Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Bez sentymentów… : obraz Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w prasie rockowej po 1989 roku

Twórca:

Trudzik, Artur Mariusz (1973– ) ORCID

Data wydania/powstania:

2022

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Polska 1944/45-1989 : studia i materiały, 20 (2022), Studia

Współtwórca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Instytut Historii PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 275-296

Abstrakt:

Istotą artykułu jest ocena 45 lat powojennej Polski, wyłaniająca się z prasy rockowej, zarówno bezpośrednio po upadku komunizmu, jak i w latach późniejszych. Pisma popularyzujące rock oraz pokrewne mu gatunki, wbrew pozorom, nie zawężały tematyki wyłącznie do zagadnień muzycznych, stąd długo wyczekiwane przez społeczeństwo odzyskanie wolności, w tym słowa czy druku, niemal automatycznie wywołało na ich łamach potrzebę konfrontacji z minioną epoką. Swoje opinie odnośnie do przeszłości wyrażały redakcje, publicyści, felietoniści, komentatorzy, których oryginalny styl oraz barwny język stanowiły urozmaicenie podstawowych treści, z dzisiejszej zaś perspektywy – dodatkowe źródło informacji o PRL, transformacji i początkach III Rzeczypospolitej Polskiej.

Bibliografia:

Baran D., Media muzyczne w Polsce po 1989 roku – skąd, dokąd?, w: Media jako przestrzenie muzyki, red. M. Parus, A. Trudzik, Gdańsk 2016, s. 47–80
Baran D., Trudzik A., Music Magazines in Poland after 1989, w: Popular Music in Communist and Post-Communist Europe, red. J. Blum, Y. Kajanova, R. Ritter, Berlin 2019, s. 89–99
Bielec D., Czescy autorzy w polskim drugim obiegu a polsko-czeskie stereotypy, „Bohemistyka” 2008, nr 1–4, s. 129–131
Ciesielski R., Polska krytyka jazzowa XX wieku. Zagadnienia i postawy, Zielona Góra 2017
Dźwinel K., Bardowie na przystanku PKS-u. Jan Krzysztof Kelus i Andrzej Garczarek jako mistrzowie piosenkowego konkretu, „Tekstualia” 2018, nr 2, s. 21–38
Gajda K., Poza państwowym monopolem – Jan Krzysztof Kelus, Poznań 1998
Gajewski K., Rozliczenia z PRL-em na łamach bruLionu. Przypadek Jana Krzysztofa Kelusa, w: Doświadczenie komunizmu – pamięć i język, red. P. Zemszał, R. Halili, M. Głuszkowski, Toruń 2016, s. 132–148
Kamińska K., Koniec cenzury w PRL (1989–1990), „Studia Medioznawcze” 2014, nr 3, s. 115
Kelus J., Staszewski W., Był raz dobry świat… Jan Krzysztof Kelus w rozmowie z Wojciechem Staszewskim (i nie tylko), Warszawa 1999
Lanova V., Karel Kryl – písničkář sduší básníka, w: Mezi deklamovánkou a románem (Proměny žánrů včeské a slovenské literatuře), red. S. Fedrová, J. Hejk, A. Jedličková, Praga 2006, s. 134–145
Prokeš J., Specifiènost poetiky písní Karla Kryla, „Bohemistyka” 2005, nr 1, s. 65–72
Putzlacher-Buchtova R., Karel Kryl – mały wielki pieśniarz, „Piosenka. Rocznik Kulturalny” 2018, nr specjalny
Trudzik A., „Rock’n’Roll” (1990–1991). Niezbyt pomyślna próba transplantacji dobrych wzorców prasy muzycznej (rockowej) z PRL-u do III RP, w: Dziennikarstwo i media muzyczne a polityka, red. D. Baran, A.M. Trudzik, Opole 2020, s. 109–130
Trudzik A., „Tylko Rock”. Dzieje pisma oraz rezultaty badań nad miesięcznikiem „Tylko Rock” 1991– 2002, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, nr 3–4, s. 565–591
Trudzik A., „Tylko Rock”. Rezultaty analizy strukturalnej, Szczecin 2014
Trudzik A., Albumy rockowe z lat 80. – medium w walce z reżymem PRL-u (studium z dziennikarstwa muzycznego), „Kultura – Media – Teologia” 2015, nr 21, s. 53–87
Trudzik A., Bob Dylan przed otrzymaniem Literackiej Nagrody Nobla. Recepcja artysty w polskiej prasie muzycznej rockowo-jazzowej (analiza ilościowo-jakościowa), w: Słowami o dźwiękach… Muzyka w mediach (nie tylko doby PRL-u), red. B. Afeltowicz, A. Trudzik, Szczecin 2017, s. 13–33
