Obiekt

Tytuł: Neurotechnology Goes to Polish School. An Ethnographic Story About Scanning ADHD

Twórca:

Witeska-Młynarczyk, Anna

Data wydania/powstania:

2019

Typ zasobu:

Artykuł

Inny tytuł:

Ethnologia Polona 40 (2019)

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warsaw

Opis:

il. ; 24 cm

Abstrakt:

W jednej z publicznych szkół podstawowych w średniej wielkości polskim mieście przeprowadzono badania dzieci przy użyciu nowego narzędzia służącego do diagnostyki ADHD. Sytuacja ta stała się punktem wyjścia dla refleksji etnograficznej na temat współczesnych praktyk diagnozowania zdrowia psychicznego dzieci. Programy wczesnego wykrywania zaburzeń, które coraz częściej wkraczają do przestrzeni szkolnych, generują kategorię „pacjentów-w-oczekiwaniu” – osób, które przez dłuższy czas znajdują się w pozycji liminalnej pomiędzy chorobą a normalnością. Są to potencjalni odbiorcy dalszych działań diagnostycznych i terapii, współkonstytuujący dynamicznie rozwijający się obszar „neuroekonomii”.

Bibliografia:

Armstrong D. 1983. Political Anatomy of the Body. Making Knowledge in Britain in the Twentieth Century. Cambridge, London, New York, New Rochelle, Melbourne, Sydney. ; Armstrong D. 1994. Bodies of Knowledge/Knowledge of Bodies. In J. Colin and R. Porter (eds.), Reassessing Foucault: Power, Medicine and the Body. London, New York, 17–27. ; Béhague D. 2008. The Domains of Psychiatric Practice: From Centre to Periphery. Cultural Medical Psychiatry 32 (2), 140–151. ; Béhague D. 2017. Psychiatry, Sex, and Science. The Making of “Adolescent” Motherhood in Southern Brazil. Medical Anthropology 28 (1), 1–16. ; Béhague D. and Lézé S. 2015. Shaping the Modern Child. Genealogies and Ethnographies of Developmental Science. Social Science and Medicine 143, 249–254. ; Bendix Petersen E. and Millei Z. (eds.) 2016. Interrupting the Psy-Disciplines in Education. London. ; Blum L. 2011. “Not This Big, Huge, Racial-Type Thing, but…”: Mothering Children of Color with Invisible Disabilities in the Age of Neuroscience. Sings: Journal of Women in Culture and Society 36 (4), 941–967. ; Büscher M., Goodwin D., Mesman J. (eds.) 2010. Ethnographies of Diagnostic Work. Dimensions of Transformative Practice. New York. ; Choudhury S. 2010. Culturing the Adolescent Brain: What Can Neuroscience Learn from Anthropology? SCAN 5, 159–167. ; Clark C. D. 2011. In A Younger Voice. Doing Child-Centred Qualitative Research. Oxford. ; Clarke A., Mamo L., Fishman J. R., Fosket J. R., Shim J. K. 2003. Biomedicalization: Technoscientific Transformations of Health, Illness, and U. S. Biomedicine. American Sociological Review 68 (2), 161–194. ; Clarke J. N. and James S. 2003. The radicalized self: the impact on the self of the contested nature of the diagnosis of chronic fatigue syndrome. Social Science and Medicine 57(8), 1387–1395. ; Conrad P. 1976. Identifying Hyperactive Children. The Medicalization of Deviant Behaviour. Lexington, MA. ; Conrad P. 1992. Medicalization and Social Control. Annual Review of Sociology 18, 209–232. ; Conrad P. 2007. The Medicalization of Society: On the Transformation of Human Conditions into Treatable Disorders. Baltimore. ; Conrad P. and Bergey M. 2014. The Impending Globalization of ADHD: Notes on the Expansion and Growth of a Medicalized Disorder. Social Science and Medicine 122, 31–43. ; Conrad P. and Potte r D. 2000. From