuł przybliża główne idee, które narodziły się i rozwijane są nadal w szkole socjolingwistyki Uniwersytetu Śląskiego. Szkoła powstała w latach 70. poprzedniego stulecia i wiąże się z nazwiskiem twórcy socjolingwistyki śląskiej Władysława Lubasia. Artykuł przybliża zagadnienie przełomu socjolingwistycznego, szczegółowo omawia koncepcje teoretyczne Lubasia kontynuowane i rozwijane przez jego uczniów, analizuje statusu socjolingwistyki jako metody badawczej, problemy specyfiki języka miast śląskich i specyfiki badań języka mówionego, problem gwary jako języka tożsamości, śląskiej dwujęzyczności, teoretycznego problemu dyglosji, wreszcie badań nad językiem potocznym i językiem młodego pokolenia Ślązaków.
10.17651/SOCJOLING.34.2 ; oai:rcin.org.pl:163618
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Mar 3, 2021
Feb 26, 2021
441
https://rcin.org.pl/ijp/publication/197383
Sunderland, Daniel
Stwora, Anna
Jarosz, Beata
Mikołajczyk, Beata
Oczko, Paulina