Trudzik A., Czy jest miejsce dla Depeche Mode w rocku… „Tylko Rocku”? Analiza kwantytatywno-kwalitatywna z zakresu dziennikarstwa muzycznego, w: Od teorii do empirii, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Graszewicz, Wrocław 2014 (Teorie Komunikacji i Mediów, t. 7), s. 215–236
Trudzik A.M., Czy „Rock’n’Roll” to paradoksalnie pismo hard rockowe/heavy metalowe?, w: Artyści i sceny metalowej (kontr)kultury, red. J. Kosek, Kraków 2020, s. 95–117
Trudzik A., Działalność prasowo-wydawnicza Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2019, nr 3, s. 75–94
Trudzik A., Eksploracja i wykorzystywanie Internetu przez współczesny ruch anarchistyczny w Polsce, „Studia Medioznawcze” 2004, nr 2, s. 45–64
Trudzik A.M., Jazz in Central and Eastern Europe as Discussed by Jazz Magazine (1956–1959), „Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej” 55, 2020, nr 3, s. 103–124
Trudzik A., Na początku był „Jazz”. 60 lat prasy muzycznej (jazz, rock) w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, nr 1, s. 183–200
Trudzik A., Na styku dwóch epok. „Non Stop” (1988/89) – początki ewolucji rynku prasy muzycznej, w: Media a Polacy. Polskie media wobec ważnych wydarzeń politycznych i problemów społecznych, red. K. Pokorna-Ignatowicz, S. Jędrzejewski, J. Bierówka, Kraków 2012, s. 63–72
Trudzik A., Polska prasa muzyczna w dobie transformacji ustrojowej. „Tylko Rock” 1991–2002, Gdańsk 2017
Trudzik A.M., Prasa rockowa w PRL-u. „Magazyn Muzyczny” 1980–1991, Szczecin 2023 [w druku]
Trudzik A., Rekonstrukcja historii – prasa muzyczna jako pomijany segment prasy wydawanej oficjalnie w stanie wojennym, w: Media i dziennikarstwo w XX wieku. Studia i szkice, red. M. Kaczmarczyk, M. Boczkowska, Sosnowiec 2015
Trudzik A., Rock i muzyka popularna w prasie polskiej. Modele orientacji metodologicznych i rezultaty badań za 2014 rok, w: Konstruowanie komunikacji i mediów, red. M. Graszewicz, M. Wszołek, Kraków 2016 (Teorie Komunikacji i Mediów, t. 9), s. 19–36
Trudzik A.M., Rockmani z PRL-u o PRL-u po PRL-u na łamach prasy rockowej [w opracowaniu]
Trudzik A., Rola mediów w funkcjonowaniu współczesnego ruchu anarchistycznego w Polsce, w: „Stare”, ,,nowe” media w kontekście kampanii politycznych i sprawowania władzy, red. M. du Vall, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2010 (Media i Polityka, t. 2), s. 45–64
Trudzik A.M., Strategie genologiczne krajowej prasy muzycznej w latach 70. XX w. (jazz, rock, pop), „Zeszyty Prasoznawcze” 2019, nr 4, s. 205–220
Trudzik A., The Origin of the Introduction of Popular Music to Polish Radio Broadcasting in the Polish People’s Republic (1950s and 1960s), w: Radio Relations. Policies and Aesthetics of the Medium, red. G. Stachyra, T. Bonini, M. Oliveira, Newcastle upon Tyne 2018, s. 183–201
Trudzik A., Wielowarstwowość pokładów muzyki hardrockowej/heavymetalowej w zasobach „Tylko Rocka”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” 2018, nr 10 (3), s. 95–117

Czasopismo/Seria/cykl:

Polska 1944/45-1989 : studia i materiały

Tom:

20

Strona pocz.:

275

Strona końc.:

296

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:238029 ; 2450-8357 ; 2450-8365 ; 10.12775/Polska.2022.10

Źródło:

IH PAN, sygn. B.155/20 Podr. ; IH PAN, sygn. B.156/20 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

23 mar 2023

Data dodania obiektu:

16 mar 2023

Liczba pobrań / odtworzeń:

67

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://rcin.org.pl/ihpan/publication/274274

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji