Zarząd Główny Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza ; Instytut Badań Literackich
24 cm ; Pol. text, eng. summary
1. S. Brzozowska, "Jak gdyby to była prawda…" Podejrzany realizm i podejrzany modernizm Tadeusza Rittnera, "Wielogłos" 2020, nr 3, s. 35-55.
2. W. Bogusławski, Teatr i muzyka, "Biblioteka Warszawska" 1902, t. 2.
3. P. Bourdieu, The Historical Genesis of a Pure Aesthetic, "The Journal of Aesthetic and Art Criticism" 1987, vol. 46.
4. P. Chrzanowski, Pramacierz secesji. Szkice o sztuce chińsko-japońskiej, "Wędrowiec" 1902, nr 5, s. 97.
5. E.G. Craig, O sztuce teatru, przeł. M. Skibniewska, wstęp Z. Hübner, Warszawa 1985.
6. T. Czaszka [T. Rittner], Z Wiednia "Gazeta Lwowska" 1902, nr 45.
7. K. Deja, Polski japonizm literacki (1900-1939), Kraków 2021.
8. W. Doleżan, Teatr w Japonii, "Tygodnik Ilustrowany" 1902, nr 12-13.
9. L. Downer, Madame Sadayakko, gejsza, która uwiodła Zachód, przeł. P. Gołębiowski, Warszawa 2004.
10. T. Grzybkowska, Pseudojaponizm modernistów, w: Orient i orientalizm w sztuce. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. E.R. Karwowska, Warszawa 1986.
11. Estetyka japońska. Antologia, t. 1, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2001.
12. E. Hall, Ukryty wymiar, przeł. T. Hołówka, Warszawa 1997.
13. L. Hearn, Lotos. Rzut oka na nieznaną Japonię, przeł. D.Z. [D. Zaleski], cz. 1-2, Warszawa 1909.
14. L. Hearn, Ko-Ko-Ro [bez tłum.], Kraków 1906.
15. Jak we śnie! Emil Orlik w Japonii. Z kolekcji Petera Vossa-Andreae, oprac. A. Król, Kraków 2020.
16. J. Jankowski, Kesa. Utwory dramatyczne i obrazy niknące, Warszawa 1910.
17. W. Jarocki, Hanako, "Czas" 1908, nr 91.
18. T. Jaroszyński, Wystawa krakowskiego Towarzystwa Sztuki Stosowanej, "Tygodnik Ilustrowany" 1902, nr 41, s. 803.
19. F. Jasieński, Manggha, w: Feliks Jasieński i jego Manggha, oprac. E. Miodońska-Brookes, przeł. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 1992.
20. F. Jasieński, Przed I-szą wystawą sztuki japońskiej, "Kurier Warszawski" 1901, nr 114, s. 1.
21. F. Jasieński, Przewodnik po dziale japońskim oddziału Muzeum Narodowego, Kraków 1906.
22. W. Jaworska, W kręgu Gauguina. Malarze Szkoły Pont-Aven, Warszawa 1969.
23. M. Jay, Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-Century French Thought, University of California Press 1993.
24. M. Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, w: Odkrywanie modernizmu, red. R. Nycz, Kraków 1998.
25. J. Jedlicz, Śmierć Sąsiadka, w: tegoż, Nieznanemu bogu, Warszawa 1912.
26. W. Juszczak, Malarstwo polskiego modernizmu, Gdańsk 2004.
27. W. Juszczak, Studium wprowadzające, w: Malarstwo polskie. Modernizm, przedm. W. Juszczak, oprac. M. Liczbińska, Warszawa 1977.
28. J. Kasprowicz, Pani Śmierć, w: tegoż, O bohaterskim koniu i walącym się domu, Lwów 1912.
29. R. Kipling, Listy z Japonii, przeł. M. Poloński, Warszawa 1904.
30. J.A. Kisielewski, O Japończykach w teatrze, w: Myśl teatralna Młodej Polski, wybór I. Sławińska i S. Kruk, wstęp I. Sławińska, Warszawa 1966.
31. A. Król, Japonizm polski, Kraków 2011.
32. A. Kluczewska-Wójcik, Japonia w kulturze i sztuce polskiej, Toruń-Warszawa 2016.
33. S. Krzysztofowicz-Kozakowska, "Sztuka" - Wiener Secession - "Mánes". The European Art Triangle, "Artibus et Historiae" 2006, nr 53, s. 218-259.
34. S. Kuki, Struktura iki, przeł. H. Lipszyc, Warszawa 2017.
35. E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa. Eseje o kulturze austriackiej XX wieku, Warszawa 1999.
36. Y. Matsuzaki, Gra w Iki. Analiza Fenomenu iki na podstawie prac Shuzo Kuki., "Estetyka i Krytyka" 2002, nr 1(2), s. 23-39.