Hyperactive Children to ADHD Adults: Observations on the Expansion of Medical Categories. Social Problems 47 (4), 559–582. ; Daston L. (ed.) 2000. Biographies of scientific objects. Chicago, London. ; Dew K. and Jutel A. 2014. Introduction. In K. Dew and A. Jutel (eds.), Social Issues in Diagnosis. An Introduction for Students and Clinicians. Chicago, IL, 1–14. ; Ebeling M. 2011. “Get with the Program!”: Pharmaceutical marketing, symptom checklists and selfdiagnosis. Social Science and Medicine 73, 825–832. ; Gardner J., Dew K., Stubbe M., Dowell T., Macdonald L. 2011. Patchwork diagnoses. The production of coherence, uncertainty, and manageable bodies. Social Science and Medicine 73, 843–850. ; Goodwin D. and Mc Connell T. 2014. Diagnostic Work: A Disorderly Process. In: K. Dew and A. Jutel (eds.), Social Issues in Diagnosis. An Introduction for Students and Clinicians. Chicago, IL, 33–46. ; Gorzkowska I. and Samochowiec J. 2012. Historia zaburzenia hiperkinetycznego (ADHD) na świecie i w Polsce przed ICD-10 i DSM IV-TR. Psychiatria 9 (3), 91–99. ; Guillemin M. and L. Gillam. 2004. Ethics, Reflexivity, and “Ethically Important Moments” in Research. Qualitative Inquiry 10(2), 261–280. ; Harwood V. and Allan J. 2014. Psychopathology at School: Theorizing Mental Disorders in School. London. ; Hollin G. and Pilnick A. 2015. Infancy, Autism, and the Emergence of a Socially Disordered Body. Social Science and Medicine 143, 279–286. ; Horwitz A. and Grob G. 2016. The Troubled History of Psychiatry’s Quest for Specificity. Journal of Health Politics, Policy and Law 41 (4), 521–539. ; Jutel A. 2011. Putting a Name to It. Diagnosis in Contemporary Society. Baltimore. ; Jutel A. 2018. Foreword. In N. Nissen and M. Bech Risør (eds.), Diagnostic Fluidity: Working with Uncertainty and Mutability. Tarragona, 7–10. ; Kirmayer L. and Gold I. 2012. Re-Socializing Psychiatry. Critical Neuroscience and the Limits of Reductionism. In S. Choudhury and J. Slaby (eds.), Critical Neuroscience: A Handbook of the Social and Cultural Contexts of Neuroscience. Malden, Oxford, Sussex, 307–330. ; Lakoff A. 2005. Diagnostic liquidity: Mental illness and the global trade in DNA. Theory and Society 34, 63–92. ; Latour B. 2000. On the Partial Existence of Existing and Nonexisting Objects. In L. Daston (ed.), Biographies of scientific objects. Chicago, London, 247–269. ; Le François B. 2008. “It’s Like Mental Torture”: Participation and Mental Health Services. International Journal of Children’s Rights 16, 211–227. ; Liegghio M. 2016. Too Young to be Mad: Disabling Encounters with ’Normal’ from the Perspectives of Psychiatrized Youth. Intersectionalities: A Global Journal of Social Work Analysis, Polity, and Practice 5 (3), 110–129. ; Maciejewska-Mroczek E ., Radkowska -Walkowicz M., Reimann M., Witeska-Młynarczyk A., Boni Z., Krawczak A. 2015. The Code of Good Practices in Research with Children for Social Sciences, www.childhoods.uw.edu/664–2/ accessed 05.03.2019. ; Maciejewska-Mroczek E. and Reimann M. 2017. Kodeks dobrych praktyk w badaniach z dziećmi. O potrzebie tworzenia zasad prowadzenia badań z udziałem dzieci. Miscellanea Anthropologica et Sociologica 18(3), 11–23. ; Malacrida C. 2004. Medicalization, Ambivalence and Social Control. Health: An Interdisciplinary Journal 8 (1), 61–80. ; Meckel R. 2013. Classrooms and Clinics. Urban Schools