37. I. Matuszewski, Malarstwo japońskie, "Tygodnik Ilustrowany" 1900, nr 49, s. 4.
38. T. Miciński, Fundamenty Młodej Polski, w: Do źródeł duszy polskiej, Warszawa 1936.
39. T. Mitsuoki, Zbiór zasad malarstwa japońskiego, w: Estetyka japońska. Antologia, t. 1, oprac. K. Wilkoszewska, Kraków 2001.
40. M. Podraza-Kwiatkowska, Inspiracje japońskie w literaturze Młodej Polski, w: Somnambulicy.`
41. Dekadenci. Herosi. Studia i eseje o literaturze Młodej Polski, Kraków 1985.
42. S. Popowski, Krajobrazy Ruszczyca na wystawie Towarzystwa Sztuk Pięknych, "Strumień" 1900, nr 1, s. 2.
43. W. Perzyński, Sada Yacco, "Głos Narodu" 1902, nr 61.
44. Z. Przesmycki, Drzeworyt japoński, "Chimera" 1901, t. 1, z. 3.
45. Z. Przesmycki, Stara barbarzyńska Japonia, "Chimera" 1901, t. 3, z. 9.
46. R.M. Rilke, Ein Prager Kunstler, w: tegoż, Zwei Prager Geschichten, Frankfurt 1976.
47. T. Rittner, Moje życie, "Listy z Teatru" 1924, nr 1, s. 2.
48. T. Rittner, Z Wiednia, "Czas" 1903, nr 179 (wydanie wieczorne), s. 2.
49. J.M. Rodowicz, Aktor doskonały. Traktaty Zeamiego o sztuce nō, Gdańsk 2000.
50. J.M. Rodowicz, Boski dwumian. Przenikanie rzeczywistości w teatrze nō, Wrocław 2009.
51. L. Rydel, O teatrze japońskim, "Czas" 1905, nr 48, s. 3.
52. W. Sieroszewski, Z fali na falę, Kraków 1910.
53. I. Starkel, Obrazki z Japonii, cz. 2, Warszawa 1904.
54. Szkicownik Wojciecha Weissa, wybór i oprac. A.I. Weissowa, S. Weiss, przedmowa W. Juszczak, Kraków 1976.
55. R. Taborski, Malarze, w: tegoż, Polacy w Wiedniu, Kraków 2001.
56. R. Taborski, O współpracy krakowskiej "Sztuki" z wiedeńską "Secesją", "Przegląd Humanistyczny" 1975, nr 4, s. 19-27.
57. R. Taborski, Z dziejów recepcji teatru i dramatu orientalnego w okresie Młodej Polski, w: Wśród mitów teatralnych Młodej Polski, pod red. I. Sławińskiej, M.B. Stykowej, Kraków 1983.
58. I. Tenner, O twórczości aktorskiej. Trzy rozprawy, Lwów 1912.
59. V. van Gogh, List z Arles do brata Theo (24.09.1888), Listy do brata, oprac. J. Guze, Warszawa 1970.
60. W. Wandurski, Magiczny namiastek życia (Światopogląd teatralny Tadeusza Rittnera), "Listy z Teatru" 1924, nr 1, s. 9-15.
61. W. Welsch, Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki, przeł. K. Guczalska, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2005.
62. O. Wilde, Zanik kłamstwa, Dialog [1889], w: Moderniści o sztuce, wybór, wstęp, oprac. E. Grabska, Warszawa 1971.
63. S. Witkiewicz, O sztuce, w: Stanisława Witkiewicza styl zakopiański, oprac. T. Jabłońska, Warszawa 2008.
64. I. Wyczółkowski, Listy i wspomnienia, oprac. M. Twarowska, Wrocław 1960.
65. G. Zapolska, Odczyt Kisielewskiego, w: Publicystyka, cz. 3, oprac. J. Czachowska, Wrocław 1962.
66. E. Żeromska, Japoński teatr klasyczny. Korzenie i metamorfozy, t. 1: Nō, kyōgen, t. 2: Kabuki, bunraku, Warszawa 2010.
oai:rcin.org.pl:239085 ; 2080-0851 ; 10.18318/wiekxix.2021.5
IBL PAN, call no. P.I.1269 ; click here to follow the link
Creative Commons Attribution BY 4.0 license
Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -
Adam Mickiewicz Literary Society
Library of the Institute of Literary Research PAS
Ministry of Culture and National Heritage
Jul 25, 2023
Jul 13, 2023
106
https://rcin.org.pl/publication/275445
Edition name | Date |
---|---|
Ratuszna H. - Tadeusz Rittner i japonizm | Jul 25, 2023 |
Stacher, Mariola
Simonek, Stefan
Sobiecka, Anna
Samborska-Kukuć, Dorota
Zakrzewska-Szostek, Agnieszka