and the Protection and Promotion of Child Health, 1870–1930. New Brunswick, New Jersey, London. ; Mills Ch. 2014. Psychotropic Childhoods. Global Mental Health and Pharmaceutical Children. Children & Society 28 (3), 194–204. ; Mills Ch. In 2018. Children’s Mental Health: Controversy, Complexity and Contestation. In H. Montgomery, M. Robb (eds.), Children and Young People’s Worlds. Maidenhead, 247–264. ; Mol A. 2002. The Body Multiple. Ontology in Medical Practice. Durham, London. ; Nissen N. and Bech Risør M. 2018. Configurations of Diagnostic Processes and Practices: An Introduction. In N. Nissen and M. Bech Risør (eds.), Diagnostic Fluidity: Working with Uncertainty and Mutability. Tarragona, 11–32. ; Nowakowski M. 2015. Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu dezorganizowanego. Lublin. ; Penkala-Gawęcka D. 2017. Medykalizacja w perspektywie antropologii medycznej. In M. Nowakowski and W. Piątkowski (eds.), Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin, 173–194. ; Philips Ch. 2006. Medicine Goes to School: Teachers as Sickness Brokers for ADHD. PLOS Medicine 3 (4), 433–435. ; Rose N. 1999. Governing the Soul. The Shaping of the Private Self. London, New York. ; Rose N. 2006. Disorders without Borders? The Expanding Scope of Psychiatric Practice. BioSocieties 1 (4), 465–484. ; Rose N. 2014. The Human Brain Project: Social and Ethical Challenges. Neuron 82 (6), 1212–1215. ; Rose N. and Abi-Rached J. 2013. Neuro. The New Brain Sciences and the Management of the Mind. Princeton, Oxford. ; Rowson J. 2011. Socializing with the Brain. London. ; Singh I. 2011. A Disorder of Anger and Aggression: Children’s Perspectives on Attention Deficit/Hyperactivity Disorder in the UK. Social Science and Medicine 73, 889–896. ; Singh I. and Rose N. 2009. Biomarkers in Psychiatry. Nature 460 (9), 202–207. ; Stockl A. 2007. Complex syndromes, ambivalent diagnosis, and existential uncertainty: the case of Systemic Lupus Erythematosus (SLE). Social Science and Medicine 65(7), 1549–1559. ; Timmermans S. and Buchbinder M. 2010. Patients-in-Waiting: Living between Sickness and Health in the Genomics Era. Journal of Health and Social Behavior 51 (4), 408–423. ; Wessely S. and Singh I. 2015. Childhood: A Suitable Case for Treatment. Lancet Psychiatry 2, 661–666. ; Wróblewski M. 2017. Biomedycyna w sieciach globalizacji. O wędrujących zaburzeniach psychicznych na przykładzie ADHD. In M. Nowakowski and W. Piątkowski (eds.), Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie. Lublin, 147–170. ; Witeska-Młynarczyk A. 2018. Enacting ADHD diagnosis in the landscape of care in Poland. In N. Nissen and M. Bech Risør (eds.), Diagnostic Fluidity: Working with Uncertainty and Mutability. Tarragona, 55–82. ; Witeska-Młynarczyk A. 2018. Etyka dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD. Opis warstwowy. In M. Radkowska-Walkowicz and M. Reimann (eds.), Dzieci i zdrowie. Wstęp do childhood studies. Warsaw, 61–79. ; Witeska-Młynarczyk A. 2019. Dziecięce doświadczenia ADHD. Etnografia spornej jednostki diagnostycznej. Warsaw

Czasopismo/Seria/cykl:

Ethnologia Polona

Tom:

40

Strona pocz.:

67

Strona końc.:

90

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:98629 ; 0137-4079 ; doi:10.23858/EthP40.2019.005

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-SA 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji